Vernieuwde Renault Kadjar Live

0

Renault stelt op de autosalon van Parijs de vernieuwde Kadjar voor. De facelift van de Franse SUV is deels cosmetisch van aard, maar er zijn ook ergonomische verbeteringen in het interieur. Daarnaast voert Renault een technische update bij de Kadjar uit en wordt het motorenaanbod geheel herzien.

Sinds de introductie in 2015 zijn er wereldwijd meer dan 450.000 exemplaren van de Kadjar verkocht. Renault spreekt dan ook van een succes, maar dat is betrekkelijk. Bovengenoemd afzetaantal komt neer op ruim 100 duizend orders op jaarbasis. Dit valt in het niet bij de verkoop van segmentalternatieven van Ford, Honda, Nissan, Toyota en Volkswagen. Maar voor Renault begrippen (we hebben het over een merk dat in het hogere segment enigszins aan de zijlijn staat) doet de Kadjar het niet slecht.

Zoals het hoort bij een facelift vonden de meeste wijzigingen aan de voorzijde van de Kadjar plaats. De koplampen hebben een andere vorm gekregen en zijn voorzien van een nieuwe LED signatuur. De C vorm is gebleven, maar de richtingaanwijzers zijn nu in de blokken geïntegreerd. Voorheen waren het aparte units. De mistlampen zijn nu rechthoekig van vorm in plaats van rond. De grille werd breder en is nu voorzien van chromen inzetstukken. Aan de achterzijde zien we hertekende lichtunits met LED techniek en verder heeft Renault het velgenpalet (17 tot 19 inch) ververst. Voor de carrosserie zijn er nieuwe kleuren (grijs, blauw en groen).

Binnenin zien we een nieuw 7,0 inch infomedia touch screen dat volgens Renault een scherper beeld geeft en sneller reageert op instructies. Ergonomische verbeteringen biedt de Kadjar in de vorm van herziene knoppen (prettiger aanvoelend, makkelijker om vast te pakken en deels verlicht) voor de airconditioning, de portierramen en de spiegels. De stoelen werden ook gewijzigd (ander vulmateriaal, betere ondersteuning, voortaan met lengteverstelling van het zitvlak) en Renault claimt dat zij nu comfortabeler zitten. In de middentunnel zien we andere bekerhouders en de opbergvakken in de voorportieren werden vergroot. Het opbergvak tussen de voorstoelen kan voortaan verschoven worden. De ventilatieroosters, deurgrepen en centrale console hebben voortaan een metaal finish en het eerder genoemde infomediasysteem is nu fraaier in het dashboard geïntegreerd. Het kan worden gecombineerd met Android Auto en Apple CarPlay. Voor de achterpassagiers zijn er voortaan een tweetal USB aansluitingen.

Motorisch nieuws biedt de Kadjar in de vorm van de samen met het Daimler concern ontwikkelde 1,3 liter 4 cilinder turbobenzinemotor. Er zijn 2 vermogenversies beschikbaar: 140 pk and 160 pk. De dieselmotoren zijn schoner dan voorheen. De 1.5 Blue dCi unit is voortaan goed voor 115 pk (in plaats van 110 pk) terwijl de 130 pk sterke 1,6 liter krachtbron is vervangen door de 1.7 Blue dCi met 150 pk. Deze motor kan worden gecombineerd met vierwielaandrijving. Voor wie niet zelf wil schakelen is er een 7-traps EDC automaat met dubbele koppeling.

Reageren is niet mogelijk.