Nieuwstelex

0

+++ Het kabinet en diverse organisaties willen dat meer mensen aan AUTO DELEN gaan doen. Staatssecretaris Van Veldhoven heeft daarover afspraken gemaakt met 40 partijen, waaronder gemeenten, provincies, leasebedrijven en de Stichting Natuur en Milieu. De ‘Green Deal’ heeft als doel dat er in over 3 jaar 100.000 deelauto’s zijn en 700.000 gebruikers. Nu zijn er zo’n 41.000 van zulke voertuigen. In 2015 werden al soortgelijke afspraken gemaakt. Toen was het streven om al dit jaar 100.000 deelauto’s te hebben. Dat is dus niet gelukt. Van Veldhoven wijst erop dat auto’s gemiddeld 23 van de 24 uur stil staan. “Als mensen een auto delen, staan die minder lang geparkeerd; dat scheelt ruimte en parkeerkosten”, zegt de staatssecretaris. Bovendien blijkt dat autodelers hun auto bewuster gebruiken en daardoor een minder CO2 uitstoten. Gemeenten die aan de Green Deal meedoen, komen ook met maatregelen. Zo wil de gemeente Utrecht parkeerplekken opheffen die door autodelen ‘overbodig’ zijn; bewoners kunnen dan kiezen wat ze ervoor in de plaats willen, bijvoorbeeld groen of een speeltuin. Ook stellen gemeenten cadeaukaarten beschikbaar om deelauto’s gratis te proberen. Sinds 2000 is het aantal auto’s met een derde toegenomen. In Nederland rijden nu zo’n 8,4 miljoen personenauto’s. +++

+++ Ruim een derde (34,3 %) van alle nieuwe auto’s in Nederland is een AUTOMAAT . Dat is een verdubbeling ten opzichte van 2006 toen 17,3 % van de nieuwe auto’s een automatische versnellingsbak had. Dat blijkt uit cijfers van de Rai Vereniging en de Bovag. Op dit moment rijden in Nederland ruim 1,9 miljoen personenauto’s rond met een automatische versnellingsbak. Dat is 21,2 % van het totale wagenpark. 12 jaar geleden was dat de helft minder (circa 936.000 exemplaren). Het verkoopaandeel van nieuwe handgeschakelde auto’s daalde tussen 2008 en 2016 van 82,1 naar 65,1 %. De toename van auto’s met automatische transmissie komt onder meer door de populariteit van elektrische en hybride auto’s die standaard met automatische versnellingsbak zijn uitgerust. Ook de vergrijzing speelt een rol: 35,2 % van alle auto’s is momenteel in bezit van 55-plussers. +++

+++ AUTOVERZEKERINGEN zijn de afgelopen 2 jaar in de grote steden het hardst gestegen. In Rotterdam, Tilburg en Amsterdam gingen de basispremies voor WA verzekeringen het snelst omhoog, blijkt uit een analyse van vergelijkingssite Independer. In Rotterdam betalen mensen gemiddeld €943 per jaar voor een WA autoverzekering; een stijging van 37 % ten opzichte van 2 jaar geleden. In Tilburg zijn de kosten gemiddeld €768 (36 % hoger) en in Amsterdam €839 (35 % meer). Van de 8 onderzochte grote steden zagen Groningers de premie met 18 % het minst hard stijgen. Op provinciaal niveau zijn de verschillen minder groot. In Zuid-Holland en Noord-Brabant stegen de premies gemiddeld met 29 %. In Utrecht en Gelderland was dat gemiddeld 23 % hoger. Ook keek Independer naar de 10 meest vergeleken automodellen. De WA premies voor de Volkswagen Polo en de Opel Corsa stegen met 38 en 36 % het hardst. De vergelijkingssite verwacht dat autoverzekeringen alleen nog maar duurder worden in de toekomst. “Er is een toename van het aantal schades, tegelijk neemt ook de hoogte van de kosten per schade toe. Datzelfde geldt voor letselschades”, zegt Suzan Samson van Independer. “Bovendien denken wij dat de affectiewet, die per 1 januari volgend jaar van kracht is, de premies nog verder onder druk zal zetten.” Door die wet kunnen naasten van mensen die letselschade oplopen smartengeld eisen. Dat geldt ook voor nabestaanden van mensen die om het leven komen bij verkeersongelukken. +++

+++ De stijgende olieprijzen kunnen de prijzen aan de pomp flink gaan aanjagen. Er is een mogelijkheid dat de grens van €2 per liter BENZINE geslecht gaat worden, aldus marktdeskundige Paul van Selms van UnitedConsumers. Grote oliehandelaren hebben laten weten dat de olieprijs kan oplopen tot $100 per vat, vooral vanwege het wegvallen van aanvoer vanuit Iran als gevolg van de Amerikaanse sancties tegen dit land. Momenteel bedraagt de prijs van een vat Brentolie meer dan $80, het hoogste niveau sinds november 2014. De adviesprijs aan de pomp voor benzine (Euro95) ligt nu op €1,784 per liter. Daarmee komt het record van €1,895 uit oktober 2012 in zicht. “Elke dollar bij de olieprijs is 1 cent extra erbij aan de pomp als het structureel is”, verklaart Van Selms. Overigens hebben wisselkoerseffecten ook invloed op de benzineprijs omdat ruwe olie in dollars wordt afgerekend. Door de waardedaling van de euro tegen de dollar werd de olieprijs in het afgelopen halfjaar 3 tot 4 dollar duurder. UnitedConsumers houdt dagelijks de adviesprijzen voor bijvoorbeeld benzine en diesel in de gaten. Deze prijzen worden dagelijks aangepast. “Bij een hogere olieprijs stijgen de prijzen zo snel mogelijk, maar bij een daling worden de prijzen vertraagd aangepast”, aldus Van Selms. Hij stelt wel dat het “koffiedik kijken” is als het gaat om de ontwikkeling van de olieprijs. “Het hangt van incidenten aan elkaar. Het kan raar gaan”. +++

+++ Het Banenverlies door de opkomst van de ELEKTRISCHE auto wordt zwaar onderschat. In de toekomst neemt het aantal exemplaren alleen maar toe en dat is niet louter positief. Veel mensen in de autosector zullen hun baan verliezen. Veel meer dan dat de Europese Unie ons wil doen geloven. Die is elektrische voertuigen direct en indirect heel hard aan het pushen. De emissie-eisen worden steeds strenger, waardoor een groot aantal elektrische auto’s nodig is om de gestelde targets überhaupt te halen. Daarnaast stelt de Europese Unie een verplicht verkoopquotum in. Daar profiteert het milieu van, maar het stimuleren van een schoner milieu heeft ook een keerzijde. De Europese Unie verwacht dat er tot 2030 zo’n 16.600 banen in de autosector verloren gaan. Volgens de betreffende bedrijven is dat een grove onderschatting. Hun brancheorganisatie, de European Automobile Manufacturers’ Association, die optreedt uit naam van 17 autofabrikanten, stelt dat de Europese Unie het met die voorspellingen niet bij het goede eind heeft. Volgens de belangenclub wordt alles te rooskleurig voorgesteld en onderschat men in Brussel het verschil in complexiteit van verbrandingsmotoren in vergelijking met elektrische exemplaren. De Europese Unie schatte bijvoorbeeld in dat er 60 % minder mensen nodig zijn bij het fabriceren van aandrijflijnen. De branchevereniging merkt echter op dat Daimler gokt dat het met 80 tot 90 % minder mensen toe kan. Daarnaast denkt de Europese Unie dat het grootste deel van de ontslagen opgevangen wordt door een toename in werkgelegenheid in de productie van elektrische onderdelen, maar ook dat ziet de branchevereniging anders. Het voorspelt namelijk dat toeleveranciers van onderdelen zo’n 38 % minder handel zullen hebben. Autofabrikanten zelf zullen 17 % minder onderdelen produceren. Dus waar de door de Europese Unie geclaimde werkgelegenheidstijging vandaan moet komen, is dus een raadsel. Ook wordt er over het hoofd gezien dat Europa in toenemende mate afhankelijk zal worden van bedrijven elders in de wereld. Die zijn namelijk verantwoordelijk voor het produceren van vrijwel alle batterijcellen. Het rapport van de branchevereniging van Europese autofabrikanten geeft duidelijk aan dat de targets die Brussel nu stelt qua uitstoot en de verkopen van elektrische voertuigen onrealistische zijn en structureel nadelige gevolgen hebben. Er wordt dan ook een oproep gedaan voor een minder geforceerde transitie. +++

+++ TOYOTA overweegt een tijdelijke sluiting van haar fabriek nabij het Britse Birmingham wanneer de Brexit deal mislukt en/of als er een harde brexit komt. Volgens een woordvoerder van de autofabrikant zal de productievestiging bij het uitblijven van een akkoord met de Europese Unie niet in staat zijn om voldoende onderdelen aan te voeren. De fabriek krijgt naar eigen zeggen nu elke 37 minuten een levering van onderdelen. Ongeveer de helft van die onderdelen komt uit de Europese Unie. Een harde brexit zal dat strakke leveringsschema in de war schoppen, denkt Toyota. Hoe lang die sluiting dan duurt, kan hij niet zeggen. “Het kan gaan om uren, dagen, weken of zelfs maanden”. Het stoppen van de productie kost Toyota ongeveer €14 miljoen per dag. In de Toyota fabriek in Burnaston nabij Birmingham werken ruim 2.500 mensen die samen een kleine 150.000 auto’s per jaar produceren. Ongeveer 90 % daarvan gaat naar andere landen binnen de Europese Unie. Afgelopen jaar investeerden de Japanners nog €270 miljoen in de fabriek. Toyota is niet de eerste autofabrikant die zegt zijn fabriek tijdelijk te moeten sluiten bij een harde brexit. Eerder liet BMW al weten dat haar Mini fabriek direct na een harde brexit een maand lang dicht gaat. +++

+++ VOLKSWAGEN heeft het leveringsgamma van de Caddy Combi, de personenversie van de bestelwagen, behoorlijk ingekrompen. Er is nog maar 1 motorversie beschikbaar. Het betreft de 130 pk sterke 1.4 TSI benzinekrachtbron. De enige keuzemogelijkheid die Volkswagen nog biedt bij de Caddy Combi, heeft betrekking op de carrosserielengte: het Duitse merk levert de auto ook als 47 centimeter langere 7-zits Maxi. Ook qua uitrusting valt er niets meer te kiezen: de enige beschikbare smaak is Trendline. Die kost €33.010 euro. Een 7-traps DSG automaat is bij de prijs inbegrepen. De Caddy Combi Maxi kost €34.760. +++ 

+++ VOLVO doet momenteel goede zaken met de XC60 in de Verenigde Staten. Momenteel heeft deze SUV aldaar een verkoopaandeel van 33%. Maar dat kan wel eens gaan veranderen aangezien de Amerikaanse markt beleverd wordt vanuit China; een land waar Donald Trump een handelsoorlog mee voert. In dit kader heeft hij alle Chinese producten belast met 25 %. Dit betekent dat de XC60 veel duurder gaat worden en zich uit de markt zal prijzen. Daarom heeft Volvo onlangs officieel vrijstelling aangevraagd. Ook General Motors heeft ontheffing aangevraagd, in haar geval voor de in China gebouwde Buick Envision. De kans dat de laatste autofabrikant aan het langste eind trekt is het grootst. Het gaat immers om een Amerikaans bedrijf. Volvo is dochter van een Chinees concern en zoiets werkt bij Trump als een rode lap op een stier. De Zweden zien overigens de bui al hangen en hebben inmiddels besloten om de volgende generatie XC90 (komt in 2021) in haar nieuwe Amerikaanse fabriek in Charleston, South Carolina te gaan bouwen. Volgens Volvo zou de XC60 daar overigens ook geproduceerd kunnen gaan worden. +++

+++ Als de komende jaren de ZELFRIJDENDE auto de weg op mag, moet deze eerst rijexamen doen. Wordt dat naar behoren afgelegd, dan krijgt het autonoom rijdende voertuig een rijbewijs S, waarbij de S staat voor software. Het CBR, de RDW en RobotTuner, een bureau in Wageningen dat zich bezighoudt met kunstmatige intelligentie in de mobiliteit, werken samen aan het zogeheten ‘Software Driving License Project’. Volgens de partijen is voor het toekomstige praktijkexamen van de autonoom rijdende auto een nieuwe manier van beoordelen nodig. Die moet niet alleen zijn gebaseerd op de techniek in de wagen, maar ook op de software waarin data zijn verwerkt gebaseerd op menselijk gedrag in het verkeer. Het is de bedoeling dat het nieuwe rijbewijs eerst nationaal wordt opgezet, gevolgd door een internationaal toelatingsproces. Het CBR wil de digitale beoordelingsmethodiek in de toekomst niet alleen voor intelligente machines, maar mogelijk ook voor menselijke bestuurders gaan hanteren. +++

Reageren is niet mogelijk.