Het beste van 2 werelden: test Mercedes-AMG GT 4-door Coupé 63 S

0

Een auto zonder achterportieren verkopen wordt steeds lastiger. Dat geldt voor het B segment, waar 5-deurs hatchbacks tegenwoordig de norm zijn, maar ook in het hoogste prijssegment. Oorzaak is de grotere vinger in de pap van China in de mondiale autoverkopen. In dit land is ‘luxe’ een synoniem voor ‘achterportieren’. Bentley is daar door schade en schande achtergekomen met de nieuwe Continental GT, waarvoor veel minder orders binnenkomen dan gehoopt.

Mercedes-AMG speelt op de marktontwikkelingen in met de agressief vormgegeven GT 4-Door Coupé. Anders dan de modelnaam doet vermoeden heeft hij ook een grote achterklep. De GT 4-Door Coupé is enerzijds een antwoord op de succesvolle Porsche Panamera en anderzijds een praktischer alternatief voor de eigen 2-deurs sportwagen. Op en rond het Circuit of the Americas in Texas kon de 63 S uitvoering worden getest. Met 639 pk en 900 Nm is dat de krachtigste versie van de nieuwe modelreeks.

Kan je de GT 4-Door Coupé omschrijven als een AMG GT, maar dan met achterportieren? Nee, want feitelijk is het een doorontwikkelde versie van de Mercedes-Benz E klasse en CLS. De GT 4-Door Coupé, die daarbij de sportiefste honneurs waarneemt, wordt leverbaar in 4 smaken: de ’43’ en de ’53’ hebben een 3,0 liter 6 cilinder lijn turbomotor onder de kap, terwijl de ’63’ en de ’63 S’ over een dubbel geblazen 4,0 liter grote V8 beschikken. Deze krachtbron is voorzien van actieve motorsteunen en cilinder uitschakeling. De 63 S uitvoering heeft 3,2 seconden nodig om vanuit stilstand 100 km/u aan te tikken. De topsnelheid bedraagt 315 km/u.

De GT 4-Door Coupé 63 S beschikt over intelligente 4Matic+ vierwielaandrijving met een RWD driftmodus. Het schakelwerk wordt verzorgd door de AMG Speedshift MCT 9G transmissie; een 9-traps automaat. Dat is in wezen dezelfde transmissie als er in de ’53’ zit, maar in plaats van een koppelomvormer zit er een elektronisch aangestuurde meerplaten koppeling tussen motor en bak. De Mercedes-AMG is verder voorzien van een elektronisch aangestuurd sperdifferentieel, vierwiel sturing, AMG Ride Control+ met adapieve dempers, luchtvering, koolstofkeramische remmen (met op de 63 S gele remklauwen vóór), actieve aërodynamica, een AMG Performance sportstuur met digitale bedieningsknoppen en liefst 6 rij modi, van Slippery tot Race. Hij kost 226.301 euro. Dat is al een flinke schep geld en er is ook een waslijst met personalisering mogelijkheden zodat het factuurbedrag nog verder kan oplopen.

De GT 4-Door Coupé beschikt over een heel ander koetswerk dan de CLS. De laatste is een slanker gelijnd, coupéachtig en wat luxueuzer aangekleed alternatief voor de E klasse. Ten opzichte van de vorige generatie heeft hij duidelijk minder ‘borsthaar’. Wie daar op valt, kan beter investeren in deze GT 4-Door Coupé. Die kan je beschouwen als de sportieve AMG interpretatie van de CLS. Het 4-deurs koetswerk met een klassieke kofferklep is ingeruild voor een liftback carrosserie à la de Porsche Panamera. Daarnaast beschikt de GT 4-Door Coupé over een ingrijpend aangepast onderstel en extra hightech.

Net als de Panamera is de GT 4-Door Coupé leverbaar met verschillende achterbank configuraties. Mercedes-AMG biedt de klant niet alleen de keuze tussen 2 of 3 zitplaatsen, maar hij kan ook aangeven of de achterbank neerklapbaar moet zijn. Plaats het betreffende vinkje overigens niet te snel, want in die meer praktische configuratie verliest de GT 4-Door de uit koolstofvezel vervaardigde verstevigingsectie. De 5-deurs carrosserievorm betekent (natuurlijk) dat de Mercedes-AMG geen echte coupé is. De naam ‘GT 4-Door Coupé’ dekt de lading dus niet echt. Maar goed, dat Mercedes niet zo strikt is bij haar typeaanduidingen weten wij al een tijdje van de GLC Coupé en de GLE Coupé.

Dat Mercedes-AMG niet helemaal consequent is in haar modelnaam beleid, blijkt ook uit de typeaanduidingen van de verschillende motorversies. De ’43’ en de ’53’ hebben dezelfde 3,0 liter motor; alleen het vermogen verschilt. De laatste had dus, naar analogie van de ’63’ en de ’63 S’ (die dezelfde V8 hebben), beter ’43 S’ kunnen heten. Of Mercedes-AMG had de ’63 S’ de ’73’ badge moeten geven (die typeaanduiding is door de fabrikant reeds geregistreerd). Maar goed, de nomenclatuur wringt al een tijdje in Stuttgart.

De 63 S uitvoering van de GT 4-Door Coupé heeft in grote lijnen dezelfde motor als de AMG GT R, oftewel het ‘vertrouwde’ M177 blok met tussen de cilinderbanken gepositioneerde twin scroll turbo’s. In de 2-deurs sportwagen heeft de krachtbron een vermogen van 585 pk, maar de hier geteste GT 4-Door Coupé 63 S is liefst 639 pk sterk. Om het brandstofverbruik enigszins binnen de perken te houden, beschikt de dubbel geblazen V8 over cilinderuitschakeling. Volgens Mercedes-AMG consumeert de topuitvoering gemiddeld niet meer dan 11,3 liter per 100 km (let wel: dit cijfer is gebaseerd op de NEDC meetprocedure). De automaat mist, als er snel opeenvolgend terug moet worden geschakeld, net de snelheid van een exemplaar met dubbele koppeling, maar gelukkig hoeft dat niet vaak want de 900 Nm die tussen de 2.500 en 4.000 toeren beschikbaar zijn, maken aparte versnellingen in feitelijk alle omstandigheden overbodig. En voor een motor met zo’n hoog specifiek vermogen valt de vertraging bij gas geven alleszins mee. De turbo’s happen in de meest agressieve stand slechts een fractie van een seconde naar adem.

Die 4,0 liter motor drijft alle 4 de wielen aan via 4Matic+, het AMG systeem met elektro/hydraulisch gestuurde koppeling die het genereuze motorkoppel permanent optimaal afstemt op de aanwezige grip. Tussen de achterwielen van de GT 4-Door Coupé zit bovendien een elektronisch sperdifferentieel dat ook de verdeling van de aandrijfkrachten tussen beide achterwielen optimaliseert zodat de bestuurder weer sneller het gaspedaal kan intrappen. De AMG Speedshift MCT 9-traps automaat heeft een natte koppeling. De snelheid en de heftigheid waarmee de (ook) handmatig via schakelflippers te bedienen transmissie van verzet wisselt, hangt af van de gekozen rij modus. Dat zijn er 6: Slippery, Comfort, Sport, Sport Plus, Intelligent en Race. Er is een Launch Controlefunctie die een tijd van 3,2 seconden voor de sprint naar 100 km/u mogelijk maakt. Eveneens aanwezig is een driftmodus, waarbij alle aandrijfkrachten naar de achterwielen gaan (de te nemen programmeerstappen zijn: eerst de Race modus activeren, dan ESP volledig uitschakelen en vervolgens aan beide schakelflippers trekken). De AMG Dynamics software suite zet alle assistentiesystemen steeds verder op scherp als de rij omstandigheden dat toelaten en als de bestuurder daar om vraagt.

De dubbel geblazen V8 trekt flink aan de teugels en doet dat reeds bij lage toerentallen. Echt toeren maken en de naald richting het rood jagen, heeft weinig meerwaarde en dat is voor een ‘sportwagen’ ietwat onbevredigend. De GT 4-Door Coupé 63 S moet het vooral van zijn royale koppelreserves hebben. Toch is het prestatieniveau indrukwekkend. Ook boven de 200 km/u zorgt de Mercedes-AMG voor een lekkere duw in de rug. Pas bij 315 km/u houdt hij het voor gezien. Gelukkig blijft het MRA onderstel van de E klasse de 4,0 liter de baas. De AMG divisie heeft zijn huiswerk goed gemaakt. De diverse versteviging maatregelen van zowel aluminium als koolstofvezel en hoogwaardig staal zorgen voor extra carrosseriestijfheid.

Verder beschikt de GT 4-Door Coupé 63 S over AMG Ride Control+ (adaptieve dempers gecombineerd met 3 kamers luchtvering, een toegenomen spoorbreedte, een aangepaste stuurinrichting, zowel grotere als bredere velgen en optioneeel koolstof keramische remschijven. Dynamische motorsteunen zorgen er voor dat het comfortabel reizen is in deze Mercedes-AMG. In eerste instantie voelt de GT 4-Door Coupé 63 S niet zo heel anders aan dan de E 63 S. Je krijgt dezelfde boosaardige en ondeugende roffel en schier eindeloze trekkracht van de onstuimige V8, maar ook even veel raffinement. Voor de openbare weg is het eigenlijk te veel. Je kan zelden meer dan een fractie van het vermogen benutten, maar dat maakt het prestatieniveau niet minder imposant. En het motorgeluid niet minder indrukwekkend (de V8 klinkt als een klok), hoewel de GT 4-Door Coupé 63 A relatief ingetogen klinkt voor een AMG.

Onder de streep zorgt dit er voor dat je duidelijk voelt dat je niet zomaar met een wat krachtigere, strakker opgehangen CLS onderweg bent. Vergevingsgezind is de vering niet vreemd, maar de GT 4-Door Coupé 63 S is duidelijk geen zwevend tapijt. Je voelt dat de onderstelspieren gespannen zijn, zelfs als je door de binnenstad slentert. De besturing reageert bovendien ultrasnel, waardoor de Mercedes-AMG zich enigszins nerveus gedraagt. Dat hoeft niet tot paniek te leiden, want hij heeft tegelijkertijd een grote gripreserve. Ook zorgt het onderstel voor veel feedback. De massa ‘verdwijnt’ niet, maar is wel ontzettend goed onder controle te houden. Er zijn maar weinig ultrasnelle auto’s die zo vriendelijk in de omgang zijn. Tegelijkertijd is hij net zo vermakelijk en expressief als je van de AMG product verwacht. De 63 S uitvoering is standaard voorzien van het indrukwekkende AMG Performance sportstuur met digitale bedieningsknoppen, waarmee je het motor/uitlaat geluid, het ESP en de rij modus met je vingertoppen kan afstemmen op jouw persoonlijke voorkeur. Het enige teleurstellende in het interieur is dat je de stoelen niet laag genoeg kan plaatsen.

De vierwiel sturing zorgt voor een goede balans tussen lichtvoetigheid en stabiliteit. De meesturende achteras van de GT 4-Door Coupé 63 S zorgt er bovendien voor dat deze Mercedes-AMG zijn forse gewicht (2,1 ton) heel behoorlijk weet te verbergen, althans op de openbare weg, want op het circuit kan hij zijn status van zware jongen minder goed verhullen. Toch maakt de GT 4-Door Coupé 63 S zich niet belachelijk op het circuit of the Americas in Texas; een bijzonder uitdagend en technisch zeer moeilijk parcours dat een lengte van 5,5 kilometer combineert met 20 bijzonder uitdagende bochten. Aldaar merk je dat de Mercedes-AMG wat finesse en scherpte bij het balanceren op de limiet mist, hetgeen duidelijk maakt dat de GT 4-Door Coupé 63 S geen volbloed sportwagen is.

Je moet, mede door de matige feedback van de besturing, wat moeite doen om de neuspartij de bocht in te sturen en om hem in de goede richting te krijgen (de Duitser wil dan best wat doordrukken), terwijl het forse gewicht de remmen en de banden al gauw oververhit maken. Maar dat neemt niet weg dat de Mercedes-AMG indruk maakt met zijn onverschrokken aanvalslust en goedmoedige weggedrag. Het gas kan er dus vrijwel meteen vol op. Zelfs zonder ingeschakelde Drift modus laat de GT 4-Door zich al bijna rijden als een achterwiel aangedreven auto. De achterkant drukt, de software stuurt een klein beetje kracht naar de voorwielen en precies op de grens tussen gewoon sturen en ‘overstuur’ klauwt de grote Mercedes-AMG zijn weg naar de buitenkant van de bocht.

Zelfs met vierwielaandrijving valt er meer dan genoeg plezier te beleven. Dat komt ook door zijn speelse karakter waardoor je als bestuurder het gevoel hebt echt iets te moeten bijdragen. Het is dus niet allemaal show: de GT 4-Door Coupé 63 S biedt wel degelijk een knappe mix van het dagelijkse gebruiksgemak van een CLS en het tintelende van de AMG GT sportwagen. En die combinatie zie je ook terug in het design, dat een slank lijnenspel combineert met bollende spieren. De actieve aërodynamica, van de zich openende lamellen onder de bumper tot de zich in 5 standen verstelbare achterspoiler, zorgt daarbij voor een extra accent. Dat de Mercedes-AMG vanuit sommige hoeken wel erg veel op de Porsche Panamera lijkt, zal wel geen toeval zijn. Gelukkig heeft de GT 4-Door Coupé 63 S van voren wel een duidelijk eigen identiteit.

De enorm brede middentunnel, met drukknoppen waarin kleine displays zijn opgenomen, lijken bijna rechtstreeks uit de 2-deurs AMG GT te zijn overgenomen. De zetels nemen je overtuigend in een houdgreep en de cabine ademt duidelijk een sportieve sfeer. Vanzelfsprekend is de afwerking van Mercedes niveau. Dankzij de lange wielbasis zitten volwassenen ook achterin tamelijk riant en zelfs de hoofdruimte daar valt niet tegen. Qua bagageruimte is het wel een beetje behelpen: 395 liter en dat is minder dan menig compacte middenklasser biedt. Bovendien is de tildrempel zeer hoog. Dat maakt in/uitladen van koffers lastig, maar niet persé onhandiger dan bij de CLS omdat die Mercedes geen grote achterklep heeft.

90%
90%
Awesome

CONCLUSIE

Hoewel de naam 'GT 4-Door Coupé' de lading niet (helemaal) dekt, doe je deze nieuwe Mercedes-AMG tekort door hem te bestempelen tot een verzinsel van de marketingafdeling. Ook stelt hij geenzins teleur. Affalterbach heeft met de bekende ingrediënten een bijzonder interessante, bij momenten zelfs begeesterende, praktische gezinswagen weten te creëren. De 63S uitvoering is een voorhamer, maar hij slaat spijkers met koppen. De GT 4-Door Coupé is daarmee een waardevolle, overtuigende aanvulling op het gamma. De Porsche Panamera heeft er een te geduchte concurrent bij gekregen.

  • 9
  • User Ratings (11 Votes)
    8.3

Comments are closed.