GAC zet voet aan wal in Europa

0

De Chinese autofabrikant GAC (de afkorting staat voor: Guangzhou Automobile Corporation) is voor het eerst present op de autosalon van Parijs. Daar laat het bedrijf een nieuwe SUV zien, de GS5.

Aan onze kant van de wereld is de merknaam niet bekend, maar de Chinese fabrikant GAC bouwt al 7 jaar auto’s. In 2017 trok het bedrijf meer dan 500.000 klanten. Sinds enige tijd zijn de modellen van GAC ook verkrijgbaar in Azië, Afrika en het Midden-Oosten. Ook op sommige Oost-Europese markten doet het Chinese automerk inmiddels zaken. In totaal is GAC nu op 15 exportmarkten actief. Het bedrijf wil op termijn ook aan de slag in West Europa, zo laat president Yu Jun weten.

Momenteel verkoopt GAC 10 procent van zijn auto’s in het buitenland. Op de lange termijn moet dat 50 procent worden. Yu Jun laat weten dat de huidige handelsoorlog tussen de Verenigde Staten en China introductie van de eerste auto’s op Amerikaanse bodem kan vertragen tot de eerste helft van 2020. Toen GAC in januari 2018 meedeed aan de North American International Auto Show in Detroit was men nog van plan om een SUV eind 2019 in de VS te lanceren.

De GS5 die GAC in Parijs laat zien, is een 4,70 meter lange en 1,89 meter brede SUV met relatief klassieke vormgeving waarvoor inspiratie is opgedaan in Europa en Japan. De fabrikant ontkent echter in haar persbericht elke vorm van kopieerwerk: “GAC Motor respecteert de internationale normen”. Die zin komt vermoedelijk uit de koker van de PR afdeling. Binnenin de 1,70 meter hoge SUV zien we een digitaal instrumentarium. De wielbasis bedraagt 2,71 meter. Qua onderstel is de GS5 genetisch verwant aan wijlen Alfa Romeo 166.

GAC heeft al enkele elektrische modellen in haar repertoire, maar voor Europa is een klassieke verbrandingsmotor voor de GS5 gepland: een 1,5 liter turbobenzine unit. Die is goed voor 152 of 169 pk en is gekoppeld aan een handbak of 6-traps automaat van Aisin, hofleverancier van PSA. Het koppel bedraagt 235 Nm. De motorinhoud is dus nogal bescheiden, maar in China valt de GS5 hiermee in een fiscaalvriendelijke autoklasse. Daar start de verkoop van de SUV eind deze maand.

GAC heeft in eigen land joint venture samenwerkingsverbanden met onder andere Fiat, Honda, Mitsubishi en Toyota. Het bedrijf verkoopt ook modellen onder de merknamen Changfeng, Gonow en Trumpchi. GAC omschrijft zichzelf als een “wereldmerk van wereldklasse dat klaar is om een nieuwe reis te starten”. Het bedrijf zegt te willen bestuderen hoe het in West Europa een sterk merkimago kan creëren. Het uitstapje naar de autosalon van Parijs moet ons aan het merk laten wennen, maar uit de formulering van de plannen valt af te leiden dat er op korte termijn geen marktoffensief is gepland. GAC wacht vermoedelijk tot zij een elektrische versie van de GS5 klaar heeft.

Reageren is niet mogelijk.