Het elektrische offensief van Audi is in volle gang

0

In 2019 arriveert de eerste volledig elektrische Audi, de e-Tron, eindelijk in de showrooms. De productie van de cross-over draait inmiddels volop. In de Brusselse Audi fabriek bouwen de 3.000 werknemers momenteel in 2 ploegen aan de e-Tron.

Voor de fabriek in de Brusselse randgemeente Vorst betekent de productie van de e-Tron een grote omschakeling. Het Belgische personeel van Audi heeft zich 2 jaar lang op de overgang voorbereid. Terwijl de eerste generatie A1 nog volop van de band liep in Vorst, werd de fabriek al omgebouwd. De Belgen kwamen niet voor productie van de opvolger in aanmerking omdat Seat de fabricage in Spanje van de nieuwe editie tegen veel lagere kosten kan verzorgen. De A1 en Ibiza / Arona zijn onderhuids namelijk grotendeels identiek en dat betekent schaalvoordelen op de assemblagelijn.

In Vorst liggen de lonen voor het fabriekspersoneel hoger en daar past de productie van een duurder model beter bij. Bijvoorbeeld die van de e-Tron, die in Nederland minimaal 84.100 euro moet opbrengen. Hij is het eerste volledig elektrische model van het Duitse premiummerk. Voor de autobouwer die zijn topman achter de tralies zag belanden vanwege de sjoemeldiesel affaire, moet de e-Tron de versnelde overgang naar alternatieve aandrijfsystemen symboliseren. Toch kan er niet echt gesproken worden van een paradepaard, want Audi heeft inmiddels al 2 andere elektrische auto’s in conceptvorm getoond (de e-Tron Sportback en de e-Tron GT) die nóg indrukwekkender en vooral duurder zijn.

Audi heeft 600 miljoen euro in de aanpassing van de fabriek in Vorst voor de productie van de e-Tron geïnvesteerd. Er is min of meer een nieuwe fabricagefaciliteit in het bestaande complex gebouwd. De 3.000 werknemers hebben in de afgelopen 2 jaar meer dan 200.000 uur training voor de assemblage van de e-Tron gekregen. Logisch, want afgezien van het merklogo is vermoedelijk geen enkel 600 onderdeel identiek aan dat van de A1. Zo wordt de carrosserie niet van staal vervaardigd maar grotendeels van aluminium. En dan is er natuurlijk nog de assemblage van de batterij. De cellen betrekt Audi kant en klaar van een toeleverancier, maar het accupakket wordt in Vorst in eigen beheer gebouwd. Mede hierdoor steeg het aantal robots in de fabriek van 500 naar 750 stuks.


De e-Tron zou afgelopen september aanvankelijk op de thuisbasis in Vorst worden gepresenteerd, maar op de valreep werd later gekozen voor een meer sexy locatie: San Francisco, oftewel de thuisbasis van Tesla. De vraag is nu of de e-Tron goed genoeg is om de Model S en Model X te verslaan. Qua actieradius lukt dat niet echt, want die bedraagt slechts 400 kilometer. Zelfs in de half zo dure Hyundai Kona Electric kom je verder: die heeft een bereik van 449 kilometer. Maar Audi toont zijn innovatiekracht door camera’s die tegen meerprijs de zijspiegels van de e-Tron kunnen vervangen.

De autoconsument lijkt zich niet te laten afschrikken door de ietwat tegenvallende actieradius van de e-Tron. Er zijn al 20.000 voorbestellingen, oftewel 10.000 meer dan 2,5 maand geleden. Effectief betekent dit dat het grootste gedeelte van de jaarproductie al grotendeels is uitverkocht. Vanaf 2020 mag men in België ook de e-Tron Sportback gaan bouwen, een sportiever gelijnd model met schuinere achterzijde en een iets lagere bouw. Vermoedelijk komt die vanwege zijn gunstigere aërodynamische eigenschappen een stukje verder op een volle acculading. Over 18 maanden moet de e-Tron GT productieklaar zijn. Die heeft bijna dezelfde naam, maar is uit heel ander hout gesneden, namelijk voorzien van Porsche Taycan techniek.

Het elektrische offensief van Audi is dus in volle gang. Tegen 2025 wil het Duitse premiummerk 12 emissieloze modellen annex modelvarianten in haar gamma hebben. Eén op de drie nieuw verkochte personenwagens zou dan (deels)elektrisch moeten zijn. Met louter modellen die minimaal 84.100 euro kosten, gaat dat niet lukken maar er wordt ook hard gewerkt aan een compacte emissieloze middenklasser. Die arriveert uiterlijk 2021 in de showrooms en wordt … niet duurder dan de Hyundai Kona Electric. Nu maar hopen dat ook de actieradius vergelijkbaar zal zijn.

Reageren is niet mogelijk.