Minder is meer: test vernieuwde Renault Kadjar

0

Waarom de korte test?

Renault heeft de uit 2015 stammende Kadjar een opfrisbeurt gegeven. De facelift was min of meer noodzakelijk omdat hij in het cross-over segment volkomen overschaduwd wordt door zijn landgenoot Peugeot 3008. Die heeft veel meer elan. Tegelijkertijd kan de Renault zijn borst nat maken vanwege de komst van een andere landgenoot: de nieuwe Citroën C5 Aircross. Deze test moet antwoord geven op de vraag of de Kadjar na de update voldoende competitief is om de komende jaren de concurrentiestrijd aan te kunnen.

Wat voor auto is het?

De facelift van de Kadjar kenmerkt zich door enkele discrete cosmetische correcties, een opwaardering van het interieur en de introductie van nieuwe, krachtigere motoren die aan de nieuwe WLTP uitstootnormen voldoen. De verbeterde, 115 pk sterke 1.5 dCi diesel is van eigen makelij, maar de nieuwe 1.3 TCe benzinekrachtbron met partikelfilter werd samen het Daimler ontwikkeld. In de Kadjar is hij leverbaar in 140 pk en 160 pk configuratie. De krachtigste versie is er, naast een handbak, ook met een 7-traps EDC automaat met dubbele koppeling. De bijgepunte editie arriveert in januari bij de dealers, maar kan nu al besteld worden.

Het cross-over segment waarin de Kadjar opereert werd uitgevonden door de Qashqai van Nissan. Deze autofabrikant is de alliantiepartner van Renault en het is dan ook duidelijk dat er voor de ontwikkeling van het Franse alternatief gebruik is gemaakt van Japanse knowhow. Onderhuids zijn er dan ook grote overeenkomsten tussen de Kadjar en de Qashqai. Daarmee kunnen Renault en Nissan schaalvoordelen genereren. Met name voor de Kadjar is dat als relatief nieuwe speler in het cross-over segment welkom. Van de prefacelift editie zijn (in een 50-tal landen) in 3 jaar tijd weliswaar meer dan 450.000 exemplaren verkocht, maar dit aantal blijft ver achter bij de mondiale afzet van modellen als de Ford Kuga, Honda CR-V, Nissan Qashqai, Toyota RAV4 en Volkswagen Tiguan.

Renault wilde de Kadjar duidelijk meer uitstraling geven om zo te voorkomen dat het model een muurbloempje wordt in het cross-over segment. Met de Captur laat het Franse merk zien best een succesvolle speler te kunnen ontwerpen, maar diens succes straalt tot nu toe niet echt af op zijn grotere broer. Een nieuwe lichtsignatuur en hertekende bumper zorgen aan de voorzijde voor een betere visuele aansluiting. De mistlampen zijn voortaan rechthoekig en zijn voorzien van een chromen accent. Ze zijn iets meer in de hoeken geplaatst. Ook achteraan monteert Renault krachtigere en zuinigere LED lichten gebruikt. Een nieuwe bumper zorgt voor meer uitstraling. Verder zijn er nieuwe 17, 18 en 19 inch velgen, evenals enkele nieuwe carrosseriekleuren.

Ook het interieur maakt een visuele kwaliteitssprong, met meer gesatineerd chroom rond de ventilatieroosters, op de deurgrepen, de middenconsole en het stuur. Het touch screen in het dashboard reageert volgens Renault sneller op bedieninginstructies. De bediening van de airconditioning werd eenvoudiger dankzij de montage van 3 (fysieke) draaiknoppen. De deurvakken bieden voortaan plaats aan flessen van 1,5 liter. De stoelen zitten volgens Renault comfortabeler.

De prijzen van de modeljaar 2019 uitvoering van de Kadjar beginnen bij 28.590 euro. Voor dit bedrag levert Renault de uitvoering Life met onder de kap de 140 pk versie van de nieuwe 4 cilinder 1,3 liter TCe turbobenzinemotor. De Limited is vervangen door de Zen (meerprijs 2.000 euro; oftewel 30.590 euro) met onder meer automatische airconditioning, 17 inch lichtmetalen velgen en een 7 inch multimedia touch screen met ondersteuning van Apple CarPlay en Android Auto. De Intens uitvoering (meerprijs t.o.v Zen 1.800 euro; oftewel 32.390 euro) is rijker uitgerust dan voorheen en biedt nu 18 inch lichtmetalen velgen, LED Pure Vision koplampen, LED mistlampen en een automatisch dimmende binnenspiegel. Zaken als het R-Link 2 infomediasysteem met ingebouwde navigatie en een achteruit rij camera waren al standaard. Deze uitvoering is ook leverbaar met een 160 pk variant van de TCe motor en kost dan in handgeschakelde vorm 33.390 euro, of 35.590 euro met EDC automaat.

Na de Intense uitvoering volgt de Black Edition. Deze vervangt de Kadjar Bose en is de meest luxe versie in het gamma. De Black Edition biedt onder meer Alcantara stoelbekleding, elektrisch verstelbare plus verwarmbare voorstoelen, 19 inch lichtmetalen velgen en een premium geluidsinstallatie. Hij is leverbaar vanaf 34.990 euro in combinatie met de 160 pk sterke benzinemotor en de handbak. De EDC automaat doet het factuurbedrag in 37.190 euro veranderen. De prijzen van de handgeschakelde Kadjar met de nieuwe 1.5 Blue dCi dieselmotor van 115 pk beginnen bij 34.990 euro voor de Zen uitvoering en lopen op tot 38.390 euro voor de Black Edition. De dieselversies met EDC automaat volgen in het eerste kwartaal van 2019. Daarvan zijn de prijzen nog niet bekend. Elders in Europa levert Renault de Kadjar ook als 1.7 dCi met 150 pk, handbak en vierwielaandrijving, maar de importeur denkt dat er voor deze uitvoering bij ons onvoldoende klandizie is.

Is het wat?

Er kon worden gereden met de Kadjar TCe 160 Black Edition, voorzien van sexy ogende 19 inch velgen met Michelin Pilot Sport banden in de maat 225/45, en de 7-traps EDC automaat met dubbele koppeling. Meteen viel het hoge comfortniveau van de Renault op. De nieuwe stoelen steunen uitstekend en maken het aangenaam rijden. De nieuwe motor reageert in alle omstandigheden vlot en werkt prima samen met de versnellingsbak. De Kadjar beschikt niet over schakelpeddels aan het stuur, maar die heb je ook niet nodig in dit soort auto. Jammer is wel dat de 19 inch velgen en de laag profiel banden afbreuk doen aan het absorptievermogen van oneffenheden in het wegdek en nogal luidruchtig zijn.

Ook met de bescheidener TCe 140 uitvoering van de Kadjar kon worden kennisgemaakt. Die verschilt in feite alleen van de krachtigere versie door een ander motormanagement systeem. Verrassend genoeg vond ik hem in combinatie met de handbak aangenamer dan de versie van 160 pk en automaat. Dat komt omdat hij uitnodigt tot een meer actieve rijstijl. Sinds de facelift is de Kadjar leuker in bochten geworden dankzij een meer precieze besturing. Je zit weliswaar niet in een Alpine en een cross-over heeft natuurlijk ook een hoger zwaartepunt dan de Mégane RS, maar zijn weggedrag weet te overtuigen. De 140 pk zijn ruim voldoende. De Kadjar zal het met deze motor alleen moeilijk hebben wanneer je zwaar beladen de bergen gaat opzoeken of een aanhanger trekt.

 

80%
80%
Awesome

Hoeveel sterren?

De vernieuwde Renault Kadjar is (ook in 140 pk uitvoering) een goed presterende, prettig rijdende, comfortabele en rijk uitgeruste cross-over met een aantrekkelijke prijs:kwaliteit verhouding. Ook het brandstofverbruik is netjes en de hoogwaardigere afwerking van het ruime en flexibel in te delen interieur is een welkome verbetering. Vergeet echter de 19 inch velgen, en dus de Black Edition. Zijn grote wielen doen te veel afbreuk aan het veercomfort.

  • 8
  • User Ratings (9 Votes)
    8.6

Comments are closed.