Nieuwstelex

0

+++ 24 augustus jl. vond in Sunnyvale, Californië, een allesbehalve ‘standaard’ verkeersongeval plaats. Een elektrische auto reed er achterop een … prototype van het autonome voertuig van APPLE . Het ging om een kop/staart botsing tussen een Nissan Leaf en een Lexus RX 450h. In die tweede auto zat geen bestuurder. De Lexus was eigendom van Apple. De topman van dit bedrijf, Tim Cook, onthulde in juni 2017 dat er gewerkt werd aan een project voor autonome voertuigen dat “de moeder van alle kunstmatige intelligentie” moest worden. Tegelijk gaf de staat Californië Apple toestemming om zelfrijdende voertuigen te gaan testen. Ondanks de vertrouwelijke aard van het project weten we dat er 5.000 mensen bij het project betrokken zijn en dat er 60 auto’s rondrijden. Eén van de grootste uitdagingen van Apple is om de software te laten omgaan met voetgangers. De aangereden Lexus zou geprobeerd hebben om op zeer lage snelheid (minder dan 2 km/u) in te voegen op een waarschijnlijk erg drukke snelweg. Dat ging de Nissan te langzaam, met als gevolg dat die zich met 24 km/u in de achterbumper van de RX 450h boorde, zo blijkt uit een rapport van het California Department of Motor Vehicles. Apple bevestigt dat er een ongeval is gebeurd, maar wil niets kwijt over wie er in de fout was gegaan. Gelukkig raakte niemand gewond bij de aanrijding. Amerikaanse bronnen melden dat de auto van Apple duidelijk geen schuld had aan de aanrijding, maar ook dat het bij de meeste aanrijdingen met zelfrijdende auto’s gaat om achterop komende voertuigen die een botsing niet kunnen vermijden. De vraag rijst dan ook of die autonome auto’s soms niet te langzaam rijden voor de werkelijke verkeersomstandigheden, aldus deskundige professor Phil Koopman. “Als autonome auto’s niet net zo rijden als auto’s die door de mens worden bestuurd, dan zouden mensen in een traditioneel voertuig verkeerde verwachtingen kunnen hebben over hun verkeersgedrag. Ontwikkelaars van autonome auto’s zouden daarom het normale menselijke verkeersgedrag meer in hun software moeten inbouwen”. +++

+++ Afgelopen maand steeg het aantal registraties van BEDRIJFSWAGENS in Nederland met 7,7 %. Er werden 5.498 exemplaren op kenteken gezet, hetgeen er 394 stuks meer waren dan in augustus 2017. Ook in de maanden daarvoor werd een flinke groei gerealiseerd. Daarmee lijkt 2018 een zeer sterk jaar te worden voor de bedrijfswagenverkoop. De totale groei over de eerste 8 maanden bedraagt 6,3 %. De teller staat nu op 55.205 stuks. Bij de grote merken (marktaandeel meer dan 10 %) is Mercedes-Benz, dat middenin de omschakeling naar de nieuwe Sprinter zit, de enige aanbieder waarvan het aantal registraties dalen. Bij Volkswagen, Ford, Renault en Peugeot zijn deze flink gestegen: de bestelwagenmerken verkoop top5 ziet er na 8 maanden als volgt uit: Volkswagen (11.651 registraties, stijging +21,1 %), Mercedes-Benz (7.844, -14,2 %), Ford (7.452, +13,5 %), Renault (6.712, +12,2 %) en Peugeot (5.789, +10,5 %). De bestelautomarkt krijgt ook impulsen van een aantal nieuwe toetreders. Truckfabrikant MAN en producent van elektrische voertuigen Van Blitterswijk blazen inmiddels met hun nieuwe bestelauto’s een aardige partij mee. +++

+++ In BELGIE zijn in augustus 54.437 nieuwe auto’s op kenteken gezet. Vorig jaar waren dat er in dezelfde maand 35.517. De reden voor deze toename van liefst 53,3 % is identiek aan de verklaring voor de sterke verkoopstijging bij ons: heel wat voorraadexemplaren met NEDC homologatie werden nog snel geregistreerd voordat de nieuwe WLTP norm in werking trad (op 1 september). Ook werden veel auto’s die al langer op een koper stonden te wachten met een fikse korting opgeruimd. Diverse merken hebben meer dan dubbel zoveel auto’s ingeschreven in vergelijking met een normale augustusmaand. Dat zien we vooral bij de exclusieve merken (Ferrari heeft haar inschrijvingen zelfs verviervoudigd). Jeep en Mitsubishi hebben bij onze zuiderburen ook veel voorraadauto’s van de hand gedaan, met een stijging van meer dan 400 %. Een aantal andere merken heeft deze strategie daarentegen niet gevolgd. Het gaat daarbij om BMW, Ford, Mazda, Opel en Skoda. De Belgische top5 van afgelopen maand bestond, in aflopende volgorde, uit de merken Renault (5.825 registraties), Volkswagen (4.643), Mercedes (4.641), Nissan (3.443) en Audi (3.231). De merken die nog snel veel auto’s inschreven vallen op door de verschillen met de registratiecijfers een jaar eerder. Mitsubishi spant de kroon. Dat merk registreerde 486 % meer auto’s dan in augustus 2017. Jeep pluste 420 %, Subaru 264 %, Alfa Romeo 194 % en Nissan 176 %. Dat zijn waarschijnlijk ook de merken waar Belgische koopjesjagers nu de grootste kans hebben om iets aan de haak te slaan. Brancheorganisatie Febiac verwacht dat de abnormale stijging van het aantal inschrijvingen van nieuwe personenwagens de komende maanden gecompenseerd zal worden door een relatieve luwte in de markt.

+++ BMW heeft de orderboekjes voor de elektrische iX3 geopend. Althans, in Noorwegen waar volledig emissieloze en stekkerhybride auto’s zeer populair zijn dankzij stimuleringsmaatregelen van de overheid. Het duurt evenwel nog tot 2020 voor de iX3 uit de fabriek rolt. BMW staat daarmee op achterstand ten opzichte van Audi (dat al begonnen is met de productie van de vergelijkbare e-Tron) en Mercedes (dat vorige week officieel de EQ C voorstelde). Door alvast de orderboeken voor haar elektrische X3 te openen, hoopt de autofabrikant uit München de verkoopschade te beperken. Maar dus alleen in Noorwegen. Na betaling van omgerekend €1.500 komen klanten bovenaan de leverlijst te staan zodra de productie over iets minder dan 2 jaar van start gaat. +++

+++ Ook BUGATTI ontkomt niet aan elektrificatie. Merkchef Stephan Winkelmann laat in dit kader weten dat de W16 motor van de Chiron de laatste van zijn soort zal zijn. Maar voor dat dit 8,0 liter blok met pensioen wordt gestuurd, zal er eerst nóg meer vermogen aan worden ontfutseld. Inmiddels zijn de eerste 100 exemplaren van de Chiron een feit en kunnen we ons dus opmaken voor een extra sterke speciale versie. +++

+++ Ondanks dat auto’s gestaag zuiniger zijn geworden en (deels) elektrische modellen een vast onderdeel van het verkeer zijn geworden, stoten wij nog steeds evenveel CO2 uit als in 1990. Oorzaak: er worden tegenwoordig 42 % meer kilometers op de weg afgelegd dan toen. Positief bekeken kan je ook opgelucht ademhalen (sic): de uitstoot van koolstofdioxide is niet noemenswaardig gestegen. Dus die zuinigere motoren hebben wel degelijk nut. +++

+++ De Europese markt is nu 1 miljoen (deels) ELEKTRISCHE auto’s rijk. Deze mijlpaal werd een jaar eerder al in het veel grotere China gepasseerd. De Verenigde Staten is nog niet zo ver. Ondanks een verkoopstijging van meer dan 42 % (195.000 exemplaren) in het eerste kwartaal van dit jaar blijft het marktaandeel echter nog steeds beperkt, namelijk 2 %. Maar Autointernationaal.nl verwacht dat de stijgende curve in de verkoopcijfers alleen maar steiler zal worden. Het meest populaire model is de Nissan Leaf. Het land dat de meeste elektrische auto’s afneemt is Noorwegen. In de eerste 6 maanden van 2018 zijn daar 36.500 exemplaren verkocht, waarmee zij in het Scandinavische land goed waren voor een marktaandeel van liefst 37 %. Ook in Duitsland, Denemarken en bij ons zijn de verkopen sterk toegenomen. +++

+++ GENERAL MOTORS heeft zijn handtekening gezet onder een joint venture met Delta Electronics voor de ontwikkeling van een extreem snel laadsysteem. In 10 minuten tijd zou men daarmee 290 kilometer rij bereik kunnen ‘tappen’. Tesla is met haar Supercharger netwerk uiteraard een pionier op dit vlak. Maar ook Ionity, dat wordt ondersteund door BMW, Daimler, Ford en de Volkswagen Groep, begint in Europa gestaag vorm te krijgen. General Motors is op haar beurt in zee gegaan met specialist Delta Electronics voor de ontwikkeling van een extreem snel laadsysteem met de naam XFC (de afkorting voor: eXtreme Fast electric vehicle Charger). De Amerikanen beloven in 2020 een prototype van een elektrische auto te presenteren die laadbeurten van 400 kW aankan. Die zou dan in 10 minuten tijd genoeg stroom kunnen laden voor 290 kilometer. Maar eerst moet het formaat van het systeem dat zoveel vermogen kan ophoesten worden verkleind. Delta Electronics belooft dat haar XFC half zo groot en 4 keer lichter wordt dan vergelijkbare bestaande technieken. Om dat te bereiken, zet het bedrijf in op zogeheten solid state transformatoren. +++

+++ Hij was al uit de prijslijsten op de merk website verdwenen en nu is het officieel: MASERATI is gestopt met de productie van de GranTurismo en GranCabrio. Na 11 jaar is daarmee het doek gevallen voor dit bijzondere Italiaanse duo. Opvolgers zijn niet gepland. Maserati werkt weliswaar aan een productieversie van de conceptstudie Alfieri, maar het duurt nog wel even voordat die auto op de markt komt. Bovendien wordt het een heel ander type sportwagen: kleiner (formaat Porsche 911) en deels elektrisch. Van een grote Grand Tourer met 4 zitplaatsen is dus geen sprake. Ook keert de fantastisch klinkende atmosferische V8 motor niet terug. Een troostrijke gedachte is dat de GranTurismo en GranCabrio zich nu op kunnen gaan maken voor een mooie carrière als stijlvolle klassieker. +++

+++ MERCEDES-AMG komt met een cabrioletversie van de GT R. Dit betekent dat van de momenteel dikste sportwagen het dak er af mag. Voor wie de GT R nog niet bruut genoeg is, komt er een nóg sterkere versie van de 2-deurs AMG GT. Daarvan is de naam nog niet bekend. Het wordt misschien Black Series. Ook over de aandrijflijn is nog weinig bekend, maar de kans is groot dat de dubbel geblazen 4,0 liter V8 met 639 pk een rol gaat spelen. De SLS Black Series krijgt dan eindelijk een spirituele opvolger. Mercedes-AMG heeft ook de typeaanduidingen 40, 50 en 73 laten registreren. In het laatste geval gaat het om de S 73, GLS 73 en G 73. Waarschijnlijk worden dit de opvolgers van de ’65 AMG’ modellen. Die hebben met hun 12 cilinder motor inmiddels de status van dinosaurus gekregen: te log en te zwaar, en daardoor niet (wezenlijk) sneller dan de 63 AMG modellen. Voor de ’73’ kunnen wij vermoedelijk rekenen op een stekkerhybride aandrijflijn met de 4,0 liter V8 motor als basisunit. Van Porsche weten wij dat daarmee (minimaal) 680 pk mogelijk is. +++

+++ Het dieselschandaal bij VOLKSWAGEN blijft maar dooretteren. Het volgende hoofdstuk wordt geschreven door de aandeelhouders die 9,2 miljard euro schadevergoeding eisen. Het bedrag is het totaal van 1.670 claims. De aandeelhouders zijn van mening dat Volkswagen hen voortijdig had moeten informeren over de omvang van het aanstaande schandaal, voordat de Amerikaanse Environmental Protection Agency (EPA) aan de bel trok en het te laat was. Het aandeel Volkswagen verloor toen in korte tijd 37 % van zijn waarde. Het dieselschandaal kostte de autobouwer tot nu toe €27,4 miljard aan boetes en andere sancties. Hoewel Volkswagen de fraude zelf al lange tijd geleden heeft erkend, bestrijdt het de aantijgingen dat er onterecht informatie is achtergehouden. Het autoconcern zou naar eigen zeggen de openbaarmaking van de problemen door de EPA niet hebben zien aankomen, omdat het juist met de Amerikaanse autoriteiten in gesprek was om de kwestie achter de schermen op te lossen. Bij andere autofabrikanten zouden vergelijkbare kwesties ook op die manier zijn opgelost. De benadeelde investeerders stellen daarentegen dat een aantal hooggeplaatste managers binnen het Volkswagen concern al langer op de hoogte was van de ongeregeldheden en daarmee verplicht was om de zaak tijdig aan de belanghebbenden bekend te maken. Zij zijn nu een rechtszaak gestart. De uitspraak wordt overigens pas in 2019 verwacht. Ook in Nederland, waar 180.000 sjoemeldiesels rondrijden, lopen er meerdere rechtszaken. Zo heeft onder andere Volkswagen Car Claim de Duitse autobouwer gedagvaard namens Nederlandse en andere Europese bezitters van de sjoemeldiesel en ontbinding van het koopcontract geëist. Zo ver zal het echter niet komen, want dat zou Volkswagen alleen in Nederland al €4,2 miljard kosten. Wel moet de dagvaarding een opstap zijn naar een schikking tussen gedupeerden en Volkswagen. Aan schadeclaims heeft de Duits autobouwer inmiddels zoals gezegd €27,4 miljard uitgegeven. De verwachting is dat daar tussen de €3 miljard en €4 miljard bijkomt voor de aandeelhouders. Als die €30 miljard plaatst tegenover de bijna €100 miljard aan investeringen die Volkswagen komende jaren doet in elektrische auto’s, dan is de schade voor de autoproducent uit Wolfsburg te overzien. +++

Reageren is niet mogelijk.