Super sportief: Audi e-Tron GT

0

Met meer dan 10.000 orders heeft de Audi e-Tron een overtuigende start gemaakt om zich te ontwikkelen tot volwaardig alternatief voor de Tesla Model X, ondanks dat de Duitse elektrische cross-over het zonder aandachttrekkende vleugeldeuren moet doen. Maar ook de Model S zal door Ingolstadt van repliek worden gediend.

Het antwoord op de Tesla Model S moet in 2020 klaar zijn en gaat e-Tron GT heten. Het wordt allesbehalve een verlaagde cross-over. Audi zal namelijk voor dit model gebruik maken van een ander type onderstel, namelijk het platform van de Porsche Taycan. Dat biedt een lager (lees: gunstiger) zwaartepunt. Voor de actieradius heeft de onderstel wisseling geen gevolgen. Wel zal de GT een stuk sportiever rijden dan de gewone e-Tron, ook omdat hij veel lichter is.

Dit komt eveneens tot uiting in kortere acceleratietijden. De gewone e-Tron kan op de sprint naar 100 km/u de Tesla Model S 100D niet bijhouden (hiervoor heeft hij 5,7 seconden nodig, versus 4,3 tellen voor zijn Amerikaanse concurrent), maar de e-Tron GT moet de sprintklus nóg sneller kunnen klaren. Audi zal waarschijnlijk in november op de autotentoonstelling van Los Angeles een conceptversie van de nieuweling presenteren.

De e-Tron GT wordt de eerste elektrische Audi die tot 350 kW kan opladen. Dit betekent dat de accucapaciteit na 12 minuten alweer 80 procent bedraagt. Audi belooft voor de e-Tron een “zeer dynamische” vormgeving. Daarmee wil het premiummerk zelfs eigenaren van een R8 verleiden. Voor deze supersportwagen is geen directe opvolger gepland.

De e-Tron GT zal in Neckarsulm gebouwd gaan worden en dus niet in het Belgische Vorst, waar de gewone e-Tron van de band rolt. De fabriek aldaar mag wel de e-Tron Sportback gaan bouwen, letterlijk en figuurlijk een tussenmodel. Audi wil in de periode tot 2025 in totaal 10 elektrische auto’s op de markt brengen.

Comments are closed.