Wel duur, geen premium: test Ford Focus Vignale Wagon

0

Waarom de korte test?

Eerder dit jaar heeft Autointernationaal.nl al een test gepubliceerd van de hatchback uitvoering van de nieuwe Ford Focus. Nu is het de beurt aan de Wagon, die naar verwachting in Nederland een flink deel van de verkopen voor zijn rekening zal nemen. De combiversie wordt getest in Vignale tenue.

Wat voor auto is het?

Hoewel de Focus Wagon dezelfde wielbasis heeft als de hatchback, is hij aanzienlijk langer, namelijk bijna 4,7 meter. Dat komt omdat de overhang achter afgerond 3 decimeter groter is. Die vertaalt zich in een veel groter formaat kofferbak: de capaciteit bedraagt 608 liter versus 375 liter voor de hatchback. Klap je de achterbankleuning neer, dan kan je voor 1.653 liter aan spullen vervoeren in de Focus Wagon. In de kofferbak bevinden zich allerlei voorzieningen waarmee je de bagage vast kan zetten of voor schuiven kan behoeden.

De Vignale uitvoering van de Focus kan worden herkend aan de speciale grille en bumperdecoratie. Uitbundig veel chroom, zoals bij de soortgelijke uitvoering van de grote Ford modellen, ontbreekt en dat is een goede zaak want ‘ingetogenheid’ is een vorm van raffinement. Er zijn geen onderstelaanpassingen, al kan de Ford tegen meerprijs worden voorzien van adaptieve dempers. De variabele laadbodem komt in dat geval te vervallen. En de adaptieve dempers zijn alleen leverbaar op de 1.5 Ecoboost benzine-uitvoering.

Specifieke uitrustingkenmerken van de Focus Vignale zijn 18 inch lichtmetalen velgen, een verwarmbaar stuurwiel, een premium geluidsinstallatie, LED koplampen, voorruitprojectie, lederen meubilair bekleding en LED sfeerverlichting.

Op de optielijst staan een panoramadak, de mogelijkheid om de telefoon draadloos op te laden en dynamische bochtverlichting. De laatste voorziening is in de praktijk echter niet erg effectief, zo bleek uit de test. Op veiligheidsgebied pakt de Focus Vignale uit met dode hoek waarschuwing, verkeersborden herkenning en adaptieve cruise controle. In 125 pk sterke 1.0 Ecoboost uitvoering kost de Focus Wagon Vignale 31.765 euro. Je moet dan zelf schakelen. De 1.5 Ecoboost met 150 pk is standaard gekoppeld aan een 8-traps automaat en kost 36.265 euro.

Is het wat?

De buitenzijde van de Vignale uitvoering van de Focus mag dan geslaagd zijn omdat de kitscherigheid van de soortgelijke uitvoering van de grote Ford modellen ontbreekt, het interieur weet minder te overtuigen. Dat komt doordat de gebruikte materialen niet echt van premium kwaliteit zijn. De Focus Vignale maakt daardoor geen wezenlijk luxueuzere indruk dan de Titanium uitvoering, waardoor het lastig is om de meerprijs (ruim 3,5 mille) verantwoord te vinden. Het is merkwaardig dat Ford in dit opzicht blijft teleurstellen. Het nephout maakt een halfslachtige indruk en ook van het stikselwerk van de lederen bekleding word je niet vrolijk. Van het zitcomfort van de stoelen trouwens ook niet.

Als je als dubbeltje geboren bent dan kan je nooit een kwartje worden. Uitzonderingen bevestigen deze regel, maar voor de Focus Vignale gaat die vlieger niet op. De Ford is in essentie een werkpaard met bijbehorende materiaalkwaliteit en daar kan de extra decoratie niks aan veranderen. De indruk die de interieurafwerking maakt varieert van ‘wiebelig hard plastic’ tot ‘zachter en robuuster’, maar het wordt nooit hoogwaardig en maakt nimmer een dure indruk. Al met al is de uitstraling van de cabine nogal somber en saai. Bedien je de diverse knoppen of stengels, dan communiceert de Focus Vignale niet dat het wat heeft mogen kosten.

De kofferbak van de Wagon uitvoering van de Focus is 43 mm hoger en 25 mm langer dan bij de vorige generatie. Dit betekent dat er nu een honden bench in past. Achterpassagiers profiteren van 175 mm extra ruimte voor hun benen/knieën. De kofferbak is met ruim 100 liter gegroeid tot 608 liter. Daarmee kan bagageruimtekoning Skoda Octavia Combi niet worden verslagen, maar wel modellen als de Opel Astra Sports Tourer, de Renault Mégane Estate en de Seat Leon ST. Ongeacht het uitrustingniveau zijn dakrails standaard, evenals een variabele laadvloer. Onder de bodem bevindt zich een bergvak waarin het afdekscherm kan worden opgeborgen. De achterbankleuning (dit kan in 60:40 verhouding) laat zich gemakkelijk omklappen.

Met de 150 pk sterke 1,5 liter turbobenzine 3 cilinder is de Focus heel behoorlijk gemotoriseerd, maar snel kan je hem niet noemen. Ook het prestatieverschil met de 1.0 Ecoboost is niet groot. Wel maakt de 1,5 liter een gecultiveerde indruk en aan toeren maken heeft hij geen hekel. Toch kan hij het gebrek van een vierde cilinder niet helemaal maskeren, waardoor het motorblok de indruk wekt niet op zijn plaats te zijn in een luxe middenklasser à la de Focus Vignale. De motoren van de concurrentie, zoals de 1.5 TSI van de Volkswagen Groep of de 1.6 Puretech van PSA maken een verfijndere indruk.

Ook de vering van de Ford maakt een wat goedkope indruk, in die zij dat de ophanging op slechter wegdek nogal wat (bij)geluiden produceert. Er is hier duidelijk net even te veel bespaard op isolatiemateriaal. De rijeigenschappen van de Focus Wagon zijn echter prima. Stuurcommando’s worden rap uitgevoerd. Alleen rond de middenstand voelt de installatie wat rubberachtig aan. Het weggedrag is daarentegen lichtvoetig, stabiel en mooi uitgebalanceerd waardoor je al rijdend best plezier kan hebben in deze Ford. Maar ja, daarvoor hoef je niet de Vignale versie te kopen omdat die hetzelfde onderstel heeft als de goedkopere versies (Trend en Titanium).

Ietwat onbevredigend is ook de adaptieve cruise controle (onderdeel van het Technology Pack à 450 euro). De techniek is enerzijds nogal laat met het detecteren van auto’s die voor jou rijden en anderzijds vervolgens de gretig om af te remmen. De Lane Keeping Assist grijpt onnodig in als er een extra linker rijstrook bijkomt en jij je via versnelling en activering van de richtingaanwijzer opmaakt om daar gebruik van te gaan maken. Verder weet deze assistent slingeren binnen de rijbaan verrassend niet in de kiem te smoren.

 

 

60%
60%
Awesome

Hoeveel sterren?

Hoewel de Vignale versie van de Focus misschien meer weet te overtuigen dan de soortgelijke uitvoering van andere Ford modellen, is hij zijn meerprijs niet waard. Aan luxe ontbreekt het niet, maar de extra toeters en bellen kunnen niet maskeren dat de Focus een massaproduct is en geen auto uit de koker van een premiumfabrikant. Ford mag sowieso nog wel wat extra puntjes op de i zetten bij de Focus. In het geval van een 25 à 28 mille kostende uitvoering ben je geneigd hier een oogje dicht te knijpen, maar niet bij de hier geteste versie met een prijs van 36.265 euro. Als ST-Line (31.565 euro met 182 pk en handbak, of 33.065 euro met 150 pk en automaat) weet de Ford veel meer te overtuigen.

  • 6
  • User Ratings (27 Votes)
    3.4

Comments are closed.