Cupra krijgt eigen merkchef

0

Seat pakt het serieus aan met het Cupra label. Het verzelfstandigde, nieuwe sportieve automerk heeft nu zelfs een eigen CEO: Wayne Griffiths. Hij krijgt de taak om Cupra verder te ontwikkelen als separaat label en om de verkopen in de komende 4 jaar te verdubbelen.

Griffith, een Brit, was voorheen executive vice-president verkoop & marketing bij Seat en krijgt nu samen met financieel directeur Holger Kintscher en R&D baas Matthias Rabe de dagelijkse leiding over Cupra. Doel is om er een zelfstandige autoproducent en ‘lifestyle merk’ binnen de Volkswagen Groep van te maken. Dat zoiets lang kan duren, weten we van DS. Die heeft voor een dergelijke exercitie 30 jaar uitgetrokken.

Cupra werd met de introductie van een eigen versie van de Ateca februari vorig jaar losgeweekt van Seat. Daarvoor was het een sportief label. Cupra heeft inmiddels een eigen logo in tribal design gekregen en gaat zich niet alleen met straatauto’s bezighouden, maar heeft ook de racedivisie van Seat onder zijn hoede gekregen. Verder komt er een eigen dealernetwerk. Ook zullen er specifiek voor Cupra modellen ontwikkeld gaan worden.

Vorig jaar zijn er 14.400 auto’s met Cupra badge verkocht. Dat is 40 procent meer dan in 2017. Het gros betrof echter de Leon Cupra, oftewel gewoon een Seat model en niet de eigen versie van de Ateca. Die is door de pers nogal zuinigjes ontvangen en lijkt gevaarlijk dicht tegen de ‘vlees noch vis’ categorie aan te leunen: de Cupra Ateca is te hoog (en te zwaar) om een serieus alternatief te kunnen zijn voor hete hatchbacks.

Ondanks dat de Cupra Ateca niet razend enthousiast ontvangen is, denken de Spanjaarden in de komende jaren flink te kunnen groeien: medio 2022 moet de afzet verdubbeld zijn. Griffiths: “Cupra overtreft al onze verwachtingen. We willen doorgaan met het consolideren van dit geweldige merk dat door de meest veeleisende autoliefhebbers wordt omarmd. Dit is het moment om vol gas te geven”.

Reageren is niet mogelijk.