De Mini John Cooper Works maakt een comeback

0

Vorig jaar stierf de Mini John Cooper Works een vroegtijdige, en naar nu blijkt tijdelijke, dood als gevolg van de WLTP emissienormen. Maar fans van deze topversie kunnen weer gaan sparen, want de nieuwe editie staat om de hoek!

De WTLP duivel heeft veel sportieve modellen de das omgedaan. De productie werd vroegtijdig beëindigd omdat zij niet aan alle regeltjes voldeden. Ook de Mini John Cooper Works was een slachtoffer. Hij verdween uit het levering gamma, maar niet uit ons hart.

Niet langer getreurd, want er is heugelijk nieuws dat de ‘legende’ terugkeert. Deze foto’s zijn daarvan het bewijs. Er kan gekozen worden tussen de 3-deurs Hatch en de Cabrio. Uitrusting kenmerken zijn speciale 17 inch velgen en John Cooper Works sportstoelen. Verder is hij voorzien van een extra kleurtje hier, een logootje daar en zowel voor als achter LED lampen.

Dankzij een partikel filter in de sportuitlaat voldoet de Mini voortaan aan de strenge Euro 6d-temp eisen die per maart 2019 ingaan. De krachtbron is net als voorheen de 2,0 TwinPower turbomotor van 231 pk. De Mini sprint met handgeschakelde 6-bak in 6,3 seconden naar 100 km/u (Cabrio: 6,6 tellen). De automaat versie klaart de klus in 5,6 (5,9) seconden.

De mindere benzinegoden uit het Mini gamma hadden het partikel filter al eerder gekregen. De John Cooper Works uitvoering heeft volgens Mini een benzineverbruik van 6,1 à 7,1 liter per 100 km, afhankelijk van de gekozen carrosserie-uitvoering en versnellingsbak. Deze waarden zijn gemeten volgens de nieuwe, strengere WLTP methode die vanaf 1 januari verplicht is.

Mini noemt nog geen prijzen. Zij meldt wel dat de levering in maart 2019 start. De John Cooper Works uitvoering is het voorlopige topmodel van de Hatch modellen. Mini werkt momenteel aan een nog krachtigere versie. Dat model zal volgend jaar worden gepresenteerd.

Reageren is niet mogelijk.