Maserati verandert van strategie

0

Dalende verkopen en winsten dringen Maserati er toe om een andere strategische koers te kiezen.

De nieuwe topman van Fiat Chrysler Automobiles, Michael Manley, erkent dat de organisatorische clustering met Alfa Romeo een foute beslissing was. Daardoor werd Maserati in rol van een volumemerk gedrukt, en dat past absoluut niet. Ook wordt daarmee het potentieel van het label tekort gedaan.

Manley heeft de Duitser Harald Wester weer aangesteld ans de merkchef van Maserati. Hij bekleede deze functie ook tussen 2008 en 2016. Wester heeft de taak gekregen om een nieuw managementteam voor Maserati samen te stellen en om de modelstrategie te herzien. Het is niet bekend of het luxe sportieve merk kan rekenen op extra investeringen.

Wester heeft inmiddels Jean-Philippe Leloup weggekocht bij Ferrari. Hij moet leiding gaan geven aan de nieuwe divisie met de naam Maserati Commercial. Ook de Noord Amerikaanse verkoopafdeling heeft inmiddels een nieuwe baas. Maserati is nu weer losgekoppeld van Alfa Romeo. Daardoor kan de focus van de eigen managers op het merk hersteld worden. Manley laat weten dat het nieuwe, door Wester te schrijven, toekomstplan gevlgd zal worden door een serie strategische beslissingen in het vierde kwartaal. Eerst moet het distributienetwerk op orde gebracht worden. Hiermee wordt ook bedoeld dat de productie beter afgestemd moet worden op de vraag.

Vorig jaar heeft Maserati diverse keren haar fabrieken moeten sluiten om de voorraad onverkochte auto’s niet te ver te laten oplopen. Manley verwacht dat Wester en zijn team in het tweede semester de grootste logistieke puinhopen opgeruimd zal hebben. Maserati is vorig jaar vooral hard geraakt door een aanzienlijke verkoopdaling in China. Ook zorgde de nieuwe WLTP regels voor verkooptegenwind.

Maar zoals bij elk bedrijf dat in de problemen komt, is het gebrek aan nieuwe producten de basisoorzaak van de verkoopdaling. Het modelduo GranTurismo en GranCabrio is 11 jaar oud, waarmee zij de nestors op de automarkt zijn. Bij de uit 2013 stammende Ghibli en Quattroporte beginnen de jaren inmiddels ook te tellen. Zelfs het jongste lid van de familie, de bijna 3 jaar oude Levante, verliest klandizie als gevolg van concurrentie van veel modernere concurrenten als de BMW X5, Mercedes GLE en Porsche Cayenne.

In het derde kwartaal van vorig jaar kwamen de verkopen van Maserati 26 procent lager uit dan in dezelfde periode van 2017. Eind september stond de afzetteller op slechts 26.400 auto’s. De verkoopdoelstelling voor het hele jaar was eerder al van 75.000 stuks neerwaarts bijgesteld naar 50.000 eenheden. Door het gebrek aan nieuwe modellen is er op de korte termijn geen zicht op verbetering.

In het originele toekomstplan van Maserati voor de periode t/m 2023, dat nog geschreven was onder regie van de voormalige Fiat Chrysler Automobiles topman Sergio Marchionne, werd een kleiner model SUV genoemd op basis van de Alfa Romeo Stelvio. Daarnaast was het plan dat de Alfieri coupé (zie computertekening) eindelijk realiteit gaat worden. Deze sportwagen moet zowel in volledig elektrische als in stekkerhybride uitvoering leverbaar worden. Dat geldt ook voor de compleet nieuwe opvolgers voor de Ghibli, Quattroporte en Levante.

Het is nog niet bekend welke wijzigingen Wester door zal voeren in het toekomstplan voor Maserati, maar als er bezuinigd moet worden of budgetten verschoven dienen te worden, dan is er wat voor te zeggen als de Ghibli en Quattroporte vervangen worden door één gezamenlijk sedan ontwerp. Daarvan kan dan voor de Chinese afzetmarkt een lange wielbasis versie ontworpen worden.

Comments are closed.