Prijsvergelijking Lexus LS 500: de pot verwijt de ketel dat die zwart ziet

0

Lexus is een provocerende campagne gestart met als headline ‘Diesel, bedankt’. Daarmee wordt de oliegestookte krachtbron bedankt voor zijn bewezen diensten. De campagnetekst staat op grote billboards langs de drukke snelweg A2 bij Breukelen. Om dieselrijders over de streep te trekken, worden er door Lexus extra lange proefritten van 48 uur in haar hybride modellen aangeboden.

De Nederlandse importeur van Lexus, Louwman & Parqui, stelt dat “nieuwe, hoge uitstoot eisen als gevolg van WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure) en RDE (Real Driving Emissions Test) dieselauto’s telkens duurder maken”. Dat klopt, maar dat geldt natuurlijk ook voor benzinemodellen, met name als die een hoge emissiewaarde hebben. En juist nu lanceert Lexus een 225 gram CO2/km uitstotende uitvoering van de LS.

Lexus is weliswaar al jaren actief met hybride techniek (zonder stekker) voor haar benzinemodellen; naar eigen zeggen het beste alternatief voor de veel rijdende dieselklant: zonder opladen zou er sprake zijn van een lager verbruik. Maar consequent is het Japanse premium merk dus niet in deze strategie, want zij gaat ondertussen vrolijk door met het lanceren van modellen zónder hybride techniek en mét een hoge uitstoot. Die worden dus ook telkens duurder.

“Steeds meer autofabrikanten halen hun dieselmodellen van de markt”, zo stelt Lexus niet onterecht. Dat komt door de afnemende vraag, die op zijn beurt een gevolg is van de restwaardedalingen door het verslechterde diesel imago, de rijverboden in steden en de sjoemel software affaire bij Audi en Volkswagen. “Dit leidt tot hogere kilometer kostprijzen. Lexus meent dat de oliegestookte krachtbron dieselmotor daardoor nu écht met pensioen kan”. Dat is een te verdedigen stelling, maar de genoemde rijverboden in steden zijn óók een gevolg van een bredere emissieproblematiek. En daar lijkt Lexus zich geen ene moer van aan te trekken, want anders zou zij niet de 225 gram CO2 uitstotende LS 500 lanceren.

Lexus vraagt minimaal 146.495 euro voor de LS 500. Zijn CO2-uitstoot van 225 gram/km is afkomstig van een dubbel geblazen 3,5 liter V6 die goed is voor 418 pk en 600 Nm. Vermogen en koppel vinden hun weg via een 10-trapsautomaat naar alle 4 de wielen. De 5,24 meter lange LS accelereert in 4,9 seconden naar 100 km/u en zijn topsnelheid is begrensd op 250 km/u. Het gemiddelde benzineverbruik bedraagt 9,8 à 9,9 liter per 100 km.

Voor bovengenoemd bedrag van 146.495 euro krijgt de koper de Luxury Line uitvoering. Wie de LS 500 als sportiever aangeklede F-Sport Line wenst, moet 152.495 euro aan de Lexus dealer betalen terwijl de Executive Line 157.495 euro moet opbrengen. De meeste luxe (het volledige Lexus Safety System+ pakket, adaptieve koplampen, voorruitprojectie en een geluidsinstallatie van Mark Levinson Reference) biedt de President Line uitvoering. Aan deze LS 500 hangt een prijskaartje van 179.495 euro.

Ter vergelijking: de Mercedes-Benz S 450 Lang 4Matic zit even rap op 100 km/u en heeft een even hoge topsnelheid van 250 km/u. Maar die stoot dankzij een verbruik van slechts 8,1 à 8,2 liter per 100 km niet meer dan 184 tot 187 gram CO2 / km uit, oftewel afgerond 40 gram minder dan de Lexus LS 500. Dit betekent fors minder BPM en een veel lagere instapprijs, want de Mercedes-Benz S 450 Lang 4Matic is verkrijgbaar vanaf 136.488 euro.

Dus wat zit Lexus nou te emmeren over “nieuwe, hoge uitstooteisen als gevolg van WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure) en RDE (Real Driving Emissions Test) die auto’s telkens duurder maken”? Kijk eerst eens in de spiegel, Louwman & Parqui, voordat je Lexus LS 500 in Nederland op de markt brengt. Vanwege zijn gênant hoge CO2-uitstoot is hij volkomen misplaatst in het Nederlandse autolandschap, en dus ook op “de drukke snelweg A2 bij Breukelen”. Iets meer respect voor het milieu zou jouw campagne een stuk geloofwaardiger hebben gemaakt, Lexus.

Comments are closed.