Hoge A-klasse: test Mercedes-Benz B 200

0

De B klasse is waarschijnlijk het minst tot de verbeelding sprekende Mercedes-Benz model. Toch zijn er tot nu toe al meer dan 1,5 miljoen exemplaren van verkocht. Het is daarom logisch dat Mercedes-Benz investering in een nieuwe editie geen weggegooid geld vindt. Ook omdat de fabrikant er van overtuigd is dat de derde generatie B klasse in alle opzichten beter is dan zijn voorganger.

De nieuwe B klasse is breder, langer en heeft een met 30 mm verlengde wielbasis. Onderhuids is hij identiek aan de jongste A klasse en ook het opmerkelijke dashboard wordt van dit model geleend. Toch is de nieuwe B klasse niet radicaal anders dan zijn voorganger. Belangrijkste koopargument blijft de relatief gemakkelijke manier om in/uit te stappen. De hoge plaatsing van de stoelen die hieraan ten grondslag ligt, zorgt ook voor een goede overzichtelijkheid van de carrosserie. Met name oudere autoconsumenten waarvan de ledematen strammer beginnen te worden, vinden dit prettig.

Toch kan de B klasse qua hoogte van zijn zitpositie niet tippen aan menig SUV model. En qua ruimteaanbod legt hij het duidelijk af tegen vrijwel elke MPV. De beenruimte achterin is weliswaar royaal, ook voor grotere volwassenen, maar 455 liter kofferbakvolume is niet om over naar huis te schrijven als er in de Volkswagen Golf Sportsvan 590 liter past, en in de Citroën C4 Space Tourer zelfs 704 liter.

Daarvoor dien je dan wel de achterbank helemaal naar voren te schuiven; een optie die de B klasse nu nog niet biedt maar waarin in de toekomst volgens Mercedes-Benz wel verandering gaat komen. Klap je de achterbankleuning om, dan wordt de laadcapaciteit vergroot tot 1.540 liter. Daarmee wint de B klasse het weliswaar van de BMW 2-serie Active Tourer (1.510 liter), maar de ‘Gran’ versie schopt het tot 1.905 liter en de Volkswagen Touran zelfs tot 1.980 liter.

Mercedes-Benz kan de B klasse daarom maar beter niet positioneren als MPV model, want dan delft hij in vergelijking met de concurrentie het onderspit. Een SUV alternatief is het ook niet. Daarvoor is het uiterlijk te braaf. Bovendien bedient Mercedes-Benz de doelgroep voor compacte, stoere en avontuurlijke modellen met de GLA. Wat is de B klasse dan wel? Gewoon een hoge A klasse. Bedoeld voor diegenen die de benjamin uit het Mercedes-Benz gamma te onpraktisch vinden vanwege de te lage zitpositie. In/uitstappen kan dan voor sommigen een crime zijn, terwijl de overzichtelijkheid van de carrosserie (dikke C stijl) te wensen overlaat. De B klasse is een goed excuus voor Mercedes-Benz om de A klasse te laten zoals die is: sexy, maar als mooi boord ook lastig om van te eten.

Door noch een volwaardige MPV te zijn noch een echte SUV is het verkooppotentieel voor de B klasse op het eerste gezicht beperkt. Maar Mercedes-Benz is er blijkbaar toch content mee. Bovendien is het verkoopperspectief niet ongunstig als je bedenkt dat de Europese bevolking (waar de B klasse het primair van moet hebben) gestaag aan het vergrijzen is én omdat het aanbod aan modellen die niet als SUV (of cross-over) kunnen worden bestempeld aan het verschralen is. Zo is de Ford C-Max met zijn laatste rond bezig, nam Toyota niet de moeite om een opvolger voor de Verso te ontwikkelen. Ook de Kia Carens gaat een stille dood sterven. En je kan je afvragen of elke fan van de Duitse Opel Meriva en Zafira (en dat zijn er best veel) nou wel zo enthousiast is over de met Franse techniek uitgeruste Crossland X en Grandland X.

De belangrijkste kwaliteit van de B klasse is dat autoconsumenten die de A klasse om de eerder genoemde redenen te onpraktisch vinden, niet opgezadeld worden met een inferieur Mercedes-Benz model. Al rijdend merk je amper verschil. Sterker nog: na een paar uur ben je geneigd te vergeten of je nou in de A klasse of B klasse zit. En dat is beslist een compliment voor de laatste, omdat die met zijn hogere carrosserie de schijn qua rij dynamiek tegen heeft. Oneffenheden in het wegdek brengen de B klasse niet snel uit zijn element. De besturing is wat gevoelloos, maar nauwkeurig en prettig bekrachtigd. Dankzij de uitstekende grip van de voorwielen is het weggedrag van de Mercedes-Benz voorspelbaar. De B klasse heeft al met al een verrassend grote wegliggingreserve. De limiet bevindt zich op een punt waar de doelgroep zich vermoedelijk nooit zal wagen.

Ondanks de in vergelijking met de A klasse hogere carrosserie, weigert de B klasse noemenswaardig over te hellen. Hier kan menig MPV of SUV model een puntje aan zuigen. Overigens moet wel opgemerkt worden dat de testauto voorzien was van de AMG Line uitrusting, die ook een multi-link achterwielophanging omvat in plaats van een simpelere torsie as. Verder hebben de optionele adaptieve dempers beslist hun meerwaarde omdat zij verticale koetswerkbewegingen binnen de perken houden, evenals overhelneigingen. Aanvinken van 19 inch velgen op de optielijst wordt niet direct afgestraft in de vorm van een duidelijk verminderd veercomfort. Mercedes-Benz heeft een reputatie hoog te houden qua veiligheidssystemen en de nieuwe B klasse stelt wat dit betreft niet teleur. Sterker nog: het fanatisme waarmee de Active Brake Assist (die een aanrijding probeert te voorkomen of de impact daarvan vermindert) ingrijpt, had wel een onsje minder gemogen. Het gebeurde tijdens de test meerdere keren dat de gordels werden aangespannen en het alarmsignaal afging bij een verkeerssituatie die ik zelf beslist niet als onveilig bestempelde.

Ook het dashboard is vrijwel identiek aan het exemplaar in de A klasse. Dit betekent dat je hetzelfde glorieuze hightech infomediasysteem krijgt, evenals de ‘Hey Mercedes’ virtuele assistent. De B klasse doet zeer luxueus aan. BMW kan hier met haar 2-serie Active Tourer echt niet aan tippen. De eerder genoemde AMG Line uitrusting omvat ook lederen bekleding en metalen dashboard panelen.

Alleen voor een groter (10,25 inch) formaat touch screen moet je bijbetalen. Het MBUX multimediasysteem is wel standaard. Dat kan je bedienen via het aanraakscherm, maar ook via een touch pad op de middenconsole of via knoppen op het stuurwiel.

Voor wat betreft deze laatste mogelijkheid ben je geneigd door de bomen het bos niet meer te zien omdat het in totaal om 20 exemplaren gaat, maar in de praktijk is de bediening veel minder complex dan de hightech uitstraling van het dashboard doet vermoeden. Dat moet voor de doelgroep, opgegroeid in het precomputer tijdperk, een hele geruststelling zijn.

Testauto was de B 200. De tijd dat dit cijfer een 2,0 liter betekende, ligt al ver achter ons. Voor de aandrijving zorgt namelijk een compacte turbomotor van 1,3 liter. De onder regie van Renault ontwikkelde krachtbron is in ‘200’ configuratie goed voor 163 pk en 250 Nm. De B klasse kan daarmee (in combinatie met de 7G-DCT automaat met dubbele koppeling) in 8,2 seconden naar 100 km/u accelereren, terwijl de gemiddelde CO2-uitstoot 129 gram/km bedraagt. Mercedes-Benz levert de nieuwe B klasse ook als 180 en als 180d/200d/220d. Anders dan de A klasse is er geen 250 uitvoering gepland, noch een AMG 35 versie. De doelgroep van de B klasse zal daar geen moment van wakker liggen, maar het is wel jammer dat Mercedes-Benz vooralsnog geen alternatief kan bieden voor de stekkerhybride 225xe uitvoering van de BMW 2-serie Active Tourer.

Bij een rustige rijstijl voldoet de aandrijflijn van de B 200 prima. De Mercedes-Benz is in deze vorm lekker pittig. De motor is bij een normaal tempo verfijnd, krachtig en voorzien van goede manieren. Maar voer het toerental op tot boven de 4.000 en de 4 cilinder toont een heel ander gezicht: de krachtbron wordt dan rumoerig, rauw en onplezierig. Voor de 7-traps automaat met dubbele koppeling geldt globaal hetzelfde: bij een normale rijstijl soepel en probleemloos, maar waarom de transmissie zó geprogrammeerd is dat er bij een kickdown (bedoeld om een matige tussenacceleratie te bewerkstellingen) direct 2 of 3 versnellingen teruggeschakeld wordt, is een mysterie. Je wordt dan direct geconfronteerd met de onaangename kant van de 1,3 liter motor. Overigens komt er in de loop van 2019 een handgeschakelde uitvoering van de B 200.

 

70%
70%
Awesome

Conclusie

De nieuwe B klasse kan vanaf volgende maand besteld worden. De levering komt in februari op gang. Is hij het wachten waard? Voor Mercedes-Benz fans die er tegen opzien om dagelijks in/uit de lage A klasse te moeten stappen wellicht wel. Zij zullen bij aanschaf van de B klasse dan ook profiteren van een betere overzichtelijkheid van de carrosserie. BMW bedient globaal dezelfde kopersgroep met de 2-serie Active Tourer. Die heeft als pre een prettigere automaat en de optie om hem in stekkerhybride uitvoering (met vierwielaandrijving) te bestellen. Mercedes-Benz zet daar een veel fraaier dashboard tegenover.

In vergelijking met de oude B klasse is de derde generatie in alle opzichten beter. Maar voor velen zal het toch een beetje een 'vlees noch vis' auto blijven. Een écht 'unique selling point' ontbreekt. Toch: als Mercedes-Benz de meerprijs van de B klasse ten opzichte van de A klasse beperkt weer te houden tot maximaal 2.000 euro, dan kan er sprake zijn van een interessant alternatief.

  • 7
  • User Ratings (7 Votes)
    7.7

Comments are closed.