Exclusief: preview Volkswagen T-Cross

0

Volkswagen kan ondanks de WLTP perikelen en de naweeën van de sjoemeldiesel affaire terugkijken op een goed verkoopjaar, zowel in Nederland als elders in Europa. Dat is vooral te danken aan de inhaalslag die het automerk gemaakt heeft in het SUV segment met de T-Roc en de Allspace uitvoering van de Tiguan.

Binnenkort wordt het gamma verder uitgebreid met de T-Cross. Die gaat aan de onderzijde van het SUV segment concurreren met onder andere marktleider Renault Captur. Een select aantal geïnteresseerde autoconsumenten kon tijdens een exclusieve preview in Duitsland al kennismaken met de T-Cross.

De T-Cross is het zustermodel van de Seat Arona en daarmee nauw verwant aan de Polo (en Ibiza). Het lengteverschil met de T-Roc is verrassend klein (12,7 centimeter), maar de benjamin uit het SUV gamma heeft een totaal andere uitstraling: de T-Cross is relatief hoog en hoekig. Hij oogt stoer en robuust, en dus niet als een hoog op zijn poten staande hatchback zoals de T-Roc. Dankzij de hoge en hoekige bouw biedt de T-Cross volgens Volkswagen relatief veel interieurruimte. Het formaat van de kofferbak is 385 liter en dat is 8 liter meer dan in de Renault Captur past.

Nick (32) rijdt momenteel in een Audi S3 Sportback en heeft daarnaast een Honda S2000. “Geen van beide auto’s zijn perfect geschikt voor dagelijks gebruik, dus ik ben op zoek naar een extra praktische auto. Ik zoek echter geen dertien in een dozijn product. Interieurkwaliteit is belangrijk voor mij. Normaliter scoren B segment SUV modellen wat dit betreft niet bijzonder goed, maar de materialen van de T-Cross imponeren. Ook aan de buitenkant straalt de Volkswagen kwaliteit uit. De T-Cross oogt volwassen, maar ook spannend. Met name de achterzijde vind ik fraai. De horizontale strip tussen de lichtblokken zorgt voor onderscheid met zijn concurrenten. Ik vind het alleen jammer dat de uitlaatpijpen niet zichtbaar zijn en dat de maximale velgmaat 18 inch is. Zonde, want 19 of 20 inch zouden onder de T-Cross zeer goed staan. De beeldschermen in het dashboard zijn uitstekend afleesbaar en ik vind het beslist een pluspunt dat er zoveel personalisatiemogelijkheden zijn. De optionele 300 Watt geluidsinstallatie van Beats klinkt heel goed”.

Victor (44) is reeds Volkswagen klant. Hij rijdt momenteel in een Up. “Ik zoek een nieuwe auto met een hogere zitpositie. Niet zozeer voor mijzelf maar om mijn moeder makkelijker te kunnen laten in/uitstappen. De deuren van de T-Cross zijn groot en openen in een wijde hoek. Tegelijkertijd is de dorpel laag. Je schuift dus makkelijk naar binnen. De stoelen zijn comfortabel, al is het zitvlak wat aan de korte kant. Ik heb een gemiddelde lichaamslengte en zowel voorin als achterin is er voor mij genoeg hoofd/beenruimte. De verschuifbare achterbank is erg praktisch omdat je hiermee kan variëren met de hoeveelheid beenruimte versus bagageruimte. De ergonomie van het dashboard is prima, maar ik vind het teleurstellend dat de bovenkant van hard plastic is. Voor de Polo gebruikt Volkswagen duidelijk zachtere materialen. Maar ik ben blij dat je de airconditioning via fysieke knoppen kan bedienen. Digitale exemplaren leiden te veel af. Het digitale instrumentarium ziet er prachtig uit, maar ik zou voor de analoge meters gaan omdat ik voor mijn werk al veel naar beeldschermen zit te duren. Bovendien lijkt reparatie mij erg kostbaar. Dankzij de hoekige carrosserie is de T-Cross goed te overzien. Parkeren is daardoor makkelijk”.

Casper (48) heeft op zijn garagepad zowel een Nissan Note als een Seat Leon staan. “Ik zoek een vervanger voor de Note. Dat moet een hoge, praktische auto zijn. Over de zitpositie van de T-Cross ben ik te spreken omdat je goed naar buiten kan kijken. Zowel voorin als achterin is er veel ruimte. De kofferbak is variabel in te delen dankzij de verschuifbare achterbank. Omklappen van de leuning levert een vrijwel vlakke vloer op. Ik vind het alleen jammer dat dit alleen in 60:40 verhouding kan. Een 40:20:40 opdeling had ik prettiger gevonden. De bouwkwaliteit is perfect en ook de interieurmaterialen maken een hoogwaardige indruk. Volkswagen heeft duidelijk geleerd die zij met de T-Roc op dit gemaakt heeft. Alle bedieningsorganen zitten goed onder handbereik en voelen prettig aan. Persoonlijk ben ik erg blij dat de T-Cross een gewone, mechanische handrem heeft. De dashboardvorm bevalt mij ook en er zijn tal van personalisatiemogelijkheden. De kleurpanelen maken de Volkswagen stijlvol en ogen niet ordinair. Mijn enige kritiekpunt is de overzichtelijkheid naar schuin achter omdat de C stijlen erg dik zijn. Ik was van plan om een Seat Arona te kopen, maar de T-Cross voelt veel degelijker aan”.

Paul (62) behoort ook al tot de Volkswagen familie, ook al rijdt hij momenteel in een Audi Q2. Omdat hij op afzienbare termijn stopt met werken, wil hij een kleinere auto gaan rijden zonder aan kwaliteitsbeleving in te leveren. Hij blijft dus zeker trouw aan de producten van de Volkswagen Groep. “Ik geef de voorkeur aan de T-Cross boven de Polo omdat je hoger zit. De T-Roc vindt ik te trendy en bevalt mij daarom ook minder. Een SUV moet voor mij een nuchtere, praktische uitstraling hebben. De zitpositie is zeer comfortabel en de gebruikte interieurmaterialen zijn van hoge kwaliteit. Nu moet ik wel zeggen dat het exemplaar van de preview een R-Line uitvoering was, dus over de stoelen van de basisversie kan ik niet veel zeggen. Wel dat er voor mij (1,85 meter) voldoende ruimte is. De overzichtelijkheid is goed, waardoor rijden in de stad erg makkelijk is. De aanwezigheid van een verschuifbare achterbank vind ik een groot pluspunt. Veel concurrenten bieden deze optie niet. Het touch screen is goed afleesbaar en kent een simpele bediening dankzij logische menu’s. Ook de reactiesnelheid is zeer goed. Voor het digitale instrumentarium zou ik zeker bijbetalen. Ik vind het alleen jammer dat je geen schuifbak in de T-Cross kan krijgen, maar gelukkig is de veiligheidsuitrusting goed verzorgd”.

Comments are closed.