Nieuwstelex

0

+++ Per 1 JANUARI 2019 moet de automobilist rekening houden met hogere boetes en in sommige gevallen ook rekenen op een forsere belasting. Lees hier wat er allemaal verandert. Leaserijders die een elektrische auto uitkiezen van meer dan 50.000 euro gaan extra belasting betalen. Nu geldt nu nog een bijtelling van 4 %. Dit percentage geldt vanaf 1 januari alleen nog over de eerste 50.000 euro van de prijs van een elektrische auto. De rest wordt belast met de standaardbijtelling voor leasewagens van 22 %. De politie mag kentekens, die met camera’s op snelwegen en andere wegen geregistreerd worden, voortaan 4 weken bewaren. Nu mogen alleen ‘verdachte’ kentekens bewaard worden. In ander gevallen moet er meteen gewist worden. Maar volgens de overheid kunnen deze kentekengegevens ook van belang zijn voor het opsporen van misdrijven, dus vandaar dat de bewaartermijn verlengd wordt. De boetes voor verkeersovertredingen gaan weer iets omhoog. Zo gaat die voor door rood licht rijden van 230 naar 240 euro. En 10 kilometer te hard rijden binnen de bebouwde kom kost je 72 euro in plaats van 70. Nieuw is dat je voor boetes vanaf 75 euro een betalingsregeling kan treffen. Dan hoef je hem dus niet in 1 keer te betalen. De ondergrens voor die regeling was 225 euro. +++

+++ Nederlanders geven steeds meer geld uit aan een nieuwe personenauto. In 2018 is de gemiddelde AANSCHAFPRIJS wederom gestegen. Dit bedrag zit al sinds 2010 in de lift. Tussen 2005 en 2010 was er nog sprake van een lichte terugval van 24.608 naar 24.096 euro, maar sindsdien geven we elke jaar meer uit aan een nieuwe personenauto. In 2018 kwam de gemiddelde aanschafprijs uit op 32.386 euro versus 31.499 euro het jaar daarvoor. In 2016 gaven we nog gemiddeld 30.772 euro uit aan een nieuwe personenauto. In 2014 was dat 28.414 euro. Ter vergelijking: in 1970 was de gemiddelde aanschafprijs (vanuit guldens omgerekend) 3.389 euro, in 1975: 5.002 euro, in 1980: 8.395 euro, in 1985: 10.573 euro, in 1990: 14.240 euro, in 1995: 17.361 euro en in 2000: 19.367 euro. In het A segment is de gemiddelde aanschafprijs dit jaar 14.205 euro. Voor het B, C en D segment zijn de bedragen respectievelijk 20.573 euro, 31.860 euro en 44.210 euro. Aan een benzinemodel geven wij gemiddeld 27.194 euro uit, aan een diesel 45.095 euro, aan een hybride 33.233 euro en aan een elektrische personenwagen 71.925 euro. +++

+++ De ACCIJNZEN voor 2019 zijn vastgesteld. Het zal jou niet verbazen dat er ook voor volgend jaar een verhoging aankomt. Dat is het gevolg van de inflatiecorrectie à 1,2 %. De accijns op benzine wordt daardoor €0,78773, op diesel €0,49569 en op LPG €0,18583 per liter. Wanneer ook de 21 % BTW ‘doorbelast’ wordt, dan zijn de bedragen respectievelijk €0,95315, €0,59978 en €0,22431 per liter. De automobilist staat in 2020, naast de gebruikelijke indexering, wederom een accijnsverhoging te wachten; de eerste sinds jaren. +++

+++ BMW zegt met de nieuwe 3-serie de ‘Ultimate Driving Machine’ gecreëerd te hebben. Tegelijkertijd zou de 7de generatie de meest innovatieve auto in zijn klasse zijn. Dankzij de stijvere carrosserie (lokaal meer dan 50 procent) is de stuurprecisie duidelijk toegenomen. BMW zegt hiermee een nieuwe segmentstandaard gecreëerd te hebben. Ondanks dat de jongste 3-serie de meest innovatieve auto in zijn klasse moest worden, heeft het merk bewust vastgehouden aan de bekende iDrive controller. Volgens ontwikkelingschef Klaus Fröhlich leiden (laag) geplaatste aanraakschermen te veel af tijdens het rijden. Spraaksturing kan overigens ook helpen om de bestuurder bij de les te houden. Voorlopig topmodel is de M340i. Die wordt in Europa alleen geleverd in xDrive uitvoering. Voor de Noord Amerikaanse markt bouwt BMW ook een versie met louter achterwielaandrijving. Daar zijn de afzetaantallen van de 6 cilinder benzineversie van de 3-serie veel groter, waardoor 2 varianten bedrijfseconomisch verantwoord zijn. Een 316d basisdiesel zit niet in het vat. Die zou dezelfde uitlaatgasreinigende techniek nodig hebben als de sterkere varianten, waardoor hij niet voor een aantrekkelijke prijs kan worden aangeboden. BMW is niet van plan om voor haar (deels)elektrische modellen, waaronder de 330e iPerformance, batterijen in eigen beheer te gaan produceren. Die blijft uitbesteed aan CATL. De productie vindt overigens wel exact conform de specificaties van BMW plaats. Fröhlich denkt niet dat ‘solid state’ batterijen spoedig de huidige lithium/ion exemplaren snel zullen verdringen. Pas na 2025 kan er volgens hem sprake worden van serieuze concurrentie. +++

+++ DACIA zal in 2019 de tweede generatie Duster gaan leveren met de nieuwe 1,3 liter TCe turbobenzinemotor van moederbedrijf Renault. Er zijn 2 vermogenvarianten gepland (130 pk en 150 pk) die beiden compatibel zijn met vierwielaandrijving. Voor de Sandero en Logan MCV zit er ook een nieuwe motor in het vat: de 1.0 TCe unit van 100 pk. De 1,3 liter motor van de Duster komt ook beschikbaar voor de Lodgy. +++

+++ Het aantal FILES en de vertraging erdoor voor het verkeer was dit jaar ongeveer 20 % hoger dan in 2017. Dat blijkt uit de jaarcijfers van de ANWB die metingen deed op het Nederlandse hoofdwegennet. In de regio’s Den Haag en Rotterdam ondervonden weggebruikers het afgelopen jaar de meeste hinder van files. Maar ook op de wegen in de provincies Gelderland, Overijssel, Noord-Brabant en Limburg nam de filezwaarte in 2018 toe. In de provincies Noord-Holland en Utrecht bleef deze vrijwel gelijk. Het verkeer in het noorden van het land ondervond veel minder verkeershinder dan vorig jaar. De grootste knelpunten waren het afgelopen jaar in de ochtendspits te vinden op de A4 Den Haag richting Amsterdam en in de avondspits op de A27 van Utrecht naar Breda. De A4 is in 2014 wel aangepakt, maar dat heeft weinig opgelost, want tegelijkertijd trok de economie weer aan. De dagelijkse files zijn zodoende daar nooit weggeweest. De drukste spitsen in de ochtend zijn op maandag en dinsdag en in de avond op dinsdag en donderdag. Op donderdagavond 1 november zorgden de regen en een groot aantal ongelukken voor de zwaarste spits van het jaar. Op het drukste moment stond er die avond 1.135 kilometer file op de A en N wegen in Nederland. De drukste maand was zoals vrijwel elk jaar maart. Het is dan vaak slecht weer, met veel regen, en er was toen ook een groot aantal ernstige ongelukken. Maar eerder in het jaar ging het al mis. Op 18 januari was er een zware storm. Er kantelden toen meer dan 60 vrachtwagens en het halve land stond vast. In de zomer, die droog en heet was, had het verkeer juist last van bermbranden. Dan moet er een rijstrook dicht en komt de brandweer erbij. Dat levert natuurlijk file op. De filedruk zal alleen al vanwege het weer de komende jaren niet minder gaan worden. De weermannen zeggen het ook al: het weer wordt extremer. Dat zie je aan de stormen en de hitte en dat merk je dus ook echt aan het verkeersbeeld. De complete file top10 van 2018 is: 1) A27 Utrecht -> Breda (traject Lexmond – Werkendam; +34 %), 2) A4 Amsterdam -> Den Haag (Roelofarendsveen – Zoeterwoude; +18 %), 3) A4 Den Haag -> Amsterdam (Leidschendam – Zoeterwoude; +34 %), 4) A15 Rotterdam -> Gorinchem (Hendrik-Ido-Ambacht – Sliedrecht; +32 %), 5) A58 Tilburg -> Eindhoven (Moergestel – Oirschot; +13 %), 6) A4 Den Haag  -> Rotterdam (Den Haag-Zuid – Ketheltunnel; +30 %, 7) A15 Gorinchem -> Rotterdam (Gorinchem – Papendrecht; +46 %), 8) A2 Utrecht -> Den Bosch (Culemborg – Zaltbommel; +34 %), 9) A1 Amsterdam -> Amersfoort (Amersfoort-West – Barneveld; +25 %) en 10 A50 Arnhem -> Eindhoven (Knp. Valburg – Ravenstein; +13 %).

+++ Nissan gaat de focus op governance leggen na de fraude door topman Carlos GHOSN . Een commissie moet hiervoor binnen 4 maanden aanbevelingen doen. Dat heeft de baas van Nissan, Hiroto Saikawa, laten weten. De aankondiging volgt op de aanklacht dat voormalig bestuursvoorzitter Ghosn zijn macht bijna 10 jaar lang zou hebben misbruikt. De commissie moet uiterlijk 31 maart (het einde van het financieel boekjaar bij Aziatische bedrijven) met aanbevelingen komen waarmee extra zekerheden ingebouwd kunnen worden. Wellicht zal daarna pas een nieuwe bestuursvoorzitter worden aangesteld. Het is overigens mogelijk dat Saikawa zelf deze functie krijgt bij Nissan, naast zijn huidige baan. Daarmee zou er opnieuw te veel macht bij 1 persoon terecht komen. En dat is juist de reden waarom Ghosn misbruik kon plegen. +++

+++ Bestuursvoorzitter Natarajan Chandrasekaran van het Indiase Tata Motors heeft de Britse premier Theresa May in een brief laten weten dat JAGUAR LAND ROVER ook op lange termijn trouw blijft aan Groot-Brittannië, ondanks de huidige problemen. Verder zal het merkenduo blijven investeren in haar Engelse fabrieken. Chandrasekaran wil hiermee de onrust wegnemen die is ontstaan nadat Ralf Speth, de eerste man van Jaguar Land Rover, openlijk twijfel heeft uitgesproken over het voortbestaan van de Britse productiefaciliteiten als gevolg van de onzekerheid rond de Brexit. Tata Motors heeft jarenlang veel financieel plezier gehad van het Britse merkenduo, maar deze dochter zit tegenwoordig diep in de rode cijfers. In de periode april t/m september leed Jaguar Land Rover een verlies van bijna €400 miljoen, terwijl er een jaar eerder nog meer dan €1 miljard winst werd gemaakt. Beide automerken hebben vooral flink te lijden van de scherpe daling van de autoverkopen op de voor hen belangrijke Britse thuismarkt. Ook doen zij het in China minder goed dan voorheen. Jaguar Land Rover heeft al meer dan 1.000 banen geschrapt en de werkweek van 2.000 medewerkers verkort. In het nieuwe jaar zal het verlies van nog eens 5.000 arbeidsplaatsen worden aangekondigd. +++

+++ Steeds meer automobilisten kiezen voor een auto die uitgerust is met een zogeheten KEYLESS ENTRY systeem dat het autoslot automatisch ontgrendelt. Hoewel het gemak voor de gebruiker groot is, schuilen er toch een hoop gevaren in. Autodieven blijken het systeem namelijk eenvoudig te kunnen kraken. De misdaadcijfers zijn zorgwekkend en zelfs KIWA SCM (de keuringsinstantie voor SCM autoalarmen) luidt nu de noodklok. Waar het kraken van het keyless entry systeem voorheen enkel mogelijk was met hele dure specialistische apparatuur, zijn er tegenwoordig al voor een paar honderd euro kastjes te koop die contactloze autosleutels kunnen hacken. Dit heeft er in geresulteerd dat meer dan 5 procent van het meest gewilde model onder autodieven, de Toyota RAV4, binnen 3 jaar wordt gestolen. Autodieven kunnen keyless entry systemen makkelijk binnendringen met ene zogeheten relay attack. Daarbij wordt het signaal van de contactloze autosleutel afgelezen en verlengd. Waar de afstand normaal gesproken maximaal 1 meter is, wordt dit middels relay attack verlengd tot enkele honderden meters. Met dit verlengde bereik maakt de autosleutel, die bijvoorbeeld binnen in huis ligt, contact met de auto. Zonder enige schade kan de auto vervolgens geopend en meegenomen worden door de dieven. Wie zijn auto wil beschermen tegen een relay attack, heeft volgens autoveiligheid specialist Fleetaccess verschillende keuzes. Het keyless entry systeem kan in veel gevallen gedeactiveerd worden door de autofabrikant, maar dan kan deze niet meer in gebruik genomen worden. Een kwalitatief autoalarm biedt de beste uitkomst. Belangrijk hierbij is wel dat het autoalarm een zogenaamd aftermarket SCM systeem is. Omdat dit type steeds anders ingebouwd wordt door een erkende installateur en er dus geen standaard oplossing is, kunnen dieven niet meer snel hun slag slaan.

+++ Nissan gaat de MICRA leveren met de nieuwe 1.0 TCe 3 cilinder motor van Renault (en Dacia). Er zijn 2 vermogenversies gepland. Eén van 100 pk (met 160 Nm koppel) en een andere van 117 pk (met 180 Nm koppel). De Micra kan met de eerste versie in 10,9 seconden naar 100 km/u accelereren, terwijl de CO2-uitstoot 103 gram/km bedraagt. De cijfers voor de tweede versie zijn 9,9 seconden en 115 gram. De 1.0 TCe motor van 100 pk (Nissan noemt deze krachtbron overigens I-GT) zal ook gecombineerd kunnen worden met een CVT automaat. Renault gaat de nieuwe 3-pitter leveren in de volgende generatie Clio en Captur. +++

+++ NISSAN heeft zijn werknemers elk contact verboden met de voormalige topman Carlos Ghosn, die is ontslagen wegens fraude. Hij zou grote bedragen aan inkomsten hebben verzwegen. Ook met de assistent van Ghosn, die eveneens de laan uit is gestuurd, en met de advocaten van het tweetal, mogen medewerkers van Nissan geen enkel contact hebben. Nissan is bang dat Ghosn en Kelly zullen proberen om via medewerkers bewijsmateriaal te vernietigen. “Belangrijke mededeling voor alle werknemers”, is de aanhef van een e-mail die maandag bedrijfsbreed is verstuurd. In de e-mail krijgen de Nissan medewerkers instructies over hoe ze moeten handelen als Ghosn, Kelly of hun advocaten contact zoeken. Ze mogen geen telefoontjes beantwoorden en niet reageren op mails of brieven. Verder moeten leidinggevenden pogingen tot contact van de gevallen topmannen melden bij de afdeling juridische zaken. Ghosn en Kelly werden in november opgepakt na beschuldigingen dat ze jarenlang hebben gelogen over de betalingen van Ghosn. Kelly is gisteren op borgtocht vrijgelaten, maar Ghosn zit in elk geval nog tot 1 januari vast. Hij werd onlangs opnieuw aangehouden, dit keer omdat hij ervan wordt verdacht dat hij Nissan heeft laten opdraaien voor persoonlijke verliezen. Ghosn zou zo’n €14,5 miljoen hebben laten wegschrijven in de boekhouding van de autobouwer. +++

+++ De OCCASION verkoop zal dit jaar uitkomen op een nieuw record. Uit cijfers van brancheorganisaties BOVAG en RDC blijkt dat tot en met november 1,84 miljoen voertuigen een nieuwe eigenaar kregen; een stijging van 1 % ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Over heel 2017 werden bijna 1,98 miljoen occasions verhandeld. Het aantal van 2 miljoen verkochte tweedehands auto’s in 2018 ligt volgens BOVAG en RDC binnen handbereik. Dat komt omdat de autobranche momenteel een meer dan gemiddeld grote voorraad wagens heeft. De kans dat die barrière voor het eerst in de geschiedenis genomen gaat worden is volgens de organisaties “aanzienlijk”. Vorig jaar was er sprake van een kleine daling ten opzichte van 2016, nu is de stijgende lijn weer opgepakt. Van alle verhandelde tweedehands auto’s rijdt 4 van de 5 op benzine. Dat getal is al jaren stabiel. Het aantal verkochte elektrische vierwielers bedroeg tot en met november een kleine 4.000 stuks, hetgeen 80 % meer is dan een jaar eerder. Per 100 occasions rijden er 16 (ruim 300.000 stuks) op diesel. Dat is gelijk aan 2017. Het marktaandeel van hybride auto’s is gestegen tot 2,5 %. Het aandeel van LPG daalde de afgelopen 10 jaar van 3,5 naar 1,5 %. Bijna een kwart van de verkochte gebruikte personenauto’s (22,4 %) is tegenwoordig een automaat. In 2008 was dat 14,2 %. Occasionkopers worden gemiddeld steeds ouder. In 2008 was iets meer dan 5 % ouder dan 65 jaar; dit jaar is dat al bijna 10 %. Een decennium geleden vormde de leeftijdscategorie tussen 36 en 45 jaar nog de grootste kopersgroep met ruim 24 %. Tegenwoordig is dat de categorie tussen de 46 en 55 jaar. Zij zijn goed voor ruim 21 % van het koperspubliek. +++

+++ Één van de belangrijkste modellen van 2019, en zeker het belangrijkste model van PORSCHE voor volgend jaar, is de langverwachte Taycan. De elektrische sportsedan gaat in 3 varianten geleverd worden: Taycan, Taycan 4S en Taycan Turbo. De eerste 2 varianten zijn niet onlogisch, maar de derde typeaanduiding is dat natuurlijk wel. De Taycan is immers een elektrische auto, dus een turbo is niet aanwezig. Maar de marketingafdeling van Porsche denkt dat de typeaanduiding ‘Taycan Turbo’ voor de krachtigste (600 pk) en snelste (0-100 in 3,5 seconden) variant de lading goed zal dekken, en daar zit wat in. Bovendien hebben de minder goden uit het gamma van de 911, Macan, Cayenne en Panamera ook een turbo, ondanks de aanwezigheid van een specifieke uitvoering met deze naam. De Taycan en Taycan 4S krijgen respectievelijk 400 en 500 pk. De Taycan krijgt in Nederland een instapprijs van circa 110.000 euro. De 4S zal minimaal 135.000 euro moeten opbrengen en de Taycan Turbo ruim 160.000 euro. De elektrische Porsche rolt volgend jaar september voor het eerst van de band en de marktlancering staat voor december gepland. +++

+++ Autofabrikant PSA verwacht de Europese CO2-doelstellingen te kunnen halen met een strategie die gericht is op stekkerhybride modellen. Dat laat topman Carlos Tavares weten in een interview. Stekkerhybride techniek combineert volgens hem het beste van 2 werelden: de bewegingsvrijheid van de koper (lees: een grote actieradius) en schoner vervoer. Maar daar hangt wel een prijskaartje aan. Zo gaat de DS 7 Crossback E-Tense 4×4 in Nederland 65 à 70 mille kosten, zo verwacht Autointernationaal.nl . Tavares denkt dat het verkoopaandeel van volledig elektrische modellen in 2020 hooguit 10 % zal zijn. Meer is volgens hem ook niet gewenst omdat dergelijke auto’s vooralsnog niet of nauwelijks winstgevend zijn. Tegelijkertijd daalt het aandeel van diesel in de verkoopmix met 10 %, zo verwacht Tavares. +++

+++ SKODA zal in mei 2019 de nieuwe Scala op de Nederlandse markt introduceren. Marketingdirecteur Marc-Andreas Brinkmann bevestigt eerdere berichtgeving van Autointernationaal.nl wat wij volgend jaar ook een stekkerhybride versie van de Superb kunnen verwachten. Ook komt er in 2019 een elektrische Citigo, een nieuwe generatie Octavia en een nieuwe compacte SUV voor het B segment, de Kosmiq. Dit laatste model debuteert in maart op de autosalon van Genève. Vorig jaar was aldaar een conceptversie te zien met de naam Vision X. De productie-uitvoering zal in grote lijnen gelijk zijn aan dit studiemodel. In 2020 komt er een stekkerhybride versie van zowel de Octavia als de Karoq. +++

+++ VOLKSWAGEN gaat bij haar fabrieken in Emden en Hannover flink snijden in het personeelsbestand. Aldaar zullen in totaal 7.000 banen verloren gaan. Volkswagen topman Herbert Diess garandeert dat gedwongen ontslagen zijn uitgesloten. Hij verwacht dat met het programma voor vrijwillige vervroegde uittreding de personeelsreductie kan worden gerealiseerd. In Hannover blijven er dan ruim 10.000 werknemers over en in Emden ongeveer 6.000 man. De Acea, de Europese koepel van autofabrikanten, waarschuwde al eerder dat de snelle overstap naar elektrische auto’s die de Europese Unie eist banen gaat kosten en zo de economische groei afremt. In heel Duitsland wordt 15 % van de 800.000 banen bedreigd door de transitie naar emissieloos vervoer. De industrie telt daar naar verwachting in 2030 circa 120.000 banen minder. De vele aandacht die Volkswagen in de vorm van geld en tijd heeft moeten besteden aan de nasleep van de dieselfraude is er de oorzaak van dat het bedrijf pas afgelopen zomer aan de slag is gegaan met nieuwe mobiliteitsconcepten. De landgenoten BMW en Daimler investeren hier al jaren in. De achterstand wil Volkswagen snel inhalen. De autoproducent uit Wolfsburg wil samen met Microsoft alle auto’s met internettechnologie koppelen aan een virtuele marktplaats voor parkeer, carpool en bezorgdiensten. Deze nieuwe services zouden in 2025 al circa €1 miljard winst moeten opleveren. +++

Reageren is niet mogelijk.