40 pk sterker: Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport

0

Het eerste nieuws van Porsche in 2019 is een nieuwe editie van de Cayman GT4 Clubsport. Dat is de circuitversie, maar het model is ook een goede indicatie van hoe de toekomstige Cayman GT4 zal zijn. Daar kan je wel gewoon de weg mee op.

De carrosserie van de GT4 Clubsport is vervaardigd van een materiaal dat gebruik maakt van natuurlijke vezels, zoals vlas en hennep. Deze agrarische bijproducten hebben qua gewicht en stijfheid dezelfde eigenschappen als koolstofvezel. Je kan het vergelijken met koolstofvezel, maar is goedkoper. Onder meer de deuren en de achterspoiler zijn er van vervaardigd. De natuurlijke vezels zijn een primeur voor een competitiemodel. Staal en aluminium worden voor de andere koetswerkdelen gebruikt. Onder de streep levert dit een laag gewicht op. De weegschaal wijst slechts 1.320 kg aan.

Voor de aandrijving zorgt een atmosferisch 3,8 liter 6 cilinder boxerblok. In essentie is het dezelfde krachtbron als de motor die de vorige editie van de GT4 Clubsport (uit 2015; zonder de aanduiding ‘718’) aandrijft en daarvoor de 911. De nieuwe editie heeft er 40 pk bij gekregen en is nu goed voor 425 pk (en 425 Nm). Dat verbetert het prestatiepotentieel, maar Porsche doet daar nog geen mededelingen over. De verwachting is dat de GT4 straatversie dezelfde atmosferische motor krijgt. En dat is goed nieuws voor diegenen die de geblazen 4 cilinder uitvoeringen van de 718 Cayman maar niks vinden.

De 6 cilinder boxermotor is gekoppeld aan een 6-traps PDK automaat met dubbele koppeling die het vermogen en het koppel op de achterwielen loslaat. Een zelfsperrend mechanisch differentieel helpt om de GT4 Clubsport in het gareel te houden. De wielophanging is afkomstig van de 911 GT3 Cup. Dat geldt ook voor het remsysteem met stalen 380 mm schijven.

Porsche gaat de Cayman GT4 Clubsport leveren in 2 versies. De eerste heet Trackday en is primair bestemd voor amateur coureurs. Met de tweede versie, Competition genaamd, wil Porsche meer ervaren racers in de nationale en internationale GT4 kampioenschappen bedienen. Hij voldoet aan de regelgeving van de FIA. Beide varianten doen het grotendeels zonder interieuraankleding en hebben een kuipstoel, een gelaste rolkooi en een 6-puntsgordel.

De Trackday versie behoudt de reguliere elektronische veiligheidssystemen (ABS, ESP en TC), al zijn die wel uitschakelbaar. Airconditioning, een noodluik in het dak en een brandblusser zijn ook aanwezig. De Competition versie heeft een grotere benzinetank (115 liter in plaats van 80 liter), een regelbare remkracht verdeler (de rembalans kan handmatig naar voren of naar achteren worden versteld), een verwijderbaar stuurwiel (met de ‘quick release functie van de Porsche 911 GT3 R en tal van knoppen waarmee de coureur de afstelling kan aanpassen), verstelbare schokdempers, een ingebouwde hydraulische krik (voor snelle pitstops) en een automatisch brandblussysteem (verplicht gesteld door de FIA).

De orderboeken zijn per direct geopend. De levering start in februari. De Trackday is met zijn prijs van 134.000 euro de goedkoopste. De Competition kost 23 mille meer. Beide bedragen zijn exclusief BTW. Van BPM is geen sprake, want de 718 Cayman GT4 Clubsport krijgt geen kenteken. Onderhoud kan worden uitgevoerd bij alle Porsche Centra.

Deze 718 Cayman GT4 is het derde Clubsport in enkele maanden tijd. Eind vorig jaar lanceerde Porsche de 935 Clubsport en de technisch nauw verwante 911 GT2 RS Clubsport. Nu is het wachten op de straatversie. De vorige Cayman GT4 combineerde een atmosferische boxermotor met een handbak en geldt nu reeds als één van de meest begerenswaardige Porsche modellen van de 21ste eeuw.

Reageren is niet mogelijk.