Afscheid in climax: test Volkswagen Golf GTI TCR

0

Waarom de korte test?

Volkswagen heeft de productieversie van de Golf GTI TCR af. Met 290 pk is het de krachtigste GTI van dit moment. Eind deze maand gaan de orderboeken open. De Nederlandse prijs van de TCR uitvoering bedraagt 50.460 euro. Daarmee zit hij netjes tussen de gewone Golf GTI (vanaf 42.764 euro) en de R versie (61.045 euro) in. Er komen 75 exemplaren onze kant op. Hier lees je het exclusieve test verslag van de hete Volkswagen.

Wat voor auto is het?

De Golf GTI TCR is een gelimiteerde, speciale ‘uitzwaai’ uitvoering van de modelreeks. Hij werd vorig jaar mei tijdens het GTI Treffen aan de Wörthersee in conceptvorm gepresenteerd. Nu is de Golf GTI TCR dus productierijp. Hij heeft techniek aan boord van de wedstrijdwagen die Volkswagen gebruikt in de TCR serie (de letters staan voor: Touring Car Racer).

De 2,0 liter TSI motor levert 290 pk vermogen en 370 Nm aan koppel. Daarmee is hij iets minder krachtig dan Golf R (310 pk en 380 Nm), maar de GTI TCR laat zijn vermogen en koppel los op de voorwielen. 4Motion vierwielaandrijving ontbreekt. Dat scheelt 73 kilo ten opzichte van de Golf R die wel over tractie rondom beschikt. Het betekent dat de TCR uitvoering een lichtvoetiger en sportiever weggedrag heeft. De gewone Golf GTI biedt 245 pk en 370 Nm. Om het motorgeweld in goede banen te leiden (de Golf GTI Performance is 245 pk sterk), is de TCR uitvoering uitgerust met een sperdifferentieel. Accelereren naar 100 km/u kost slechts 5,6 seconden; de topsnelheid is begrensd op 250 km/u. Standaard is de Golf GTI TCR uitgerust met een 7-traps DSG automaat met dubbele koppeling. Een handbak is niet leverbaar. Om weer op tijd tot stilstand te komen, zijn er geperforeerde remschijven.

De uiterlijke verfraaiingen omvatten onder andere extra spoilers onderaan de carrosserie, 18 inch Belvedere velgen, unieke TCR bumpers, zwart gespoten spiegelkappen, extra grote uitlaat sierstukken, een dakspoiler, een agressieve front splitter, potige zijschorten en een race diffusor aan de achterzijde. Het TCR logo wordt op straat geprojecteerd als je het portier opent. Ook uniek is de speciale kleur Pure Grey. De TCR uitvoering is ook verkrijgbaar in de bekende Golf GTI kleuren Pure White, Tornado Red, Deep Black pareleffect en Oryx White pareleffect.

Het interieur van de hardcore, gelimiteerde uitzwaai editie van de Golf GTI kenmerkt zich door speciale stoffen bekleding met Flash Red strepen op de nieuwe sportstoelen, een rechtuit 12-uurs markering op het afgeplatte, met geperforeerd Alcantara afgewerkte sportstuur en sportpedalen.

De Golf GTI TCR is met diverse pakketten verder aan te kleden. Onder andere speciale stickers met honingraatpatroon op de flanken (553 euro), speciale circuitbanden en koolstofvezel spiegelkappen (538 euro) behoren tot de mogelijkheden. In combinatie met Pure Grey en de carrosseriekleuren Pure White, Tornado Red en Oryx White kan het dak worden uitgevoerd in contrasterend zwart.

VolkswagenHyundaiMercedes-Benz
Golf i30A-klasse
GTI TCRN 275 pk250 AMG Line+
50.460 euro51.095 euro50.503 euro

Ook kan de snelheidsbegrenzer met het optionele Performance Pakket (2.275 euro, of 2,950 euro indien geopteerd wordt voor glanzend zwart Pretoria) met 10 km/u worden verhoogd naar 260 km/u. Wie hiervoor kiest, krijgt tevens 19 inch lichtmetalen velgen (er is keuze uit 2 designs) met Michelin Pilot Sport Cup 2 banden en het Dynamic Drive Control adaptieve onderstel met de instelbare standen Comfort, Normal en Sport.

Is het wat?

Hoewel je oneerbiedig van tierlantijnen en ‘gewoon’ een opgevoerde motor zou kunnen spreken, levert de TCR modificatie onder streep een spannendere Golf GTI op. En dat wil wat zeggen omdat de Volkswagen volgens velen al generaties lang de referentie in zijn klasse is. Om de beginnen is de zitpositie van de Golf GTI TCR vrijwel perfect voor een hete hatchback. De nieuwe sportsstoelen zijn welhaast ideaal, steunen uitstekend en bieden veel comfort. De interieurafwerking is van topklasse. Het dashboard doet na ruim6 jaar nog steeds niet verouderd aan. Maar goed, dat geldt natuurlijk ook voor de gewone GTI en die Golf is bijna 8 mille goedkoper.

Maakt de TCR uitvoering zijn meerprijs waard? Ja, om te beginnen vertaalt het 45 pk hogere motorvermogen zich in duidelijk betere prestaties. Met name in het hogere toerengebied ademt de aangepaste 2.0 TSI veel vrijer dan de versie die in de gewone Golf GTI is te vinden. Dat komt het rij enthousiasme natuurlijk ten goede. Tegelijkertijd is de TCR motor onderin niet nerveus en mooi lineair qua vermogenafgifte. Van een turbogat is geen sprake. Qua adrenaline verhogingspotentieel verslaat de motor misschien niet elke concurrent (lees: Honda Civic Type R), maar met de TCR kan je wel weer ‘meepraten’ in de top van het hete hatchback segment.

Helaas blijven de rijeigenschappen iets achter bij de positieve indruk die de motor maakt. Het is jammer dat Volkswagen niet meer werk heeft gemaakt van het onderstel van de TCR uitvoering. Dat had makkelijk gekund, bijvoorbeeld door de ophanging van de excellente GTI Clubsport S over te nemen. Een gemiste kans. Dit neemt niet weg dat de uitzwaai-editie een fijne auto is om mee te rijden en zondermeer verleidelijk voor autoconsumenten met bovengemiddeld veel benzine in hun bloed. Maar de laatste stand in carrosseriecontrole (ongeacht de gekozen setting van de dempers) en stuurscherpte vertegenwoordigt hij niet. Dat zorgt er voor dat de Golf GTI TCR niet dé ultieme hete hatchback is. Qua betrokkenheid bij het rijden, sensatiefactor en lichtvoetigheid van het weggedrag zijn er betere aanbiedingen. Op het circuit voelt deze Volkswagen zich best thuis, zeker met de optionele Michelin Cup 2 banden van de test auto, maar dan vooral omdat zijn rij stabiliteit zo goed is. Niet omdat hij een opmerkelijk fanatisme tentoonspreidt om van richting te wisselen. Maar de Golf GTI TCR is vrijwel foutloos als je er snel mee rijdt. Hij houdt zijn carrosserie mooi vlak en lijkt vaster aan het asfalt geplakt dan Theresa May aan het pluche.

Op de openbare weg, waar de gewone Golf GTI briljant is, stelt de TCR uitvoering enigszins teleur met een schokkerig veercomfort. Op grote oneffenheden in het wegdek wordt met weinig elegantie gereageerd, maar gelukkig niet in die mate dat de besturing daar onder lijdt. En op strak asfalt is er qua veercomfort niets wat het rij plezier bederft. Toch bekruipt het gevoel dat de gewone Golf GTI per saldo betere ondersteleigenschappen heeft.

80%
80%
Awesome

Hoeveel sterren?

Er zijn 75 kansen om een exemplaar van de Golf GTI TCR te bemachtigen. Is er voldoende reden om subiet op de fiets te springen en jouw handtekening te gaan zetten bij de Volkswagen dealer? Misschien. Het antwoord op deze vraag zou volmondig "ja" zijn geweest als het verminderde veercomfort dat de TCR uitvoering in vergelijking met de gewone Golf GTI biedt zich zou hebben vertaald in meer scherpte, betrokkenheid, speelsheid en fanatisme op het gebied van rij dynamiek. Dat is niet het geval en dus is de Honda Civic Type R of de Renault Mégane RS per saldo begerenswaardiger. De Golf GTI TCR komt bij deze concurrenten in de buurt, maar weet ze niet te evenaren. Daardoor is er toch de neiging om de gelimiteerde Volkswagen te bestempelen als 'gewoon' een uitzwaaimodel. Een zeer capabele en royaal uitgeruste hete hatchback weliswaar, maar geen icoon.

  • 8
  • Beoordelingen door bezoekers (8)
    3.5

Reageren is niet mogelijk.