Nieuwstelex

0

+++ Heb jij ook zo jouw bedenkingen bij het feit dat autofabrikanten steeds meer voertuigfuncties verstoppen achter het AANRAAKSCHERMEN ? Maak dan je borst maar nat. Het Finse bedrijf Canatu werkt op dit moment samen met diverse automerken om ook drukknoppen te vervangen door een ‘slim’ touch screen. Lees verder en huiver. Canatu denkt een grote innovatie voor auto-interieurs in handen te hebben. Het Finse bedrijf heeft namelijk een laklaag ontwikkeld die drukgevoelig is. Dit betekent dat zowat elke oppervlakte van het dashboard een aanraakfunctie kan krijgen, zonder dat je daarvoor een fysieke knop of aanraakscherm nodig hebt. Stof, plastic, leder of glas: het maakt niet uit waar de laklaag op aangebracht wordt. Deurpanelen zijn trouwens ook geschikt. Dit betekent dat hier de knoppen om de ramen en spiegels te bedienen overbodig worden. De uitvinding van Canatu wordt een groot toekomstpotentieel toegedicht. Onderdelenleverancier Denso en bandenfabrikant Continental hebben zich namelijk ingekocht bij de Finse firma. +++

+++ Het DAIMLER concern trekt haar portemonnee voor elektrisch rijden. Zo wordt de komende jaren zeker €20 miljard uitgegeven aan de aanschaf van accu’s. Daarnaast wordt het gamma elektrisch aangedreven voertuigen fors uitgebreid. Tegen 2022 moet van circa 130 typen auto’s van Mercedez-Benz een elektrische variant zijn. Deze zullen worden verkocht met het sublabel EQ. Ook bestelwagens, bussen en vrachtwagens moeten dan verkrijgbaar zijn in een emissieloze uitvoering. Daimler denkt dat tegen 2025 circa 15 à 25 % van de totale verkopen een elektrische variant betreft. Eerder dit jaar werd de EQ C door Mercedes-Benz onthuld. Binnen 2 à 3 jaar volgen de kleinere EQ A en EQ B. Ook komt Mercedes-Benz met de EQ S: een volledig elektrisch alternatief voor de S klasse. +++

+++ De ANWB heeft de tendentieuze resultaten van een flut onderzoek gepresenteerd. De bond stelt dat ondanks alle moeite van de overheid Nederlanders nog zeer weinig gebruik blijken te maken van ELEKTRISCH vervoer. Hoewel 37 % van de respondenten interesse heeft in emissievrij rijden, hebben de meeste consumenten het benodigde budget er niet voor over. Zij vinden de prijs van minimaal 20.000 euro voor een elektrische auto te hoog. Uit het onderzoek blijkt dat mensen bereid zijn om zo’n 10.000 euro uit te geven. Nu is er voor dit bedrag ook geen enkele auto met verbrandingsmotor te koop, dus wat zegt dit? Niks. De ANWB had net zo goed met een onderzoek kunnen komen waaruit blijkt dat “mensen bereid zijn om 8 euro uit te geven voor een reis naar Mars”. Wat wel relevant is, dat mensen onzeker zijn over het feit of er wel genoeg oplaadpunten zijn om de accu onderweg te kunnen opladen en of de levensduur van de accu lang genoeg is. Volgens de ANWB zijn er dit jaar wel meer laadplekken gekomen. De actieradius is ook wat groter geworden. Die is voor een elektrische auto van minder dan 50.000 euro gestegen van 221 naar 270 kilometer. De geloofwaardigheid van de ANWB verdwijnt evenwel weer volledig door met het ‘alarmerende’ nieuws te komen dat Nederlandse consumenten dat binnen 2 jaar een elektrische auto wil kopen slechts heel licht gestegen: van 3 procent in 2017 naar 4 procent in 2018. Dat komt neer op 400.000 Nederlanders. Hoezo is dat slecht? De totale autoverkopen zullen dit jaar niet ver boven dit aantal uitkomen, dus je spreekt dan van een marktaandeel van richting de 50 procent! Los hiervan is niet duidelijk hoeveel Nederlandse consumenten binnen 2 jaar een conventioneel aangedreven auto willen kopen? Stel dat dit 10 procent is, dan is er uitzicht op een marktaandeel van elektrische auto’s van 25 procent! Niks alarmerends dus, ANWB. Hou alsjeblieft op met dit soort paniekberichten en focus je op de belangenbehartiging van de automobilist in Nederland. +++

+++ FORD schrapt 1.600 banen in haar fabriek in het Duitse Saarlouis. De ontslagen zijn het gevolg van de aanhoudende verliezen op de Europese markt en het staken van de productie van de (Grand) C-Max. Om de Europese divisie weer winstgevend te maken, wil Ford het aantal banen in Saarlouis flink reduceren. De genoemde 1.600 banen zijn een kwart van het totale werknemersbestand (6.300). Onderhandelingen met de ondernemingsraad zijn nog gaande. Waarschijnlijk zijn gedwongen ontslagen niet nodig. Na Keulen, waar de Fiesta wordt gebouwd, is Saarlouis de grootste Duitse fabriek van Ford. Eind volgend jaar stopt hier de productie van de C-Max. Afgelopen jaar is 600 miljoen euro geïnvesteerd in automatisering van de productieprocessen in Saarlouis om de productie van de nieuwe Focus op te kunnen starten. Ford leed in de eerste 3 kwartalen van dit jaar forse verliezen in Europa.

+++ De gevallen Nissan topman Carlos GHOSN heeft bezwaar aangetekend tegen zijn verlengde voorarrest. De in Brazilië geboren Frans/Libanese manager is het niet eens met de beslissing van een Japanse rechter om hem nog eens 10 dagen in de cel te houden. De rechter verlengde het voorarrest van Ghosn nadat hij opnieuw was gearresteerd wegens het opgeven van een te laag inkomen over de laatste 3 jaar. Hij werd 19 november voor het eerst opgepakt. Toen ging het om hetzelfde vergrijp in de periode van 2010 tot en met 2015. Ghosn blijft vastzitten zonder mogelijkheid om op borgtocht vrij te komen zo lang hij een verdachte blijft. Na een aanklacht duurt het in Japan doorgaans maanden tot een rechtszaak volgt. In die periode komen verdachten die hun onschuld volhouden doorgaans ook niet op borgtocht vrij. +++

+++ De Tweede Kamer wil een HELMPLICHT voor snorfietsers. Een meerderheid is het eens met het pleidooi van 130 artsen dat een helm voor deze groep de verkeersveiligheid vergroot en vindt een draagplicht wenselijk. Bestuurders van snorfietsen, met een blauw kenteken, mogen nu zonder helm op het fietspad rijden. Ze mogen niet harder dan 25 km/u. De artsen, die de Kamer vandaag een petitie aanboden, zeggen dat tientallen snorfietsers per jaar bij ongelukken om het leven komen en dat zo’n tachtig ernstig schedelletsel oplopen. Ze denken dat het aantal doden met bijna de helft zal afnemen als er een helmplicht komt. De kwestie van de helm voor bestuurders van snorfietsen kwam onlangs ook al aan de orde in de Kamer en toen voelde minister Cora van Nieuwenhuizen er weinig voor. Maar een Kamermeerderheid vindt de argumenten van de artsen zo overtuigend dat de plicht er toch moet komen. CDA Kamerlid Maurits von Martels benadrukt dat je er de rest van je leven last van kunt hebben als je hoofdletsel oploopt. Van Nieuwenhuizen zegt nu open te staan voor meer onderzoek naar de effecten van een helmplicht. Het onderwerp komt binnenkort uitgebreider in een Kamerdebat aan de orde. Regeringspartij VVD en oppositiepartij PVV zijn tegen een verplichting. Zij willen het aan de individuele snorfietser overlaten of hij of zij een helm opzet. Tegenstanders gebruiken ook als argument dat bij de introductie van de snorfiets juist is onderstreept dat er geen helm voor nodig is, in tegenstelling tot voor een bromfiets. +++

+++ HYUNDAI maakt bekend een toekomstplan te hebben opgesteld dat het bedrijf (inclusief dochter Kia) klaar moet stomen voor waterstofauto’s. Doel is om tegen 2030 liefst 700.000 voertuigen met een brandstofcel per jaar te verkopen. Ter vergelijking: dit jaar zal Hyundai ruwweg 200 waterstofwagens verkopen. De heilige graal van de aandrijving van de toekomst ligt volgens Hyundai niet bij klassieke batterijen, maar bij waterstof. Het Zuid Koreaanse bedrijf is zo zeker van haar zaak dat het samen met toeleveranciers liefst €6 miljard zal investeren in de technologie. Die investering moet er voor zorgen dat waterstof tegen 2030 een volwaardige alternatieve aandrijving is. Van de genoemde 700.000 voertuigen zijn er 500.000 van het personenwagentype. De rest betreft bijvoorbeeld vorkheftrucks en bussen. Om de verkoopdoelstelling te kunnen realiseren, gaat Hyundai een tweede fabriek bouwen. Die moet in 2022 klaar zijn en de productie van waterstofcellen verhogen van de huidige 2.500 stuks naar liefst 40.000 exemplaren. Met deze stap hoopt Hyundai de concurrentiestrijd met Honda en Toyota te kunnen winnen. Volkswagen zal trouwens profiteren van de dadendrang, omdat diens dochter Audi een samenwerkingsverband met de Zuid Koreaanse autofabrikant heeft. Daarmee kunnen de kosten worden verdeeld. Op dit moment verliest Hyundai namelijk geld op elke waterstofauto die ze verkopen. Ook is het netwerk om te tanken in Europa te beperkt. In 2025 wil Hyundai het groenste automerk ter wereld zijn. Nederland is één van de zogeheten prioriteitslanden voor waterstofauto’s. Tot nu toe telt ons land slechts 4 openbare vulpunten, maar er liggen concrete plannen klaar voor nog 14 andere vulstations. Eind 2020 moeten ongeveer 20 waterstoftankstations operationeel zijn. De Nederlandse Hyundai importeur heeft inmiddels 85 reserveringen voor de Nexo ontvangen. Op een volle waterstoftank komt deze auto 665 kilometer (volgens WLTP norm) ver. +++

+++ Dat NISSAN topman Carlos Ghosn op zijn minst tot eind december in een Japanse cel zit te brommen, heeft hij aan zichzelf te danken. Hij zat met zijn handen in de kas en hij was daar onvoldoende open over. Een klokkenluider deed wat hij moest doen: hij hing het aan de grote klok. Ghosn werd onder politie-escorte weggeleid. Want dat gesjoemel zorgde ervoor dat onder meer de beursrapportering van het bedrijf niet correct was en dat de Japanse overheid allerhande belastingen misliep. Dat is wat er aan de oppervlakte aan de hand was. Waadt dieper en het lijkt op een interne afrekening. Vooral de rol van Nissan is dubieus. Ghosn, ooit op handen gedragen voor het redden van de autofabrikant, was namelijk van plan om een volledige fusie met Renault door te zetten. Daar zouden de Japanners, die een minderheidsbelang in de alliantie hebben, er maar bekaaid van af komen. Renault heeft mannetjes in de Raad van Bestuur bij Nissan, maar andersom is er geen stemrecht in Parijs. Toeval of niet, de arrestatie van Ghosn heeft een stokje voor die plannen gestoken. Door het buiten hangen van de vuile was, riskeert Nissan nu overigens een boete van maximaal €5,5 miljoen wegens het gesjoemel met de beursrapportage. Maar dat lijkt geen al te groot offer als je in ruil daarvoor onafhankelijk kan blijven … +++

+++ Zeg niet langer PF0: de 1.927 pk / 2.300 Nm sterke hypersportwagen van het beroemde designhuis PININFARINA krijgt de naam van zijn oprichter. De bolide moet in minder dan 2 seconden naar 100 km/u kunnen sprinten. De topsnelheid? Reken op 412 km/u. Daarmee wordt het de krachtigste en snelste Italiaanse sportwagen ooit, en dat zonder een druppel benzine te verbruiken. Wie het rustig aan doet, moet meer dan 480 km ver kunnen komen op een volle acculading. Voor de Battista wordt de techniek uit een buurland gehaald. De elektrische aandrijflijn komt van bij Rimac, een Kroatische startende onderneming waarmee ook Porsche goede banden onderhoudt. De specificaties van de hypersportwagen van Pininfarina schurken dan ook bijzonder dicht aan tegen die van de Rimac C-Two die vorig jaar debuteerde op de autosalon van Genève. Die beschikte over 4 elektromotoren (bij elk wiel een exemplaar). Het accupakket van de Rimac heeft een capaciteit van liefst 120 kWh. De Battista zal op de 2019 editie van deze show (die jaarlijks in maart wordt gehouden) te zien zijn. Hij krijgt een oplage van 150 exemplaren en gaat minstens €2 miljoen kosten. Het model zal gebouwd worden in het Italiaanse Cambiano. 50 exemplaren worden toegewezen aan de Verenigde Stanten, 50 aan Azië inclusief het Midden Oosten en 50 aan Europa. Met de naam Battista eert Pininfarina zijn oprichter. Een beetje zoals Ferrari dat deed met de Enzo. Het was namelijk in 1930 dat Battista ‘Pinin’ Farina zijn bedrijf oprichtte. Toen werd er gestart als carrosseriebouwer. Pas later ontwikkelde Pininfarina zich tot een designstudio en onderaannemer voor de productie van nichemodellen. +++

+++ Nog voor de zomervakantie van 2019 rolt de eerste echte elektrische PORSCHE uit de geschiedenis van het merk van de assemblageband. Het betreft de Taycan, de productieversie van de conceptstudie Mission E. Omdat Porsche ruim de tijd heeft bij de voorserieproductie (het merk heeft qua bouwkwaliteit immers een reputatie hoog te houden), zullen de eerste exemplaren naar verwachting niet voor 2020 afgeleverd worden. In Zuffenhausen was men aanvankelijk van plan om van de Taycan circa 20.000 stuks op jaarbasis te bouwen. Dat cijfer is inmiddels naar boven bijgesteld. Samen met de Cross Turismo uitvoering (een soort Shooting Brake; de gewone Taycan wordt een sedan), wordt er nu uitgegaan van 30.000 eenheden op jaarbasis. De Porsche fabriek in Zuffenhausen, die de elektrische auto zal gaan bouwen, krijgt daarvoor een peperdure nieuwe flexibele assemblagelijn en lakstraat. Dat wijst op veel vertrouwen van de fabrikant in het product. En dat is niet onterecht. Op de vorige maand gehouden autotentoonstelling van Los Angeles liet Porsche zich al ontvallen dat wanneer iedereen die reeds een voorschot heeft betaald ook effectief een exemplaar koopt, het quotum voor het eerste productiejaar al helemaal de deur uit is. Zo zijn er alleen al in Noorwegen (toegegeven, dit land is volledig in de ban van de elektrische auto) 3.000 bestellingen geplaatst. Normaal verkoopt Porsche hier jaarlijks zo’n 600 auto’s. De meeste mensen die een Taycan besteld hebben, rijden momenteel in een Tesla. Er is daarom wat voor te zeggen als Elon Musk de tweede generatie Model S versneld op de markt brengt. Of althans spoedig de orderboeken opent voor deze auto. Op zijn beurt moet Porsche nu niet achterover gaan leunen, want het bedrijf wil vanaf 2027 alleen nog maar elektrische auto’s maken. +++

+++ RENAULT werkt aan een facelift voor de uit 2013 stammende Espace. Omdat het motorengamma in het recente verleden al is vernieuwd, staan bij de update cosmetische correcties centraal. Ook zal het interieur worden opgewaardeerd. Met de facelift wil Renault de Espace weer fris en fruitig maken. Daarnaast moeten de wijzigingen zorgen voor een familiegelijkenis met de volgende generatie Clio, die in maart zal worden gepresenteerd op de autosalon van Genève. De vernieuwde Espace debuteert later, mogelijk pas in september op de IAA van Frankfurt. +++

+++ SEAT geeft vorm aan haar joint venture met de Anhui Jianghuai Automobile (JAC) Groep. Inmiddels is symbolisch de eerste steen gelegd voor een R&D centrum in de Chinese stad Hefei. Daar zullen ‘New Energy’ auto’s ontwikkeld gaan worden, oftewel modellen met een (deels)elektrische aandrijving. Ook zullen de technici aldaar zich gaan bezighouden met systemen voor autonoom rijden. Doel is om de auto in Hefei slimmer te maken. Seat was lange tijd niet actief in China, maar realiseert zich dat zij niet langer om ‘s werelds grootste afzetmarkt voor elektrische auto’s heen kan. De modellen worden onder regie van de Volkswagen Groep ontwikkeld. +++

+++ Elon Musk heeft in 2 tweets aangekondigd dat de modellen van TESLA die in de afgelopen 2 jaar zijn verkocht een belangrijke update van de Autopilot functie en het navigatiesysteem zullen krijgen. Daarmee komt autonoom rijden een stap dichterbij. Met de update kan een Tesla zelfstandig een inhaalmanoeuvre uitvoeren, evenals in/uitvoegen op de snelweg. Het systeem heet ‘Navigate on Autopilot’. De volgende stap zal nog meer autonome mogelijkheden bieden in de vorm van herkenning van rode verkeerslichten, stoppen voor stopborden en techniek voor het rijden op rotondes. Deze drie zaken zijn momenteel in ontwikkeling. Musk vermeldt ook de mogelijkheid om “zonder menselijke tussenkomst” van huis tot aan het werk te rijden. Maar daarvoor moet eerst de wetgeving van veel landen aangepast worden. Er is nog geen lanceringdatum voor deze nieuwste functies bekend. +++

+++ TOYOTA zal de productieversie van de nieuwe Supra komende maand nog niet op de autotentoonstelling van Tokio aan het publiek tonen. In plaats hiervan zal een nieuwe (lees: de zoveelste) conceptversie van de sportwagen gepresenteerd worden: de GR Supra Super GT. Dat is een vingeroefening voor de competitiewagen waarmee Toyota deel wil nemen aan het Super GT kampioenschap in Japan (een soort DTM van het Oosten). Waar zal de productieversie van de Supra dan wel te zien zijn? Op de Detroit Motor Show, die een paar dagen later in januari (de 12de) haar deuren opent. De autotentoonstelling in Tokio gaat de 10de van start. +++

+++ Ford heeft in de Verenigde Staten een patent ingediend voor een systeem dat de VEILIGHEIDSGORDEL kan opwarmen. Na stoel / stuur / armleuning verwarming kan dit de nieuwe hype voor koulijders worden. De uitvinding is simpel: een draadje dat in de gordel geweven wordt. Daarmee kan hij, eenmaal vast geklikt, opgewarmd worden. Nu nog versnellingspookverwarming en we zijn er, Ford. +++

+++ Het aantal VERKEERSCLAIMS naar aanleiding van een aanrijding is vorig jaar met 18 % gedaald. De schadelast is echter wel gestegen en bedroeg €2,6 miljard. In 2017 waren er 741.000 schadeclaims. Een jaar eerder waren dat er 906.000. De afname komt volgens de verzekeraars deels door de steeds slimmere technologie in auto’s, waardoor er minder parkeerschade is. Verder was het weer in 2017 relatief rustig. “We weten uit ervaring dat noodweer, zoals extreme neerslag en hagel, leidt tot meer aanrijdingen”, zegt directeur Weurding van het Verbond van Verzekeraars. Wel zagen de verzekeraars tussen 2014 en 2017 de schadelast sterk toenemen met 25 %. Letselschade is volgens Weurding “de stuwende kracht achter deze stijging”. Afleiding achter het stuur blijft een belangrijke oorzaak van veel ongelukken, zegt hij. Ook neemt de diversiteit aan voertuigen op de weg sterk toe, terwijl veel wegen daar onvoldoende op zijn ingericht. Het Verbond van Verzekeraars steunt de plannen van minister Cora van Nieuwenhuizen om de verkeersveiligheid te vergroten, maar vindt wel dat er haast moet worden gemaakt en dat er voldoende financiële middelen beschikbaar moeten zijn om de plannen te realiseren. +++

+++ Wereldwijd vallen er jaarlijks 1,35 miljoen VERKEERSDODEN te betreuren. Dat bericht de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) in Genève. Voetgangers en fietsers maken bijna 30 % uit van het totaal aantal slachtoffers. Hoe armer het continent, hoe hoger het aantal verkeersdoden per inwoner ligt. In Europa gaat het nog over 1 op de 10.000 inwoners, in Afrika spreken we over bijna 1 op de 3.500 inwoners. Het WHO heeft het over een “onaanvaardbare prijs die wij voor mobiliteit betalen” en vindt dat regeringen extra in moeten zetten op simpele adviezen. Het dragen van een fietshelm en de gordel bijvoorbeeld, maar ook het aanleggen van veilige trottoirs en fietspaden. +++

+++ VOLKSWAGEN presenteert volgend jaar haar vijfde, elektrisch aangedreven ID studiemodel. Dit keer gaat om een luxueuze cross-over met 7 zitplaatsen. Het studiemodel, ID Lounge genaamd, zal worden gebaseerd op het nieuwe MEB platform voor elektrisch aangedreven auto’s. Om de ontwikkelingskosten daarvan zo goed mogelijk terug te kunnen verdienen, zijn er door Volkswagen meerdere modellen met deze technische basis gepland. De ID Lounge gaat een alternatief voor de Tesla Model X worden. De eerdere studiemodellen droegen de naam ID Neo, ID Crozz, ID Buzz en ID Vizzion. Het is de bedoeling dat de ID Lounge in 2021 in productie gaat. Hij krijgt dezelfde techniek als de ID Vizzion, oftewel 2 elektromotoren met een gecombineerd vermogen van 306 pk. Het 111 kWh accupakket is goed voor een actieradius van 600 kilometer. De ID Vizzion, een 4-deurs coupé die kan worden beschouwd als de spirituele opvolger van de Phaeton, gaat in 2022 in productie, net als de bestelwagen ID Buzz. De ID Neo, een hatchback, komt eind volgend jaar als eerste op de markt, gevolgd door de compacte cross-over (5 zitplaatsen) ID Crozz in 2020. +++

+++ Volgens Bridgestone negeert 58 % van de automobilisten de winterwissel van banden. De meeste Nederlanders vinden WINTERBANDEN niet nodig omdat ze alleen korte afstanden rijden. Daarnaast zeggen ongeveer een kwart van de ondervraagden banden ‘voor alle seizoenen’ te hebben. Verder zijn volgens bijna 1 op de 5 ondervraagden de weersomstandigheden in Nederland dusdanig mild dat het nodig is om banden te wisselen. Van de mensen die wel wisselen, geeft een krappe minderheid aan dat zij winterbanden in de winter veiliger vinden dan ‘all season’ banden. Zo’n 20 % geeft aan dat de banden langer meegaan als er op tijd gewisseld wordt. Verder laat 12 % weten enkel van banden te wisselen omdat zij op vakantie naar de sneeuw gaan. +++

Reageren is niet mogelijk.