Terug aan de top: test BMW 330i M Sport Prototype

0

BMW zal in oktober op de autosalon van Parijs de nieuwe 3-serie voorstellen: een model waar niet alleen door merkfans halsreikend naar wordt uitgekeken. Rond de jaarwisseling

Zonder al te veel overdrijven kan je stellen dat BMW met de 3-serie in de afgelopen decennia de compacte sportsedan heeft gedefinieerd. Het model was generaties lang de maatstaf in zijn klasse, maar de huidige editie die komend najaar met pensioen gaat, heeft het duidelijk zwaarder om zijn status als referentie te verdedigen. Dat komt doordat de hoogwaardiger ogende Mercedes-Benz C klasse beter verkoopt en doordat de Alfa Romeo Giulia het qua reactiesnelheid op stuurcommando’s duidelijk wint van de 3-serie.

Kortom, er was bij de ontwikkeling van de zevende generatie veel huiswerk te doen voor de ingenieurs van BMW. Gelukkig was men zich daar in München goed van bewust. Peter Langen, chef van de Driving Dynamics afdeling, laat weten dat de nieuwe 3-serie weer een echte, klassieke BMW moest worden die qua rij plezier de toon weer weet te zetten in zijn segment. Om de onderzoeken of hij geslaagd is in die missie, kon met een prototype van de 330i M Sport uitvoering worden kennisgemaakt in de Eifel en op de Nordschleife van de Nürburging.

Eerst even de ‘statistieken’. In vergelijking met de huidige generatie is de nieuwe 3-serie iets langer en breder. Ook heeft hij een marginaal langere wielbasis en is de spoorbreedte met 30 mm vergroot. Heeft dit tot een hoger gewicht geleid? Nee, integendeel want de nieuwe 3-serie is gebaseerd op het zogeheten CLuster ARchitecture (CLAR) platform dat zich kenmerkt door een intensievere toepassing van aluminium, magnesium and extra sterk staal. Deze bodemplaat, bekend van onder andere de 5-serie, zorgt voor een gewichtsreductie tot 55 kilo en een 15 à 20 procent grotere torsiestijfheid. Dankzij de afslankkuur is het zwaartepunt 10 mm lager komen te liggen. Tegelijkertijd werd de optimale (50:50 verhouding) gewichtsverdeling behouden.

Langen is bijzonder trots op het innovatieve schokdempersysteem dat voor de wielophanging van de nieuwe 3-serie is ontwikkeld. Feitelijk zijn dat gewone, passieve dempers omdat BMW gemerkt heeft dat er maar weinig klanten bereid zijn om bij te betalen voor adaptieve exemplaren (liever geven zij hun geld uit aan grotere velgen; de nieuwe 3-serie wordt om deze reden ook niet leverbaar met vierwiel sturing of luchtvering). Maar de nieuwe dempers zijn voor het eerst door BMW voorzien van zogeheten ‘lift-related’ eigenschappen, waardoor zij continu en progressief functioneren in samenhang met de mate van compressie van de vering. Daardoor worden vibraties die optreden als de dempers oneffenheden in de weg opvangen en in dynamisch genomen bochten volgens Langen bijzonder soepel en precies geneutraliseerd. Daarmee is volgens hem de perfecte balans ontstaan tussen sportiviteit en rij comfort.

Kan de nieuwe 3-serie deze claim in de praktijk waarmaken? Ja. BMW bewijst dat ‘minder’ (oftewel geen dure adaptieve dempers) in de praktijk meer is omdat er onder de streep sprake is van een puurder, directer en duidelijk sportiever weggedrag. Tegelijkertijd zorgen de vergrootte veerwegen voor een groter absorptievermogen op slechte wegdek en daardoor voor een soepeler gedrag. De 3-serie zorgt, zeker in de hier geteste 330i M Sport uitvoering (met 19 inch velgen en 10 mm kleinere grondspeling; 18 inch is standaard), zeker niet voor een ‘vliegend tapijt’ effect, maar oncomfortabel is de BMW allesbehalve. De vering blijft onder alle omstandigheden goede manieren houden zonder daarbij aan wegdekcontact in te leveren. Per saldo biedt de nieuwe 3-serie hierdoor het veercomfort van een luxe limousine, maar heeft hij ook de lichtvoetigheid van de sportsedan.

Maar is deze 330i M Sport ook representatief voor de rijeigenschappen van de mindere goden uit het gamma, zoals de 18i/18d en 20i/20d? De verkondiging van Langen dat de verschillen in carrosseriecontrole en reactiesnelheid op stuurcommando’s tussen de standaarduitvoering en de versie met M Sport vering 2 keer groter zijn geworden, kan je wat dit betreft wantrouwig maken. Toch: de kennismaking in de Eifel en op de Nordschleife van de Nürburging deed het vermoeden ontstaan dat de nieuwe 3-serie met kleinere velgen niet perse een minder leuke auto om mee te rijden hoeft te zijn.

Onderdeel van het bovengenoemde M Sport onderstel is de zogeheten Variable Sport Steering. Die biedt aanvullend op de snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging ook een variabele overbrenging en is speciaal voor de nieuwe 3-serie gekalibreerd. Volgens Langen reageert het systeem met een veel grotere precisie op kleine stuurbewegingen zonder dat de besturing nerveus wordt in de rechtuit positie; hét grote nadeel van de Alfa Romeo Giulia. Maar zelf kan ik de afstelling van de besturing niet als harmonieus omschrijven. De installatie voelt namelijk nogal levenloos en wat afstandelijk aan. In Comfort modus is de bekrachtiging in orde, maar in Sport + setting (de tussenliggende, gewone Sport stand) was niet beschikbaar op de testauto) doet de extra zwaarte artificieel aan. Verder is er sprake van een tekort aan feedback dat kenmerkend is voor een besturing met elektronische bekrachtiging. Langen laat weten zich bewust de zijn van deze ‘zwakste schakel’ in de rijeigenschappen van de nieuwe 3-serie en zegt dat zijn team werkt aan verbeteringen. Die aanpassingen zullen in het ontwerp worden doorgevoerd voordat de BMW in productie gaat.

Meer indruk maakt het M Sport differentieel, afkomstig van de huidige M3 / M4 (maar met aangepaste software). De elektronisch aangestuurde blokkeerfunctie in het achterdifferentieel is verbonden met de Dynamische Stabiliteit Controle (DSC), wat de toerentalverschillen tussen de achterwielen minimaliseert en de stabiliteit zou verbeteren. Afhankelijk van de situatie op de weg is het daarmee volgens Langen mogelijk om preventief zowel onder- als overstuur te beïnvloeden zonder te remmen. Het sperdifferentieel verdeelt het aandrijfkoppel selectief over de achterwielen. Op die manier voorkomt het eventueel doorslaan van een wiel op een glad oppervlak en zorgt het systeem er tegelijkertijd voor dat het motorvermogen onbeperkt kan worden benut voor sportief rij plezier. “Anders dan conventionele sperdifferentiëlen kan het gereguleerde M Sport differentieel veel meer dan alleen de tractie optimaliseren”, aldus Langen. “Behalve de grotere dynamiek in bochten is bijvoorbeeld ook een toegenomen stabiliteit bij lastwisselingen voelbaar. Daardoor laat de nieuwe 3-serie zich verrassend zelfverzekerd en gemakkelijk berijden, zelfs wanneer de bestuurder een dynamische rijstijl heeft”. Voor een sportieve rijstijl maakt het actieve sperdifferentieel niet alleen veel grotere dwars versnellingen mogelijk, maar ook een merkbaar snellere acceleratie uit bochten. Ook biedt het in de nieuwe 3-serie extra stabiliteit, precisie en een nog beter voorspelbaar bochtengedrag, zonder dat de bestuurder de remmen moet gebruiken. Deze claims van Langen zijn geen grootspraak. In bochten maakt het M Sport differentieel de BMW merkbaar lichtvoetiger in bochten en bij koerswisselingen, zonder dat dit ten koste gaan van de tractie.

In motorisch opzicht is er hooguit sprake van een evolutie, blijkbaar omdat BMW van mening is dat ‘je niet hoeft te repareren wat niet stuk is’. En het moet gezegd worden dat er met het motorengamma van de oude 3-serie niet of nauwelijks iets mis was. Wel heeft BMW haar 4 cilinder 2,0 liter benzinemotor grondig herzien. In ‘330i’ uitvoering is hij (voortaan) goed voor 258 pk en 400 Nm. Daarmee is het de krachtigste 4-pitter die BMW ooit in een seriemodel heeft gemonteerd. Maar 260 pk is natuurlijk in breder perspectief helemaal niet zo bijzonder. Is dat erg? Nee, want met de geteste 330i M Sport kan eenvoudig een bovengemiddeld hoog tempo worden bereikt. Meer heb je eigenlijk niet nodig. Nou ja, misschien een iets spannender motorgeluid. Tegelijkertijd is het benzineverbruik van de 4 cilinder ongeveer 5 procent lager dan dat van zijn voorganger. Verder zorgt een partikelfilter voor een verlaging van de emissies van de motor, zodat die voldoet aan de Euro 6d-Temp uitstootstandaard. Op de 330i (M Sport) is de veel geprezen 8-traps Steptronic automaat standaard. Voor minder krachtige versies is deze transmissie een optie (zonder bijbetaling krijg je dan een handbak). De 260 pk versie van de nieuwe 3-serie zal ook besteld worden met vierwielaandrijving, evenals de krachtigere 6 cilinder benzineversie en diverse diesels.

Zoals je op de foto’s kunt zien, zat er op het dashboard van het geteste prototype nog veel camouflagemateriaal. Toch is duidelijk te zien dat de nieuwe 3-serie standaard een digitaal instrumentarium krijgt dat veel moderner aandoet dan het paneel in de 5-serie. Dat komt omdat er geen vaste, chroomomrande klokken worden afgebeeld. Dankzij de flexibele digitale techniek zijn er diverse configuraties en indelingen mogelijk. Geen verschillen met de 5-serie zijn er voor wat betreft het grote aanraakscherm voor het multimediasysteem. Dat bevindt zich op ideale hoogte, bovenaan het dashboard. Op de middentunnel kom je de bekende bedieningsknoppen tegen, inclusief de beroemde iDrive knop. Een feest van herkenning dus en dat is een goede zaak, want qua bedieningsvriendelijkheid staat BMW op eenzame hoogte. Langs de naden van het camouflagemateriaal was zichtbaar dat de nieuwe 3-serie meer glanzende dashboardpanelen met chroomeffect krijgt; blijkbaar in reactie op de (in sommige ogen kitscherige) C klasse. Dat hoeft geen slechte zaak te zijn, want qua kwaliteit van de interieurmaterialen was er bij het oude model duidelijk sprake van een achterstand op de rivalen van Audi en Mercedes-Benz.

 

90%
90%
Awesome

Heeft BMW de nieuwe 3-serie opnieuw uitgevonden? Ja, in zekere zin wel. Dat komt vooral door een doordachte mix van bewust eenvoudige techniek zoals de passieve dempers met 'lift related' eigenschappen en anderzijds het M Sport differentieel van de huidige M3 / M4. De Giulia biedt ook prachtige techniek, maar veel daarvan is voorbehouden aan de peperdure Quadrifoglio uitvoering (Langen vindt dat onbegrijpelijk en daar zit wat in). Deze Italiaanse concurrent rijdt misschien nog net wat lichtvoetiger, maar haalt het niet bij de BMW qua relaxt cruisecomfort op de snelweg. Langen zegt er naar gestreefd te hebben dat je de nieuwe 3-serie ook met 200 km/u op de snelweg nog met één hand kan besturen en dat is goed gelukt; in de Giulia moet je dit niet proberen. Tegelijkertijd lijkt de nieuwe 3-serie qua rij dynamiek en sportiviteit zijn landgenoten Audi A4 en Mercedes-Benz C klasse duidelijk achter zich te laten, en heeft hij het gat qua kwaliteitsperceptie en hightech uitstraling van het dashboard gedicht.

Onder de streep kan dit van de nieuwe 3-serie (weer) de beste allrounder in zijn klasse maken. Hij biedt een veel meer aansprekende mix van lichtvoetigheid op lage snelheid met stabiliteit op hoge snelheid dan zijn voorganger. Deze combinatie van eigenschappen vind je niet bij de concurrentie. Dat de nieuwe 3-serie ook nog een merkbaar ruimer is geworden, is mooi meegenomen maar zal voor fans van sportsedans zoals deze BMW niet doorslaggevend zijn.

  • 9
  • User Ratings (12 Votes)
    4.9

Comments are closed.