Exclusief: rijden met de Audi e-Tron GT Concept

0

Waarom de korte test?

Audi heeft wat goed te maken. Bij het publiek vanwege de sjoemeldiesel affaire, maar ook bij de dealers die mokken over slecht leverbare modellen als gevolg van de WLTP perikelen. In het kader van ‘actie, reactie’ kan je dit slechte nieuws het beste tackelen met positieve berichtgeving. Bijvoorbeeld door een select aantal autojournalisten uit te nodigen voor een kennismaking met een prototype voor een revolutionair nieuwe auto. De preview vond plaats in ‘down town’ Los Angeles, direct na de aldaar gehouden autotentoonstelling. Daar beleefde de conceptstudie zijn werelddebuut.

Wat voor auto is het?

De auto waar wij het hier over hebben, is de e-Tron GT. Zoals de naam al aangeeft, maakt hij onderdeel uit van het elektrische subgamma. Met de gewone e-Tron hebben wij reeds kennis kunnen maken. De GT is nu nog een concept, maar moet over 18 maanden productierijp zijn. De verkoop start over 2 jaar. In de tussentijd zal Audi ook nog de e-Tron Sportback lanceren. Dat is een soort tussenmodel (een cross-over zo u wilt): de techniek van de gewone e-Tron met net zo’n schuine achterzijde als deze GT heeft.

Audi pakt dus flink uit in het elektrische segment en dit e-Tron trio is nog maar het begin. In de periode tot 2025 zal het merk met de 4 ringen in totaal 12 emissieloze modellen lanceren. Hiervoor heeft Audi een bedrag van 14 miljard euro opzij gezet. Een enorm bedrag, maar op concernniveau (de Volkswagen Groep) zal er een veelvoud uitgegeven gaan worden aan elektrische auto’s. Je zal het officieel niet van Audi horen, maar inmiddels heeft het merk zijn buik vol van de dieselmotor. Liever nog vandaag dan morgen zou men net als Porsche helemaal afscheid nemen van dit type krachtbron, maar voorlopig zit men er nog aan vast.

De gewone e-Tron is door Audi zelf ontwikkeld, maar voor de GT wordt gebruik gemaakt van het J1 platform van de Porsche Taycan. Dat maakt een veel lagere bouw mogelijk. Dat is belangrijk want alleen op zo’n manier kan de Tesla Model S van repliek worden gediend. Een ander voordeel van het donorschap van Porsche is dat de e-Tron GT hierdoor liefst 590 pk sterk wordt. Ter vergelijking: de gewone e-Tron biedt 408 pk. Dat Audi juist Tesla in het vizier heeft, is natuurlijk geen toeval. De verkopen van de controversiële fabrikant van elektrische auto’s schiet de laatste tijd als een komeet omhoog. Ook blijkt de aantrekkingskracht van Tesla op milieubewuste, technologiegeïnteresseerde autoconsumenten enorm te zijn. Daar is men bij Audi stik jaloers op. Evenals op het marktaandeel dat Tesla in het segment voor elektrische auto’s in de VS heeft (50 procent).

De e-Tron GT die je hier ziet is weliswaar nog een conceptversie, maar volgens Audi is hij voor 95 procent identiek aan de uiteindelijke productie uitvoering. Alleen de aanraak gevoelige, verzonken deurgrepen zullen met het oog op de veiligheid worden vervangen door conventionele exemplaren. Ook krijgt de productieversie iets grotere buitenspiegels. De camera’s van de gewone e-Tron zijn bij de GT niet toegepast. Bij het prototype had dat juridische redenen (in de Verenigde Staten zijn auto’s zonder buitenspiegels nu nog verboden). Daarnaast kon, zo bleek uit windtunnelproeven, met de minimalistische camera’s bij de e-Tron GT geen optimale luchtstroom over de flanken worden gecreëerd. Wat het productiestadium ook niet haalt, is de verlichte modelnaam badge. Volgens de Amerikaanse wetgeving is dit een vorm van reclame en dat mag niet.

Is het wat?

Als de e-Tron GT in de showrooms arriveert, zal de Tesla Model S bijna 8 jaar oud zijn. In één oogopslag is duidelijk dat Audi de troef van een veel frisser en moderner ontwerp maximaal weet uit te spelen. Dat is belangrijk, want in andere opzichten is het oneerbiedig gezegd lood om oud ijzer. Zo zijn beide modellen globaal even lang en zal de e-Tron GT minimaal even duur worden als de P100D uitvoering van de Model S (113.280 euro). Exterieurdesigner Andreas Mindt laat weten dat het voor hem een grote uitdaging was om bij zo’n laag model (de A7 Sportback is 5 centimeter hoger), waar in de bodemplaat het forse 96 kWh accupakket is opgenomen, voldoende ruimte voor 4 à 5 volwassen te creëren, maar uiteindelijk is het gelukt. Achterin hebben volwassenen voldoende plek, mits zij niet langer zijn dan 1,80 meter.

Omdat dingen vaak uit de lengte of de breedte moeten komen (of in dit geval: de hoogte of de breedte), is de e-Tron GT bijna 2 meter breed geworden. Dat valt in het Amerikaanse verkeer niet echt op, zeker niet als je een politie-escorte hebt zoals tijdens de kennismaking met de conceptstudie, maar in Europa kan dat een nadeel zijn, zeker als men vaak parkeergarages bezoekt. Voor wat betreft de handelbaarheid van de e-Tron GT valt op dat de besturing nauwkeurig is en een consistente bekrachtiging heeft. De remmen zijn, gezien de regeneratieve techniek, opvallend goed doseerbaar. Reacties op gaspedaalcommando’s vinden net zo vlot plaats als je van een 590 pk sterke auto verwacht. In deze opzichten hoeft Audi niet veel meer aan de e-Tron te veranderen. De vering is daarentegen een ander verhaal. Het prototype was voorzien van stalen exemplaren, maar daarmee veert de Audi veel te hard. De productieversie krijgt daarom luchtvering. Dat zal leiden tot een iets grotere grondspeling, maar het sportieve rij karakter van de e-Tron niet of nauwelijks aantasten. Hij heeft tenslotte een lager zwaartepunt dan de R8 en beschikt over zowel vierwiel sturing als (elektrische) Torque Vectoring.

Vierwielaandrijving heeft de e-Tron GT ook omdat elke as zijn eigen elektromotor heeft. Volgens Audi neemt de sprint naar 100 km/u slechts 3,5 seconden in beslag. Als topsnelheid wordt 240 km/u genoemd. De actieradius bedraagt volgens WLTP norm 400 kilometer. Ondanks identieke techniek en prestaties denkt Audi dat de e-Tron GT niet voor al te veel interne rivaliteit met de Porsche Taycan zal zorgen. Dat komt omdat het karakter van beide auto’s verschilt: Audi legt meer de nadruk op (lange afstand) comfort, terwijl Porsche van de Taycan een echte sportsedan maakt.

De interieurafwerking was zelfs bij het prototype van het bekende hoge Audi niveau. Zelfs in deze vorm wordt de Tesla Model S overschaduwd. Er is echter slecht nieuws voor schermhaters want de e-Tron GT krijgt liefst 4 displays, waaronder een touch screen ter hoogte van de binnenspiegel.

De traditionele selectiehendel voor de automaat is vervangen door een drukknop. Volgens Audi zullen wij de oplossing in de toekomst bij alle modellen tegen gaan komen. De conceptversie van de e-Tron GT beschikt over 4 zitplaatsen, maar het productiemodel krijgt plek voor 3 personen achterin. Voorin zit je laag in prachtig beklede stoelen. Het aan de bovenzijde en onderkant afgevlakte stuurwiel is bekleed met Alcantara.

 

80%
80%
Awesome

Hoeveel sterren?

Omdat het prototype nog niet voorzien was van de geplande luchtvering, kunnen er over de rijeigenschappen van de e-Tron GT nog geen definitieve uitspraken worden gedaan. Maar de conceptstudie maakt zeer goed duidelijk dat Audi zeer gemotiveerd is om Tesla in het defensief te drukken. Wij moeten nog 2 jaar geduld hebben voordat de levering van de e-Tron GT op gang komt, maar als de productieversie niet verwatert ten opzichte van het nu geteste prototype dan is er voor Tesla klanten alle reden om zich eens op het achterhoofd te krabben.

  • 8
  • User Ratings (11 Votes)
    6.4

Comments are closed.