Vorm boven functie: test Abarth 124 GT

0

Waarom de korte test?

Abarth is begonnen met de levering van de GT versie van de 124 Spider: een uitvoering met een volledig van koolstofvezel vervaardigde hardtop. Dat kan handig zijn voor als het straks herfst wordt. Maar span je met een vast dak op een roadster niet het paard achter de wagen? Carbon of niet, de hardtop maakt de 124 Spider 16 kilo zwaarder. En gewicht is nou eenmaal de grootste vijand van de sportwagen. Bij de Mazda MX-5, in grote lijnen de donorauto, kan je het dak tenminste nog (elektrisch) wegklappen.

Wat voor auto is het?

De 17 inch OZ Ultraleggera velgen doen gelukkig het omgekeerde: zij maken de 124 Spider 12 kilo lichter. En als je de hardtop door middel van het losschroeven van 6 bouten weer verwijderd, kan je alsnog topless door het leven gaan. Mocht het dan onverwachts gaan regenen: het canvas kapje ligt gewoon achter de stoelen opgevouwen.

Volgens Abarth (lees: Fiat) biedt de GT uitvoering extra carrosseriestijfheid. En door de bollere vorm van het chique dak biedt de hardtop ook een paar millimeter extra hoofdruimte. Het is niet veel, maar voor iemand van 1,80 meter kan het net het verschil maken tussen wel of niet comfortabel zitten.

Is het wat?

Ondanks de geclaimde extra carrosseriestijfheid heb ik niet het gevoel dat de GT zoveel vlotter de bocht om gaat. Al sturend is er dus geen verschil. Het weggedrag blijft speels want de Abarth laat toe dat je de achtertrein met de remmen in de bocht plaatst. Het standaard zelfblokkerend differentieel voorkomt dat je gaat slippen. Verder is de wendbaarheid top. De remmen zijn nagenoeg fadingvrij en de speciale vaste klauwen (vóór met 4 zuigers; Mazda gebruikt ‘zwevende exemplaren) garanderen een goed pedaalgevoel.

Aan de 170 pk en 250 Nm sterke 1.4 MultiAir veranderde niets. De optionele Record Monza uitlaat zorgt voor een aantrekkelijke akoestische meerwaarde, maar dat kan het holle karakter van de motor onder de 2.500 à 3.000 toeren niet verbergen. Laat je de 1.4 MultiAir meer omwentelingen maken, dan is er aan trekkracht geen gebrek, maar de Abarth weet de 2,0 liter versie van de Mazda MX-5 niet op achterstand te zetten.

Beide modellen hebben dezelfde handbak met 6 versnellingen (een 6-traps automaat is optioneel), maar voor het Italiaanse derivaat moest de transmissie aangepast worden aan het hogere koppel, met als gevolg dat er minder snel geschakeld kan worden. Ook is de hogere, rechthoekige pook van de Abarth minder prettig om te bedienen. Voor een roadster geen onbelangrijk aspect.

De extra millimeters hoofdruimte waren voor mij (1,89 meter) in ieder geval niet voldoende om te voorkomen dat ik met mijn hoofd tegen het dak schuurde. Er is wel wat minder windgeruis, maar die stilte werd bij de testauto opgevuld door een rammeltje ergens in het dak. En in vergelijking met een coupé zónder losschroefbaar dak is er op de snelweg juist meer windgeruis. Bij het parkeren biedt de afgeronde (verwarmbare) achterruit van de hardtop een beter zicht dan de klassieke stoffen kap.

40%
40%
Awesome

Waarom zou je dan kiezen voor de GT en niet voor de gewone Abarth 124 Spider?
Een hele goeie vraag en eentje waar ik na een week niet echt een sluitend antwoord op heb. Wat ik wel weet, is dat ik de GT zijn meerprijs niet waard vind. Hoewel de Nederlandse tarief nog bekend gemaakt moet worden, gaat hij waarschijnlijk 3.500 euro meer kosten dan de minimaal even leuke standaard Abarth 124 Spider. Okay, de GT is rijker uitgerust, al dien je ook voor het allerleukste accessoire (die fameus lekker knallende Record Monza sportuitlaat) bij te betalen.

Dus wat is de belangrijkste toegevoegde waarde van de GT variant? Bewijzen hoe goed de standaard Abarth 124 Spider met stoffen kap is. De hardtop is een (klein) technisch hoogstandje, stijlvol en heel behoorlijk afgewerkt, maar niet 3,5 mille extra waard. Ter vergelijking: Mazda rekent bij de MX-5 2.600 euro extra voor het RF dak. Inclusief elektrische wegklap mogelijkheid.

Maar ben je op zoek naar de meest exclusieve, en karaktervolste 124 'Spider', dan moet je deze GT versie van Abarth nemen. Vorm gaat boven functie, oftewel het is puur uiterlijk vertoon. Hij laat zien wat hij niet kan, namelijk zijn dak openen. Daarvoor moet je dan wel afgerond 51.500 euro gaan betalen, terwijl de minstens even aangenaam rijdende Mazda MX-5 in SkyActiv-G 160 GT-M uitvoering 44 mille kost.

  • 4
  • User Ratings (6 Votes)
    6.2

Comments are closed.