Muisstil kwaliteitsproduct: test Audi e-Tron 55 Quattro

0

Bij de bespreking van de autoverkoopresultaten van november werd gemeld dat Jaguar succesvol de aanval heeft geopend op Tesla. De I-Pace ging vorige maand 607 keer over de toonbank, terwijl er 428 kentekenregistraties waren voor de Model S. Hier kan / zal natuurlijk een inhaaleffect in zitten, maar toch: het is duidelijk dat Tesla het rijk voor de dure (premium) elektrische auto niet meer voor zichzelf alleen heeft. Volgend jaar betreden bovendien Audi en Mercedes-Benz de arena met respectievelijk de e-Tron en de EQ C. Verder zullen wij dan ook kennis kunnen maken met de productieversie van de Porsche Taycan.

Het elektrische tegenoffensief van de gevestigde orde op de hegemonie van Tesla is dus geopend. De Jaguar I-Pace blijkt een volwaardig alternatief te zijn voor de Model S. Waar deze cross-over punten laat liggen qua actieradius en laadsnelheid, maakt hij goed met zijn superieure interieurafwerking en sportievere karakter.

En nu doet ook Audi een duit in het zakje om Tesla in het defensief te drukken. Dat gebeurt met de e-Tron: de allereerste volledig elektrische auto uit de geschiedenis van het Duitse merk met de 4 ringen. In vergelijking met de spraakmakende I-Pace is de e-Tron tamelijk klassiek gelijnd. Zelfs voor Audi begrippen is het design ingetogen. Wie liever een ‘elektrisch alternatief’ voor de trendsettende A7 Sportback wil, moet nog even geduld hebben. Volgend jaar komt de e-Tron Sportback (wel een schuinere achterzijde, maar nog geen lage bouw) en in 2020 moet de e-Tron GT verkoopklaar zijn. Die doet de Tesla Model S in één klap flets ogen.

De gewone e-Tron ziet er dus niet zo futuristisch uit als de I-Pace. Ook heeft zijn design niet de allures van een conceptstudie. Voor sommige zakelijk rijders (welke particulier kan dit soort dure auto’s betalen?) zal de Jaguar te buitenissig zijn vormgegeven, maar de e-Tron kleurt keurig, op het saaie af, binnen de Audi lijntjes. Wat beide modellen gemeen hebben, is dat het cross-overs zijn. Dit betekent een relatief hoge bouw: De e-Tron steekt 1,62 meter de lucht in. Daarmee is hij op 4 centimeter na even hoog als de Q5. Qua carrosserielengte (4,90 versus 4,66 meter) en breedte (1,94 versus 1,89 meter) dient de e-Tron een klasse hoger ingeschaald te worden. Wat dit betreft doet hij maar weinig onder voor de Q8 (4,99 x 1,99 meter) met wie hij, als je door je wimpers kijkt, nogal wat optische overeenkomsten heeft.

Toch zijn er genoeg stylingdetails waar je aan ziet dat de e-Tron geen nieuw lid van het Q gamma van Audi is. Met name met de grijze kleurstelling van de Singleframe grille (met lamellen die zich openen wanneer de aandrijflijn koellucht nodig heeft) onderscheidt hij zich. Verder zijn er de specifieke Matrix LED koplampen die een eigen design voor de behuizing met horizontale streepjes gekregen hebben.

Daarnaast beschikt de e-Tron over gespierde schouders, door middel van een strip met elkaar verbonden LED achterlichten en een diffusor die het (uiteraard) zonder uitlaatpijpen doet.

De claim voorsprong door techniek te hebben, maakt Audi waar met camera’s die de achteruitkijkspiegels vervangen. Dat is de grote blikvanger van de e-Tron, al gaat het om een optie (1.850 euro kosten ze). Standaard is ook deze Audi dus gewoon voorzien van klassieke, grote spiegels. Dat betekent meer luchtweerstand en windgeruis dan wanneer je de e-Tron voorzien van camera’s (Audi noemt ze Virtual Exterior Mirrors): van de standaarduitvoering bedraagt de luchtweerstandcoëfficiënt 0,28, maar de virtuele spiegels verlaagt deze waarde naar 0,27. Er zijn trouwens maar weinig andere cross-overs die zo weinig wind vangen.

De bevindingen van de camera’s worden geprojecteerd op een OLED scherm in de hoek van de portieren. Dit display dient tegelijk als touch screen om de camera’s te verstellen. Audi claimt met de camera’s zijn de wereldprimeur te hebben op een massaproductiemodel, maar Lexus gaat ze ook leveren op haar nieuwe ES dus de voorsprong is gering. De innovatie vergt overigens wel de nodige gewenning. Dat komt vooral omdat jij jouw blik lager moet laten zakken dan bij conventionele buitenspiegels. Tijdens de kennismaking met de e-Tron kon niet worden getest hoe goed de beeldkwaliteit bij regen is, maar de camera’s presteren prima in het donker.

De rest van het interieur oogt in grote lijnen als elke andere grote Audi. Het dashboard is iets hoekiger van vorm, maar groot zijn de verschillen niet. Wel kan je aan de selectiehendel voor de ‘transmissie’ (de e-Tron heeft natuurlijk geen klassieke automaat) zien dat je niet in een standaard Audi zit. Waar vroeger de pook zat, zit nu een elegante polssteun met aan de zijkant een schakelaar om te kiezen tussen D, N en R.

Maar voor de rest doet het dashboard voor de klanten van het merk vertrouwd aan. Ook in de e-Tron krijg je dus de zogeheten Virtual Cockpit (een digitaal instrumentarium) en 2 boven elkaar geplaatste aanraakschermen in de middenconsole voor de bediening van de airconditioning, de geluidsinstallatie en de navigatie-instructies. Deze opzet kennen wij van de jongste A6, A7 en A8. Het gemeenschappelijke euvel is dat men voor het gebruik van het onderste touch screen de blik (te) lang niet op de weg gericht kan houden. Chocoladezijde van het Audi dashboard is dan weer dat de afwerking onberispelijk is en dat er op de materiaalkwaliteit niet is bezuinigd. Hier kan Tesla duidelijk niet tegenop.

De aanwezigheid van de 95 kWh sterke lithium/ion batterij (gewicht: meer dan 700 kilo) zorgt voor een minder diepe kofferbak dan bij de klassieke Audi modellen, maar de beschikbare 600 liter zal doorgaans ruim voldoende zijn voor de bagage. Daarnaast kan de achterbankleuning worden neergeklapt, waardoor de stouwcapaciteit van de e-Tron stijgt naar 1.725 liter. Ter vergelijking: in de Jaguar I-Pace past 638 à 1.453 liter. Beide modellen hebben overigens, net als de Tesla Model S, voorin trouwens ook nog een kleine kofferruimte. In het geval van de Audi is het qua formaat (60 liter) eerder een extra opbergvak (voor de stroomkabel bijvoorbeeld).

Achterpassagiers hebben niks te klagen over het ruimteaanbod, maar een derde rij stoelen à la de Tesla Model X is er niet.


Audi voorziet de e-Tron van 2 elektromotoren: één exemplaar op de vooras en de ander op de achteras. De eerste is goed voor 170 pk / 247 Nm en de tweede levert 190 pk / 314 Nm. De elektromotoren zijn gekoppeld aan een versnellingsbak met enkele reductie. Daarmee heeft de e-Tron dus feitelijk vierwielaandrijving. Het gecombineerde vermogen van de elektromotoren bedraagt 360 pk en aan koppel is er 561 Nm beschikbaar. De e-Tron kan daarmee in 6,6 tellen naar 100 km/u sprinten. Niet slecht voor een auto die, ondanks intensief gebruik van aluminium, 2.500 kilo weegt. Als elke milliseconde telt, dan kan je de Sport modus activeren. Via een soort overboost functie is er dan tijdelijk (8 seconden lang) 408 pk en 664 Nm beschikbaar. De acceleratietijd naar 100 km/u daalt daarmee tot 5,7 tellen. Ongeacht de gekozen modus heeft de e-Tron een op 200 km/u begrensde topsnelheid. Je kan 1,8 ton verslepen met de Audi. De typeaanduiding ’55 Quattro’ suggereert overigens dat er later nog andere vermogenvarianten zullen volgen.

In theorie heeft de e-Tron een actieradius van 408 kilometer. In de praktijk betekent dit ruim 300 kilometer. De software van de e-Tron helpt jou om deze waarde te maximaliseren. Dat gebeurt automatisch door zo vaak mogelijk energie terug te winnen wanneer je het gaspedaal loslaat of remt. Audi claimt dat op deze manier tot 30 procent van het rij bereik wordt gegenereerd. De remmen worden bediend via elektro/hydraulische actuatoren, dus niet langs een rechtstreekse leiding tussen het pedaal en de klauwen, waardoor die laatste preciezer gestuurd worden en dus minder frictie genereren. De energierecuperatie werkt opvallend verfijnd en dus zonder bruuske overgang. Hij heeft niet het ‘één pedaal gevoel’ van bijvoorbeeld de BMW i3: ga je van het gas af, dan rolt de e-Tron nog lang door; het is pas wanneer je de stuurpeddels bedient dat de asynchrone elektromotoren in generatormodus schakelen. Audi heeft er dus voor gezorgd dat de bestuurder bij de overstap van fossiele brandstof naar elektriciteit zijn rij gedrag zo weinig mogelijk hoeft aan te passen. Verder doet de e-Tron er alles aan om de wind zo min mogelijk een spelbreker bij de actieradius te laten zijn. Dankzij de standaard adaptieve luchtvering wordt boven de 120 km/u automatisch de grondspeling verkleind.

Opladen kan je thuis doen via een lader van 11 kW vermogen. Voor deze exercitie dien je dan een dikke 8 uur uit te trekken. Volgend jaar komt er als optie een 22 kW lader beschikbaar; dubbel zo veel dus. Vanaf medio 2020 kan je met de e-Tron ook terecht bij een snel laadstation (150 kW) van Ionity in Europa (een samenwerkingsverband van de Volkswagen Groep, BMW, Daimler en Ford). Aldaar kan je de Audi in 30 minuten tijd de lithium/ion batterij voor 80 procent opladen (langer en meer kan natuurlijk ook als jouw agenda dat toelaat). Tesla heeft natuurlijk zijn eigen Supercharger netwerk, maar Jaguar is aangewezen op publieke snelle laadstations.

De e-Tron rijdt als een echte, maar zware Audi. En dat is als een compliment bedoeld, want de Q7 waarmee hij het MLB Evo platform deelt is een heerlijke auto om lange afstanden mee af te leggen. In vergelijking met een doorsnee SUV is de e-Tron een stuk stiller. Dat komt niet alleen door de vrijwel geruisloze elektromotoren, maar ook omdat Audi meer isolatiemateriaal aan haar nieuweling heeft gespendeerd dan zij bij de Q7 doet. Dat is geen weggegooid geld, want de e-Tron is muisstil.

In bochten en op slecht wegdek kan hij zijn forse gewicht niet maskeren (ondanks dat de batterij laag en centraal is geplaatst), maar de ingenieurs in Ingolstadt hebben er wel alles aan gedaan om oneffenheden met de luchtvering en de adaptieve dempers zo goed mogelijk op te vangen. Toch kan je goed merken dat de e-Tron een zware jongen is. Ben je bekend met de Jaguar I-Pace, dan valt op dat dit Britse alternatief duidelijk sportiever rijdt. Dat komt door zijn zwaardere besturing en zijn lagere zwaartepunt. Audi mikt met de e-Tron meer op comfortfans. De relatief lichte besturing past daar goed bij en het hogere zwaartepunt is dan niet hinderlijk. Je geniet vooral van de stilte aan boord.

De e-Tron is in Nederland te koop voor 84.100 euro. Daarmee is de Audi iets duurder dan de Jaguar I-Pace (vanaf 80.330 euro), maar duidelijk goedkoper dan het repertoire van Tesla (90.080 euro voor de Model S en 98.030 euro voor de Model X). De standaarduitrusting van de e-Tron omvat adaptieve luchtvering, een elektrisch bedienbare kofferklep, automatische airconditioning met 2 temperatuurzones, geventileerde voorstoelen, een uitgebreid navigatiesysteem en een digitaal instrumentarium. De eerste leveringen staan voor begin 2019 gepland. Je kan de wachttijd verkorten door voor een voorraadexemplaar te gaan. Wie de e-Tron helemaal naar eigen smaak wil aankleden, dient rekening te houden met een levering eind maart. Al met al dus te laat om nog te kunnen profiteren van de tot 4 procent verlaagde bijtelling. Audi had graag eerder willen beginnen met de levering, maar de productiestart heeft vertraging opgelopen (geen exclusief Tesla probleem dus …), officieel wegens een euvel bij de homologatie van nieuwe software, al hoorde ik ook dat er problemen zijn met de leverancier van de batterijcellen. Die kan niet tijdig voldoen aan de grote vraag naar de e-Tron.

 

80%
80%
Awesome

Conclusie

De vormgeving van de e-Tron mag dan tamelijk ingetogen en conventioneel zijn, onderhuids biedt de e-Tron interessante techniek. Met name de optionele camera's hebben een hoge conversatiewaarde. Verder profiteert de e-Tron in meerdere opzichten van zijn standaard adaptieve luchtvering en het fraaie interieur heeft een fraaie hightech uitstraling, ook al laat de bedieningsvriendelijkheid te wensen over. Helaas is de elektrische aandrijflijn eerder klassiek en beproefd: Audi zorgt wat dit betreft niet voor een nieuwe maatstaf. Dit betekent dat de actieradius nogal gewoontjes is. Pionier Tesla heeft dus nog steeds een belangrijk wapen in handen om de aanval van de gevestigde orde op haar hegemonie af te slaan ...

  • 8
  • User Ratings (21 Votes)
    4.3

Comments are closed.