Volkswagen T-Cross heeft geen geheimen meer

0

Onlangs liet Volkswagen een select aantal autojournalisten een stukje rijden in een gecamoufleerd prototype van haar toekomstige B segment SUV, de T-Cross, die in oktober op de autosalon van Parijs zijn publieksdebuut beleeft. Hier zie je foto’s van een zo goed als volledig ‘naakt’ exemplaar.

Het uiterlijk van de T-Cross laat nu eigenlijk niks meer te raden over. Dit quasi ongecamoufleerde prototype is enkel een nep chroomstrip (dat de daklijn volgt), wat afplaktape op de neuspartij, en fake lichtunits achter verwijderd van de definitieve uitvoering. Volkswagen wil ons blijkbaar doen geloven dat wij hier te maken hebben met zijn 12 centimeter grotere broer T-Roc, maar spionagefotografen zijn natuurlijk niet blind.

Al met al is de T-Cross duidelijker conservatiever vormgegeven dan de T-Roc. Wie gehoopt had op net zo’n vlot en stijlvol vormgegeven SUV, zal dus teleurgesteld worden. Nog enigszins in nevelen gehuld is de definitieve vorm van de grille, maar vermoedelijk zal die dezelfde stijl hebben als het exemplaar van de Arteon en de SUV modellen T-Roc, Tiguan en Touareg van Volkswagen. Daar achter bevinden zich bekende motoren: de 3-pits 1.0 TSI (met 95 of 115 pk), de 4 cilinder 150 pk sterke 1.5 TSI en de 1.6 TDI die goed is voor 95 pk. De aandrijving vindt steevast plaats op de voorwielen.

Na de Touareg, Tiguan, Tiguan Allspace en T-Roc is de T-Cross de vijfde en tevens de kleinste SUV van Volkswagen. De T-Cross wordt 4,11 meter lang en 1,56 meter hoog. Hij krijgt een verschuifbare achterbank. Een welkome praktische eigenschap waarmee indien nodig de kofferruimte van de Volkswagen kan worden vergroot van 385 naar 455 liter. De nauw aan de T-Cross verwante Seat Arona (4,14 meter lang en 1,55 meter hoog) beschikt niet over een verschuifbare achterbank.

Het interieur van de T-Cross zal vrijwel volledig van de Polo worden overgenomen. Dit betekent optioneel een digitaal, configureerbaar instrumentarium en een materiaalkwaliteit die tot de top in zijn segment behoort. De T-Cross kan worden voorzien van zaken als inductielading voor de telefoon, volledige LED techniek voor de koplampen en een viertal USB poorten in het passagierscompartiment.

De T-Cross gaat in het Spaanse Navarra gebouwd worden, op dezelfde productielijn als de Volkswagen Polo. Beide modellen delen het modulaire MQB-A0 platform. Skoda komt volgend jaar ook met een B segment SUV, de Amiq, maar die wordt een halve klasse groter en gaat zijn onderstel (MQB-A1 genaamd) delen met de Audi Q2 en de Volkswagen T-Roc. Van dit model kregen wij in de vorm van de conceptstudie Vision X al een voorproefje te zien. De verkoop van de Volkswagen T-Cross start begin 2019.

Reageren is niet mogelijk.