Een beste basis: test BMW X4 xDrive20i

0

Waarom de korte test?

BMW heeft vorig jaar de tweede generatie X4 gepresenteerd. De eerste editie stamde uit 2014, maar die werd al snel met pensioen gestuurd. Zelfs zonder hem een facelift te laten ondergaan. De reden was niet zozeer dat een tussentijdse opfrisbeurt de X4 diens concurrentiekracht niet had kunnen verbeteren (al zou hij ook dan niet opgewassen zijn tegen de Porsche Macan), maar dat er met een snelle generatiewisseling voortaan keurig in de pas gelopen zou gaan worden bij zijn donormodel, de X3. En dat is productietechnisch veel efficiënter. Vorig jaar werd de M40d M Performance topuitvoering al getest, maar die is met een prijskaartje van 107.536 euro wellicht niet voor iedereen weggelegd. Daarom wordt nu de xDrive20i instapuitvoering onder de loep genomen. Daarmee kan al worden weggereden voor 65.353 euro.

Wat voor auto is het?

De tweede generatie X4 wordt gebouwd op het zogeheten CLAR platform. BMW gebruikt dit onderstel ook voor de bouw van de X3, X5 en X7 in dezelfde fabriek. Binnenkort maakt de derde generatie X4 de overstap naar het CLAR platform. In vergelijking met de eerste editie is het nieuw ontwerp optisch lichter verteerbaar dankzij betere proporties en een dynamischer design. De carrosserielengte van de coupéachtige SUV nam toe met 8 cm (naar 4,75 meter) en in de breedte kreeg de X4 er 4 cm bij (naar 1,92 meter).

De grotere maatvoering is gunstig voor de inzittenden van de 1,62 meter hoge BMW, vooral voor de achterpassagiers. Die profiteren van meer knieruimte omdat de wielbasis voortaan 2,86 meter is. Daarnaast hoeven achterpassagiers hun rug en hoofd minder te buigen als zij willen in/uitstappen. De kofferruimte kreeg er 25 liter bij en heeft bij de tweede generatie X4 een totaal volume van 525 liter. Omklappen van de achterbankleuning levert een laadcapaciteit van 1.430 liter op. De X4 mag 2.400 kg trekken en het laadvermogen is, afhankelijk van de motoruitvoering, 600 à 680 kg.

Goed nieuws is dat BMW, ondanks de constante evolutie van haar modellen qua afmetingen, er in slaagt om die lichter te maken. Dit is ook het geval bij de tweede generatie X4, die gemiddeld (de exacte waarde varieert per motoruitvoering) 50 kg ten opzichte van zijn voorganger is afgeslankt. Desondanks legt de xDrive20i uitvoering een stevige 1.795 kg in de weegschaal.

Is het wat?

Als er één automerk met ‘Freude am Fahren’ wordt geassocieerd, dan is dat natuurlijk BMW. Desondanks verraste de X4 mij met zijn dynamiek. Geen enkele concurrent kan hier tegenop! Ook de Porsche Macan niet? Nee, al is dat vooral omdat die SUV in 2,0 liter uitvoering 85.600 euro kost oftewel ruim 20 mille meer. Daarmee is de Macan geen directe concurrent van de X4 xDrive20i. De BMW helt in bochten amper over en weet zijn carrosserie sowieso goed onder controle te houden. De besturing is altijd scherp en nauwkeurig. Ja, dit is een echte BMW, daar is geen twijfel over mogelijk.

Ook de xDrive20i basisversie slaagt er met zijn 184 pk / 290 Nm sterke 2.0 liter 4 cilinder turbobenzinemotor in om plezier te bieden. Dat is vooral te danken aan de voortreffelijke eigenschappen van de 8-traps automaat van ZF die het beste uit een motor naar boven weet te halen. Daarnaast produceert de X4 een vrij mooi geluid. De automaat past zich perfect aan de rijstijl van de bestuurder aan (variërend van relaxt tot woest) en geeft de BMW een premium gebruiksgemak. Doorsparen voor een krachtigere benzinemotor is in Nederland niet echt nodig. Dieselen kan in de 20d, 25d en 30d versies, die respectievelijk 190 pk, 231 pk en 265 pk ontwikkelen. De laatste waarde is afkomstig van een 6 cilinder 3,0 liter motor en die heeft qua loopcultuur een streepje voor, maar prestatietechnisch kom je in de 20d niks tekort. De automatische transmissie is immers identiek! BMW zal op korte termijn overigens een M versie van de X4 (en X3) onthullen. Die krijgt dezelfde 6 cilinder motor als de nieuwe M3 / M4 met naar verwachting 474 pk.

Maar laten wij niet langer dagdromen over deze ongetwijfeld peperdure topversie, maar terugkeren naar de basis! Binnenin is de X4 radicaal veranderd in vergelijking met de editie uit 2014. Hier treffen wij namelijk een dashboard aan met een lay-out die erg lijkt op die van de 5-serie. De boordplank biedt onderdak aan het gebruikelijke multimediasysteem, dat nu een upgrade heeft ondergaan naar de Pro-versie. Connectiviteit mogelijkheden worden sterk benut met internettoegang en draadloze integratie van Apple Carplay of Android Auto. Daarnaast is er de BMW Remote app, waarmee bijvoorbeeld het navigatiesysteem of de airconditioning kan worden geprogrammeerd.

Als jij echter van deze functies wilt kunnen profiteren, dan moet je echter wel jouw knip nog een keer trekken. De vis wordt dus duur betaald, maar daar staat een exemplarische afwerking tegenover. Ook de kwaliteit van de gebruikte materialen is top. De stoelen bieden een zeer goede ondersteuning en kennen een veelheid aan instellingen; genoeg om de moeilijkste lichamen te bevredigen.

 

80%
80%
Awesome

Hoeveel sterren?

De instapprijs van de X4 xDrive20i is met 65.353 euro heel redelijk. Maar door een M Sport of X Line versie te kiezen, zal het tarief snel stijgen, zoals gebruikelijk bij de Duitse premiummerken. Voor de testauto, uitgerust met de X Line afwerking, het Executive pakket en enkele andere opties, moet ruim 80 mille worden betaald. Toch houdt ook die prijs deze X4 competitief. BMW is er in geslaagd om het comfortniveau drastisch te verbeteren en tegelijkertijd zijn sportieve karakter dankzij een lager gewicht te optimaliseren. Ja, de tweede generatie X4 is geen moment te vroeg gelanceerd!

  • 8
  • User Ratings (6 Votes)
    5.7

Comments are closed.