Autoverkopen november: Nissan Leaf in top10

0

Afgelopen maand zijn in Nederland 34.785 nieuwe personenauto’s op kenteken gezet. Dat is 7,4 procent minder dan in november vorig jaar.

In oktober was er nog sprake van een terugval van 17,5 procent. Het WLTP effect is dus langzaam maar zeker uitgewerkt. Sterker nog: in de laatste 10 dagen van november werd er ten opzichte van vorig jaar alweer geplust. In augustus werd zoals bekend een recordaantal nieuwe auto’s op kenteken gezet om de strengere uitstoot meetmethode te omzeilen. Deze leidde per 1 september voor de meeste modellen tot een hogere BPM, waardoor ze duurder werden. Wakkere importeurs hebben in de zomer daarom extra auto’s op kenteken gezet om deze vervolgens voor de oude prijs te kunnen verkopen. Ook leasemaatschappen lieten zich niet onbetuigd met het versneld op kenteken zetten van personenwagens.

Met nog een maand te gaan, staat de teller voor 2018 nu op 423.938 registraties, oftewel 6,8 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Autointernationaal.nl verwachten dit jaar een eindsaldo van 440.000 nieuwe auto’s versus 414.538 in 2017. Komende maand wordt een eindsprint verwacht voor wat betreft de registraties van elektrische auto’s in het hogere prijssegment. Vanaf 1 januari komen modellen met een consumentenadviesprijs van 50.000 euro of meer niet meer in aanmerking voor 4 procent fiscale bijtelling. Veel van de duurdere elektrische auto’s zullen dus voor die datum nog geregistreerd worden. In 2019 moet over het prijsgedeelte vanaf 50.000 euro namelijk 22 procent bijtelling worden betaald.

Volkswagen was in november het bestverkochte merk met 5.108 registraties en 14,7 procent marktaandeel. Op ruime afstand volgde Opel met 2.786 stuks en 8 procent. De rest van de top10 bestond achtereenvolgens uit Peugeot (2.586 registraties en 7,4 procent marktaandeel), Skoda (1.947 en 5,6 procent), Ford (1.900 en 5,5 procent), Kia (1.874), Toyota (1.783), Renault (1.635), BMW (1.473) en Mercedes-Benz (1.412).

Dat Volkswagen in november met afstand de meeste auto’s verkocht, heeft te maken met de naweeën van de WLTP meetcyclus. In september had dit merk zijn homologatiezaken nog niet op orde en moest toen een flinke veer laten. Vorige maand stabiliseerde Volkswagen zich en in november kon de opgaande verkooplijn worden hervonden. En hoe: het merk plust ten opzichte van dezelfde maand vorige jaar met meer dan 25 procent. De modellen die het meest bijdroegen aan het behaalde resultaat, waren de Up, de Polo en de Golf. Samen nemen zij een slordige 80 procent van de Volkswagen verkopen voor hun rekening.

Op jaarbasis (januari t/m november) heeft Volkswagen ook een flinke voorsprong: de teller staat op 49.292 registraties, hetgeen goed is voor een marktaandeel van 11,6 procent. Vorig jaar stond het merk ook op de eerste plek, maar toen met ‘slechts’ 41.976 exemplaren (10,6 procent marktaandeel). Renault staat op de tweede plek met 36.682 verkochte auto’s (8,7 procent marktaandeel). Vorig jaar waren er nog 38.327 registraties voor dit merk. Renault raakt dus steeds verder achterop en zag haar marktaandeel op jaarbasis met een volle procentpunt dalen. Opel eist de derde plaats op met 35.599 registraties. Dat betekent een vrijwel stabiel marktaandeel van 8,4 procent. De rest van de top10 bestaat uit achtereenvolgens Peugeot (30.576 verkopen), Kia (25.742), Ford (23.793), Toyota (22.010), BMW (20.061), Skoda (17.984) en Volvo (15.786).

Merken waarvan de afzet in november minimaal halveerde, waren in alfabetische volgorde Alfa Romeo (de comeback is van erg korte duur), Dacia (WLTP perikelen) en Renault (idem). Bij het Franse concern zorgt dus niet alleen de hechtenis van topman Carlos Ghosn voor chaos. Aan de andere kant van het spectrum bevinden zich de merken die in november tegen de verdrukking in meer auto’s wisten te verkopen. Dit zijn in alfabetische volgorde Citroën (de C3 Aircross doet het leuk), Honda (de eerste exemplaren van de nieuwe CR-V zijn op kenteken gezet), Hyundai (de Kona verkoopt ook met verbrandingsmotor goed), Jaguar (I-Pace!), Jeep (de vernieuwde Renegade en de Compass trekken de kar), Land Rover (de stekkerhybride uitvoeringen van de Range Rover en Range Rover Sport voorzien in een behoefte), Lexus (er werden meer dan 2 keer zoveel exemplaren van de CT 200h op kenteken gezet), Mercedes-Benz (A, B of C: de verkoop is klasse), Nissan (waar de Leaf dus een glansrol vervult), Seat (de SUV modellen Arona en Ateca waren erg in trek), Skoda (hier scoren de SUV modellen Karoq en Kodiaq), Tesla (nu nog 4 procent bijtelling) en Volkswagen (de afzet van de Polo verdrievoudigde vrijwel).

Het populairste model vorige maand was de Volkswagen Polo, waarvan 1.939 exemplaren werden geregistreerd, goed voor 5,6 procent marktaandeel. Van de Volkswagen Golf verlieten (inclusief de Sportsvan) uitvoering 1.335 stuks de showroom. Dat betekende een marktaandeel van 3,8 procent. De rest van de modellen top10 bestond achtereenvolgens uit de Kia Picanto (999 registraties en 2,9 procent), de Volkswagen Up (968 exemplaren en 2,8 procent), de Peugeot 108 (871 stuks en 2,5 procent), de Ford Fiesta (776), de Ford Focus (709), de Opel Karl (688), de Toyota Aygo (658) en de Nissan Leaf (657).

De top10 notering van de Nissan Leaf illustreert de stijgende populariteit van elektrische auto’s. Ook de Jaguar I-Pace en Tesla Model S gingen vorige maand als warme broodjes over de toonbank. Daarvan bedroeg het registratieaantal vorige maand 607 respectievelijk 428 stuks. Opvallend is dat de I-Pace daarmee goed was voor bijna 90 procent van de totale verkopen van Jaguar. De levering van de Hyundai Kona Electric begint overigens ook goed op stoom te komen. Dit model werd in november 167 keer op kenteken gezet, waarmee de emissieloze cross-over op merkniveau alleen de i10 voor moest laten gaan.

Van de 34.785 nieuw verkochte auto’s in november was 8,9 procent een volledig elektrisch exemplaar. In totaal verschenen vorige maand 3.053 emissieloze personenwagens op de weg. Op jaarbasis (januari t/m november) staat de teller nu op 39.061 elektrische personenauto’s. De markt groeit sterk, want in heel 2017 werden ‘slechts’ 21.115 exemplaren op kenteken gezet. Als er straks op 31 december gemeten wordt, dan zal er naar alle waarschijnlijkheid sprake zijn van een (ruime) verdubbeling. Dat komt niet alleen door de populariteit van relatief betaalbare modellen als de Nissan Leaf en Hyundai Kona Electric, maar ook door dure exemplaren die enkel bij registratie voor 1 januari nog in aanmerking komen voor een tot 4 procent verlaagde bijtelling. Eigenlijk gaat het daarbij om slechts 3 auto’s: de Jaguar I-Pace, de Tesla Model S en de Tesla Model X.

De Nissan Leaf voerde in november dus de verkoopstatistieken in het elektrische segment aan met 657 registraties. Daarna volgden achtereenvolgens de Jaguar I-Pace (607 stuks), de Tesla Model S (428), de Volkswagen e-Golf (359), de Tesla Model X (308), de Hyundai Kona Electric (167), de Hyundai Ioniq Electric (116), de BMW i3 (111), de Renault Zoé (100), de Opel Ampera-e (96), de Nissan e-NV200 Evalia (38), de Volkswagen e-Up (16), de Kia e-Niro (15), de Kia Soul (9), de Peugeot Partner Electric (9), de Smart Forfour Electric Drive (8), de Smart Fortwo Electric Drive (5), de Citroën Berlingo Electric (3) en de Peugeot Ion (1). Over het afzetresultaat van Smart kunnen de wenkbrauwen evenwel worden gefronst. Dit merk wil komend jaar de verkoop van modellen met verbrandingsmotor stoppen. Smart kan zich met 13 registraties op maandbasis dan beter helemaal terugtrekken van de Nederlandse markt: de afzetaantal is onvoldoende om een merk dat opereert in de lagere prijsklasse in de lucht te houden.

Om nog even terug te komen op het knappe verkoopresultaat van de Nissan Leaf. Deze elektrische Japanner moest in zijn C segment (compacte middenklassers) alleen de Ford Focus (709 registraties) en Volkswagen Golf (1.284 exclusief Sportsvan uitvoering) voor laten gaan. De rest, dus ook modellen als de Opel Astra, Peugeot 308, Renault Mégane, Skoda Octavia en al het premiumspul verkocht slechter!

Niet alleen in november, maar ook op jaarbasis wordt de verkooplijst van best verkochte auto’s aangevoerd door de Polo. Deze Volkswagen is sinds januari nu 14.308 keer op kenteken gezet. Daarna volgen achtereenvolgens de Renault Clio (11.303 registraties), de Kia Picanto (10.641), de Ford Fiesta (10.195), de Opel Karl (10.001), de Volkswagen Golf (inclusief Sportsvan uitvoering 9.878), de Volkswagen Up (9.871), de Peugeot 108 (8.285), de Renault Captur (7.408) en de Opel Astra (7.017).

Voor volgend jaar wordt uitgegaan van een verkoopniveau iets onder het totaal van 2018. Reden is dat de registratie door zakelijk rijders van een aanzienlijk aantal elektrische auto’s dit jaar nog versneld plaats vindt, om zo zoals gezegd nog volop te kunnen profiteren van een tot 4 procent verlaagde bijtelling. Die auto’s komen dus niet op conto van 2019. Verder is de economische groei wereldwijd duidelijk aan het afnemen en dat heeft zijn weerslag op het consumentenvertrouwen. Dat het Nederlandse kabinet van affaire naar affaire struikelt, zaken die door televisieprogramma’s als Nieuw Zuur graag breed wordt uitgemeten, doet de autoverkopen ook geen goed, net zo min als de Brexit chaos.

Comments are closed.