Volvo belooft kwaliteit te verbeteren

0

Volvo kreeg in de 2018 editie van de Initial Quality Study van onderzoeksbureau J.D. Power, waarvan de resultaten vorige maand werden gepubliceerd, een flinke draai om zijn oren: het Zweedse merk eindigde op de twee na laatste plaats. Alleen over de afleveringskwaliteit van een Jaguar of Land Rover zijn Amerikanen nóg ontevredener. Nu wordt er over Britse auto’s wel eens gekscherend opgemerkt dat het niet de vraag is óf er iets stuk gaat, maar wanneer. Een Volvo hoort daarentegen van onberispelijke kwaliteit te zijn. Niet dus.

Gelukkig is Volvo zichzelf ook kapot geschrokken. En R&D baas Henrik Green heeft ook een verklaring: de problemen zijn te wijten aan de XC90, het eerste model op het toen (2015) nagelnieuwe SPA (Scalable Product Architecture) platform. Alle begin is moeilijk. En dus ook het bouwen van modellen op een nieuw type onderstel. De XC90 zag er prachtig uit en werd grif besteld, maar Green erkent nu dat Volvo de productie te snel heeft opgevoerd, met alle kwaliteitsproblemen van dien. Daar kwam bij dat de grote SUV een voor het Zweedse merk ongekend hoog uitrustingniveau had. En tja, wat er op zit, kan ook stuk. Daar is men inmiddels bij Volvo wel achter.

Bij de XC60, die ook gebaseerd is op het SPA platform, hebben de Zweden het heel anders aangepakt: kwaliteitsbewaking had een veel hogere prioriteit bij de lancering van deze SUV. Green bestempeld de marktintroductie van deze Volvo dan ook als “zeer succesvol”. Hij baseert zich op het aantal reparaties aan auto’s van het merk dat 3 maanden na de aflevering noodzakelijk is. Dat bevindt zich sinds eind vorig jaar op het gewenste niveau. De tweede generatie XC60, die in het voorjaar van 2017 werd gelanceerd, profiteert daar volop van maar bij de XC90 etteren de kwaliteitsproblemen blijkbaar nog door. Althans, ten tijde van het onderzoek van J.D. Power.

En de nieuwe S60 moet nóg beter in elkaar zitten. Deze sedan moet vanuit kwaliteitsperspectief volgens Green de beste Volvo ooit worden. De Zweden zijn nu bezig met de voorserieproductie in Ridgeville (nabij Charleston in de Amerikaanse staat South Carolina) en op 27 augustus moeten de eerste voor de verkoop bestemde exemplaren van de band rollen. Aangezien Volvo nu nog meer ervaring heeft met het SPA platform zou dat goed kunnen. Kinderziektes die zich met name bij de XC90 voordeden, moeten er nu uit zijn. Maar aan de andere kant: de S60 gaat gebouwd worden in een nieuwe fabriek door onervaren personeel. De autogeschiedenis leert dat zoiets ook een recept kan zijn voor kwalitatief ondermaatse auto’s. De tijd zal het leren. Volgend jaar juni weten we meer, als J.D. Power de resultaten van de 2019 editie van haar onderzoek publiceert.

Meer dan de vorige generaties S60 (en de 850 plus S70) wordt de nieuwe editie als een sportsedan gepositioneerd. Om het dynamische karakter te onderstrepen, gaat het model in Nederland alleen geleverd worden in R-Design en Polestar Engineered uitvoeringen. Volgens Green heeft de vorige, in 2010 geïntroduceerde, generatie S60 nooit helemaal aan de verkoopverwachtingen voldaan. Het beste jaar was 2014 met een afzet van 68.000 exemplaren. Maar het model daarvoor (die in 2000 debuteerde) wel. Daarvan gingen op het verkoophoogtepunt 107.000 exemplaren over de toonbank. Ook de S80 en S90 hebben daarna niet aan dit afzetniveau kunnen tippen.

“Maar de deze S60 is net zo premium als de beste premiumsedans in het segment. Dat is nieuw voor ons”. Hopelijk deugt de kwaliteit en kan J.D. Power straks constateren dat de klanttevredenheid ook premium is. Dan lukt het Volvo misschien wel om meer exemplaren van de nieuwe S60 te verkopen dan de geplande 60.000.

Comments are closed.