Anders, maar beslist niet beter: test Citroën C5 Aircross 1.6 PureTech Shine

0

Citroën heeft de Europese versie van de C5 Aircross verkoopklaar. Het is een model dat het Franse merk al jaren geleden had moeten introduceren. Immers, de ‘stamvader’ van het betreffende marktsegment, de Nissan Qashqai, is al meer dan 10 jaar op de markt.

Citroën zette haar kaarten aanvankelijk liever in op MPV modellen, die de extra typeaanduiding ‘Picasso’ droegen. Toen dit onvoldoende verkoopsoelaas bood en er in rap tempo marktaandeel verloren ging, werd er hard op de deur gebonsd bij Mitsubishi, die bereid was aan het Franse moederconcern van Citroën, PSA, een aangepaste versie van de ASX en Outlander te leveren. Ook zustermerk Peugeot werd op deze manier van een tweetal SUV modellen voorzien. Op deze manier kon veel ontwikkelingstijd worden bespaard, maar haastige spoed is zelden goed: de Europese consument haalde zijn neus op voor de bastaardmodellen uit een Japans nest. De C4 Cactus werd in SUV kringen ook niet erg serieus genomen. De ommekeer kwam in de zomer van 2017, toen Citroën de C3 Aircross introduceerde. En nu is zijn grote broer klaar, de C5 Aircross.

Eigenlijk is het ontwerp van de C5 Aircross alweer anderhalf jaar oud, want het model debuteerde in april 2017 op de autotentoonstelling van Sjanghai. Marktintroductie aldaar had voor Citroën prioriteit omdat het bestaande repertoire de Chinese consument niet meer kon bekoren. Europa moest maar even wachten. Een beslissing die niet al te veel verkoopschade opleverde omdat immers net de C3 Aircross was geïntroduceerd. Die sloeg mede dankzij positieve recensies goed aan. Herhaalt Citroën dit verkoopsucces nu met de grotere C5 Aircross?

Citroën wordt pas laat actief in het C SUV segment. Om dan tóch te kunnen slagen, is het belangrijk dat je met een onderscheidend model komt. Op het eerste gezicht is dat uitstekend gelukt: de C5 Aircross vertoont weliswaar een grote verwantschap met zijn kleine broertje, maar dat betekent per definitie een opvallend, eigenwijs design: de Citroën lijkt nergens op en is verfrissend anders. De lichtblokken (vóór verdeeld over 2 niveaus en achter van het ‘3D LED’ type) geven de SUV een eigen gezicht.

Na bij de C4 Cactus te zijn afgeschaft, maken de zogeheten Airbumps een comeback op de flanken van de C5 Aircross. Daarmee valt minder op dat wij hier te maken hebben met een hoge auto. Een diepe raampartij zorgt voor een goed uitzicht.

Het interieur van de C5 Aircross is evenmin ‘standaard’. Vanaf het tweede uitrustingniveau Feel is de Citroën voorzien van een 12,3 inch digitaal instrumentarium en een 8,0 inch touch screen voor het infomediasysteem. Ook de zogeheten Advanced Comfort Seats (waarover later meer) zijn dan bij de prijs inbegrepen. In de geteste Shine uitvoering kan de telefoon draadloos worden opgeladen en heeft het meubilair een halflederen bekleding. De mix van kleuren, materialen en opbergvakjes is zeer geslaagd. Applaus verdient ook de beslissing van Citroën om achterin de C5 Aircross 3 aparte stoelen te monteren die individueel verschoven kunnen worden. Omdat een dominerende midden tunnel ontbreekt, kan ook een eventuele derde passagier comfortabel zitten. De achterstoelen kunnen overigens ook helemaal verwijderd worden.

Citroën levert de geteste C5 Aircross Shine met een 1,2 liter 3 cilinder turbobenzinemotor van 130 pk en handgeschakelde 6 versnellingsbak (36.990 euro), als 1.6 PureTech (4 pitten, 180 pk en een 8-traps automaat) voor 41.990 euro, als 1.5 BlueHDi diesel met 130 pk (handgeschakeld 41.490 euro en met automaat 43.990 euro) en met een 2,0 liter oliegestookte krachtbron (180 pk en standaard de automaat) voor 48.990 euro. Met dergelijke tarieven is de C5 Aircross overigens geen directe concurrent van de in de inleiding genoemde Qashqai, maar eerder van de grotere X-Trail van Nissan. Testauto is de 1,6 liter turbobenzine versie, waarvoor je dus 42 mille betaalt.

Onderhuids is de C5 Aircross nauw verwant aan de 3008 van zustermerk Peugeot. Beide SUV modellen maken gebruik van hetzelfde EMP2 platform. Maar er zijn ook belangrijke verschillen. Citroën wil zich in het C SUV segment namelijk onderscheiden met een bovengemiddeld goed comfort. Hiertoe is de C5 Aircross voorzien van zogeheten Progressive Hydraulic Cushion vering. Het betreft een gepatenteerde, hydraulische tweede demper die wij al van de vernieuwde C4 Cactus kennen. Door dit extra exemplaar kan de vering soepeler worden afgesteld. In theorie moet een Citroën hiermee de bestuurder en passagiers het gevoel geven op een zwevend tapijt te zitten. Net als bij de beroemde modellen à la de DS van weleer. Maar dan zonder de complexe techniek.

In de vorige alinea staan de woorden ‘in theorie’ niet voor niets. Want in de praktijk kan de C5 Aircross de comfortclaims niet waar maken. Zelfs bescheiden wegdekkuilen en bulten brengen de Citroën duidelijk uit zijn element waarbij ook de carrosserie op een nare manier trilt. Het lukt de wielophanging jou zelfs de informeren over oneffenheden die je zelf niet eens gezien hebt. De testauto was voorzien van 18 inch velgen (standaard vanaf het tweede uitrustingniveau Feel). Grotere wielen zijn mogelijk, maar dat lijkt onverstandig aangezien de wielophanging nu al overvraagd is. Ook produceert de Progressive Hydraulic Cushion vering veel bijgeluiden. Jammer, want de motor is mooi stil en er zijn weinig rolgeluiden. Ook windgeruis is nagenoeg afwezig. Alleen cruisend op de snelweg met strak asfalt levert de C5 Aircross het beloofde rij comfort.

De 1.6 PureTech motor is niet alleen stil, maar met 180 pk en 250 Nm ook voldoende krachtig. Volgens Citroën kan je in 8,2 seconden op 100 km/u zitten met de 1.430 kilo zware C5 Aircross. De gemiddelde CO2-uitstoot bedraagt 129 à 132 gram/km. Helaas bevalt de automaat minder. Die raakt van slag als er teruggeschakeld moet worden en lijkt dan niet te weten welke versnelling hij moet selecteren. Er gaan dan kostbare seconden verloren. Dat het geluidscomfort goed is, is niet in de laatste plaats te danken aan het extra isolatiemateriaal waarmee de Shine versie is uitgerust. Bij de Feel en Live uitvoering ontbreekt dit, waardoor die rumoeriger zullen zijn.

De besturing, hoewel ietwat arm aan gevoel, is erg licht en de draaicirkel is handzaam klein. Dat is handig in de stad, maar op buitenwegen zou de bekrachtiging minder mogen, in ruil voor extra directheid. En een minder synthetisch gevoel. Door de comfortfocus is de C5 Aircross geen auto die zich strak door bochten laat jagen. De voorzijde heeft de neiging een ruimere baan te volgen dan jij in gedachten had. Door het gebrek aan dempingfinesse word je niet gestimuleerd om de grenzen op te zoeken met deze Citroën. Op slecht wegdek moeten de voorwielen zoeken naar grip. Ook duikt de C5 Aircross sterk bij krachtig afremmen.

Al dat alles maakt de Sport knop volkomen overbodig. Die moet je trouwens meerdere seconden ingedrukt houden voordat er sprake is van activering van deze onderstelsetting; alsof de techniek zelf maar al te goed bewust is van de absurditeit en jou de kans wil geven om terug te komen op jouw beslissing (‘weet je dit wel zeker?’). De Citroën is (misschien) een genot om naar te kijken, maar niet plezierig om mee te rijden.

Ook helt de Citroën dan sterk over. Die eigenschap accentueert het probleem van de Advanced Comfort Seats. Die ondersteunen de benen weliswaar goed, maar slagen er niet in om jou en de voorpassagier in bochten op jullie plek te houden, waardoor je al snel tegen de deur aan leunt. Daar aanbeland, valt op dat de plastic panelen goedkoop aanvoelen. Hetzelfde geldt voor de afwerking van de deurgrepen en de knoppen voor de raambediening. Ook de ondersteuning van de rug valt bij de (te) zachte Advanced Comfort Seats tegen, waardoor lange ritten in de C5 Aircross snel vermoeiend worden. Gelukkig is er met de verstelmogelijkheden niks mis, waardoor iedereen een prettige zitpositie kan vinden. Alleen begint het na verloop van tijd te wringen.

De C5 Aircross heeft heus niet alleen maar goedkoop ogende en aanvoelende materialen. Op bepaalde plekken maakt het dashboard een hoogwaardige indruk (en het digitale instrumentarium kent bovengemiddeld veel configuratiemogelijkheden), maar elders kan je goed zien dat Citroën geld moest besparen. Zoals gezegd doen de deurpanelen (inclusief de bergvakken) goedkoop aan.

Het infomediasysteem werkt irritant langzaam en laat zich lastig al rijdend bedienen. Er zijn nu in de installatie van PSA snelmenu toetsen maar aangezien die capacitief zijn en niet fysiek, schiet je er weinig mee op. De testauto had bovendien last van irritante vibraties. Zonde, want in andere opzichten is de Citroën een prettige auto. Het uitzicht is goed en er zijn grote buitenspiegels. Tussen de voorstoelen bevindt zich een royaal bergvak dat eventueel gekoeld kan worden.

Kinderen zullen dol zijn op de 3 individuele stoelen. Als je de zetels naar voren schuift, kan de capaciteit van de kofferbak worden vergroot van 580 tot 720 liter. Toch zal deze handeling in de praktijk vermoedelijk niet vaak gebeuren omdat de beenruimte achterin de C5 Aircross niet overhoudt. En ook qua hoofdruimte is het erg behelpen als je het panoramadak aanvinkt op de optielijst. De achterstoelen zijn niet echt makkelijk om te klappen, maar als deze klus geklaard is dan kan je voor 1.630 liter aan spullen vervoeren. De laadklep is breed en gaat ver naar boven open. Voetbediening (veegbeweging onder de bumper) is tegen meerprijs mogelijk.

 

 

70%
70%
Awesome

Conclusie

De C5 Aircross is binnen zijn segment een verfrissend onderscheidende en innovatieve aanbieding. Ook is hij lekker praktisch en met zijn niet-agressieve styling maakt hij een sympathieke indruk. Maar zowel het veercomfort en de interieurafwerking stellen teleur. De voorstoelen ogen als fauteuils maar zijn te zacht en steunen onvoldoende, waardoor lange ritten eerder een last dan een lust zijn. Onder de streep levert dit een SUV op die anders is, maar per saldo dan de concurrentie. Ben je verliefd geworden op het uiterlijk van de Citroën, dan zal je er vermoedelijk geen buil aan vallen. Maar de claims over een superieur comfortniveau zijn misplaatst. Zou de C5 Aircross supersportief rijden, dan zou je hem dit euvel vergeven, maar ook dat is niet bepaald het geval.

  • 7
  • User Ratings (19 Votes)
    6.6

Comments are closed.