+++ ALPINE heeft in Japan voor een heuse rage gezorgd. Toen het herboren Franse automerk aankondigde 50 exemplaren van de A110 naar dit Aziatische land te zullen verschepen, kwamen er meer dan 1.000 bestellingen binnen. Het betreft de First Edition, waarvan wereldwijd slechts 1.955 beschikbaar waren. Liefst 1.021 Japanners deden evenwel een aanvraag voor de introductie-uitvoering. Alpine wist niet goed hoe zij met dit luxeprobleem om moest gaan en heeft daarom een soort loterij georganiseerd. Toch kan het enthousiasme voor de A110 in het land van de rijzende zon voor moederbedrijf Renault geen verrassing zijn. De Japanse pers was unaniem lovend over de Alpine. Zij vindt de A110 beter dan de duurdere Porsche Cayman. Gelukkig gaan de Fransen na de uitverkochte First Edition uitvoering ook de A110 in de reguliere uitrustingsniveaus Pure en Légende naar Japan verschepen. +++
+++ BMW overweegt serieus om haar belang in haar joint venture met het Chinese Brilliance te verhogen van de huidige 50 procent naar 75 procent. Dat is over anderhalf jaar mogelijk als in het Aziatische land de limieten op buitenlandse participatie in autofabrieken worden afgeschaft. “Het is duidelijk een belangrijke discussie voor ons, maar deze moet wel zorgvuldig plaatsvinden”, aldus een hooggeplaatste manager van BMW. De Duitsers maakten eerder al bekend dat de productiecapaciteit in 2 fabrieken die zij samen met Brilliance bezit volgend jaar wordt uitgebreid naar in totaal 520.000 auto’s per jaar. In de eerste 7 maanden verkochten BMW en Mini samen in China 346.493 auto’s, oftewel afgerond 35 % van de totale afzet van de Duitse groep. +++
+++ DACIA reageert op de nieuwe uitstootnormen door het dieselaanbod van haar Lodgy te herzien. Dit model krijgt de nieuwe 1.5 Blue dCi motor met AdBlue tankje. Het vermogen stijgt van 110 pk naar 115 pk. De nieuwe motor voldoet aan de Euro 6c uitstootnorm die op 1 september in werking treedt. Met AdBlue wordt stikstofoxiden uit de uitlaatgassen gefilterd via selectieve katalytische reductie. +++
+++ DAIMLER investeert in de occasion portal Heycar. De Duitse autofabrikant wil op die manier grip krijgen op de markt voor tweedehands personenwagens. Daimler wil een belang van 20 % verwerven in de startende onderneming waarvan Volkswagen Financial Services eigenaar is. Heycar is sinds oktober 2017 actief. Volkswagen is op zoek naar partners. De website wil in Duitsland de concurrentie aan gaan met Mobile.de en Autoscout 24. In Frankrijk kocht PSA vorig jaar de occasionsite Aramis. +++
+++ Na ronduit negatieve reacties van het publiek heeft FORD besloten om haar toekomstige elektrische cross-over toch maar niet de legendarische naam Mach 1 te geven. Nostalgische zielen kunnen dus opgelucht adem halen: Ford zal de beroemde typeaanduiding niet ‘misbruiken’ voor een elektrische auto. Het model krijgt het onderstel van de ‘banale’ Focus als basis, maar stijlkenmerken van de Mustang. Vandaar het idee om hem Mach 1 te noemen, naar een performancepakket dat van 1969 tot 1973 verkrijgbaar was op deze beroemde sportwagen. Maar na veel negatieve reacties keert Ford op haar schreden terug. De Amerikanen gaan nu op zoek naar een nieuwe naam. +++
+++ HYUNDAI roept de Ioniq terug naar de dealer vanwege brandgevaar. Van de 3.433 exemplaren die in ons land verkocht zijn, moeten er 1.388 een nadere inspectie ondergaan. Het betreft zowel de hybride als de stekkerhybride uitvoering van de Ioniq. Door een mogelijk defect aan de hydraulische pomp die de koppeling tussen de benzinemotor en elektromotor bedient, zou er brand kunnen ontstaan in het elektrische gedeelte. Eigenaren worden verzocht om contact met hun dealer op te nemen. Zij krijgen een brief van de importeur. De dealer zal de reparatie kosteloos uitvoeren. De Ioniq is sinds 2016 in Nederland op de markt. +++
+++ LAADPALEN fabrikant Alfen heeft in het eerste half jaar een flinke omzet & winstgroei geboekt. Het bedrijf slaagde in zijn doelstelling om vooral over de grens te plussen. De omzet lag met 41 miljoen euro 32 % hoger dan in de eerste helft van 2017. De winst steeg met 52 % naar 1,7 miljoen euro. Het bedrijf behaalde 21 % van haar inkomsten in het buitenland. Dat was in de eerste jaarhelft nog 12 %. Alfen zegt in een toelichting op de cijfers dat de markt nog steeds groeit en dat het de afgelopen periode een aantal belangrijke projecten en klanten in de wacht heeft gesleept. Volgens topman Marco Roeleveld heeft het bedrijf “een unieke positie in het hart van de energietransitie”. Hij rekent op verdere groei, onder meer door de mogelijkheden om verschillende bedrijfsonderdelen elkaar te laten versterken. In de tweede jaarhelft verwacht het bedrijf nog een positieve bijdrage van de acquisitie Elkamo. Alfen nam deze Finse producent van energiedistributiesystemen begin juli over. Alfen ging in maart naar de beurs. +++
+++ LONDEN wil in haar financiële district een proef doen met een zone waar auto’s met een CO2-uitstoot hoger dan 75 gram/km niet meer in mogen. De test begint in april 2019 in slechts één straat. De proef heeft geen gevolgen voor de bestaande Congestion Charge. Londen wil de auto nog meer uit haar centrum weren. Niet alleen door het tolwapen in te zetten en de parkeertarieven gestaag te blijven verhogen, maar in april 2019 ook door de toegang tot een bepaalde wijk te beperken tot (deels)elektrische auto’s. Als de resultaten van de test in één straat de gewenste resultaten opleveren, kan het gebied worden uitgebreid. Volgens het stadsbestuur zijn de al eerder aangekondigde milieuzones, waar vanaf april volgend jaar alleen Euro6 diesels en Euro4 (of hoger) benzineauto’s mogen komen, niet voldoende om de ernstige luchtvervuiling in het centrum van de stad onder controle te krijgen. Londen kan de genoemde proef eenvoudig invoeren omdat de stad al vol hangt met camera’s voor de stadsheffing op autoverkeer dat het centrum in komt. +++
+++ De Verenigde Staten en MEXICO zijn een akkoord overeen gekomen die de Noord Amerikaanse vrijhandelsovereenkomst NAFTA moet vervangen. Beide landen hebben afgesproken dat 75 % van de onderdelen voor auto’s in de VS of in Mexico gemaakt moeten worden. Bij eerdere afspraken stond dit percentage op 62,5 %. 45 procent van de onderdelen moet gemaakt worden door personeel dat minstens 16 dollar (13,70 euro) per uur verdient. Mexico en de VS vormen al sinds de jaren ’90 samen met Canada een vrijhandelszone. Het overleg tussen Mexico en de VS spitste zich met name toe op nieuwe regels voor de auto-industrie. Trump noemde het bestaande handelsakkoord eerder een ramp voor Amerikaanse arbeiders. Hij eiste aanpassingen omdat hij vond dat het verdrag de belangen van de VS te weinig diende. Ook heeft Trump gedreigd met het opzeggen ervan. Volgende stap is om ook Canada aan boord te krijgen. Onderhandelingen met de regering van dit land gaan onmiddellijk van start om zo snel mogelijk een akkoord te hebben. De overeenkomst tussen de Verenigde Staten en Mexico betekent een einde aan een lange periode van onzekerheid en dreigende importheffingen door Trump. Met name de auto-industrie van zijn zuiderburen moest het toen ontgelden, waardoor onder meer Ford afzag van plannen om bepaalde productielijnen naar het buurland van de VS te verplaatsen. Toch betekent het nieuw gesloten akkoord niet automatisch goed nieuws voor de verschillende autobouwers. In Mexico gebouwde modellen zullen namelijk gegarandeerd duurder worden. Met name voor Fiat Chrysler Automobiles, Ford en General Motors, maar ook voor Volkswagen en BMW (dat van plan is om vanaf volgend jaar de nieuwe 3-serie in dit land te gaan bouwen), kan dit nadelig uitpakken. Door de deal met Mexico wordt de druk op Canada stevig opgevoerd. Trump dreigt nog steeds met importheffingen voor dat land als het niet tot een soortgelijk afsprakenpakket komt. Dat is met name voor de Amerikaanse ‘Big Three’ van belang, want zij produceren verschillende modellen ten noorden van de landsgrens. Onder meer de Dodge modellen Charger en Challenger, de Chevrolet Equinox en de Ford Edge zien in Canada het levenslicht. Mexico is dan weer goed voor onder meer de Ford Fusion (de Amerikaanse versie van onze Mondeo), de Jeep Compass en de Chevrolet Blazer. +++
+++ TOYOTA heeft een eerste studie uitgevoerd naar de fysieke reacties van passagiers tijdens een ongeval met een zelfrijdende auto. Sinds een paar decennia worden botsproeven uitgevoerd met poppen. Maar de opkomst van nieuwe technologie en van autonome voertuigen werpt vraagtekens op rond deze tests. Er zijn tot nu toe weinig tot geen studies naar ongevallen met zelfrijdende voertuigen uitgevoerd. Gebruikers van zo’n auto zijn namelijk met alles bezig behalve het rijden en zijn zich dus niet bewust van wat er gebeurt. Ze zien een aanrijding dus ook niet aankomen en weten niet dat zij moeten reageren. De studie werd uitgevoerd met 87 vrijwilligers tussen 2016 en 2017 in het testcentrum MCity van de universiteit van Michigan. De vrijwilligers waren qua lichaamsbouw erg divers. Ze werden onderworpen aan een aantal veiligheidsmanoeuvres zoals bruusk remmen of plotseling van richting veranderen. De resultaten van de studie zullen in oktober worden gepubliceerd. De Japanse autobouwer loopt alvast op de bevindingen vooruit door te stellen dat passagiers van autonome voertuigen zich zullen moeten wapenen met nieuwe technologieën om hun veiligheid te garanderen. Zwaartekrachtloze stoelen (die het gewicht proportioneel verdelen om de spierbelasting te verminderen) worden als een eventuele oplossing aangevoerd. +++