+++ JAGUAR vreest de komst van de nieuwe BMW 3-serie en heeft daarom haar directe rivaal, de uit 2014 stammende XE, op de snijtafel gelegd. Het resultaat van de facelift zal vermoedelijk volgend jaar maart tijdens de autosalon van Genève worden gepresenteerd. Ingrijpende cosmetische correcties zijn niet te verwachten. Dat is een premiummerk onwaardig. Wel zullen de lichtunits zowel voor als achter worden aangepast. De lampblokken krijgen in dit kader LED techniek. Verwacht verder subtiel aangepaste bumpers en kleine wijzigingen aan het interieur, waaronder het nieuwe infomediasysteem van de I-Pace en fraaiere materialen. Jaguar werkt samen met zustermerk Land Rover aan een mild hybride aandrijflijn. Die is primair bestemd voor de E-Pace en de nieuwe Evoque / herziene Discovery Sport, maar mogelijk profiteert ook de XE daar van. Er is ook sprake van stekkerhybride techniek waarbij een nieuwe 1,5 liter 3 cilinder benzinemotor als basisunit fungeert. Het is onzeker of het 3-serie alternatief van Jaguar medio 2022 een compleet nieuwe opvolger krijgt, want de verkopen van de huidige editie vallen erg tegen. +++
+++ In maart stelt KOENIGSEGG op de autosalon van Genève een nieuw model voor. Die moet het stokje over gaan nemen van de Agera RS. De nieuwe hypersportwagen gaat Ragnarok heten. Vreemd genoeg wordt het dit keer geen hybride. Reden is dat het ontwikkelingsteam van Christian von Koenigsegg het gewicht onder de 1,2 ton willen houden, oftewel 160 kilo minder dan de Agera RS. Met een hybride aandrijflijn lukt dat niet. In plaats hiervan krijgt de Ragnarok een 5,0 liter V8 van bijna 1.500 pk. Dit vermogen wordt bereikt door de motorcompressie extra ver op te voeren. Het dak kan net als bij de Agera RS worden afgenomen, maar kan niet meer worden meegenomen. Koenigsegg gaat mogelijk met de Ragnarok ook racen in de WEC, althans als de competieregels worden aangepast waardoor hypersportwagens aan de start mogen gaan verschijnen. +++
+++ LAMBORGHINI werkt aan een hypersportwagen die meer dan 3 miljoen euro (exclusief belastingen) moet gaan kosten. Met dit model wil het Italiaanse merk onder andere de Aston Martin Valkyrie en de Mercedes-AMG Project One gaan beconcurreren. Anders dan de fabrikanten van deze rivalen heeft Lamborghini nog geen ervaring met F1-technologie of elektrificatie, maar men heeft in het verleden in de vorm van de Sesto Elemento wel al een mooi staaltje lichtgewicht bouw met veel carbon laten zien. Aangezien Lamborghini de volgende generatie Aventador een hybride aandrijflijn gaat geven (met de bekende atmosferische V12 als basisunit), ligt het voor de hand dat de hypersportwagen ook batterijen en een zogeheten KERS systeem krijgt. Mogelijk zal een conceptversie (projectnaam LB48H, waarbij het getal ’48’ voor het 48 volt systeem van de hybride aandrijflijn -de letter ‘H’ in de projectnaam- staat) al volgend jaar maart op de autosalon van Genève worden getoond. Volgens de eerste informatie gaat Lamborghini er slechts 63 stuks van bouwen. Dit productievolume is een verwijzing naar het jaar van de oprichting van de sportwagenfabriek, namelijk 1963. Voor het design van de hypersportwagen zal inspiratie worden opgedaan bij de legendarische Countach. Die zit boordevol Lamborghini DNA. En in 2019 is het 45 jaar geleden dat de Countach op de markt kwam. Gezien het vermogen dat Lamborghini uit de V12 van de Aventador SVJ weet te persen, zal de nieuwe hypersportwagen circa 850 pk sterk worden. In 2020 zullen de eerste exemplaren worden afgeleverd. Ook is de supersporter uitgerust met het actieve aërodynamicasysteem van Lamborghini, dat in een iets andere vorm ook op de Aventador SVJ zit. +++
+++ MCLAREN komt met een elektrische sportwagen, maar niet voor 2025. Volgens directeur Mike Flewitt is de batterijtechnologie momenteel nog niet voldoende ver ontwikkeld. Doorslaggevend criterium is voor hem dat een elektrische McLaren het minstens een half uur moet kunnen uithouden op het circuit. Flewitt vindt dat een emissieloze supersportwagen anders te veel compromissen vergt. “Het gaat ons niet alleen om een lagere uitstoot, maar ook om betere prestaties. Ons doel is een half uur circuitgebruik. Dat moet een elektrische McLaren aankunnen zonder tussentijds op te laden. En het bijvullen van de batterij moet in een half uur klaar zijn”. Diverse fabrikanten hebben al een poging gewaagd om een elektrische supersportwagen te ontwikkelen. De Rimac One is daar een goed voorbeeld van. Die is in staat tot buitenaardse prestaties, maar houden dat niet lang vol. Bovendien is de Rimac One relatief zwaar door het hoge gewicht van de batterijen. Daarom kiest McLaren voorlopig voor hybride aandrijving. De komende 7 jaar zal het Britse merk 18 nieuwe modellen op de markt brengen, waarvan het grootste deel elektrische ondersteuning hebben. Momenteel worden alle sportwagen van McLaren aangedreven door een dubbel geblazen V8. +++
+++ Kopers van de nieuwe MITSUBISHI Outlander PHEV kunnen tot eind 2019 gratis laden. In samenwerking met NewMotion, Europa’s grootste aanbieder van laadoplossingen, biedt het Japanse automerk van 1 september 2018 tot 1 mei 2019 bij haar stekkerhybride SUV een laadpas waarmee tot gratis geladen kan worden. Het voordeel kan, afhankelijk van het aantal elektrisch gereden kilometers, oplopen tot 1.400 euro, zo laat de importeur weten. De Outlander PHEV is leverbaar vanaf 35.990 euro. De Mitsubishi is de bestverkochte stekkerhybride van Europa. Kopers van de nieuwe Outlander PHEV hebben ook de mogelijkheid om in plaats van de laadpas te kiezen voor de installatie van een NewMotion Home Standard (thuis) laadpunt ter waarde van 1.199 euro inclusief een half jaar New Motion SmartServices. Met deze innovatieve lader kan 6 keer sneller worden opgeladen dan via een regulier stopcontact. +++
+++ PEUGEOT heeft de productie van de 308 in Sochaux tijdelijk stopgezet wegens gebrek aan versnellingsbakken. De fabriek in Valenciennes bouwt niet snel genoeg transmissies en daarom rolt de Franse compacte middenklasser tijdelijk niet van de band. De 3008, de bestseller van het Peugeot gamma en tevens een model waaraan meer verdiend wordt, krijgt even voorrang. PSA baas Carlos Tavares zou kunnen investeren in meer productiecapaciteit voor versnellingsbakken, maar wacht liever even af of de sterke vraag aan blijft houden. Wel heeft hij het fabriekspersoneel in Valenciennes gevraagd om het tempo op te voeren, van 1.800 transmissies per dag naar 3.000 stuks vanaf 1 november. Maar dat zien de vakbonden niet zo zitten. Vreemd, want op zich is de productiecapaciteit in Valenciennes 2.400 exemplaren per dag, dus zonder al te veel moeite zou een deel van het leveringsprobleem opgelost kunnen worden. Maar zelfs daar willen de vakbonden niet aan meewerken. Nou ja, hoe destructief hun houding kan zijn, weten wij van KLM / Airfrance. De versnellingbak waarom het allemaal te doen is de handgeschakelde transmissie met 6 versnellingen die de plaats in moet nemen van het exemplaar met 5 verzetten. Maar de omschakeling van de productie verloopt niet probleemloos. +++
+++ Door het SJOEMELEN met de verbruikcijfers door autofabrikanten zijn Europese automobilisten sinds 2000 al €149,6 miljard meer kwijt aan hun brandstofrekening. Het internationale onderzoeksinstituut Transport & Enviroment (T&E) heeft onderzoek gedaan naar de gevolgen van de vermelding van onjuiste data in de folder. In 2000 scheelde het 9 % met het daadwerkelijke verbruik. In 2016 bleek het verschil opgelopen te zijn tot 42 %. T&E meldt tevens dat wij op die manier ook voor 264 miljoen ton aan CO2 extra de wereld in hebben geholpen. Dat is evenveel als wij Nederlanders in 1 jaar produceren. ‘Sjoemelen’ wordt vooral geassocieerd met Duitse autofabrikanten. Die presenteren de rekening vooral in eigen land, want onze oosterburen betaalden in totaal €36 miljard teveel. Wij Nederlanders konden voor €5,6 miljard van het totaal opdraaien. Met de invoering van de WLTP meetnorm moeten we in de toekomst beschermt zijn voor dit soort wanpraktijken. +++
+++ Met de diensten van SKODA Connect zijn rijders van dit merk voortaan altijd met internet verbonden. Nieuwe auto’s vanaf modeljaar 2019 met het Columbus infomediasysteem worden nu standaard geleverd met een Vodafone simkaart. Daarmee kunnen klanten een maand lang gratis alle voordelen en gemakken van Skoda Connect vrijblijvend uitproberen. De gratis dataruimte bedraagt tijdens de testperiode 1 GB. De mobiele internetdiensten van Skoda Connect omvatten Infotainment Online, Care Connect en Emergency Call. Na een eenmalige registratie is het mogelijk om actuele verkeersinformatie te krijgen of geïnformeerd te worden over waar er nog vrije parkeerplaatsen beschikbaar zijn. De Care Connect service zoekt indien nodig contact met de klantenservice of werkplaats. De overdracht van gegevens gebeurt via een ingebouwde simkaart. Als alternatief kan Infotainment Online ook worden gebruikt middels de WLAN hotspot. De verbinding met de telefoon moet dan wel steeds opnieuw worden geactiveerd wanneer de Skoda gaat rijden. Met de gratis Vodafone simkaart wordt de internetverbinding voor het gebruik van Infotainment Online altijd automatisch gemaakt. Aan het einde van de gratis proefperiode (maximaal 1 GB of 28 dagen) kunnen gebruikers een nieuw datapakket van Vodafone kopen voor een dag, een maand of een jaar. De internetdiensten zijn dus individueel bruikbaar. Het beschikbare datavolume van de simkaart is ook via de WLAN hotspot van het voertuig voor andere passagiers te gebruiken. +++
+++ SPYKER heeft opnieuw meer beloofd dan het kan waarmaken. Tijdens de 2017 editie van de autosalon van Genève liet topman Victor Muller triomfantelijk weten dat hij met Christian von Koenigsegg een motordeal had afgesloten. De atmosferische V8 blokken zouden in de C8 Preliator gemonteerd gaan worden. Maar een woordvoerder van Koenigsegg laat nu weten dat Spyker niet aan de leveringsvoorwaarden voldaan heeft, dus er is nog geen enkele motor gebouwd. En dit betekent dat Muller in de vorm van de C8 Preliator óók een luchtkasteel verkoopt. +++
+++ VOLKSWAGEN is het automerk dat het vaakst terugroepacties moet organiseren als gevolg van mankementen aan haar voertuigen. De sjoemelsoftware werd niet meegenomen in de analyse, dus het waren uitsluitend terugroepacties die te maken hadden met de veiligheid van de auto’s. De Volkswagen modellen Polo en Tiguan staan in de top5 meest teruggeroepen modellen. De Polo blijkt te beschikken over een erg onbetrouwbare veiligheidsgordel. Die kan namelijk spontaan losschieten. De Tiguan werd teruggeroepen omdat het schuifdak vaak lekt, waarna er kortsluiting kan ontstaan en het brandgevaar toeneemt. De tweede plaats in de terugroeplijst wordt gedeeld door Citroën, Opel, Peugeot en Mercedes-Benz. Daarna volgen Audi, Renault en Mazda. +++
