Audi maakt elektrische toekomstplannen bekend

0

Audi heeft in het kader van de onthulling van de e-Tron een tipje van de sluier opgelicht over haar elektrische toekomst. In 2025 moeten er liefst 12 volledig emissievrij modellen in de showroom staan. Dit betekent dat grofweg één derde van het Audi gamma een elektrische auto zal zijn.

Voor deze 12 elektrische auto’s zal er gebruik worden gemaakt van 4 verschillende platforms. Het eerste type onderstel is onder de eerder deze week geïntroduceerde e-Tron te vinden. Audi noemt dit platform MLB Evo. Daarvan volgt in 2019 een tweede modelvariant, de e-Tron Sportback. Die kenmerkt zich door een schuine achterzijde à la de A5/A7 Sportback.

Medio 2021 zal de 4-deurs coupé e-Tron GT worden voorgesteld. Die staat op het platform van de nog te introduceren Porsche Taycan en kenmerkt zich door een lager zwaartepunt. Dat is natuurlijk essentieel voor modellen die een sportief weggedrag dienen te hebben. Een conceptversie van de e-Tron GT zal later dit jaar op de Los Angeles Auto Show worden gepresenteerd. Vermoedelijk betreft het een doorontwikkeling van de eerder getoonde studiemodel Aicon.

PPE is het derde platform. Deze afkorting staat voor: ‘Premium Platform Electric’ en zal als basis dienen voor verschillende modellen in het D segment en hoger. Dit betekent dat wij kunnen rekenen op elektrische alternatieven voor de A6/A7 en zelfs A8. Audi zal deze modellen gaan leveren in de gebruikelijke carrosserievarianten, zoals sedan (Limousine), liftback (Sportback) en stationwagon (Avant). Met het elektrische alternatief voor de A8 wil men in Ingolstadt de emissieloze opvolger van de Jaguar XJ en de Mercedes-Benz EQ S gaan beconcurreren. PPE wordt momenteel samen met Porsche ontwikkeld. Dit merk gaat het platform gebruiken voor de nieuwe Macan, die volledig elektrisch wordt.

Voor de kleinere modellen (A t/m D segment) gaat Audi gebruik maken van de MEB bodemplaat van moeder Volkswagen. Ook Seat en Skoda gaan gebruik maken van dit onderstel. Audi is momenteel niet actief in het A segment, maar heeft daarvoor dus wel plannen. Mogelijk wordt de Q1, een compacte cross-over van circa 3,85 meter, volledig elektrisch.

Het vierde platform is exclusief voor de Chinese markt bestemd. Audi maakt hierover nog geen details bekend, maar vermoedelijk is het een relatief goedkope bodemplaat die met een lokale joint venture partner zal worden ontwikkeld. BMW volgt dezelfde strategie voor een elektrisch budgetmodel voor Mini.

Audi wil daarnaast in elk segment een stekkerhybride alternatief aanbieden. In totaal zou het gaan om circa 10 verschillende modellen. Voor het thuis opladen van de (deels)elektrische auto’ werkt Audi in de Verenigde Staten samen met Amazon. Diens Home Services divisie zal voorbereidingen treffen om een aansluiting te installeren. Volgens Amazon is het de eerste keer dat het op deze wijze samenwerkt met een autofabrikant. Audi werkt ook samen met Electrify America, een onderdeel van de Volkswagen Groep. Kopers van de nieuwe e-Tron krijgen gratis 1.000 kWh om hun auto op te laden bij een van de openbare palen van Electrify America in de Verenigde Staten.

Comments are closed.