Elektrische Mini wordt heet

0

Mini zal dit jaar een elektrische versie van haar Hatch lanceren. Volgers van het autonieuws zal dit niet ontgaan zijn. Maar anders dan verwacht zal het model niet als een ‘actieradius wonder’ gepositioneerd worden, maar als een hete elektrische hatchback. De naam heeft Mini ook al klaar voor de emissieloze Hatch: Cooper S E.

Een sportieve positionering past natuurlijk uitstekend bij het merkimago van Mini. Voor de aandrijving zorgt de elektromotor van de BMW i3s. Met 184 pk doet die qua kracht maar weinig onder voor de 2,0 liter 4 cilinder unit van de Cooper S, die goed is voor 192 pk. De elektrische versie zal vanwege zijn accupakket zwaarder zijn, maar dat compenseert hij met het instant beschikbaar zijn van zijn motorkoppel van 270 Nm en de afwezigheid van een transmissie. Er gaat dus geen schakeltijd verloren, waardoor de hij even snel naar 100 km/u sprint als de Cooper S uitvoering, namelijk in 6,8 seconden.

Het accupakket van de i3 geeft de Mini Cooper S E een actieradius van 320 kilometer. Dat bereik is geen voorpaginanieuws, maar voor mensen die in of in de nabijheid van de stad wonen wel voldoende. Overigens is de actieradius wel groter dan die van de i3s. De BMW komt op een volle acculading maximaal 285 kilometer ver.

De onthulling van de elektrische versie valt samen met de 60ste verjaardag van Mini. Die wordt in april gevierd. Het Britse merk kan zo laten zien klaar te zijn voor de toekomst zonder haar geschiedenis te verloochenen. Het design van de Mini Cooper S E is immers onvervalst retro. Het uiterlijk van de elektrische versie zal naar verwachting beperkt worden aangepast. Het merendeel van de styling kenmerken zal identiek zijn aan de ‘normale’ Cooper S.

Mini denkt dat de elektrische hatchback een droom wordt om mee te rijden in de stad: het model combineert immers de begrippen ‘snel’, ‘moeiteloos’ en ‘handzaam’. De verkoop van de 3-deurs Mini Cooper S E start in het najaar. Autointernationaal.nl verwacht voor Nederland een prijs net onder de 40 mille grens. Daarmee wordt hij geen koopje, maar leaserijders hoeven slechts 4 procent bij te tellen. De Volkswagen e-Golf is natuurlijk een klasse groter, maar qua sprinttijd naar 100 km/u (9,6 seconden) in vergelijking met de emissieloze Brit een slak.

Comments are closed.