Exclusief: alle resultaten kwaliteitsonderzoek J.D. Power Duitsland

0

Autointernationaal.nl doet exclusief verslag van het grootste onderzoek in Duitsland naar de ervaringen van autobezitters. De peiling werd voor de 11de keer gehouden door bureau J.D. Power, dan op dit punt een toonaangevende rol speelt.

Op basis van honderden vragen over details van hun vierwieler geven autobezitters aan of zij wel of niet tevreden zijn. Piepen de scharnieren? Klappert het dashboard? Zijn er afgelopen jaar motorstoringen opgetreden? Is de lak van de auto in orde? Hoe zit het met de bedieningsvriendelijkheid. Met dit soort vragen werd door statistiekexperts van J.D. Power het kwaliteitsoordeel van meer dan 14.000 respondenten in kaart gebracht. Op basis van de data werden auto’s gerangschikt. Modellen die minder dan 75 voorkwamen in het onderzoek vielen af. Van de auto’s die overbleven werd de index ‘aantal problemen per 100 exemplaren’ berekend ((PP100).

A segment

Bij de kleinste auto’s is de klanttevredenheid over de Opel Adam (PP100=97) het grootst. Opvallend, want in Nederland is dit een tamelijk ongeliefd model. Maakt onbekend onbemind? Hoe het ook zij, de Opel Adam is vrijwel foutloos. Enige kritiekpunt is eigenlijk de tankklep, die geen lipje heeft en zich daardoor moeilijk laat openen.

Daarna eindigden in oplopende volgorde van ‘aantal problemen per 100 exemplaren’ de Hyundai i10, de Volkswagen Up, de Mitsubishi Space Star, de Renault Twingo, de Smart Fortwo en de Fiat 500. De rode lantaarn is voor de Toyota Aygo. Dit Japanse merk presteert normaliter veel beter (zie B segment), maar ja, de Aygo is óók een beetje een Citroën C1 en een Peugeot 108. Daar gaat het blijkbaar mis. Eigenaren klagen vooral over piepende scharnieren en een krakende achterklep.

B segment

Gelukkig neemt Toyota in een autoklasse hoger revanche. Daar blijkt de Yaris (PP100=84) de auto te zijn met de minste problemen. De vergrendeling van de motorkap vinden eigenaren goedkoop aanvoelen en de middenconsole produceert soms bijgeluiden, maar voor de rest is de Yaris een ‘echte Toyota’ oftewel zeer betrouwbaar.

Ook aan (in oplopende volgorde van ‘aantal problemen per 100 exemplaren’) de Skoda Fabia, de Hyundai i20, de Dacia Sandero, de Seat Ibiza en de Peugeot 208 kan men zich in het B segment geen buil vallen. De Volkswagen Polo en Renault Clio steken niet boven de middelmaat uit. Relatief veel ergernissen worden gemeld over de Mini Hatch (hoge onderhoudskosten, matige stoelen, slechte zenderontvangst), de Opel Corsa (roest, verouderd infomediasysteem, lawaaiige blower, hakerige schakeling) en de Audi A1 (op de rijervaring na stelt dit model in alle andere opzichten teleur). De rode lantaarn is voor de Ford Fiesta met een index van liefst PP100=175. Het is dus geen feest om deze auto te bezitten. De klachten richten zich vooral op de bouwkwaliteit van de Fiesta. Geen wonder dan het nieuwe model slechts met hoge kortingen aan de man kan worden gebracht.

C segment

Bij de compacte middenklassers gaat de bokaal ook naar een Japanse auto, de Mazda 3 (PP100=63). De afwerking van dit model is vrijwel foutloos. Ook in andere disciplines zijn de scores van de Mazda 3 voorbeeldig. De klanttevredenheid is zelfs zó groot dan geen enkel ander model, ook niet in de duurdere autoklassen, deze Japanner kan verslaan. Dat maakt de Mazda 3 tot de ultieme aanrader.

Mooie resultaten worden ook behaald door (in oplopende volgorde van ‘aantal problemen per 100 exemplaren’) de Volkswagen Golf Sportsvan, de Toyota Auris, de Seat Leon, de Skoda Rapid, de Kia Ceed, de Ford Focus en de Hyundai i30. De Opel Astra, de Skoda Octavia, de Mercedes-Benz A klasse, de Peugeot 308, de Renault Mégane en de Volkswagen Golf eindigden in de middenmoot. Dat de Sportsvan carrosserievariant een veel betere score behaalt, komt vermoedelijk door het feit dat de betreffende kopersgroep minder noten op zijn zang heeft. Dat verklaart ook de ondermaatse score van de BMW 1-serie en de rode lantaarndrager Audi A3. De klanten verwachten dan premiumkwaliteit, maar krijgen dat niet. Eigenaren van de A3 klagen over blokkerende gordels, defecte stoelverwarming en een tegenvallende effectiviteit van de automatische airconditioning.

D segment

Betekent dit dat voor modellen van premiummerken de lat per definitie hoger ligt? Nee, de Mercedes-Benz CLA (PP100=83) bewijst het tegendeel. Die wint namelijk bij de grotere/duurdere middenklassers. Wel is het zo dat, hoe er meer er ‘op’ een auto zit, hoe meer er stuk kan en hoe meer redenen eigenaren kunnen hebben om een klaagzang aan te vangen. Maar de CLA heeft daar weinig last van. Die scoort qua bouwkwaliteit heel veel sterren. Er wordt alleen wat gemekkerd over de richtingaanwijzerhendel en de parkeerassistent.

Mooie tevredenheidresultaten worden ook gemeld door eigenaren van (in oplopende volgorde van ‘aantal problemen per 100 exemplaren’) een Skoda Superb en een Ford Mondeo. De Volkswagen Passat, Mercedes-Benz C klasse, Opel Insignia, Audi A5 en Audi A4 zijn uitblinkers in positieve noch negatieve zin. Maar eigenaren van een BMW 3- of 4-serie (de laatste modelreeks is de drager van de rode lantaarn) klagen bovengemiddeld veel. Met name de interieurmaterialen moeten het ontgelden. Die vertonen snel slijtagesporen. Verder zorgt het infomediasysteem, het stoelmechanisme en de adaptieve cruisecontrole voor veel ergernissen. Kortom, deze modellen van BMW zijn dus allesbehalve premium.

E segment

Het is dan ook, kijkend naar de score van BMW in de 2 voorlaatste categorieën, weinig verrassend dat de 5-serie helemaal onderaan eindigt in het zogeheten Executive segment. No ja, onderaan, er zijn maar 3 kandidaten. De bokaal is voor de Mercedes-Benz E klasse (PP100=106) en de Audi A6 neemt de middenpositie in. De zogeheten volumemerken zijn in dit segment allemaal verdwenen en aan het onderzoek van J.D. Power namen te weinig eigenaren van een Volvo S90 deel voor een representatief oordeel.

SUV segment

Van de scores van Audi word je tot nu toe niet vrolijk, maar de Q5 (PP100=73) brengt daar verandering in. De generatiewisseling heeft de SUV goed gedaan. Komt dat ondanks of dankzij het verruilen van een Duitse productielocatie voor een Mexicaanse fabriek? De Q5 scoort op vrijwel alle criteria vrijwel perfect. Eigenaren zijn alleen geen fan van het infomediasysteem. Die schijnt niet echt trefzeker te functioneren.

Aan (in oplopende volgorde van ‘aantal problemen per 100 exemplaren’) de Hyundai Tucson, Ford Kuga en Nissan Qashqai kan je vanuit klanttevredenheid perspectief ook geen buil vallen. De Volkswagen Tiguan, Kia Sportage en Audi Q3 eindigen in de middenmoot. Ondermaats is de score van de Mazda CX-5 (vooral de stoelen moeten het ontgelden), de BMW X1 (de verlichting valt zeer regelmatig uit en de stoelen wiebelen) en de BMW X3 (zelfde problemen als bij de X1, maar dan heftiger). Het logo van het merk met het blauwe propellerlogo scoort dus schaamrood.

MPV segment

Ford heeft tot nu toe nog geen enkele segmentbokaal gewonnen, maar doet dat wel bij de MPV modellen met de (Grand) C-Max (PP100=82). Deze auto zou nog veel hoger gescoord hebben in de totale rangordening (zie hieronder) als hij voorzien was van een beter infomediasysteem, maar ja, Sync 1, 2 en 3 zijn nou eenmaal berucht. Voor de rest zijn eigenaren heel tevreden over hun (Grand) C-Max.

Ook (in oplopende volgorde van ‘aantal problemen per 100 exemplaren’) de eigenaren van een Opel Meriva, Volkswagen Caddy, Mercedes-Benz B klasse en Volkswagen Touran zijn bovengemiddeld tevreden over hun MPV. De Volkswagen Sharan en Opel Zafira zijn qua problemenindex grijze mussen. Dit in tegenstelling tot de BMW 2-serie Active / Gran Tourer. Eigenaren klagen over een klemmende motorkap, dashboardpanelen die spontaan afbreken, verkleurend plastic en vibraties in de besturing. Deze BMW lijkt dus in alle opzichten een misstap voor het merk te zijn.

Merken top 19

J.D. Power heeft niet alleen gekeken naar de klanttevredenheid op modelniveau, maar ook naar die over merken in het algemeen. De rangordening vond ook hier plaats op basis van het aantal problemen per 100 auto’s. J.D. Power kon door het hogere aggregatieniveau nu ook merken meenemen waarvoor bij de modellen onvoldoende ervaring gegevens beschikbaar waren. En dan zien wij dat er hier ‘iemand’ wint die wij bij de modelbesprekingen nog niet zijn tegengekomen: Suzuki (PP100=101; branchegemiddelde PP100=133). Slechts een minderheid van de klanten (40 procent) van dit merk heeft problemen ervaren; een record! De hoeveelheid windgeruis plus rol geluiden stelt soms teleur en de stoelverwarming doet het niet altijd, maar voor de rest is Suzuki qua klachten een onbeschreven blad. Waar een klein merk groot in kan zijn! Overigens deelt Suzuki de eerste plek met Toyota, dat een even gunstige index behaalt. Nou ja, bijna dan: bij dit merk heeft 41 procent van de klanten aanmerkingen op zijn auto.

Andere merken waarover relatief weinig klachten gemeld worden zijn (in oplopende volgorde van ‘aantal problemen per 100 exemplaren’) Seat, Volvo, Skoda, Hyundai, Peugeot, Nissan, Mercedes-Benz, Mazda, Smart, Kia, Opel, Volkswagen, Ford en Renault. Ondermaatse scores zijn er achtereenvolgens voor Mitsubishi (dit merk heeft qua infomediasysteem de aansluiting verloren en gebruikt ondermaatse interieurmaterialen), Dacia (de goedkope afwerkingkwaliteit gaan snel irriteren), Citroën (dat dit merk veel meer ontevreden klanten heeft dan zuster Peugeot komt vooral door de C4 Cactus, een in alle opzichten stekelige auto), Mini (bij Britse auto’s is blijkbaar nog steeds de vraag niet óf iets kapot gaat, maar wanneer en wat), Audi (moet veel meer puntjes op de ‘i’ zetten bij de afwerking om de premiumaspiraties waar te kunnen maken) en Fiat (dit merk scoort elk jaar notoir slecht, dus kopers houden er wellicht rekening mee dat zij een nonchalant afgewerkte auto met tal van bijgeluiden aanschaffen). De enige opsteker voor de Italianen is dat BMW op merkniveau helemaal onderaan eindigt. Gemiddeld hebben de auto’s van dit merk 185 problemen per 100 exemplaren, bijna 2 keer zoveel als bij Suzuki dus. Hoe durf je dan premiumprijzen te vragen als er zoveel onbehagen is? Nou ja, je kan dat doen, maar dat storten de verkopen in, zoals momenteel bij BMW in Duitsland het geval is.

Honda en Porsche

In dit merkenoverzicht heb jij misschien Honda gemist. Ik ook. Maar er deden slechts 81 eigenaren van een Honda mee aan het onderzoek. Voor een betrouwbare analyse zouden dat er minimaal 100 moeten zijn. Dus Honda ontbreekt in de statistieken, maar op basis van de gegevens van die 81 respondenten zou dit Japanse merk een index van 96 problemen per 100 auto’s hebben gescoord. Nog beter dan Suzuki dus en de absolute winnaar! Kortom, zeker in Nederland verdient dit merk een veel hoger marktaandeel. Dat bedraagt momenteel slechts 0,3 procent.

Voor Honda is het dus jammer dat er te weinig klanten meededen aan het onderzoek, maar Porsche kan opgelucht ademhalen. De Macan heeft namelijk een index van 344 problemen per 100 auto’s! Een echt zorgenkind dus, deze Porsche. Maar ja, wie er mooi bij wil rijden, moet blijkbaar kwaliteitspijn lijden …

Comments are closed.