Nieuwstelex

0

+++ AUDI beleeft momenteel weinig verkoopplezier aan de R8. Daarom zullen wij op afzienbare termijn afscheid nemen van deze supersportwagen, inclusief de atmosferische V10 motor. Volgend jaar komt er nog een R8 met de van de RS5 bekende, dubbel geblazen 2,9 liter V6, maar in 2022 zal de derde volledig elektrisch worden. Dat betekent geen akoestisch genot meer, maar – als pleister op de wond – wel 1.000 pk. En slechts 2 seconden voor de sprint naar 100 km/u. Rond dezelfde tijd komt Porsche ook met een elektrische supersportwagen, als spirituele opvolger voor de 918 Spyder. Vermoedelijk krijgen beide modellen hetzelfde platform. +++

+++ Eind vorig jaar schreef jouw verslaggever in zijn column voor Automobiel Management dat als er mensmatig ingegrepen moet worden in een AUTONOOM rijdend voertuig, de bestuurder minimaal 5 seconden nodig heeft om de controle over te nemen. Deze stelling wordt nu bevestigd door onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). Die stelt dat automobilisten gemiddeld 6 seconden nodig hebben om het stuur volledig over te nemen als zich een gevaarlijke situatie voordoet. Concreet betekent dit dat je bij een tempo van 100 km/u dan al 135 meter verder bent, met alle risico’s van doen. Dat is onacceptabel lang. Het idee dat je straks kan gaan zitten relaxen achter het stuur zou dus wel eens een fata morgana blijken te zijn. +++

+++ CONTINENTAL , de Duitse bandenfabrikant en onderdelentoeleverancier voor de autobranche, draait nog slechter dan eerder werd gemeld. De omzet valt zowel in China als Europa tegen, terwijl de kosten voor de ontwikkeling van nieuwe technologie (elektrische aandrijving en voor autonoom rijden) hoog oplopen. Ook wordt Continental achtervolgd door garantieclaims en spelen ongunstige valutaontwikkelingen een rol. Het bedrijf heeft daarom opnieuw gewaarschuwd dat omzet en winst lager uit zullen komen dan eerder verwacht. Het gevolg was de zwaarste koersdaling in 10 jaar tijd, namelijk 13 %. Bovendien kreeg ook familiebedrijf Schaeffler, zelf fabrikant van motoronderdelen en koppelingssystemen, maar ook de grootste aandeelhouder in Continental, een flinke dreun. Om de zaken beter onder controle te krijgen, kondigt de Duitse onderneming extra kostenbesparingen aan. Daarnaast wordt het investeringsniveau beter afgestemd op de verwachte omzet. Continental gaat er nog altijd vanuit €45 miljard aan omzet te draaien, dat is dan 1 miljard lager dan bij de eerdere voorspelling, maar nog altijd meer dan in 2017. Het bedrijf denkt dit jaar bovendien op een operationele winstmarge van 9 procent uit te kunnen komen. +++

+++ GENERAL MOTORS werkt aan een nieuwe generatie snellader voor elektrische auto’s. Daarmee heb je na 10 minuten aan de stekker weer voldoende stroom voor ongeveer 290 kilometer rijden. General Motors kan hiermee het Supercharger systeem van Tesla overtreffen. De techniek is samen met onderzoekspartner Delta Americas ontwikkeld. General Motors werkt aan 20 (deels)elektrische modellen die geschikt zijn om snel op te laden. Deze auto’s moeten vanaf 2023 te koop zijn. General Motors denkt dat de nieuwe generatie elektrische modellen met hun snelle laadmogelijkheid erg marktverruimend kan werken. Porsche werkt ook aan een snel oplaadsysteem. De aankomende, volledig elektrische Taycan moet na 10 minuten stroom tappen weer een bereik van 200 kilometer hebben. +++

+++ Er waren in het afgelopen halfjaar 25 % meer klachten van LEASE rijders over autoregelingen. Indien er van baan gewisseld wordt, worden zij namelijk geconfronteerd met hoge afkoopsommen van de huidige auto. Vaak zijn deze buitensporig en niet zelden bedraagt de rekening zomaar 10.000 euro. Als een werkgever een wagen eerder dan gepland inlevert bij de leasemaatschappij, krijgt de werkgever hiervoor een (gepeperde) rekening gepresenteerd, oftewel de afkoopsom. Deze factuur wordt vaak zonder pardon volledig doorgeschoven naar de werknemer. In bijna de helft (47 %) van alle autoregelingen is er sprake van een afkoopsom bij het voortijdig beëindigen van het dienstverband. Voor medewerkers die te maken krijgen met een schadeclaim voor vervroegd inleveren van de leasewagen is het niet eenvoudig verweer te voeren. De werkgever is meestal niet echt gemotiveerd om zich tegen de factuur voor afkoopkosten van de leasemaatschappij te verzetten. Toch heeft hij wel de wettelijke plicht om (desgevraagd) de hoogte van de schade te verklaren. Bovendien moeten de afkoopkosten altijd vrij van BTW zijn. +++

+++ NISSAN gaat $900 miljoen investeren om haar productiecapaciteit in China de komende 4 jaar met 40 % uit te breiden. In Wuhan zal er samen met joint venture partner Dongfeng Motors een nieuwe autofabriek worden gebouwd. Tegelijkertijd wordt de capaciteit bij de 2 bestaande productiefaciliteiten opgevoerd. Nissan zegt daarnaast ook nog naar andere opties te kijken om meer auto’s in China te bouwen. Nissan hoopt met alle bovengenoemde maatregelen in 2021 samen met Dongfeng Motors 2,1 miljoen voertuigen per jaar te kunnen bouwen in het Aziatische land. Vorig jaar verkochten de Japanners rond de 1,5 miljoen auto’s aan Chinese klanten, maar dat moeten er rond 2022 minimaal 2,6 miljoen worden. Nissan hoopt daarmee de slechte gang van zaken in Noord-Amerika en Europa te kunnen compenseren. Eerder al deelde ook Toyota mee de productiecapaciteit in haar Chinese fabrieken verder op te willen voeren. +++

+++ PEUGEOT heeft het vermogen van de 308 GTI iets teruggeschroefd. Waar de Franse hete hatchback voorheen 270 pk sterk was, is hij nu goed voor 263 pk. Het vermogen van de 308 GTI is ongewijzigd afkomstig van de bekende 1,6 liter PureTech motor. Het maximum koppel neemt iets toe van 330 Nm naar 340 Nm, maar daarvoor dien je de 4 cilinder wel meer toeren te laten maken (2.100 in plaats van 1.900 krukasomwentelingen). Accelereren naar 100 km/u neemt net als voorheen 6,0 seconden in beslag en de topsnelheid is ook identiek want begrensd op 250 km/u. Maar het grote nieuws is dat het PureTech blok nu aan de Euro 6-temp emissienorm voldoet. Het gemiddeld verbruik bedraagt 7,5 liter per 100 km volgens de WLTP methode. Dat was 6,6 liter op basis van de NEDC meetnorm. De Nederlandse Belastingdienst bestraft dit met meer BPM en dus gaat de prijs van de Peugeot 308 GTI omhoog van €43.350 naar €44.970. +++

+++ Het Volkswagen concern heeft geen enkel contact met de in de gevangenis verblijvende (voormalige) baas van Audi, Rupert STADLER . “Wij mogen met hem geen contact hebben. De communicatie verloopt ook voor ons volledig via zijn advocaat”, aldus Herbert Diess, de topman van de overkoepelende Volkswagen Groep in een interview met de Duitse krant Handelsblatt. “Ik ken Rupert al jaren als collega en heb hem tijdens de dieselcrisis ook in een verkennende rol meegemaakt. Persoonlijk hoop ik dat hij snel uit de verzekerde bewaring vrijkomt. Maar dat ligt in handen van de officier van justitie”. Op de vraag of Volkswagen te lang achter Stadler is blijven staan, zegt Diess: “Er is bij ons al heel veel gepasseerd, ook aan de top. Het bestuur van Volkswagen ziet er vandaag de dag heel anders uit dan 3 jaar geleden. Daarnaast hebben we ook het technisch management opgeschoond. De voormalige topman van de Volkswagen Groep (Martin Winterkorn, red.) heeft ook de politieke verantwoordelijkheid op zich genomen”. Dat deze nog altijd een fors pensioen ontvangt vanuit Wolfsburg, is volgens zijn opvolger onvermijdelijk: “Ook in moeilijke tijden moeten we ons aan de contracten houden. We kunnen in feite pas consequenties gaan trekken als fouten zijn vastgesteld en als ook is onderzocht of die consequenties door de rechter aanvaard zullen worden. Sommige processen zijn nog niet eens begonnen”. +++

+++ You can’t have it all. SUZUKI is met afstand marktleider in India, maar in China gingen de zaken de afgelopen jaren minder voorspoedig. Dat komt omdat in dit land een auto pas serieus wordt genomen indien hij tot het C segment (of hoger) behoort. En Suzuki is juist gespecialiseerd in kleinere modellen (A en B segment). Daarom trekt Suzuki zich terug van de Chinese markt. Haar belang van 50 % in de joint venture met Changan Automobile zal aan deze samenwerkingspartner worden verkocht. Het marktaandeel van kleine /stadsauto’s in China is van 35 % in 2003 naar 6,7 % vorig jaar gekrompen. Suzuki rekent niet op een spoedige trendbreuk en daarom houdt het Japanse merk het voor gezien in dit Aziatische land. Changan Automobile zal met een licentie de modellen van haar (voormalige) joint venture partner blijven verkopen en onderhouden. De auto’s van Suzuki zullen dus niet helemaal uit het Chinese straatbeeld verdwijnen. De Japanners kunnen zich nu concentreren op India, één van ’s werelds snelst groeiende automarkten. Na 2030 moeten daar jaarlijks 5 miljoen auto’s verkocht gaan worden. Het gamma van Suzuki zal daarvoor worden verdubbeld van 15 naar 30 modellen. Het marktleiderschap in India is mede te danken aan de hoge klanttevredenheid. Ook in Europa scoort Suzuki in dit opzicht uitstekend. De S-Cross is namelijk door het magazine What Car? samen met de Toyota Yaris uitgeroepen tot de meest betrouwbare auto. Op merkniveau eindigde Suzuki ook bovenaan. De derde podiumplek was voor de Nissan Leaf. Daarna volgden de Toyota RAV4 en de BMW 3-serie. Drager van de rode lantaarn was de Tesla Model S. Andere modellen die qua betrouwbaarheid helemaal onderaan eindigden, waren de Range Rover en de Ford Edge. +++

+++ Niet alleen Nissan heeft grote ambities voor de Chinese markt, ook TOYOTA schakelt over naar een hogere versnelling. Dit Japanse merk wil zijn autoproductie in 2030 verdrievoudigd hebben naar jaarlijks 3,5 miljoen auto’s. Tegelijkertijd moet de export naar China een stevige boost krijgen. Met 1,3 miljoen verkopen op jaarbasis moet Toyota op dit moment onder meer Volkswagen en General Motors in het Aziatische land voor zich dulden. De verdrievoudiging van de afzet zal met name gerealiseerd gaan worden met volledig elektrische voertuigen. Daar is Toyota een minder grote fan van dan van haar vertrouwde hybride modellen, maar nood breekt wet: in China is het vanaf volgend jaar verplicht om een bepaald quotum aan auto’s met een stekkeraansluiting te verkopen. Anders volgen er boetes. Toyota werkt daarom hard aan volledig elektrische versies van zowel de C-HR als de nieuwe Corolla. Het Japanse merk heeft als doelstelling om dit jaar in China 1,4 miljoen auto’s te verkopen, oftewel 9 % dan in 2017. Toyota ligt daarbij goed op koers, want in het eerste semester werden er 767.323 voertuigen aan de man gebracht. +++

+++ Werknemers van VDL NEDCAR gaan staken vanwege het vele overwerk. De autofabriek kampt met een achterstand (meer dan 2.000 auto’s) in de productie van verschillende BMW en Mini modellen. Daarom wil VDL Nedcar haar werknemers verplichten tot overwerk. Maar die hebben daar geen zin in en moeten van de vakbond gaan staken. Stank voor dank, want VDL Nedcar is een groeiend bedrijf dat diverse opleidingen voor haar personeel betaalt. Maar daar hebben de vakbonden geen boodschap aan. Hun business is namelijk stakingen organiseren. Helaas lukte het de directie van VDL Nedcar niet om de werknemers zover te krijgen een stap extra zetten om de door henzelf veroorzaakte productieachterstand in te lopen en zo te voldoen aan de eisen die klant BMW aan hen stelt. Indirect zetten zij daarmee hun eigen baan op de tocht, want het kan voor het Duitse concern reden zijn om het contract bij Nedcar niet te verlengen. Dan is een reorganisatie een reële optie, maar daar zien de vakbonden ongetwijfeld een nieuwe reden in om te gaan staken. VDL Nedcar heeft overigens voor de komende jaren een verlaging van de werkdruk belooft, maar nu moet even de productieachterstand weggewerkt worden. Dat kan als iedereen 2 keer een halve dag extra werkt. Maar dat is niet in het belang van de vakbonden. Die zijn pas tevreden als zij beide partijen (directie en werknemers) tegen elkaar opgehitst hebben. +++

+++ Auto’s die zijn uitgerust met VEILIGHEIDSOPTIES zoals parkeersensoren en zelfremmende systemen veroorzaken veel vaker schade. Dat blijkt uit de Branchemonitor Schadesector 2018-2030. Zonder die speciale veiligheidssystemen is de jaarlijkse kans op schade 14 %. Een automobilist met 4 veiligheidssystemen heeft ruim de helft meer kans op brokken: 23 %. Oorzaak is volgens de onderzoekers dat aan de ene kant de systemen nog niet goed genoeg zijn, waardoor onnodig schade wordt gereden. Aan de andere kant vertrouwen bestuurders te veel op hun veiligheidshulp, waaronder ook systemen die waarschuwen bij het veranderen van rijstrook. Of ze worden zo overrompeld door alle piepjes en lampjes in hun nieuwe auto, dat ze in de war raken. Schadeherstel bedrijven profiteren van de extra schade; reparaties zijn meestal duur. Bij parkeerschade moet bijvoorbeeld ook de prijzige parkeersensor en bijbehorende elektronica worden vervangen. Volgens de Branchemonitor zullen leasemaatschappijen en verzekeraars in 2025 naar verwachting in totaal €1,65 miljard aan schade moeten vergoeden. Dat is €250 miljoen meer dan nu. De helft is volgens de onderzoekers toe te schrijven aan de extra schade door veiligheidssystemen in auto’s. Daarna zal dat aandeel naar verwachting dalen, omdat de systemen dan beter zijn en automobilisten meer gewend zijn geraakt aan rijden met veiligheidshulp. De grote verzekeraars Aegon, Centraal Beheer, Allianz en Nationale Nederlanden zeggen desgevraagd in het onderzoek geen aanleiding zien om de premies voor auto’s met veiligheidssystemen te verhogen. Ze gaan er van uit dat de systemen op den duur schades voorkomen. +++

+++ Auto-onderdelen toeleverancier Bosch had een veel grotere rol in het dieselschandaal bij VOLKSWAGEN dan eerder werd aangenomen. Volgens het Duitse magazine WirtschaftsWoche zou het technologieconcern, dat de testsoftware voor de dieselauto’s leverde, opdracht hebben gekregen van de Duitse automaker om die zo te ontwerpen dat deze niet ontdekt zou worden. Het schandaal rond Volkswagen, dat gebruik maakte van sjoemelsoftware om emissietesten te manipuleren, kwam in september 2015 aan het licht. Ook de naam van Bosch werd al snel met de kwestie in verband gebracht. Volgens WirtschaftsWoche wist de ontwikkelingsafdeling van Bosch van de bewuste opdracht. Daarbij mocht het sjoemelmechanisme ook niet in officiële softwaredocumentatie worden genoemd. Een medewerker van Bosch zou problemen hebben gehad met de fraude, waarbij zelfs documenten werden vervalst. Het bedrijf zou in 2007 Volkswagen al hebben gewaarschuwd dat het aanpassen van de software illegaal is. Ook zou Bosch tevergeefs hebben gevraagd aan de autofabrikant om de volledige wettelijke verantwoordelijkheid op zich te nemen. Dat de partijen spraken over het gesjoemel via de mail was alles behalve slim. Het verkeer is immers tamelijk eenvoudig te onderscheppen en dit kan eventueel bijdragen als bewijsmateriaal in toekomstige rechtszaken. +++

+++ Vanaf 1 september mogen autofabrikanten de officiële verbruikscijfers van hun modellen alleen nog meten volgens de WLTP testcyclus. Personenwagens die nog niet volgens die realistischere cyclus werden gemeten, mogen vanaf dan niet meer worden verkocht. Dat heeft enkele gevolgen voor de autoconsument. Omdat je als klant het verbruik van een model dat volgens de WLTP procedure werd getest moet kunnen vergelijken met dat van een auto die nog volgens de NEDC cyclus werd gemeten, werd ‘NEDC 2.0′ in het leven geroepen. Dat cijfer is een herberekening van de WLTP waarde naar NEDC en mag nog tot eind 2021 worden gebruikt. De NEDC 2.0 cijfers liggen logischerwijs lager dan de WLTP cijfers en zullen dus hier en daar nog in brochures en promotiemateriaal opduiken. Wie een auto koopt, dient daarom de kleine lettertjes goed te lezen en doet er verstandig aan de manier te checken waarop de verbruikscijfers werden gemeten. Vanaf 1 september mogen autofabrikanten geen nieuwe of bestaande auto’s meer verkopen die niet volgens de WLTP procedure werden getest. Daarom was het de afgelopen maanden geweldig druk in de officiële testcentra. Dat levert vertragingen op, en betekent dat klanten op sommige modellen langer moeten wachten. Door langere levertermijnen, zoals bij Volkswagen, of zelfs door tijdelijke productiestops, zoals bij Audi. Voor sommige modellen moeten autofabrikanten afwegen of de kosten voor de WLTP homologatie en de aanpassingen aan de nieuwe Euro 6d-Temp uitstootnormen opwegen tegen het aantal exemplaren dat er van een bepaald model verkocht wordt. Daarom kan het financieel aantrekkelijker zijn om sommige modellen niet langer te verkopen. Zo zijn bij BMW bijvoorbeeld de M3 en 330e uit de catalogus verdwenen. Dat komt ook omdat de huidige 3-serie op zijn laatste benen loopt. De helft van de modellen van Volkswagen is nog niet door de WLTP molen gehaald. Onder meer de Golf zou nog niet op de nieuwe manier zijn gekeurd. Het probleem zou niet zozeer bij de auto’s zelf liggen, maar bij de tijd die het kost om de keuringen uit te voeren. Persbureau Reuters meldt dat Volkswagen nog maar 7 van haar 14 modelreeksen met goed gevolg aan de nieuwe test heeft onderworpen. De verkoop en marketingdirecteur van Volkswagen, Thomas Zahn, laat weten: “De nieuwe test is een stuk lastiger dan de oude en neemt al snel 2 tot 3 maal zoveel tijd in beslag dan voorheen. Bovendien moet ieder model apart worden getest”. Met deze problemen hebben uiteraard ook andere autofabrikanten te maken. In de laatste maanden zijn er vrijwel dagelijks modellen tijdelijk of definitief uit de prijslijst verdwenen door de invoering van WLTP, terwijl andere auto’s in Nederland duurder zijn geworden door een hogere gemeten CO2-uitstoot. “De komende maanden worden erg uitdagend voor ons”, verklaart Zahn. De verwachting is dat de Golf, als best verkochte auto van Europa de hoogste boom die de meeste wind vangt, eind september alsnog goedkeuring krijgt. De verkoop zal volgens Zahn in de komende maanden iets inzakken, om vervolgens aan het eind van het jaar weer op te krabbelen. De Nederlandse importeur van Volkswagen belooft om een eventueel, en waarschijnlijk, BPM verschil in ieder geval tot het einde van het jaar voor eigen rekening te nemen. De prijzen van de Golf en de andere modellen die nog niet zijn goedgekeurd, moeten dus ongeacht de uitkomst van de metingen gelijk blijven gedurende 2018. +++

Reageren is niet mogelijk.