Overschaduwd door de Space Tourer: test Renault Scénic Blue dCi 120

0

Waarom de korte test?

Renault heeft de uit 2016 stammende Scénic voorzien van een nieuwe dieselmotor: de 1.7 Blue dCi 120 krachtbron. Die vervangt de voormalige 1.5 dCi 110 en 1.6 dCi 130 units. Hij is verkrijgbaar in de uitvoeringen Limited, Intens, Bose en Initiale Paris. De prijzen beginnen bij 37.290 euro. Is er sprake van echte vooruitgang?

Wat voor auto is het?

In andere modellen heeft Renault de 1.5 dCi 110 vervangen door een Euro6d-Temp Blue versie van dezelfde krachtbron met 115 pk, maar die werd te licht bevonden voor de Scénic. Zijn 1,7 liter motor is er ook in 150 pk configuratie. Die kan besteld worden in de Kadjar en Talisman. In vergelijking met de 1.5 dCi krijg je voortaan in de Scénic dus 10 pk extra. Daarnaast kan je rekenen op een motorkoppel van 300 Nm in plaats van 260 Nm; een waarde die bij 250 toeren minder al beschikbaar is.

Als Limited beschikt de Scénic over zaken als 6 airbags, een automatische noodremassistent, verkeersbordenherkenning, automatische airconditioning met 2 klimaatzones, cruisecontrole, een 6,7 inch touch screen (met radio, Bluetooth, spraakherkenning, stuurwielbediening en een tweetal USB aansluitingen), een in hoogte en diepte verstelbaar stuurwiel, een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, een verschuifbare achterbank met in 60:40 verhouding deelbare achterbankleuning, verwarmbare plus elektrisch verstelbare buitenspiegels, een elektrische parkeerrem, LED daglichten, mistlampen, een regensensor, een lichtsensor, een digitaal instrumentarium, sleutelloze toegang met ‘handsfree kaart’, startknop, in hoogte verstelbare passagiersstoel met omklapbare ruglening, een lade als handschoenenkastje, een centrale armsteun die verschuifbaar is, een uitneembare kofferbodem, 20 inch Black Daimond lichtmetalen velgen, Lane Departure Warning, automatisch in/uit schakelend grootlicht, een navigatiesysteem, Android Auto & Apple CarPlay, parkeersensoren voor & achter en een zwart dak. De Scénic is dus mooi compleet. Het enige wat ontbreekt is een achteruit rij camera. Die kost 250 euro extra.

Is het wat?

Dat de Blue dCi 1.5 dieselmotor aan de neus van de Scénic voorbij gaat, is vermoedelijk niet erg. Hij is voldoende krachtig voor aandrijving van de Mégane, maar in de recent vernieuwde Kadjar, die hoger en zwaarder is, kon hij minder overtuigen. De oliegestookte Scénic is met minimaal 1.562 kg nog eens 30 kg zwaarder dan de Kadjar. Ten opzichte van de oude 1,5 liter dieselmotor is de nieuwe 1.7 Blue dCi unit een enorme verbetering. Hij reageert beter op gaspedaalcommando’s en is voortaan ook onder de 1.800 toeren thuis. Ook is het niet langer nodig om terug te schakelen als je veilig wilt inhalen, of als je met volle vakantiebepakking een lange snelweghelling aan het beklimmen bent. Dat is dus te danken aan het veel genereuzere motorkoppel (40 Nm). Daarnaast zijn de verhoudingen van de 6 versnellingsbak iets korter dan die van de Kadjar.

Dus de 1.7 Blue dCi motor is in alle opzichten beter dan de 1,5 liter unit? Niet helemaal, want het heeft een klein defect: zijn hogere geluidsniveau. Het nieuwe blok ontbeert discretie bij het versnellen maar ook, en dat is vervelender, bij een constant tempo. Ook heeft de Scénic nogal last van windgeruis. Dat is jammer voor een model dat gezinnen tijdens lange ritten verwent met een comfortabele vering en relatief zachte zetels. De Scénic 1.7 Blue dCi verbruikt volgens Renault gemiddeld 4,9 liter per 100 km. Dat betekent een CO2-uitstoot van 127 gram/km. Dat is geen waarde om over naar huis te schrijven, want de 130 pk sterke Citroën C4 Space Tourer 1.5 Blue HDi houdt de milieuschade beperkt tot 105 gram.

Achterin zijn er 3 individuele stoelen waarvan de rugleuning apart neerklapbaar is. Dat is handig, maar deze opzet gaat ten koste van het zitcomfort op de centrale plaats. Verder valt de hoeveelheid beenruimte achterin voor een MPV tegen. Het formaat van de kofferbak schommelt tussen de 506 en 572 liter, afhankelijk van de positie van de verschuifbare achterstoelen.

 

60%
60%
Awesome

Hoeveel sterren?

Met een prijs van 37.290 euro voor de Zen uitvoering, is de Renault Scénic 1.7 Blue dCi 120 ongeveer even duur als de Citroën C4 Space Tourer BlueHDi 130 Feel (37.230 euro), de binnenkort te saneren Ford C-Max 1.5 TDCi Titanium (120 pk, 37.320 euro) en de Volkswagen Golf Sportsvan 1.6 TDI Highline (115 pk, 37.350 euro). De Duitse premium modellen BMW 2-serie Active Tourer en Mercedes-Benz B klasse zijn allebei duurder. Dat geldt ook voor de Opel Zafira. De nieuwe 1,7 liter dieselmotor geeft de keurig verzorgde en mooi complete Scénic merkbaar meer spierkracht, vooral bij lage toerentallen, maar het is jammer dat hij nogal veel geluid maakt. Per saldo geef ik de voorkeur aan de Citroën C4 Space Tourer BlueHDi 130. Die is niet alleen zuiniger, schoner, stiller en (op de snelweg) pittiger, maar biedt achterin ook meer beenruimte en heeft met 645 liter een grotere kofferbak.

  • 6
  • User Ratings (11 Votes)
    5.8

Comments are closed.