Nieuwstelex

0

+++ In Nederland zijn de meeste personenauto’s van het bouwjaar 2011 . Op 1 januari jl. was het nationale personenwagenpark afgerond 8.595.000 exemplaren groot. Daarvan stammen er 565.932 stuks uit 2011. De andere podiumplaatsen qua bouwjaar zijn 2012 (516.906 registraties) en 2015 (495.358 stuks). Vorig jaar eindigde de verkoopteller op 414.538 auto’s en in 2016 werden 382.514 personenwagens op kenteken gezet. +++

+++ Het AANTAL personenauto’s stijgt in Nederland dus gestaag. Op 1 januari jl. was de stand 8.595.000 exemplaren. Ten opzichte van 1 januari 2017, toen er 8.439.000 personenauto’s in Nederland waren, betekent dit een toename van 156.000 eenheden. Het aantal zit al sinds 2006 in de lift. Tussen 2005 en 2006 was er een lichte terugval. Toen daalde het aantal personenauto’s van 7.299.000 op 1 januari 2005 naar 7.256.000 stuks op 1 januari 2006. Gemiddeld stijgt het aantal sinds 2015 met ongeveer 133.000 exemplaren per jaar. Dit betekent dat als deze groei aanhoudt rond 2021/2022 in Nederland de grens van 9.000.000 personenauto’s gepasseerd gaat worden. In 1900 waren er afgerond 200 exemplaren in Nederland. Daarna was de groei als volgt: 1910: 2.000 stuks, 1920: 10.000, 1930: 67.000, 1940: 100.000, 1950: 139.000, 1960: 522.000, 1970: 2.405.000, 1980: 4.240.000, 1990: 5.196.000, 2000: 6.343.000 en 2010: 7.776.000 eenheden. Omdat er in Nederland op 1 januari 2018 iets meer inwoners waren dan op hetzelfde meetmoment in 2017 (17.184.010 versus 17.081.507) is het gemiddeld aantal personenauto’s per ingezetene niet veranderd. In 2018 ging het afgerond om 1 auto per 2 Nederlanders. In 1980 was de verhouding 1 op 3,3. +++

+++ BENTLEY heeft berichtgeving uit de Newsflash van Autointernationaal.nl bevestigd dat zij momenteel klanten verliest aan Tesla. Ongeveer 40 % van de superrijken behoort tot de categorie van de ‘upper liberals’ en ‘post-moderns’. Dat zijn kort door de bocht mensen die de opwarming van de aarde niet koud laat, maar er geen vliegticket minder om lijken te kopen. Zij hebben geld genoeg voor een Bentley, maar kiezen vanwege de milieudiscussie nu liever voor een Tesla. Bentley heeft daar momenteel geen antwoord op. Het duurt nog tot minstens 2021/2022 voordat de Britten een (volledig) elektrische auto klaar hebben. Tot die tijd blijft Bentley klanten verliezen. Aan Tesla, maar ook aan andere dure automerken die hun elektrische huiswerk eerder af hebben. +++

+++ De BMW Groep wil in 2025 in totaal 12 volledig elektrische auto’s in haar gamma hebben. Daarvan zullen er 9 stuks van het eigen merk zijn, 2 van Mini en 1 van Rolls-Royce. Bij BMW is de iX3 de eerste nieuweling. Deze volledig elektrische versie van de X3 komt begin 2020. Daarna volgen de i4 (een sportsedan) en de iNext (formaat X5). Alle grotere modellen zullen worden gebaseerd op het CLAR platform dat nu onder de jongste 3-serie t/m de X7 is te vinden, dus ook de elektrische Rolls-Royce. Kleinere auto’s krijgen een onderstel dat ingericht is op voorwielaandrijving als basis. Alleen de iNext zal bodemplaattechnisch buiten de lijntjes gaan kleuren. Deze SUV krijgt een actieradius van 600 km volgens WLTP norm. BMW denkt dat dit voldoende zal zijn en doet dus vooralsnog niet mee aan de race richting de 800 km rij bereik. Tot 2020 zal het merk het moeten doen met de i3 en de i8. Daarvan groeiden de verkopen vorig jaar minder hard dan die van elektrische auto’s in het algemeen (15 % versus 37 %). Toch denkt BMW haar marktleiderschap onder Europese premiummerken volgend jaar vast te kunnen houden omdat geen enkele concurrent dan meer dan 40.000 eenheden zal verkopen. In München kwam men in 2017 uit op 33.676 elektrische auto’s en zowel dit jaar als 2019 zullen groei laten zien, zo verwacht men. Pas in 2020 gaat het spannend worden. Cruciaal is hoe snel BMW dan de productie van de iX3 weer op te voeren. Bij de i3 is de REX uitvoering met actieradius verhogende benzinemotor inmiddels uit het Europese leveringgamma geschrapt omdat de actieradius van de jongste volledig elektrische uitvoering voldoende groot is. Voor de Verenigde Staten, waar de rij afstanden groter zijn, liggen de kaarten anders. Daar blijft BMW wel de i3 REX leveren. De i4 en de iNext komen beiden in 2021 op de markt. De laatste zit boordevol techniek om autonoom te kunnen rijden. Bij de i4 ontbreken dergelijke systemen omdat BMW dit model als een echte ‘rijders auto’ wil positioneren. Het uitvoeren van rij taken op Level 2, Level 2+, Level 3 of Level 3- niveau is echter wel mogelijk door deze sportsedan. +++

+++ Het B SEGMENT is nog altijd de populairste autoklasse in Nederland. Op 1 januari 2018 telde Nederland zoals gezegd afgerond 8.595.000 personenauto’s. Daarvan vielen er liefst 2.124.900 stuks in het B segment (Ford Fiesta, Renault Clio, Volkswagen Polo). Ook het A segment (Kia Picanto, Peugeot 108, Volkswagen Up) blijft onverminderd populair. In de afgelopen 2 jaar is het aantal auto’s uit deze onderste klasse in Nederland sterk gestegen: van 1.425.246 exemplaren op 1 januari 2016 naar 1.495.425 eenheden in 2018. Het B segment liet een bescheiden groei zien: van 2.108.542 stuks naar 2.124.900 auto’s. Het aantal personenwagens uit het C segment daalde van 1.801.320 exemplaren in 2016 naar 1.723.487 eenheden op 1 januari 2018. Ook het D segment staat onder druk. Op 1 januari 2016 reden er nog 970.812 auto’s uit deze klasse rond in Nederland. In 2018 was dit op hetzelfde tijdstip 934.662 stuks. Beide segmenten ondervinden sterke concurrentie van de cross-over annex SUV. +++

+++ FORD heeft dit jaar in de periode t/m november 42.100 exemplaren van de nieuwe Focus verkocht in Europa. Daarbij was de sportieve ST-Line uitvoering goed voor meer dan 40 % van de bestellingen. Eén op de zes Focus klanten koos voor de kleur Chrome Blue of Desert Island Blue, naast het traditionelere en populaire Magnetic Grey en Frozen White. De nieuwe automatische transmissie met 8 versnellingen blijkt bij klanten meer in trek dan verwacht. Sinds kort is de Focus ook leverbaar in Active terreinlook uitvoering. +++

+++ HYUNDAI investeert niet minder dan $880 miljoen in een nieuwe fabriek in Indonesië. Die zal een capaciteit krijgen van 250.000 auto’s op jaarbasis. Iets meer dan de helft daarvan zal bestemd zijn voor de export. Daarbij staan vooral andere landen in Zuidoost Azië op het verkooplijstje, evenals Australië. Europa zal naar alle waarschijnlijkheid niet beleverd gaan worden vanuit de nieuwe productiefaciliteit. Hyundai hoopt met de investering in Indonesië haar greep op de lokale markt te vergroten. Daar is momenteel rivaal Toyota heer en meester met jaarlijks honderdduizenden verkopen. De Indonesische fabriek moet ook de afhankelijkheid van Hyundai van de Chinese markt reduceren. Het Zuid Koreaanse merk ondervindt aldaar steeds meer concurrentie van lokale fabrikanten. Indonesië heeft grote ertsvoorraden, onder andere nikkel. Dat is een essentiële grondstof voor de productie van accu’s van elektrische auto’s. De verschillende ertsen worden momenteel over enorme afstanden vervoerd richting de batterijfabrieken. Daarmee worden de latere milieuvoordelen (geen uitstoot) teniet gedaan. Indien de grondstoffen dichter bij de mijnen verwerkt worden, dan is dat vanuit milieuoogpunt beter. Bovendien reduceert dut natuurlijk ook de kostprijs van het eindproduct. +++

+++ Berichten dat Tata Motors zijn belang in JAGUAR LAND ROVER van de hand zou willen doen, kloppen niet. Ook de geruchten dat Tata met het merk Jaguar zou willen stoppen zijn onwaar, aldus bestuursvoorzitter Natarajan Chandrasekaran in een verklaring. Tata zegt juist “veel vertrouwen” te hebben in het potentieel van de Britse premiummerken. Zij hebben eigen ontwerpen en lopen qua technische ontwikkelingen voorop. Het Indiase moederbedrijf zegt gericht te blijven op de groei van beide merken op de lange termijn en het succes van Jaguar Land Rover. Dat is ook in het belang van Tata Motors omdat haar nieuwe Harrier gebaseerd is op het onderstel van de Land Rover Discovery Sport en de vorige generatie Evoque. Wel merkte Chandrasekaran op dat Jaguar Land Rover net als andere autofabrikanten last heeft van tegenwind. Het management van het bedrijf neemt stappen om de problemen te boven te komen, onder andere in de vorm van ontslagen om zo de kosten te verlagen. +++

+++ Het hof in Tokio heeft besloten dat de voormalig directeur van Nissan, Greg KELLY , op borgtocht vrij mag komen. De hooggeplaatste manager moet 70 miljoen yen (€557.000) betalen. Kelly zit vast sinds 19 november op verdenking van het helpen van de voormalig voorzitter van Nissan, Carlos Ghosn, met valse verklaringen in financiële rapporten van het bedrijf. Het besluit van het hof betekent dat Kelly kan worden vrijgelaten. De vermeende belastingfraude door Ghosn en Kelly kwam volgens Nissan aan het licht na een intern onderzoek, dat werd geopend naar aanleiding van een klokkenluider. Als Ghosn schuldig wordt bevonden, kan hij een celstraf krijgen tot 10 jaar plus een boete. Ook Nissan dreigt een boete te krijgen. Hetzelfde hof verlengde eerder de detentie van Ghosn met 10 dagen. Ghosn, tevens de grote man achter het Franse Renault, werd ook half november opgepakt. Hij zou eigenlijk op borgtocht vrijgelaten kunnen worden, maar kreeg op het laatste moment een nieuwe aanklacht aan zijn broek. Die gaat over een vermeende schending van het vertrouwen vanwege een reeks dubieuze betalingen bij Nissan. De arrestatie van de autobaas heeft tot spanningen geleid binnen de alliantie tussen Renault, Nissan en Mitsubishi. De Japanners ontsloegen Ghosn, terwijl de Fransen eerst bewijzen wil zien van zijn misdaden. Volgens geruchten wil Nissan de situatie gebruiken om de verhoudingen binnen de alliantie gelijk te trekken. De Japanners vinden dat Renault te veel te zeggen heeft binnen het samenwerkingsverband. +++

+++ KIA zal op de Consumer Electronics Show technologiebeurs begin januari in Las Vegas de conceptstudie R.E.A.D.-Me voorstellen. Dit prototype beschikt over technologie die de ambiance in het voertuig aanpast op basis van de emoties van de bestuurder. Met de hulp van het MIT (Massachusetts Institute of Technology) heeft Kia hiervoor een concept ontwikkeld. Zoals zijn naam ‘R.E.A.D.-Me’ al aangeeft, kan de conceptstudie emoties ‘lezen’ dankzij een reeks sensoren die biologische signalen opnemen en dankzij kunstmatige intelligentiesoftware. Het voertuig past dan de sfeer aan boord aan. Daarmee moet een bestuurder met stress kunnen ontspannen. +++

+++ Als er in Vlaanderen een KILOMETERHEFFING voor personenauto’s wordt ingevoerd, gaat die gelden voor alle wegen. De Vlaamse regering heeft al langer plannen om vanaf 2024 of 2025 rekeningrijden in te voeren voor personenauto’s. Op deze manier moet het aantal files worden teruggebracht. Vrachtwagens moeten sinds 2016 al in 3 gewesten betalen. Aanvankelijk werd er onderzoek gedaan naar 2 mogelijkheden: een heffing voor alle wegen of een heffing voor de plekken waar het druk is, zoals de ring bij Antwerpen. Dat laatste scenario is afgevallen. De onderzoekers verwachten dat een heffing voor alleen drukke punten zal leiden tot te veel sluipverkeer op andere wegen. Er zijn wel verschillende varianten mogelijk. Er zou bijvoorbeeld een hoger tarief kunnen komen voor drukke wegen of de spitsuren. Het is de bedoeling dat de kilometerheffing ook gaat gelden voor buitenlandse automobilisten. Volgens de Vlaamse minister van Mobiliteit, Ben Weyts, worden de inkomsten gebruikt om de motorrijtuigenbelasting te verlagen. Ook wordt het geld gebruikt voor investeringen in de infrastructuur. Het is nog niet duidelijk hoe het rekeningrijden er precies uit komt te zien. Vrachtwagens hebben een speciaal kastje. Het onderzoek naar de kilometerheffing moet komend voorjaar klaar zijn. Een volgende Vlaamse regering zal de knoop dan moeten doorhakken. +++

+++ MAZDA zal in maart op de autosalon van Genève de ‘3’ met Skyactiv-X benzinemtoor én milde hybride techniek voorstellen. Later krijgen bestaande modellen deze vorm van elektrische ondersteuning. In 2020 zal Mazda een volledig emissieloos model presenteren. Stekkerhybride techniek staat voor 2021 in de agenda. Mazda werkt op het gebied van volledig elektrische auto’s samen met Toyota, maar daarvan zullen de resultaten pas in een later stadium zichtbaar worden. Beide fabrikanten willen hiervoor een nieuwe generatie accu’s (solid state) gaan gebruiken. Met name in Europa heeft Mazda haast met de elektrificatie van haar gamma omdat anders de emissienorm die in 2021 van kracht wordt niet gehaald zal kunnen worden. Aan diesels houdt het merk anders dan haar landgenoten vooralsnog vast. Die zijn momenteel goed voor 25 à 30 procent van de verkopen in Europa. Mazda voorziet voor de komende jaren een bescheiden renaissance voor dit krachtbrontype omdat anders de eerder genoemde emissienorm niet gehaald gaat worden. Dieselmotoren stoten gemiddeld minder CO2 uit dan hun benzinecollega’s. Hoewel de CX-3 met een instapprijs van 24,5 mille niet bepaald een koopje is (de Citroën C3 Aircross kost minder dan 20.000 euro), heeft Mazda geen plannen voor een kleinere / goedkopere cross-over. Dat komt omdat het merk met de ‘2’ relatief weinig verkopen in Europa genereert. Daaruit trekt Mazda de conclusie dat het meer zin heeft om te investeren in hogere segmenten met een groter klantenpotentieel. Het merk kan deze luxekeuze maken omdat de fabriekscapaciteit momenteel maximaal benut wordt en er dus geen dringende noodzaak is voor (veel) extra volume. Margerijke(re) modellen zijn belangrijker. +++

+++ MERCEDES-BENZ zal over ruim een jaar de nieuwe generatie S klasse presenteren. Dat gebeurt waarschijnlijk in maart of april 2020 op een Amerikaanse of Chinese autobeurs. De huidige S klasse stamt uit 2013 en is dan 7 jaar oud. Dat is voor een auto een mooie leeftijd om met pensioen te gaan. De nieuwe ‘Sonderklasse’ zal minimaal op niveau 3 autonoom kunnen rijden. Dit betekent dat bepaalde taken zelfstandig uitgevoerd kan worden, maar dat de bestuurder ondertussen niet de krant kan gaan zitten lezen. Alle verbrandingsmotoren zullen elektrische ondersteuning hebben. Een volledig emissieloze versie is niet gepland. Wie dat zoekt, zal in 2020 de EQ S bij Mercedes-Benz kunnen bestellen. Maar fans van hybride techniek zullen bij de nieuwe S klasse volledig aan hun trekken komen. Ook de AMG 53 uitvoering krijgt elektrische ondersteuning. +++ 

+++ NISSAN heeft de modelnamen ‘IMS’ en ‘IMQ’ geregistreerd. De eerste 2 letters van deze typeaanduiding staan voor: ‘Intelligent Mobility technology’; een verzamelnaam voor alle technologie van de volgende generatie zoals elektrische aandrijving en autonoom rijden. De modelnaam ‘IMQ’ heeft betrekking op een cross-over. Dat is nou eenmaal een wet van Meden en Perzen als de letter ‘Q’ wordt gebruikt. De IMS wordt vermoedelijk een sedan die boven de Leaf wordt gepositioneerd. Deze Nissan moet een betaalbaar alternatief worden voor de Tesla Model 3. Eerder presenteerde het Japanse merk de IMx conceptstudie met 436 pk / 700 Nm sterke elektromotor en een range van 600 km, maar de productieauto’s IMS en IMQ worden waarschijnlijk minder krachtig. Reken op een marktintroductie in 2020. +++

+++ PAKKETBEZORGERS die te hard rijden en hun bus op de stoep of op het fietspad zetten: Veilig Verkeer Nederland stelt dat de verkeersveiligheid in wijken onder druk staat door de toenemende pakjesgekte. Veel mensen zullen dit beeld herkennen. Maar hoe zien de pakketbezorgers deze kritiek? Zij laten weten het probleem te herkennen, maar geven daarbij aan meestal niet anders te kunnen omdat er vaak geen laad of losplekken zijn. “Wij worden dan door ander verkeer gedwongen op plekken te gaan staan waar wij ook zelf liever niet parkeren”. Mensen bestellen steeds vaker en steeds meer en dat merken bezorgers aan hun toegenomen werkdruk in de afgelopen twee jaar. “Wij willen dat iedereen op tijd zijn pakketje krijgt en daarvoor moeten we soms even het verkeer hinderen. Ik vraag Nederlanders om een beetje meer geduld en respect. Wij leveren leuke, maar ook goede dingen. Niet alleen nieuwe spulletjes, maar ook medicijnen. Wij helpen mensen en bezorgen ook aan mensen die met een rollator of rolstoel maar moeilijk naar de winkel kunnen. Wij hebben een grotere rol in de maatschappij dan het publiek soms denkt”. Jaarlijks worden er meer dan 400 miljoen pakketten besteld, en dat aantal zal alleen maar verder toenemen. Met ook meer bestelbussen en bezorgers tot gevolg. Extra afhaalpunten zouden een oplossing kunnen bieden. “Aan bestellingen en bezorging komt geen einde”. +++

+++ TESLA blijft een probleem houden met haar bouwkwaliteit: carrosseriepanelen die niet goed aansluiten, deurklinken die scheef zitten, deurrubbers die loslaten, nieuwe auto’s die afgeleverd worden met gespleten A stijlen etc. Bij de verse Model 3 is dat niet anders. Er wordt geklaagd over krassen en stofdeeltjes in de lak, plaatwerkdelen die niet netjes zijn, inconsistente kieren tussen de carrosseriedelen en hoogteverschil tussen de linker en rechterzijde van de motorkap. Desondanks denken analisten dat Tesla ook in het nieuwe jaar fors aan populariteit zal winnen op de Europese automarkt. Dat komt vooral door de aanstaande lancering van de Model 3 waarvan er naar verwachting in het eerste verkoopjaar zeker 100.000 stuks verkocht zullen worden. In Europa begint de levering komende lente. Dit introductietijdstip valt samen met het moment dat elektrische auto’s steeds meer in de belangstelling komen te staan, onder meer door de recente strengere emissie-eisen die de Europese Unie heeft opgesteld. Tesla kan daar enorm van profiteren en wordt daarmee waarschijnlijk één van de weinige autofabrikanten die in 2019 een verkoopgroei kan genereren. +++

+++ VOLKSWAGEN heeft mogelijk nieuwe, illegale softwarefuncties in haar dieselauto’s gestopt. De Duitsers zouden dat gedaan hebben bij een recente software update. Die zou het filteren van uitlaatgassen terugdraaien als een bepaalde hoeveelheid brandstof is verbruikt. Experts van toezichthouder KBA vermoeden dat het hier om een nieuwe vorm van sjoemelsoftware gaat. De betreffende software update wordt momenteel even niet meer uitgevoerd. Waarschijnlijk hebben enkele honderdduizenden auto’s de aanpassing al ondergaan. Een woordvoerder van Volkswagen bevestigde dat er ongebruikelijke software is aangetroffen. De kwestie wordt nog intern onderzocht en de onderzoeksresultaten zullen aan de toezichthouder worden overgedragen. Begin januari is hierover tevens een overleg gepland tussen Volkswagen en de autoriteiten. Volkswagen moest in september 2015 toegeven dat het bedrijf met behulp van illegale software vals had gespeeld bij emissietesten. Daardoor leken miljoenen dieselauto’s schoner dan ze waren. Het schandaal heeft het autoconcern al vele miljarden aan boetes en schadevergoedingen gekost. De woordvoerder van Volkswagen meldt dat het gaat om de driecilinder 1,2 liter EA 189 dieselmotor. Deze krachtbron werd onder andere in de Polo 1.2 TDI BlueMotion gemonteerd. +++

+++ De actiegroep “WIJ GAAN ZE HALEN” is er niet in geslaagd vluchtelingen uit Griekenland naar Nederland te brengen. Volgens de organisator heeft de Griekse regering niet gereageerd op het verzoek om in gesprek te gaan. De actiegroep vertrok vorige week met tientallen auto’s en een bus naar Athene. Ze wilden 150 vluchtelingen uit opvangkampen meenemen naar Nederland. Volgens de actiegroep is het leven in de opvangkampen vreselijk en heeft de actie in elk geval opgeleverd dat er in de media aandacht voor is.De groep is wel teleurgesteld dat de regering in Athene nergens op heeft gereageerd. +++

Comments are closed.