Autoverkopen Nederland: Twingo brengt Renault aan de top

0

Het aantal registraties van nieuwe personenauto’s in Nederland is in augustus 2018 met 42,1 procent gestegen in vergelijking met dezelfde maand vorig jaar. De extra sterke toename is vooral het gevolg van registraties van bepaalde modellen die door de invoering van de nieuwe WLTP emissietest per 1 september anders niet meer verkocht konden worden. Eén daarvan is de Twingo met turbomotor. Daarvan zijn in augustus 4 keer zoveel exemplaren op kenteken gezet als normaal. Dit registratiefoefje bezorgde Renault het marktleiderschap in augustus.

Afgelopen maand werden in totaal 41.355 nieuwe personenauto’s geregistreerd, tegen 29.093 stuks in augustus 2017. Dit betekende een nieuw record. Op jaarbasis (januari tot en met augustus) zijn in Nederland dit jaar nu 330.471 exemplaren op kenteken gezet. Dat is 14,9 procent meer dan in de eerste 8 maanden van 2017, toen er 287.501 registraties waren. Voor heel 2018 verwacht Autointernationaal.nl een totaal van 440.000 nieuwe auto’s die op kenteken gezet zullen worden, tegen 414.538 exemplaren in 2017.

Vanaf 1 september moet de CO2-uitstoot van alle nieuwe personenauto’s in Europa worden vastgesteld volgens de WLTP (Worldwide harmonised Light vehicles Test Procedure) methode. Deze nieuwe laboratoriumtest benadert veel meer de praktijkomstandigheden dan de oude NEDC (New European Driving Cycle) emissietest. De auto-industrie mag bestaande voorraden (die niet aan de nieuwe eisen voldoen), onder bepaalde condities nog een jaar verkopen. In het geval van Nederland moesten voor alle NEDC restant voorraadauto’s vóór 1 juni 2018 zijn geproduceerd. Deze exemplaren mogen dan tot 1 september 2019 worden verkocht. Afgelopen maanden hebben diverse fabrikanten voorraden aangelegd en is er momenteel een groot aanbod op de markt aanwezig die tegen de ‘oude’ prijzen mogen worden verkocht. Alle NEDC auto’s die na 1 juni 2018 zijn gebouwd en daardoor niet in restantvoorraad regeling passen, moesten voor 1 september 2018 op kenteken zijn gezet. Dit heeft ervoor gezorgd dat afgelopen maand het aantal registraties is toegenomen. De Nederlandse overheid heeft toegezegd dat per saldo de consument niet gedupeerd mag worden door eventuele negatieve prijseffecten van de nieuwe WLTP testmethode. Op dit moment onderzoeken het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en het ministerie van Financiën daarom samen met RAI Vereniging en de BOVAG wat het BPM effect van de WLTP op de Nederlandse markt is en hoe op de korte termijn eventuele negatieve belastingeffecten kunnen worden opgevangen. En hoe er op wat langere termijn een goede, eerlijke WLTP BPM tabel kan worden gemaakt.

De 10 best verkochte merken in augustus waren achtereenvolgens Renault (6.159 registraties en 14,9 procent marktaandeel), Volkswagen (5.838 en 14,1 procent), Opel (3.054 en 7,4 procent), Peugeot (3.007 en 7,3 procent), Audi (2.280 en 5,5 procent), Kia (2.258), Nissan (1.822), BMW (1.698), Ford (1.635) en Toyota (1.569). Na 8 maanden zijn de bestverkochte merken dit jaar achtereenvolgens Volkswagen (39.965 registraties en 12,1 procent marktaandeel), Renault (31.827 en 9,6 procent), Opel (27.434 en 8,3 procent), Peugeot (23.538 en 7,1 procent) en Kia (20.082 en 6,1 procent). Volkswagen behoudt dus haar leidende positie in het totaalklassement. Vorig jaar stond dit merk na 8 maanden nog op ‘slechts’ 10,6 procent marktaandeel. Renault groeit ondanks de letterlijk en figuurlijk uitstekende augustusmaand minder hard: het marktaandeel is na 8 maanden amper meer dan vorig jaar (9,6 versus 9,3 procent in 2017). Opel volgt op plek 3 met een stabiel marktaandeel van 8,3 procent.

Ondanks dat de autoverkopen in augustus liefst 42,1 procent hoger uitkwamen, wist niet elk merk meer exemplaren op kenteken te zetten. In alfabetische volgorde nam het registratieaantal bij een groot aantal fabrikanten af. Hieronder bevinden zich de ‘usual suspects’ oftewel de merken met een zwakke marktpositie die al geruime tijd slecht presteren (Alfa Romeo, DS, Infiniti, Land Rover, Lexus, Smart) maar ook opvallend genoeg Mazda, Mercedes-Benz, Seat, Skoda en Toyota. Automerken die in augustus hun afzet meer dan wisten te verdubbelen, waren in alfabetische volgorde Audi, Dacia, Nissan, Porsche, Renault, Tesla en Volkswagen. Bij 6 van de 7 fabrikanten kan je vraagtekens plaatsen voor wat betreft het ‘reële registratieaantal’, maar die kanttekening hoeft niet te worden geplaatst bij Tesla, dat louter emissievrije modellen aanbiedt. Dit merk zit al maanden in de lift omdat 2018 het laatste jaar is waarin geprofiteerd kan worden van een tot 4 procent verlaagde bijtelling.

De 10 best verkochte modellen in augustus waren achtereenvolgens de Renault Clio (2.392 en 5,8 procent marktaandeel), de Volkswagen Up (1.732 en 4,2 procent), de Volkswagen Polo (1.255 en 3,0 procent), de Renault Captur (1.131 en 2,7 procent), de Nissan Qashqai (1.064 en 2,6 procent), de Renault Twingo (1.042), de Opel Astra (970), de Peugeot 208 (928), Ford Fiesta (927) en de Renault Mégane (858). De Renault modellen Clio en Captur gingen dus vaker over de toonbank in augustus dan de Twingo, maar dat is normaal. Bij de auto’s steeg het aantal registraties met factor 2 à 2,5. Bij de Twingo zoals gezegd met factor 4. Van de andere modellen in de top10 werden afgelopen maand niet buitensporig veel exemplaren op kenteken gezet. De 5 bestverkochte modellen in de periode januari tot en met augustus zijn achtereenvolgens de Volkswagen Polo (11.171 stuks registraties en 3,4 procent marktaandeel), de Renault Clio (9.642 en 2,9 procent), de Volkswagen Up (7.950 en 2,4 procent), de Ford Fiesta (7.836 en 2,4 procent) en de Kia Picanto (7.737 en 2,3 procent).

Modellen die in augustus minimaal 400 keer over de toonbank gingen, waren in alfabetische volgorde de Audi A3/S3/RS3 (650), de Audi A4/S4/RS4 (450), de Fiat 500 (561), de Ford Fiesta (927), de Hyundai i10 (430), de Kia Picanto (847), de Kia Niro (620), de Nissan Qashqai (1.064), de Opel Karl (544), de Opel Corsa (431), de Opel Astra (970), de Peugeot 108 (656), de Peugeot 208 (928), de Peugeot 2008 (481), de Renault Twingo (1.042), de Renault Clio (2.392), de Renault Captur (1.131), de Renault Mégane (858), de Tesla Model S (400), de Toyota Aygo (518), de Toyota Yaris (430), de Volkswagen Up (1.732), de Volkswagen Polo (1.255), de Volkswagen Golf (725), de Volkswagen T-Roc (541) en de Volkswagen Tiguan (832).

Comments are closed.