Facelift Renault Kadjar moet verkopen aanzwengelen

0

De Renault Kadjar is nog maar 3 jaar oud maar omdat de verkopen tegenvallen toch hard toe aan een facelift. De Franse SUV krijgt daarom nu een frissere look en motoren die zowel zuiniger als krachtiger zijn.

Renault verkoopt in Nederland duidelijk meer auto’s dan Peugeot. Het verschil bedraagt meer dan 30 procent. Dat komt omdat de B segment Clio beter aanslaat dan de 208, de B segment SUV Captur populairder is dan de 2008 en omdat de C segment middenklasser Mégane meer klanten trekt dan de 308. Volgens Bartjes zou de C segment SUV van Renault dan ook veel beter moeten verkopen dan die van Peugeot, maar niets is minder waar: de 3008 gaat anderhalf keer vaker over de toonbank dan de Kadjar.

Waar komt dat door? De 3008 rijdt niet anderhalf keer beter dan de Kadjar. Prijstechnisch staat de Peugeot sowieso op achterstand, want het instaptarief ligt 15 procent hoger dan bij de Renault. Dus er moet een andere verklaring zijn. Wie beide SUV modellen naast elkaar zet, ziet het direct: de 3008 ziet er veel spannender uit dan de Kadjar. En omdat de autoconsument tegenwoordig vaak een SUV koopt omdat zij een spannendere auto willen dan een gewone hatchback of stationwagon, is dat een niet onbelangrijk voordeel.

Renault is zich hier van bewust en voert nu een aantal visuele veranderingen door bij de Kadjar. Zo werd de grille breder en is deze luchtinlaat voorzien van chromen inzetstukken. De anders gevormde koplampen hebben een nieuwe licht signatuur in C vorm gekregen met geïntegreerde richtingaanwijzers, net als andere recente modellen van Renault. In de gewijzigde voorbumper duiken mistlampen met LED techniek op. Die verbruiken 6 keer minder stroom dan de voormalige halogeen exemplaren. Aan de achterzijde kregen zowel de lichtunits (voortaan smaller) als de bumper (voortaan voorzien van de mistlampen) een ander uiterlijk. De Kadjar krijgt ook 2 nieuwe velgenopties (17 en 19 inch) en 3 nieuwe lakkleuren: Vert Oural, Bleu Iron en Gris Highland. De vernieuwde Kadjar is 4 centimeter langer dan de prefacelift editie. Dat komt door de forsere en stijlvollere bumpers waarvan nu een groter gedeelte in carrosseriekleur is gespoten. De wijzigingen moeten de Kadjar ‘Phase 2’ een sterkere persoonlijkheid geven.

Binnenin is er meer veranderd, want ook het interieur van de 3008 oogt een stuk spannender dan dat van de Kadjar. Renault monteert een nieuw 7 inch touch screen voor het R-Link 2 infomediasysteem dat bovendien sneller reageert op aanraakcommando’s en een duidelijkere weergave heeft. De multimedia & navigatie installatie van de Kadjar is nu ook voorzien van telefoon spiegeling en connectie via Android Auto en Apple CarPlay. Renault voegt chroomkleurige details toe aan onder andere ventilatieroosters, de deurgrepen en op de middenconsole. Daarnaast is het ontwerp van de deurpanelen vernieuwd.

Aangepast meubilair moet het zitcomfort voor de inzittenden doen toenemen. De klimaatregeling heeft nieuwe draaiknoppen gekregen. Zo is het zitvlak nu in lengte verstelbaar, terwijl ander schuimrubber moet zorgen voor meer comfort en minder vermoeidheid bij lange ritten. Meerdere zaken in het interieur zijn nu verlicht. Verder zijn er verschillende kleine wijzigingen en extra chroomaccenten die de kwaliteitsperceptie van de Renault moeten verbeteren.

Onder de kap maken de recentste Renault motoren hun opwachting. Om te beginnen de nieuwe 1.3 TCe turbobenzine 4 cilinder met benzine partikelfilter (GPF) die samen met het Duitse Daimler concern werd ontwikkeld en in de vernieuwde Kadjar in 140 pk en 160 pk configuratie verkrijgbaar is. Hij vervangt de 1,2 liter motor die voorheen in de TCe 130 uitvoering te vinden was. Daarnaast zijn er kersverse Blue dCi dieselmotoren. De 1,5 liter variant produceert 115 pk (oftewel 5 pk meer dan voorheen), terwijl de 1.7 Blue dCi (die de 1.6 dCi vervangt) goed is voor 150 pk. Deze motor is voorzien van een selectief katalytisch reductiesysteem (SCR). Dat wordt beschouwd als de meest effectieve oplossing voor nabehandeling van stikstofoxide (NOx).

Een handbak en voorwielaandrijving zijn standaard, maar tegen meerprijs is een EDC automaat met dubbele koppeling. Alleen in de minst krachtige benzineversie en de 1.7 Blue dCi dien je altijd zelf te schakelen. Renaut biedt de Kadjar Phase 2 aan met zowel voorwielaandrijving als vierwielaandrijving. In het eerste geval kan de SUV worden voorzien van de zogeheten Extended Grip optie. Die verbetert de tractie in wegsituaties met gereduceerde grip. Bij de Kadjar met vierwielaandrijving kan gekozen worden uit 3 modi: 2WD (efficiëntie), Auto (veiligheid) en Lock (tractie). Renault vermeldt dat haar C segment SUV een genereuze bodemspeling (20 cm) combineert met interessante aan/af rijdhoeken (respectievelijk 17 en 25 graden), al weet zij ook wel dat dit model de geasfalteerde wegen zelden zal verlaten.

De opgefriste Kadjar debuteert begin oktober in thuisland Frankrijk op de autosalon van Parijs. In Nederland start de verkoop in januari. Uit klantonderzoek is gebleken dat design het belangrijkste koopargument was bij de prefacelift editie van de Kadjar. Dat zal, gezien de uiterlijke wijzigingen, voorlopig ook wel zo blijven. Maar of het voldoende is om de 3008 in de verkoopstatistieken in het defensief te drukken? Dat is twijfelachtig. De prijzen van de vernieuwde Renault Kadjar zijn nog niet bekend.

Comments are closed.