Warm M3 aperitief: test BMW M340i xDrive

0

Waarom de korte test?

Een select aantal autojournalisten mocht vorige maand op het verregende circuit van Portimão rijden met een bijna productierijp, maar in camouflagemateriaal gehuld, prototype van de M340i xDrive. BMW positioneert deze uitvoering halverwege tussen de 330i en de nog te introduceren M3. De verkoop start komende zomer.

Wat voor auto is het?

De M340i xDrive is geen echte ‘M’, maar een M Performance model en staat dus een trede lager in de hiërarchie. Kort door de bocht zou je het model kunnen omschrijven als een light versie van de toekomstige M3. Beiden beschikken over een 3,0 liter 6 cilinder lijn motor. Terwijl de nieuwe M3 kan rekenen op minimaal 460 pk, blijft het vermogen bij de M340i xDrive beperkt tot ‘slechts’ 374 pk. Daarmee is hij bepaald geen watje, want er kan in 4,4 seconden naar 100 km/u worden geaccelereerd.

Het motorvermogen (en het maximum koppel van 500 Nm) wordt niet louter op de achterwielen losgelaten, want xDrive vierwielaandrijving is standaard. Volgens BMW geven Europeanen daar de voorkeur aan. Amerikanen kunnen bij de M340i wel kiezen uit achterwiel of vierwiel aandrijving. In de Verenigde Staten verkoopt BMW zó veel exemplaren van de 6 cilinder uitvoering, dat beide varianten bestaansrecht hebben. Ongeacht de verkoopregio is een 8-traps automaat altijd standaard. De nieuwe M3 krijgt uit gewichtsoverwegingen overigens louter achterwielaandrijving.

Andere technische kenmerken van de M340i xDrive zijn een standaard M Sport differentieel (een optie op de 330i en 330d), een grotere spoorbreedte, een met 10 mm verlaagde wielophanging en sterkere remmen. Het genoemde actieve sperdifferentieel is in de basis hetzelfde exemplaar als in de M5 zit. Die BMW beschikt over een driftmodus, maar de knop om puur voor achterwielaandrijving te kiezen ontbreekt bij de M340i xDrive. Desondanks kan de techniek in sommige situaties bijna al het vermogen en koppel naar de achterwielen dirigeren.

Net als bij de 4 cilinder versies van de nieuwe 3-serie doet de M340i xDrive het zonder adaptieve dempers. Die zijn tegen meerprijs wel verkrijgbaar, maar standaard zijn progressieve exemplaren van het passieve type. Die genereren bij het in/uitveren meer controle zonder teveel comfort op te offeren. De stuurinstallatie beschikt over een variabele ratio is standaard. Opvallend is dat de M340i xDrive vóór over 18 inch velgen beschikt, terwijl achter 19 inch exemplaren worden gemonteerd. Voor sportwagens is dit niet ongebruikelijk, maar voor een sedan wél.

Is het wat?

De 6 cilinder motor die onder de kap van de M340i xDrive zit, is het zogeheten B58 blok. Dat treft je ook aan in modellen als de M140i, X3 M40i en Z4 (en straks dus ook in de van het laatste BMW model afgeleide Toyota Supra). De jongste evolutie van de lijnunit kenmerkt zich door een kwart minder inertie in de twinscroll turbo en een hogere injectiedruk. De toerentalbegrenzer grijpt pas bij 7.000 krukasomwentelingen in. De nieuwe M3 krijgt het S58 blok. De primeur van deze motor is echter voor een ander BMW model, namelijk de komend voorjaar te introduceren X3 M / X4 M. Over de 6 cilinder van de M340i xDrive valt op te merken dat hij soepel en gecultiveerd is. Het B58 blok maakt gretig toeren en produceert dan een lekker sportief geluid, al is dit vooral te danken aan een artificieel hulpje. Dat uitlaatgeluid is enigszins misplaatst in een auto met zo’n mooie 6 cilinder onder de kap.

Autointernationaal.nl was eerder vol lof over het weggedrag van de nieuwe 330i. De M340i xDrive profiteert vanzelfsprekend ook van alle onderstel verbeteringen die BMW in het kader van de generatiewisseling bij de nieuwe 3-serie heeft doorgevoerd (CLAR platform, grotere stijfheid, lager zwaartepunt, grotere spoorbreedte, vernuftige dempers, lager gewicht). Dit betekent dat ook deze 6 cilinder versie een sportief snoepje om mee te rijden is. Circuits in zuidelijke landen die na maandenlange droogte plotseling water over zich heen krijgen, zijn doorgaans spekglad. Het was dus op eieren lopen in Portimão. Maar de standaard vierwielaandrijving genereerde gelukkig een extra vangnet. Het viel mij op hoe snel en soepel de M340i xDrive de overtollige trekkracht van de achterwielen naar de collega’s vóór stuurde. De voortrein bijt zich vervolgens direct vast in het asfalt. Tegelijkertijd bleef deze rappe 3-serie aanvoelen als een achterwiel aangedreven auto. Het vervelende onderstuur blijft lang afwezig. De balans is mooi neutraal, maar overstuur is door remmen – insturen – gas geven eenvoudig op te roepen.

Met al die souplesse en beweeglijkheid voelt de M340i xDrive opvallend lichtvoetig aan, ondanks dat de generatiewisseling gepaard is gegaan met een aanzienlijke groeistuip. Dat is ook te danken aan de feedback en precisie van de besturing en aan het strakke M Sport onderstel. In lange bochten zorgt de tractie van de voorwielen, die mooi gedoseerd meedoen, voor extra zekerheid. De xDrive techniek is dus geen sta in de weg voor wat betreft de rij scherpte, maar toch vroeg ik mij af of deze 6 cilinder versie niet nóg leuker en vooral puurder zou zijn geweest met alleen achterwielaandrijving. Nu moet je voor maximaal entertainment de nodige handelingen verrichten: niet alleen de iDrive knop in Sport+ modus zetten, maar ook de toets van de tractiecontrole net zo lang ingedrukt houden tot het systeem helemaal is uitgeschakeld.


Enige smet op het blazoen is de bodykit waarmee de M340i xDrive kan worden uitgevoerd. Dat is weliswaar een optie en natuurlijk sowieso een kwestie van smaak, maar de combinatie van de in matgrijs uitgevoerde nieren, spiegelkappen en uitlaat eindstukken met bronskleurige decoratie-elementen kan wat kitscherig overkomen en past eigenlijk niet goed bij een ‘macho’ sportsedan. Dat geldt ook voor de bijbehorende voorbumper boordevol hoeken, plooien en uitstulpingen.

 

80%
80%
Awesome

Hoeveel sterren?

Een korte testrit op een nat circuit vertelt natuurlijk slechts een deel van het verhaal. Ook de prijs van de M340i xDrive is nog niet bekend, maar Autointernationaal.nl verwacht een tarief van circa 78.500 euro. Je krijgt voor dit bedrag een snelle sportsedan met een mooi natuurlijk lichtvoetig weggedrag waarmee beperkt driften mogelijk is en een scherpe besturing (waaraan je bijna niet voelt dat hij vierwielaandrijving heeft). Een scheurijzer met het akoestische genot van een 6 cilinder motor die ook goed dagelijks bruikbaar is. In vergelijking met de extreme M3 is er (vermoedelijk) sprake van een koopje.

Maar tegelijkertijd kost de 330i in basistenue slechts 52.638 euro. Dan heb je, gelet op de prijsafstand tot de M340i xDrive nog (tien)duizenden euro's over dat je kan besteden aan opties om de nieuwe 3-serie helemaal tot de jouwe te maken. Het sperdifferentieel en het M Sport onderstel zijn dan een must om de 330i lekker scherp te maken, maar dan heb je óók een zeer goede BMW.

  • 8
  • User Ratings (2 Votes)
    6.2

Comments are closed.