Nieuwstelex

0

+++ AMAZON , de grootste internetwinkel ter wereld, heeft in één keer 20.000 exemplaren van de Mercedes Sprinter besteld. De eerste bestelwagen werd afgeleverd tijdens de opening van de nieuwe fabriek in North Charleston, South Carolina. Amazon is daarmee in één klap de grootste afnemer van de Sprinter in de wereld geworden. De internetgigant gaat de bestelwagen onder haar eigen merk op de weg brengen via zelfstandige transportondernemers. Daimler heeft een half miljard dollar geïnvesteerd in de nieuwe fabriek. Het Duitse bedrijf heeft daartoe besloten vanwege de grote vraag naar haar bestelwagens in de Verenigde Staten. De fabriek staat naast een al sinds 2006 bestaande assemblagevestiging. Daar werken nu in totaal ruim 900 mensen; een aantal dat in 2 jaar tijd moet groeien naar 1.300. Daarnaast komen er bij toeleveranciers nog eens 600 arbeidsplaatsen bij. “De VS is momenteel al de op één na grootste markt voor de Sprinter. Met deze splinternieuwe moderne fabriek kunnen wij onze klanten sneller en flexibeler bedienen. Daardoor kunnen wij beter gebruik maken van het dynamische marktpotentieel en wordt North Charleston een spil in onze ‘Mercedes-Benz Vans goes global’ groeistrategie”, aldus Volker Mornhinweg, directeur van de bestelwagentak van Daimler in een vraaggesprek met Automobiel Management. +++

+++ BMW neemt nieuwe stappen om zijn strategie rondom blockchain verder vorm te geven. Het bedrijf kondigt een programma aan waarmee startende ondernemingen op dit gebied extra snel kunnen groeien. Daarvoor heeft BMW al 2 investeringen gedaan. Daarmee hoopt de autofabrikant zijn ‘ blockchain strategie’ investeringen te stroomlijnen. BMW investeert daarvoor in Supermoney, dat een nieuwe digitale portemonnee bouwt en een platform biedt voor klanten om op internet en in winkels aankopen te doen met crypto valuta. Daarnaast is er Bloom, dat gebruik maakt van de versleutelprincipes van blockchain om de identiteit van klanten te verifiëren en de kredietgeschiedenis te bevestigen zonder de data op een lokale server op te slaan. Deze 2 blockchain bedrijven voegen zich bij 4 andere startende ondernemingen die bij een zogeheten acceleratieprogramma horen dat 10 weken duurt. Dat draagt de illustere naam BMW Financial Services Collaboration Lab. Hoe de zaken daarna gaan, is nog niet bekend. Het is ook niet zeker of BMW de technologie die ontwikkeld wordt, en waar het in investeert, uiteindelijk ook toepast in zijn diensten. De BMW Financial Services tak houdt zich bezig met diverse financiële producten. Dat in het achterhoofd houdend, en kijkend naar de blockchain investeringen, moge is het duidelijk dat het bedrijf zijn strategie ten aanzien op dit gebied anders vorm probeert te geven. Toch zal het wel nog even duren voordat modellen van BMW hiermee te maken krijgen. De afgelopen tijd kondigde het bedrijf wel verschillende initiatieven aan die met blockchain te maken hebben. Zo kunnen chauffeurs die voertuigen leasen of in bruikleen hebben hun rijgedrag vastleggen en krijgen zij in ruil daarvoor tokens. +++

+++ BO RENT is op de vingers getikt door de Autoriteit Consument en Markt en moet de prijzen op haar busjes aanpassen. Het autoverhuurbedrijf dient voortaan tarieven inclusief BTW te vermelden. De Autoriteit Consument en Markt kreeg als toezichthouder meldingen van klanten dat Bo-rent adverteerde met prijzen die niet bleken te kloppen. “Wij vinden het belangrijk dat bedrijven hun prijzen eerlijk vermelden. Alleen dan kunnen consumenten prijzen goed vergelijken”, aldus Bernadette van Buchem, directeur bij de toezichthouder. De Autoriteit Consument en Markt heeft aangekondigd hard op te gaan treden tegen bedrijven die zich niet houden aan de regels rond prijzen. Het is niet de eerste keer dit jaar dat Bo-rent negatief in het nieuws komt: eerder bleek dat het bedrijf roetfilters uit bestelbusjes had verwijderd. Overigens stuitte de Autoriteit Consument en Markt bij controle ook nog op andere dingen die niet op orde waren op de site van het verhuurbedrijf. Zo waren vooraf opties, zoals verzekeringen bij autoverhuur, aangevinkt, terwijl dat niet is toegestaan. De consument moet bij dit soort opties zelf de keuze kunnen maken, aldus de toezichthouder. Bij de ‘zelf opberg’ verhuur ontbrak informatie over de verplichte aanschaf van het slot bij de prijsvermelding. Al met al is Bo-rent nog steeds een bedrijf dat symbool staat voor de ‘uitwassen van het kapitalisme’ en waarmee de weldenkende burger beter geen zaken kan doen. +++

+++ De 16 cilinder W motor van BUGATTI staat op het punt te verdwijnen. De kathedraal van een krachtbron vertegenwoordigt alles wat het automerk zo buitenissig maakt, met zijn cilinderinhoud van 8 liter, zijn 4 turbo’s en zijn vermogen van 1.500 pk. De motor is ontsproten aan het brein van voormalig Volkswagen bestuurdersvoorzitter Ferdinand Piëch en heeft nog steeds geen gelijke. De W16 debuteerde onder de motorkap van de Veyron en wordt momenteel toegepast in de Chiron. Daar beleeft hij nu zijn zwanenzang: “Er komt geen 16 cilinder meer”, aldus merkchef Stephan Winkelmann. Reden is dat dit mechanische monster niet bepaald meer past in het huidige tijdperk. Het ligt voor de hand dat Bugatti deze motor gaat vervangen door een hybride aandrijflijn. Daarbij zal een V8 of W12 als basisunit fungeren. Wie dat een onverdraaglijke gedachte vindt, dient dus snel toe te slaan en bijvoorbeeld de nieuwe Divo te bestellen. Dat is een mooi juwelenkistjes voor dit verzamelstuk van een motor, maar wel eentje die 5 miljoen euro (belastingen niet meegerekend) kost …

+++ Een donderslag bij heldere hemel: Europese politici willen de CO2 uitstoot van auto’s drastisch verlagen. In plaats van een reductie van 15 % in 2025 en 30 % in 2030 gaat de EU nu voor respectievelijk 20 en 45 %. De nieuwe doelstellingen passen in het Akkoord van Parijs. Dat verplicht Europa ertoe om zijn CO2 uitstoot tegen 2030 te doen dalen met 40 % in vergelijking met die van 1990. De auto-industrie moet nu een grotere inspanning leveren dan zij aanvankelijk dacht en lijkt zo een beetje de rol van zondebok te krijgen. In theorie zou de aangepaste wetgeving de fabrikanten moeten stimuleren om het aanbod (deels)elektrische modellen uit te breiden. China volgt dezelfde logica en heeft dit jaar zelfs verkoopquota ingevoerd. Maar wat zal er gebeuren als de consument de (deels)elektrische auto links laat liggen? Immers, een dergelijk model kost al snel 35.000 euro, terwijl de 5 bestverkochte modellen in de periode januari tot en met augustus in Nederland achtereenvolgens de Volkswagen Polo (instapprijs 16.190 euro), de Renault Clio (16.890 euro), de Volkswagen Up (11.720 euro), de Ford Fiesta (18.225 euro) en de Kia Picanto (11.895 euro) waren. Hoe hoog is de ivoren toren van de Europese politici om te denken dat de autoconsument het verschil moeiteloos extra gaat uitgeven? Volgens het Europese verbond van autofabrikant is de nieuwe CO2 reductie-eis “onrealistisch”. +++

+++ De Bovag, VNA, RAI Vereniging, Natuur en Milieu, ANWB en Fietsersbond zijn blij met de ‘ FIETS VAN DE ZAAK ‘ regeling. Het kabinet gaat de regels voor het privé gebruik van een zakelijke fiets vereenvoudigen. Er wordt een bijtelling van 7 % ingesteld. Dat percentage maakt deel uit van een vereenvoudiging van de fiscale fietsregeling, die is opgenomen in het Belastingplan 2019 dat op Prinsjesdag wordt gepresenteerd. “VNA is erg enthousiast over de duidelijkheid die er op Prinsjesdag gaat komen. Het fietsgebruik in Nederland krijgt daarmee een flinke stimulans”, aldus Renate Hemerik, directeur Vereniging van Nederlandse Autolease maatschappijen, die zich sterk heeft gemaakt voor een forfaitaire bijstelling. “Wij zijn in toenemende mate bezig met de totale mobiliteitsbehoefte van de klant en daarin kan de fiets van de zaak met name voor het woon-werkverkeer een belangrijke rol spelen”. Ook de Bovag is erg blij met het bericht en ijvert al lang voor een heldere, eenvoudige bijtellingregeling voor de fiets van de zaak, als opvolger van de Bedrijfsfiets regeling die enkele jaren geleden is opgegaan in de werkkosten regeling (WKR). Voor de fiets van de zaak bestond geen forfaitregeling. Tot nu toe moest worden bijgehouden hoeveel kilometers er privé worden gefietst en dat was erg omslachtig. +++

+++ Heb jij een Billy boekenkast besteld bij het Zweedse woonwarenhuis IKEA ? Dan wordt die vanaf 2019 thuisbezorgd in een elektrische vrachtwagen of bakfiets, mits je in Amsterdam woont. IKEA gaat daar volgend jaar namelijk alle dieselvrachtwagens vervangen door emissieloos transport. Naast 25 elektrische vrachtwagens komen er ook 5 elektrische bakfietsen. IKEA doet hetzelfde in de steden New York, Shanghai, Parijs en Los Angeles. In 2025 wil het woonwarenhuis wereldwijd zijn overgestapt op elektrisch thuistransport. Om dit te bereiken, zal er een soort hub worden gebouwd waar de voertuigen tijdens het inladen van de goederen worden opgeladen. Het initiatief is onderdeel van de doelstelling van IKEA om de huidige CO2-uitstoot met 80 % omlaag te brengen. +++

+++ JAPAN denkt na over fiscale ondersteuning voor haar auto-industrie om de gevolgen van een eventuele handelsoorlog met de Verenigde Staten te compenseren. Een stijging van de Amerikaanse douaneheffingen zou zware gevolgen kunnen hebben voor dit land. 60 tot 70 % van de autoproductie van Japan gaat naar de VS. En aangezien de regering van het land al langer van plan was om in oktober 2019 de BTW op auto’s van 8 naar 10 % te verhogen, zou het te maken kunnen krijgen met een verkoopdaling op zijn eigen markt. Daarom denkt Japan na over fiscale steun om de industrie te helpen. De autosector is goed voor 20 % van de nationale productie. Die mag dus zeker niet verzwakken. +++

+++ De volgende generatie LAMBORGHINI Aventador, die voor 2022 in de agenda staat, krijgt een hybride aandrijflijn krijgen met een gecombineerd vermogen van bijna 1.200 pk. Dat heeft R&D directeur Maurizio Reggiani laten weten. Die zegt dat het model zijn atmosferische V12 behoudt, maar om aan de toekomstige emissienormen te kunnen voldoen, zal hij wel hybride ondersteuning krijgen. Het huidige 6,5 liter blok wordt opgevoerd tot circa 770 pk. De assisterende 3 elektromotoren (2 op de vooras en 1 achter) kunnen samen tot 400 pk ontwikkelen. Het totale vermogen zou zo uitkomen op bijna 1.200 pk, waardoor de Lamborghini zijn familiegenoot Bugatti Chiron slapeloze nachten kan gaan bezorgen, tenminste als het Reggiani en zijn team lukt om het meergewicht van de hybride aandrijflijn te beperken. De nieuwe Aventador krijgt bovendien een volledig elektrische rij modus. +++

+++ MERCEDES-AMG komt met 2 sportieve versies van de A klasse. Naast de bekende ’45’ zit er ook een mildere ’35’ in de pijplijn. De vorige generatie A 45 AMG perste 381 pk en 475 Nm uit zijn heftig opgevoerde 2,0 liter. De nieuwe editie zal circa 400 pk gaan leveren. Om het gat met de reguliere A 250 te dichten, brengt Mercedes de 35 AMG in stelling. Die zal over een vermogen van minimaal 306 pk komen te beschikken. Dat is genoeg om de Volkswagen Golf R van repliek te kunnen dienen. De onthulling van de Mercedes-AMG A 35 vindt plaats op de autosalon van Parijs in oktober. +++

+++ NISSAN gaat de Qashqai leveren met de verbeterde 1.5 (Blue) dCi dieselmotor van alliantiepartner Renault. Dit betekent dat het vermogen van 110 naar 115 pk stijgt. Het blok is herwerkt om te voldoen aan de nieuwe Euro 6d Temp uitstootnorm. Nissan bezweert dat 90 % van de onderdelen nieuw zijn. De belangrijkste wijziging is de toepassing van zogeheten AdBlue -technologie. Deze selectieve katalytische reductie (SCR) moet de NOx uitstoot terugdringen. Nissan belooft een gemiddeld verbruik van 4,0 liter per 100 km en een CO2-uitstoot van 105 gram/km. De oliegestookte Qashqai sprint in 12,3 seconden naar 100 km/u en haalt een topsnelheid van 181 km/u. De dCi 115 motor kan worden gecombineerd met alle uitrustingsniveaus. De levering start begin december. De prijzen van de vernieuwde dieselversie van de Qashqai zijn nog niet bekend. +++

+++ OPEL gaat haar R&D centrum in Rüsselsheim op bevel van het nieuwe moederbedrijf PSA verkopen aan het Franse Segula Technologies. Daarmee kunnen 2.000 banen behouden blijven. De technici daar zullen zich in de toekomst onder de hoede van Segula niet alleen bezig kunnen houden met auto’s maar ook met treinen, andere vervoermiddelen en energie, aldus PSA. In Rüsselsheim werden de meeste modellen van Opel (en Vauxhall) ontwikkeld. Een deel daarvan werd door de voormalige eigenaar General Motors als Buick verkocht. Alleen de Karl en de Mokka X waren een Zuid Koreaans ontwerp. Inmiddels verkoopt Opel ook diverse modellen met basistechniek van PSA, zoals de Crossland X, de Grandland X en de Combo. In de toekomst krijgt elk model Franse genen. Dit betekent veel minder werk voor de het R&D centrum in Rüsselsheim. PSA denkt in de toekomst genoeg te hebben aan de helft van de capaciteit. De Fransen zochten al langer een mogelijkheid om via verkoop de werkgelegenheid te behouden. Segula Technologies wil haar nieuwe werknemers tot 2023 een baangarantie geven. Het bedrijf zal werk voor Opel uit blijven voeren, zo heeft topman Michael Lohscheller verklaard. +++

+++ SKODA heeft de eerste details onthuld van zijn aanstaande topmodel Kodiaq RS. Het was al bekend dat de sportieve SUV een dubbel geblazen versie van de 2.0 TDI motor onder de kap krijgt die goed is voor 240 pk. Vierwielaandrijving en actieve dempers worden standaard. Om zijn wilde karakter te benadrukken, wordt de Kodiaq RS de eerste SUV van het merk die in de legendarische kleur Racing Blue verkrijgbaar zal zijn. De koplampen zijn standaard voorzien van LED techniek. Andere uitrusting kenmerken van de Kodiaq RS zijn een digitaal instrumentarium en koolstofvezel plus rode interieuraccenten. Ook Dynamic Sound Boost, waarmee het motorgeluid afhankelijk van de gekozen rij modus wordt versterkt, is van de partij. De Kodiaq RS wordt de eerste Skoda die hiermee is uitgerust. Hij wordt in oktober voorgesteld aan het publiek tijdens de autosalon van Parijs. +++

+++ TOYOTA werkt aan een lichtgewicht, circuitgeoriënteerde versie van de nog te onthullen Supra. Dat heeft de baas van Gazoo Racing, Tetsuya Tada en eindverantwoordelijk voor de ontwikkeling van de nieuwe sportwagen, laten weten. De circuitgeoriënteerde versie krijgt mogelijk het GRMN label (inmiddels bekend van de Yaris) en wordt ongeveer 100 kilo lichter dan de reguliere uitvoering. Extra vermogen is niet gepland. Volgens Tada is dat bij een dergelijke afslankkuur ook helemaal niet nodig om een totaal andere auto te creëren. Voor het rijgedrag van de gewone Supra geldt de Porsche Cayman als maatstaf, wat betekent dat we van de GRMN variant nog meer atletische kwaliteiten mogen verwachten. +++

+++ Als een autofabrikant een TERUGROEPACTIE organiseert, dan negeert een kwart van de eigenaren van de betreffende auto het verzoek om een bezoekje aan de dealer te brengen. Waarom dit gebeurt, is de RDW een raadsel. Van de voertuigeigenaren geeft 75 tot 80 % wel gehoor aan het verzoek, zo stelt Thérèse de Vroomen, persvoorlichter bij de RDW. Dit betekent dat 20 tot 25 % van de eigenaren doorrijdt met een mogelijk mankement dat niet kan wachten tot de volgende onderhoudsbeurt. Het aantal terugroepacties is toegenomen, zo blijkt uit het jaarverslag 2017 van de RDW. In 2015 waren dat er 261 en vorig jaar 341. “Het aantal terugroepacties wordt onder andere bepaald door de openheid van de fabrikanten om een mogelijk gevaar aan een voertuig of voertuigonderdeel te melden”, aldus De Vroomen. Zij stelt dat er door de softwarefraude met diesels bij het Volkswagen concern veel meer aandacht voor dit onderwerp is dan voorheen. Vanaf 2020 is er de mogelijkheid om Europese terugroepacties te organiseren, als fabrikanten dit zelf nalaten. Inmiddels heeft in Nederland 73 % van de eigenaren van een sjoemeldiesel van Volkswagen gehoor gegeven aan de terugroepactie. Dit betekent dat 27 % nog niet is langs geweest bij de dealer. Via de website van RDW kunnen mensen hun kenteken invoeren en zien of er een terugroepactie voor hun auto is. +++

+++ UBER gaat passagiers die door haar rijders als niet al te best worden beoordeeld, weigeren. Dat gebeurt al in Brazilië maar wordt nu ook ingevoerd in Australië en Nieuw-Zeeland, zo bericht Automobiel Management. Uber chauffeurs geven hun klanten een zogenaamde ‘rating’ met sterren. Wie niet verder komt dan 4 sterren mag een half jaar niet van Uber gebruik maken. Daar gaan dan wel enkele waarschuwingen aan vooraf. “We voeren dat in om het gedrag van onze passagiers te verbeteren. Er is een kleine groep die onze rijders voortdurend respectloos behandelt”, aldus een woordvoerder. Wel een Uber boeken, maar niet komen opdagen, kan daarbij al leiden tot het toekennen van ‘strafpunten’. Dat is ook het geval als je rommel in de auto achterlaat. Uber wil niet zeggen hoeveel gebruikers in Australië en Nieuw-Zeeland door de boycot worden getroffen “maar de overgrote meerderheid zit op 4,5 en heeft er dus geen last van”. +++

+++ VOLKSWAGEN bestudeert een eventuele beursgang van zijn vrachtwagen en bussendivisie, met de merken MAN en Scania. De kwestie wordt nog deze maand besproken door de Raad van Commissarissen. De beursgang zou volgend jaar plaats moeten vinden, afhankelijk van de marktomstandigheden. Volkswagen Truck & Bus werd eerder dit jaar omgedoopt in Traton AG. De waarde van het onderdeel zou rond de €28,5 miljard liggen. De omzet van de divisie was vorig jaar circa €24 miljard, waarvan bijna driekwart in Europa werd behaald. De wereldwijde marktleiders bij vrachtwagens zijn het Duitse Daimler en het Zweedse Volvo. +++

Comments are closed.