Nieuwstelex

0

+++ Het toerwagenkampioenschap DTM krijgt er een onverwachte deelnemer bij: ASTON MARTIN heeft besloten om zich te mengen in de Duitse raceklasse. Dat is belangrijk nieuws voor de competitie die met het vertrek van Mercedes in het slop dreigde te raken. De DTM (Deutsche Tourenwagen Masters) is al sinds mensenheugenis een Duits onderonsje. Merken als Audi, BMW, Mercedes en Opel nemen / namen er aan deel. Opel trok zich al in 2005 terug uit het kampioenschap en volgend jaar geeft Mercedes er de brui aan. Waardoor enkel Audi en BMW dreigden over te blijven. Nu is er plotseling Britse rivaliteit, want Aston Martin heeft te kennen gegeven deel te zullen gaan nemen aan het kampioenschap. Daarvoor zal het merk een aangepaste versie van de Vantage inzetten, die in samenwerking met R-Motorsport en HWA wordt ontwikkeld. De bolide zal worden aangepast aan de regels van het toerwagenkampioenschap. Die houden een 4,0 liter V8 zonder turbo van maximaal 467 pk in, een totaalgewicht van 1.120 kg en een 6-traps semi-automaat. +++

+++ AUDI heeft eerder deze maand op de autosalon van Parijs uitgepakt met de nieuwe A1 Sportback, de Q3, de A6 Avant, de Q8 en de e-Tron. Eind dit jaar komt daar nog een opgefriste R8 bij. Audi zal echter ook volgend jaar veel nieuws presenteren. Het belangrijkste daarvan is de komst van de vierde generatie A3. Die wordt in eerste instantie alleen leverbaar als 5-deurs Sportback, al volgt de Limousine (4-deurs) binnen een half jaar. De nieuwe A3 is vanzelfsprekend gebaseerd op het MQB platform. Later in 2019 ondergaat de A4 een ingrijpende facelift. Hetzelfde geldt voor de Q7. Audi breidt het gamma van de A6 volgend jaar uit met de Allroad, de S6 en de RS6 Avant. De laatste krijgt een 4,0 liter grote geblazen V8 onder de kap van minimaal 605 pk. De S6 houdt het bij een 2.9 V6 met 2 turbo’s en 450 pk. Dezelfde motoren kunnen in de loop van volgend jaar ook verwacht worden in de S7 Sportback en de RS7 Sportback. +++

+++ De CABRIOLET COUPE was korte tijd erg populair, maar dit carrosserietype is nu weer als sneeuw voor de zon verdwenen. Hoe komt dat? Om te begonnen kostte het stalen wegklap dak te veel kofferruimte terecht, waardoor er amper plek voor bagage overbleef. Daarnaast is metaal zwaarder dan stof, waardoor er sprake was van een aanzienlijk meergewicht, met alle nadelige gevolgen voor het weggedrag van dien. Ook ging het metalen klapdak ten koste van de ruimte op de achterbank. Zelfs modellen als de Ford Focus CC of Renault Mégane CC waren daardoor geen volwaardige 4-zitters. En bij de Mitsubishi Colt CZC of Peugeot 207 CC was de ruimte achterin ‘symbolisch’. Ondertussen heeft de klassieke stoffen kap een stevige evolutie doorgemaakt. Daardoor scoort hij nu qua isolatie even goed geïsoleerd als een conventioneel dak, zodat kou en windgeruis het interieur niet buitensporig binnendringen. Anders gezegd: de meerwaarde van de dure en complexe metalen klapconstructie is daardoor verdwenen. Dat scheelt ook in de reparatiekosten. Een stalen klapdakconstructie met 2 of 3 panelen is namelijk veel mankementgevoeliger dan een stoffen kap. Dat de cabrioletcoupé bijna van het toneel verdwenen is, komt ook omdat autoconsumenten op nieuwe afzetmarkten (China of het Midden-Oosten) hun neus ophalen voor dit carrosserietype. Met tropische temperaturen in de volle zon rijden is daar allesbehalve comfortabel. +++

+++ Dat er tegenwoordig een hele zuiveringsinstallatie achter de motor hangt van een auto, daar schrikt niemand meer van op. Maar remmen geven tot 4 keer meer FIJN STOF af dan dieselmotoren. Daarom is Parijs samen met Tallano Technologies een proefproject gestart waarbij schijfremmen worden uitgerust met een partikelfilter. Proefmodel is de Renault Zoé. Het gaat om een set-up van nog geen kilo per wiel waarbij speciale remklauwen en blokken worden gebruikt met kanalen die tijdens het remmen de lucht (en dus ook de stofdeeltjes) naar een filter zuigen. Het systeem kon tijdens een laboratoriumtest 80 % van de micro partikels filteren. Blijkt het systeem, dat tot Tamic is gedoopt, in de praktijk succesvol, dan is het niet ondenkbaar dat Parijs autofabrikanten gaat verplichten tot montage. +++

+++ De bestseller van JEEP , de Renegade, heeft in het kader van zijn facelift nieuwe benzinemotoren gekregen. Die stoten evenwel nog steeds relatief veel CO2 uit. Daarom maakt men zich in de Italiaanse Melfi fabriek gereed voor de productie van een stekkerhybride uitvoering. De extra zuinige uitvoering zal in 2019 worden voorgesteld en de eerste klantleveringen zullen een jaar later plaatsvinden. Naar verwachting wordt ook de technisch identieke Fiat 500X leverbaar met de stekkerhybride aandrijflijn. In 2022 wil moederbedrijf FCA in totaal 30 geëlektrificeerde modellen in haar gamma hebben, variërend van volledig elektrisch tot milde hybride. +++

+++ KIA werkt aan een stekkerhybride uitvoering van de Ceed SW. Die krijgt dezelfde aandrijflijn als de Niro PHEV. Dat wil zeggen een 1,6 liter GDI benzine 4 cilinder (van 105 pk) en een assisterende elektromotor. Onder de streep levert dit 141 pk en 265 Nm op. Het 8,9 kWh grootte accupakket geeft de Niro PHEV een elektrische actieradius van 58 kilometer. Na de Ceed SW zullen waarschijnlijk ook de Sportage en zijn grote broer Sorento een stekkerhybride behandeling ondergaan. Voorlopig zijn er nog geen marktintroductie data bekend. +++

+++ MERCEDES-BENZ introduceert volgend jaar een tweetal stekkerhybride versies van de E klasse de keuze. Het verschil zit hem niet in de elektromotor maar in de verbrandingskrachtbron. De eerste versie is de E 300 e. Dat is de spirituele opvolger van de E 350 e. Hij heeft dezelfde 2,0 liter turbobenzine 4 cilinder van 211 pk en 350 Nm, maar de elektromotor van 90 pk wordt ingewisseld voor een exemplaar met 120 pk (en 440 Nm). Het resultaat is een systeemvermogen van 320 pk en 700 Nm. De capaciteit van de batterij groeit van 6,4 kWh naar 13,5 kWh. Daardoor is een elektrische actieradius van circa 50 kilometer mogelijk. De topsnelheid is in dat geval begrensd op 130 km/u. De batterij opladen via een Wallbox duurt 1,5 uur en via een klassiek stopcontact 5 uur. Als gemiddelde CO2-uitstoot geeft Mercedes-Benz voor de E 300 e een waarde van 45 gram/km op, gebaseerd op een normverbruik van 2,0 liter per 100 km. Een Estate variant is niet gepland. Wie een stekkerhybride stationwagon zoekt, kan terecht bij de E 300 de (die ook leverbaar wordt als sedan). De elektromotor is identiek, maar hij is gekoppeld aan een 2,0 liter diesel van 194 pk en 400 Nm. Het systeemvermogen komt daardoor uit op 306 pk en 700 Nm. De batterij is eveneens 13,2 kWh groot, maar de elektrische actieradius is iets royaler: 54 km. De CO2 uitstoot komt volgens Mercedes-Benz uit op 41 gram/km. Die waarde is gebaseerd op een normverbruik van 1,6 liter per 100 km. De dieselhybride aandrijflijn is ook beschikbaar voor de C klasse en heet dan C 300 de. Zijn elektrische rij bereik bedraagt 57 kilometer (Estate 56 kilometer) en als CO2-uitstoot geeft Mercedes-Benz 38 gram/km op. De sprint naar 100 km/u neemt slechts 5,6 seconden in beslag. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u. De fabrikant belooft dat in 2020 élk model (dochtermerk Smart meegerekend) in elektrische uitvoering leverbaar zal zijn. Daarbij kan het gaat om meerdere hybride varianten. Onder de streep moet dit 130 (!) autotypes opleveren die in een vorm van elektrificatie zullen hebben. +++

+++ MORGAN ziet af van productie van de EV3, de elektrische variant van de 3 Wheeler. Reden is dat er geen akkoord kon worden bereikt met de leverancier van de aandrijflijn, Frazer-Nash Energy Systems. Morgan geeft evenwel het idee van een elektrische sportwagen niet op, al zal het nu zelf de benodigde techniek gaan ontwikkelen. Dat de handdoek niet in de ring wordt gegooid, komt doordat het merk al een nagelnieuwe koolstofvezel kuip voor de elektrische 3 Wheeler heeft ontwikkeld. Die investering wil men niet gewoon verloren laten gaan. +++

+++ De Duitse toezichthouder voor de auto-industrie KBA (Kraftfahrt Bundes Amt) eist dat OPEL bijna 100.000 personenwagens met dieselmotor terugroept naar de dealers in verband met ongeoorloofde software. Daarmee zou gefraudeerd zijn met de dieselemissies. Het gaat om auto’s die op papier voldoen aan de Euro6 norm. Mogelijk zijn 95.000 exemplaren de Insignia, Zafira en Cascada (gebouwd tussen 2012 en 2017) uitgerust met ongeoorloofde software. Eind 2015 trof het KBA bij Opel ook al software aan die de reiniging van uitlaatgassen uitschakelde bij hoge toerentallen en bij bepaalde buitentemperaturen. Opel heeft altijd ontkent te sjoemelen en verklaarde dat er alleen sprake is van techniek die de motor beschermt. Desondanks werd de autofabrikant verplicht tot het aanpassen van de software. De betreffende update is nog steeds niet goed doorgevoerd en begin 2018 ontstonden nieuwe vermoedens van fraude. Daarom grijpt de KBA nu in. Opel ontkent zoals gezegd de beschuldigingen van sjoemelsoftware, maar laat weten dat zij volledig zal meewerken aan het onderzoek. +++

+++ PORSCHE zal eind november op de autotentoonstelling van Los Angeles de nieuwe 911 voorstellen. De primeur is voor de coupéversie, maar begin 2019 volgt de cabriolet. De nieuwe 911 debuteert als 450 pk sterke Carrera S zijn. Die kan in minder dan 4 seconden naar 100 km/u sprinten. Niet veel later volgt de gewone Carrera met 385 pk. Net als bij de Panamera krijgt de PDK automaat met dubbele koppeling een 8ste versnelling. Voor puristen gaat Porsche ook een handbak aanbieden. Die heeft 7 versnellingen. In de loop van 2019 komt er een hybride versie. Alle aandrijfvarianten kunnen rekenen op ‘brede heupen’ à la de huidige 911 GTS. Ook standaard zijn verzonken deurgrepen. Die ogen niet alleen modern maar hebben ook aërodynamische voordelen. De uitrusting omvat rijstrookassistentie en een systeem dat nat wegdek detecteert (met sensoren in de voorste wielkasten die de elektronische afstelling aanpassen om zo stabiel mogelijk te kunnen blijven rijden). Koolstofkeramische remmen en de nieuwe PSCB exemplaren (Porsche Surface Coated Brakes; bekend van de Cayenne) staan op de optielijst. Deze met wolfraam behandelde schijven zijn goedkoper dan koolstofkeramische remmen maar werken veel beter dan de standaardremmen. +++

+++ SUZUKI lijkt een homerun geslagen te hebben met de nieuwe Jimny. In Japan waren er zelfs even wachtrijen voor het plaatsen van een bestelling. Leuk voor Suzuki, maar minder leuk voor wie op de kleine terreinwagen zit te wachten. De fabriek draait op volle toeren en kan niet eens de thuismarkt snel genoeg bedienen. Wat dat betekent voor Europa? Ongetwijfeld lange wachttijden. +++

+++ Het zijn verwarrende tijden bij het TANKSTATION . Klanten zullen daar geconfronteerd worden met allemaal andere namen. De Europese Unie heeft namelijk besloten dat alle lidstaten uniforme pompaanduidingen moeten gaan hanteren. Euro 95 benzine heet nu E10, Euro 98 wordt E5 (het getal slaat op het percentage aan ethanol in de brandstof) en Diesel gaat voortaan door het leven als B7. Tank je regelmatig LPG, CNG of – waarom niet – waterstof? Dan heb je geluk, want die namen blijven onveranderd. +++

+++ De NHTSA, de Amerikaanse tegenhanger van onze EuroNCAP, heeft laten weten dat de TESLA Model 3 “met afstand” de veiligste auto is die zij ooit heeft getest. Ook de grotere Model S en Model X weet hij achter zich te laten. De Model 3 krijgt daarom 5 sterren, de maximale score. Maar Tesla is daar niet tevreden mee. Eerder werden die 5 sterren namelijk ook uitgedeeld aan andere modellen die weliswaar goed, maar minder uitmuntend scoorden. Tesla ‘eist’ daarom dat de Model 3 een extra ster krijgt. Verrassend? Niet echt, want topman Elon Musk heeft al eerder laten zien niet snel tevreden te zijn. +++

+++ De dieselmotor is op weg naar de uitgang. Niet alleen diverse autofabrikanten betalen daarvoor de rekening, maar ook autoconsumenten. Tenminste als zij momenteel in het bezit zijn van een dieselmotor. Daarvan staat de inruilwaarde onder druk. Dat komt niet in de laatste plaats doordat dieselauto’s in meer en meer Duitse steden geweerd worden. Hiervoor is specifiek milieubeweging Deutsche Umwelt Hilfe verantwoordelijk. Eigenlijk een heel kleine club (er zijn niet meer dan 280 leden), maar dankzij lobbyisten wel zeer invloedrijk. De DUH heeft via de rechter reeds diverse dieselverboden in grote Duitse steden weten af te dwingen. Zij stelt dat de autoconsument (deels) elektrisch moet gaan rijden. De aanschaf van een hybride wordt al als een stap in de goede richting beschouwd. Daarbij wordt specifiek de TOYOTA Prius als voorbeeld genoemd. Maar waar haalt de DUH de centen vandaan voor al dat juridisch sabelwerk? Niet bij haar 280 leden. De Duitse media doken in de moeilijk te ontwarren financieringsstructuur van de milieuclub. Het blijkt dat zij indirect gesponsord wordt door het Amerikaanse Environmental Protection Agency, dat op haar beurt de softwarefraude bij Volkswagen onthulde. Ook Toyota maakt grote bedragen over aan de DUH. Dit merk heeft de dieselmotor voor haar personenwagens inmiddels afgezworen. Zit Toyota dus op de achtergrond te stoken in de dieselhetze om er zelf garen bij te spinnen? Het heeft er alle schijn van. Sympathiek is anders. +++

Comments are closed.