Nieuwstelex

0

+++ De ALPINE A110 beschikt momenteel over 252 pk. Dit vermogen volstaat om gezwind met het 1.080 kg lichte Franse sportwagentje te kunnen rijden. Maar in oktober kunnen wij een uitvoering met 300 pk / 400 Nm verwachten. De motor (een 1,8 liter viercilinder turbo) blijft in de basis ongewijzigd. Met het extra vermogen en koppel kan er met de A110 in 4,0 seconden (in plaats van 4,5 tellen) naar 100 km/u worden gesprint. Een cabriolet zou ook gepland zijn, evenals een uitvoering met handbak. +++

+++ Ook in 2019 worden de APK eisen aangepast. Auto’s die af fabriek zijn uitgerust met een roetfilter dienen deze ook daadwerkelijk te hebben. Afwezigheid leidt tot een afkeuring. Hetzelfde geldt voor roetfilters die zodanig zijn beschadigd dat zij hun werk niet meer goed kunnen doen. Er vindt enkel visuele controle plaats. Wel blijft de roetmeting en het uitlezen van het systeem van kracht. Vanaf 2019 mag geen enkele vloeistof in het milieu terechtkomen, met uitzondering van vloeistoffen die door normaal gebruik van de auto sowieso al in het milieu terechtkomen, zoals water van de airconditioning of ruitensproeiervloeistof. Voorheen werd er alleen op olielekkage gecontroleerd. Als een personenauto voorzien is van een koppelingskogel (trekhaak), dan moet de diameter van de kogel minimaal 4,9 centimeter bedragen. Als een gedeelte van de binnenkant van het fusee kogelhuis en van de fuseekogel zichtbaar is doordat de hoes is beschadigd of ontbreekt, dan mag dit gedeelte geen roest vertonen. Verlichtingsglazen mogen niet verwijderd worden, ongeacht of dit invloed heeft op de lichtopbrengst. De lampen moeten nagenoeg een gelijke grootte, kleur en sterkte hebben wat betreft lichtopbrengst. Bij mistlampen vóór gelden geen eisen voor het lichtbeeld zelf. Wel wordt de afstelling gecontroleerd. In de reservoirs van het hydraulisch remsysteem dient voldoende remvloeistof aanwezig te zijn. En de vulopening van de reservoirs moet zijn afgesloten met een passende dop. Waarschuwingslampjes van (indien aanwezig) onder meer ABS, ESP, het airbag & gordelspanning systeem en het bandenspanning controlesysteem mogen niet defect zijn. Tot slot is de vrijstelling van de APK plicht voor auto’s van 50 jaar en ouder uitgesteld. Dit betekent dat enkel voertuigen van vóór 1 januari 1960 vrijgesteld zijn van de keurig. De LPG tank moet permanent zijn aangebracht, mag niet door corrosie zijn aangetast (met uitzondering van oppervlakteroest) en mag geen deuken vertonen. De leidingen moeten vrij zijn van knikken. Is de gasgestookte auto van na 31 maart 1979, dan moet de installatie zijn voorzien van een gasdichte behuizing die in de buitenlucht uitmondt, tenzij de tank in de open lucht is geplaatst. Op de LPG installatie mogen geen andere verbruikers zijn aangesloten dan die strikt noodzakelijk zijn voor het goed functioneren van de motor van het voertuig, met uitzondering van een verwarmingsinstallatie. Dit alles geldt tevens voor een CNG of LNG installatie, maar hier geldt als grens van ingebruikname geen 31 maart 1979, maar 31 december 2002 voor de gasdichte behuizing. Tevens moet de vulaansluiting aan de buitenzijde van het voertuig of in het motorcompartiment zijn geplaatst, maar mag de tank zélf niet in de motorruimte gemonteerd zijn. Ook moet die zijn voorzien van een stofkap, tenzij de vulaansluiting is beschermd tegen vuil en water. Daarnaast mag de vervaldatum van de goedkeuring (en indien van toepassing de her kwalificatie), van de CNG of LNG tank niet verstreken zijn. Voor auto’s met een waterstofinstallatie geldt dit alles ook. Hier geldt als grens van ingebruikname 31 december 2014 voor de gasdichte behuizing. Daarbij mogen de doorvoerende slangen geen beschadiging vertonen, waarbij het wapeningsmateriaal zichtbaar is en dienen personenauto’s die op waterstof rijden zowel in de motorruimte als in de buurt van de tankverbinding of het aansluitpunt te zijn voorzien van een duidelijke, weersbestendige stickers. +++

+++ BMW overweegt om een supersportwagen aan haar gamma toe te voegen. Die zal boven de i8 worden gepositioneerd, waarvoor geen directe opvolger is gepland. De supersportwagen krijgt eveneens hybride techniek, maar een veel grotere basiskrachtbron: de befaamde 6 cilinder lijn unit. In combinatie met elektrische ondersteuning moet dit een systeemvermogen van circa 700 pk opleveren. Dat is meer spierkracht dan uit de 4,4 liter V8 motor valt te toveren. Klaus Fröhlich, de ontwikkelingsdirecteur van BMW, ziet het al helemaal zitten: “Wij hebben compacte en sterke elektrische aandrijfunits, we hebben een koolstofvezel chassis en we hebben nog steeds krachtige verbrandingsmotoren. Als wij die combineren, dan krijgen wij een echt performancepakket”. De supersportwagen komt bij definitief groen licht niet voor 2023 op de markt en gaat dan concurreren met de bolides van Ferrari en McLaren. Ook die zullen in de toekomst deels elektrisch worden. BMW werkt momenteel hard aan hybride techniek voor haar M modellen. Grootste uitdaging is om het meergewicht van het accupakket zo beperkt te houden en/of elders te compenseren. BMW heeft geen plannen voor een volledig elektrische sportwagen want die zijn vooralsnog te zwaar. +++

+++ In 2019 verandert er niets bij de BPM . Is dat nieuws? Ja, want het raakt u als (particulier rijdende) automobilist in de portemonnee. Het kabinet voert in 2019 anders dan gevraagd geen wijziging door in het BPM tarief. Dat liet staatssecretaris Menno Snel de Tweede Kamer al in oktober weten. Er was door de RAI Vereniging om een aanpassing gevraagd aangezien de nieuwe WLTP meetmethode hogere CO2 waarden laat zien. Daarvoor krijgt de consument middels de CO2-gerelateerde BPM de rekening gepresenteerd. Gemiddeld worden alle auto’s een paar tientjes tot enkele honderden euro’s duurder. +++

+++ De Amerikaanse mededingingsautoriteit heeft het licht op groen gezet voor een samenwerking tussen DAIMLER (het moederbedrijf van Mercedes) en BMW . Beide autofabrikanten smelten onder meer hun autodeel diensten Car2Go en DriveNow samen. Eerder gaf de Europese Unie al zijn goedkeuring aan de samenwerking. In een gemeenschappelijk bericht laten BMW en Daimler weten dat zij zich samen willen toespitsen op de stedelijke mobiliteit van de toekomst. De joint venture van beide bedrijven moet een “naadloos met internet verbonden en duurzaam ecosysteem” uitrollen, waarbij stedelijke gebruikers via een applicatie moeten kunnen switchen tussen deelauto’s, taxidiensten en laad & parkeermogelijkheden. Op dit moment opereren de deelautodiensten van beide autofabrikanten, DriveNow en Car2Go, apart. Samen hebben BMW en Daimler in 30 steden wereldwijd zo’n 20.000 deelauto’s rondrijden. De krachtenbundeling moet de gebruikers in staat stellen om zonder problemen over te stappen van een deelauto van het ene merk naar een exemplaar van het andere merk. Beide bedrijven worden voor 50 % eigenaar van de joint venture. +++

+++ De aanstaande BREXIT vormt een bedreiging tussen het Verenigd Koninkrijk en de Europese Unie. Momenteel belandt 53,9 % van alle auto’s die de Britten exporteren (in 2017 afgerond 1,34 miljoen exemplaren) in de EU. De output staat echter onder druk, niet in de laatste plaats omdat diverse modellen van Jaguar Land Rover minder in trek zijn. Per saldo zal het jaarresultaat een 8 % lagere productie in 2018 zijn. Het jaar er voor gingen er nog 720.000 auto’s vanuit het Verenigd Koninkrijk naar de Europese Unie, maar dat aantal zal in 2019 aanzienlijk lager zijn, bijvoorbeeld als Mini een groter gedeelte van haar productie gaat uitbesteden aan de VDL Nedcar fabriek in Born. +++

+++ Het lijkt de omgekeerde wereld: het ging Allego zo voor de wind dat moederbedrijf Alliander besloot de aanbieder van ‘totaaloplossingen’ voor LAADPALEN af te stoten. De Franse investeringsmaatschappij Meridiam bleek de ideale kandidaat om zich over Allego te ontfermen en voorzag het bedrijf van een grote kapitaalinjectie. Bovendien, zo zegt Allego CEO Anja van Niersen, heeft Meridiam een “investeringshorizon” van minstens 25 jaar, veel meer dus dan de gemiddelde private equity partij. Van Niersen is blij met de ruimte die het krijgt om zich verder te ontwikkelen, mede dankzij een subsidie van de Europese Investeringsbank (EIB) van €40 miljoen. ‘Ik denk dat het nog wel even nodig is om de omslag naar elektrisch rijden te stimuleren met subsidies. De groei van elektrische auto’s is heel reëel, dat de aantallen nog laag zijn heeft te maken met het beperkte aanbod van modellen”. Toch begrijpt Van Niersen de kritiek van CDA Kamerlid Pieter Omtzigt op de ongebreidelde subsidiëring van elektrische auto’s. “Ik denk dat het heel goed is dat alleen de volledig elektrische auto’s gesubsidieerd worden en niet de stekkerhybride modellen”. +++

+++ In 2019 zullen er minder verschillende MAXIMUM SNELHEDEN op autosnelwegen zijn. Een belangrijke veroorzaker van files is het verschil in maximumsnelheid op de snelwegen. Hierdoor kan het gebeuren dat je op een traject waar je eerst 130 km/u mocht rijden plotseling moet afremmen omdat je ineens in een limietzone met 100 km/u bent belandt. Dit afremmen werkt files in de hand. Ook Rijkswaterstaat vindt dat een onwenselijke situatie. Onder de noemer ‘harmonisering van de maximumsnelheden’ is op gedeeltes van de A50 (tussen de knooppunten Ewijk en Valburg), de A58 (tussen de knooppunt Markiezaat en afrit Rilland), de A76 (van knooppunt Kunderberg tot aan de Duitse grens) en de gehele A77 (van knooppunt Rijkevoort tot aan de Duitse grens) 130 km/u. Per 1 januari 2019 komt daar in ieder geval de A28 tussen de afritten Fluitenberg en Ruinen bij. Andere trajecten volgen later. Het streven is om in 2019 de totale lengte van trajecten waar 130 km/u mag worden gereden (vast en variabel) naar ruim 1.500 km uit te breiden. Dit komt neer op afgerond 63 % van alle snelwegen in Nederland. +++

+++ Tussen 2020 en 2025 krijgen gemeenten de mogelijkheid om MILIEUZONES in te voeren, om zo dieselauto’s ouder dan 15 of 20 jaar te weigeren. Benzineauto’s vallen daar niet onder en iedere gemeente besluit zelf of een milieuzone wordt ingevoerd. Er is dus geen sprake van een eenduidig, landelijk beleid, maar volgens staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat is er desondanks sprake van een eenvoudig en voorspelbaar systeem. “Het biedt gemeenten de ruimte om werk te maken van hun luchtkwaliteit, zonder dat de duidelijkheid voor de automobilist eronder lijdt”, aldus Van Veldhoven. Voor oldtimers, campers en gehandicaptenvoertuigen wordt in overleg met de betrokken gemeenten een uitzondering gemaakt. +++

+++ RENAULT komt in 2019 met een facelift voor de Talisman om zo op esthetisch vlak de nieuwe Peugeot 508 te lijf te gaan. Met name het interieur zal een forse opwaardering ondergaan middels hoogwaardigere materialen. De Koleos is ook een kandidaat voor een opfrisbeurt. Bij de kleine Twingo blijven de cosmetische correcties beperkt tot nieuwe bumpers, terwijl de Espace een veel luxueuzer interieur krijgt. Het belangrijkste gerecht dat Renault in 2019 zal serveren is natuurlijk de 5de generatie Clio. Zijn presentatie wordt verwacht in maart, voorafgaand aan de autosalon van Genève. Er staat geen esthetische revolutie op het programma: de nieuwigheden zullen vooral mechanisch zijn. Zo wordt de nieuwe Clio leverbaar als hybride met een atmosferische 1,6 liter benzinemotor in combinatie met een 1.2 kWh batterij. Het gecombineerde vermogen bedraagt 128 pk en in elektrische modus bedraagt de actieradius 5 km. Het interieur van de nieuwe Clio zal een hoogwaardigere ambiance bieden dan het huidige model. Als toetje serveert Renault eind 2019 ons een tweede generatie Zoe. In de duurste uitvoering krijgt die een elektrisch bereik van 600 km met een oplaadtijd van 15 minuten via een superlader om 230 km actieradius toe te voegen. Van de instapversie daalt de prijs drastisch. Renault kan hiertoe overgaan omdat de Zoe II zal worden gebouwd op basis van een nieuw modulair platform dat de ontwikkelingskosten (-40 %) en de productiekosten (-30 %) zal verlagen. Het Franse merk streeft naar een prijs die gelijk is aan die van een stadsauto om fors marktaandeel te winnen. +++

+++ SKODA onthulde onlangs de Kodiaq RS en in 2019 kunnen wij de Karoq RS verwachten. Die zal boven de Sportline uitvoering gepositioneerd worden. Interne concurrentie wordt door Skoda niet verwacht, want de Karoq heeft minder zitplaatsen (5 in plaats van 7) en krijgt een ander type motor (benzine in plaats van diesel). Voor de aandrijving van de hete Tsjech zorgt een sterkere variant van de EA888 2,0 liter TSI motor; de versie met 300 pk en 380 Nm. De Karoq RS krijgt standaard een adaptief onderstel en vierwielaandrijving. Zijn showdebuut is voor de in september te houden IAA van Frankfurt gepland. +++

+++ Welke type SPORTWAGEN kan je in Nederland het vaakst tegenkomen? Volgens cijfers van Bovag, RDC en RAI Vereniging (1 januari 2018) gaat de Porsche 911 met afstamd aan kop met 12.430 exemplaren. In alfabetisch volgorde zijn de aantallen als volgt: Alfa Romeo 4C: 112, Alfa Romeo 8C: 12, Aston Martin DB11: 31, Aston Martin DB7: 126, Aston Martin DB9: 228, Aston Martin DBS: 47, Aston Martin V12 Vantage: 27, Aston Martin V8 Vantage: 258, Aston Martin Vanquish: 82, Aston Martin Virage: 13, Audi R8: 249, Bentley Azure: 23, Bentley Brooklands: 15, Bentley Continental: 613, BMW i8: 222, BMW Z8: 95, Bugatti Chiron: 2, Chevrolet Corvette: 1.811, Dodge Viper: 16, Donkervoort D8 GTO: 15, Donkervoort overig: 259, Ferrari 360: 218, Ferrari 430: 175, Ferrari 456: 71, Ferrari 458: 141, Ferrari 488: 45, Ferrari 550: 81, Ferrari 575M: 16, Ferrari 599: 83, Ferrari 612 Scaglietti: 48, Ferrari California: 187, Ferrari Enzo: 1, Ferrari F12berlinetta: 50, Ferrari F355: 77, Ferrari FF: 34, Ferrari GTC4 Lusso: 9, Ferrari Superamerica: 6, Ferrari overig: 978, Ford GT: 1, Jaguar XKR: 640, Lamborghini Aventador: 21, Lamborghini Diablo: 15, Lamborghini Gallardo: 60, Lamborghini Huracán: 19, Lamborghini Murciélago: 20, Lamborghini overig: 82, Lexus LFA: 1, Lexus LC: 14, Lotus 340R: 3, Lotus Elise: 428, Lotus Esprit: 38, Lotus Europa: 33, Lotus Evora: 19, Lotus Exige: 59, Lotus overig: 303, Maserati 3200 GT: 158, Maserati Coupé: 87, Maserati GranCabrio: 76, Maserati GranTurismo: 164, Maserati Spyder: 86, Maserati overig: 468, Mazda RX-8: 417, McLaren 570GT: 2, McLaren 570S: 6, McLaren 650S: 7, McLaren 675LT: 7, McLaren 720S: 4, McLaren 12C: 11, McLaren P1: 2, McLaren overig: 6, Mercedes-Benz SLR McLaren: 16, Mercedes-AMG GT: 127, Mitsubishi 3000GT: 33, Morgan 4/4: 234, Morgan Aero8: 12, Morgan Aeromax: 2, Morgan Plus 4: 54, Morgan Plus 8: 170, Morgan Roadster: 22, Morgan overig: 138, Nissan 350Z: 757, Nissan 370Z: 130, Nissan GT-R: 94, Porsche 718 Boxster: 106, Porsche 718 Cayman: 50, Porsche 911: 12.430, Porsche 918 Spyder: 13, Porsche Boxster: 2.837, Porsche Cayman: 498, Porsche overig: 5.767, Rolls-Royce Corniche: 93, Rolls-Royce Dawn: 10, Rolls-Royce Wraith: 30, Tesla Roadster: 82, Toyota GT86: 204, Toyota Supra: 133, TVR Chimaera: 69, TVR Griffith: 40 en TVR overig: 242. +++

+++ In STUTTGART geldt vanaf 2019 een dieselverbod. Auto’s met een Euro4 of oudere motor mogen niet meer in het centrum van de stad komen. Volgens een woordvoerder van de gemeente treft dat zeker 72.000 automobilisten die in de stad zelf of de directe omgeving wonen. De deelstaatregering van Baden-Wurttemberg had nog een laatste poging gedaan het dieselverbod door een rechter te laten verbieden, maar die wees de eis af. Voor bewoners van het betrokken gebied zelf geldt nog wel een overgangstermijn, maar die loopt al over 3 maanden af. Bovendien dreigt het rijverbod binnen afzienbare tijd ook te moeten gelden voor Euro5 diesels omdat Stuttgart anders nog steeds niet aan de eisen op het gebied van de luchtvervuiling zou kunnen voldoen. De woordvoerder van de gemeente heeft wel beloofd dat er voorlopig niet strikt gehandhaafd zal worden. De politie plant geen gerichte controles en ‘overtreders’ kunnen alleen gepakt worden als zij in de stad parkeren. Als dat gebeurt dan krijgen zij voorlopig alleen een waarschuwing. Uiteindelijk staat op overtreding van het dieselverbod een boete van €80. +++

+++ Pieter Omtzigt, Tweede Kamerlid voor het CDA, waarschuwt voor escalatie van de SUBSIDIES voor elektrische auto’s. Hij hijst daarom de alarmvlag. Het probleem zit hem bij de verlaagde bijtelling voor volledig elektrische auto’s. Steeds meer zakelijk rijders spreekt dat aan. Econometrist Omtzigt heeft berekend dat een elektrische auto die 5 jaar geleast wordt op deze manier ruim 70.000 euro aan ‘subsidie’ vangt. De regering was er van uit gegaan dat de kosten in de hand gehouden konden worden door elektrische modellen die meer dan 50.000 euro kosten (zeg maar de Tesla’s) niet meer in aanmerking te laten komen voor 4 % bijtelling. Het kabinet had er echter niet op gerekend dat er ‘massaal’ goedkopere modellen als de Hyundai Kona Electric en Kia e-Niro zouden worden gelanceerd. Die zitten onder de tariefgrens en profiteren dus wel van het volle fiscale voordeel. Omtzigt is bang dat het ‘Mitsubishi Outlander PHEV’ debacle zich zal herhalen. Stekkerhybride auto’s werden nog niet zo lang geleden ook fiscaal in de watten gelegd, zonder dat dit een aantoonbaar milieuvoordeel heeft opgeleverd. Het kostte de schatkist alleen wel miljarden euro’s. +++

+++ TESLA is uit de rode cijfers, maar nog niet uit de problemen. De bouwkwaliteit van de modellen blijft namelijk sterk te wensen over houden. Dit vertaalt zich in een bovengemiddeld hoge storinggevoeligheid. Het Britse magazine WhatCar? heeft namelijk onderzocht welke nieuwe auto’s het onbetrouwbaarst zijn en de Model S eindigt met stip op de eerste plek. Normaliter is die notering voor een trammeland rover of voor een Franse of Italiaanse auto, maar momenteel bakt Tesla ze het bruinst. Aan het onderzoek van WhatCar? hebben 18.000 respondenten meegedaan die eigenaar zijn van in totaal 159 verschillende modellen, afkomstig van 31 merken. Gevraagd werd welke problemen zij hadden ondervonden en wat de ernst daarvan was. De Tesla Model S was dus de grootste bron van ellende. De Britse eigenaren klagen vooral over de carrosserie, interieurcomponenten en elektronica. Daar komt bij dat reparatie van een Tesla bovengemiddeld duur en tijdrovend is. Het schand podium wordt door de Model S gedeeld met de Range Rover en de Ford Edge. De rest van de top10 bestaat (in oplopende volgorde van ‘betrouwbaarheid’) uit de Range Rover Evoque, de Land Rover Discovery Sport, de Range Rover Sport, de Nissan Qashqai dCi, de Peugeot 208, de Peugeot 308 en de Jaguar XF. Bekijken we de totale top25 van minst betrouwbare auto’s, dan komen wij (in dezelfde volgorde) ook de Audi Q5, Citroën C4 Cactus, Renault Zoé, Mercedes C klasse, Mercedes E klasse, Nissan Note, Jaguar XE, Nissan X-Trail, Volvo XC90, Jaguar F-Pace, Nissan Qashqai (met benzinemotor), BMW 5-serie, Volkswagen Polo, Land Rover Discovery en Citroën C4/C4 Grand Picasso tegen. +++

+++ De VLIEGENDE AUTO komt eraan, maar het is nog geen oplossing voor files. Drone auto’s en vliegende taxi’s: het lijkt verre toekomst, maar het is wellicht dichterbij dan gedacht. Het Nederlandse Pal-V ontwikkelt namelijk een vliegende auto die al bijna klaar is voor gebruik. De Pal-V is een combinatie van een driewielerauto en een gyrocopter, een soort helikopter. Volgend jaar moet het eerste commerciële model op de markt komen, de Pal-V Liberty. Volgens directeur Robert Dingemanse van Pal-V zijn er al tientallen gereserveerd. Het eerste model gaat 500.000 euro kosten. Voor het zover is, moet de RDW het voertuig nog goedkeuren voor gebruik op de weg. Die keuring zal in 2019 plaatsvinden. Ook moeten er nog testvluchten gemaakt worden. De RDW en de Europese luchtvaartautoriteit EASA zijn al langer betrokken bij het testen van de Pal-V. Het bedrijf hoopt voor 2019 alle keuringen af te ronden. De Liberty werd afgelopen zomer gepresenteerd op de autoshow in Genève. De Pal-V is niet de enige vliegende auto waaraan wordt gewerkt en zeker niet de eerste. In de jaren vijftig was er de Taylor Aerocar. Ook Terrafugia heeft een vliegende auto ontwikkeld. Audi en Airbus presenteerden onlangs een schaalmodel van hun toekomstige drone-auto. Volgens luchtvaartdeskundige Joris Melkert van de TU Delft zijn er zo’n 130 verschillende modellen voor vliegende auto’s bedacht, al kwamen de meeste daarvan niet verder dan de tekentafel. Het idee achter de Pal-V is dat bestuurders van huis naar een vliegveld in de buurt rijden, opstijgen en landen op een vliegveld in de buurt van de bestemming. Vervolgens leggen ze het laatste deel af over de weg. Het ombouwen kost volgens de ontwerper zo’n 10 minuten. Er zijn uiteraard ook nadelen. Opstijgen en landen mag niet overal, maar alleen op een van de 17 geschikte vliegvelden in Nederland. Bovendien mag niet overal gevlogen worden en zeker niet in slecht weer. Naast het rijbewijs is een vliegbrevet voor privé-vliegers nodig. Volgens Melkert zullen vliegende auto’s hooguit een nicheproduct worden. Vanwege de aanschafkosten maar ook vanwege ruimtegebrek. “Stel dat forenzen in grote getale zouden gaan vliegen, dan heb je juist op populaire plaatsen veel extra landingsbanen nodig. Daar is geen ruimte voor. Vliegende auto’s gaan het fileprobleem niet oplossen”. +++

Comments are closed.