Pure perfectie: test nieuwe Mazda 3

0

Een paar jaar geleden schreef Autointernationaal.nl al dat Mazda de rol van Honda overgenomen heeft als meest eigenwijze Japanse automerk. De keuze om geen compacte slijtagegevoelige turbomotoren te gebruiken is daar het beste voorbeeld van. Ook qua design is Mazda typisch een merk waar (een fraaie) vorm boven functie gaat. Oog voor detail, scherp gesneden koplampen en een stijlvol lijnenspel worden belangrijker gevonden dan veel ruimte achterin of een maximaal formaat kofferbak.

Wordt Mazda beloond voor haar eigenzinnige koers? Ja en nee. Ja omdat de MX-5 al generatieslang erg populair is en omdat de CX-5 (en in mindere mate de CX-3) een succes zijn. Maar de lage volumemodellen vervullen in hun segment niet meer dan een bijrol. Zo ging de Mazda 3 vorig jaar in Nederland 808 keer over de toonbank. De Volkswagen Golf verkocht factor 12 keer beter (bij de CX-5 versus de Tiguan gaat het om factor 1,25 verschil). Het is dan ook begrijpelijk dat Mazda zich met de vierde generatie 3 meer in de kijker wil spelen. Sterker nog: het is van levensbelang om in het segment waar de verkopen onder druk staan vanwege te toenemen de populariteit van SUV modellen en premium alternatieven (met name de Mercedes A klasse, en vanaf eind dit jaar de sedan van Lynk & Co) te kunnen overleven.

Hoe wil Mazda het voor elkaar krijgen om meer op te vallen in het segment waar de Volkswagen Golf de toon zet? Het antwoord op deze vraag is: door verfrissend anders te zijn. Zowel qua design als in technisch opzicht. Mazda laat op beide terreinen zien de lef te hebben gehad om voor onconventionele oplossingen te kiezen, zonder daarbij te bezuinigen op de bouwkwaliteit. En het resultaat is beslist indrukwekkend.

Laten we met het design beginnen. Eigenlijk is dat ‘gewoon’ een evolutie van de bekende Kodo ontwerptaal van Mazda, maar dan wel extreem ver doorgevoerd. Zo kenmerkt de nieuwe 3 zich door een opvallend lage neuspartij, elegante carrosseriepanelen en een aflopende daklijn die vloeiend overgaat in de achterruit. Kijkend naar het formaat van de C stijl had Mazda een broertje dood aan de overzichtelijkheid van het koetswerk, maar het verschaft de nieuwe 3 wel een duidelijke visuele identiteit.

Het dashboard kenmerkt zich door een delicate harmonie tussen minimalisme, fraaie vormen die tot in de portieren doorlopen en premiummaterialen. Uit onderzoek van Mazda is gebleken dat een touch screen de bestuurder nogal veel afleidt. Hij kan zijn ogen dan niet goed op de weg gericht houden, terwijl hij ook de neiging heeft om voorover te buigen richting het scherm en dan onbewust aan het stuur te draaien. “Weg ermee!” was de conclusie in Japan. De nieuwe 3 heeft wel een naar de bestuurder toegedraaid groot (8,8 inch) display, maar de bediening doe je uitsluitend met de draaiknop op de middenconsole of via spraakinstructies. Omdat het scherm geen aanraakfunctie heeft, kon het verder weg worden geplaatst, in de gezichtslijn van de bestuurder als die aan het rijden is.

En het moet gezegd worden: de zitpositie voelt mede door de positie van dit scherm natuurlijk aan. Je rij houding is echt perfect. De herontworpen stoelen zijn van topkwaliteit en zowel de pedalen als de knoppen en de besturing hebben precies de juiste bedieningszwaarte. In ergonomisch opzicht is de werkplek voor de bestuurder een schot in de roos. De bediening is simpel, maar niet gevoelloos of afstandelijk. Je mist de aanraakfunctie van het centrale display geen moment. Sterker nog: in vergelijking met de eenvoud van de draaiknop van Mazda is een touch screen met zijn (sub)menu’s ronduit onhandig.

Het instrumentarium is configureerbaar, maar de optiemogelijkheden zijn hier beperkt. Mazda vond dat ze daadwerkelijk qua functionaliteit wat moesten toevoegen. Wie wil, kan daarnaast rij informatie op de voorruit projecteren. Verder is het dashboard en de rest van het interieur netjes afgewerkt.

Maar waar al voor werd gevreesd is waar: het uitzicht naar schuin achter is beroerd als gevolg van de dikke C stijl en de relatief kleine portierramen. Gelukkig monteert Mazda wel een grote binnenspiegel en heeft de achterruit een fors formaat. Verder is het ruimteaanbod voor achterpassagiers eerder ‘net acceptabel’ dan ‘royaal’. Met name door de aflopende daklijn zullen langere personen wat moeten inschikken.

En het formaat van de kofferbak is een lachertje: 295 liter. Er zijn diverse kleinere (B segment) auto’s die een grotere bagageruimte hebben. En in de eerder genoemde Volkswagen Golf past voor 380 liter aan spullen.

Niet alleen het interieur van de nieuwe Mazda 3 maakt een premium indruk, ook zijn rijeigenschappen zijn zeer volwassen. Dat is om te beginnen te danken aan een nieuw, stijver platform met een langere wielbasis en zowel voor als achter een grotere spoorbreedte. De keuze om achter te kiezen voor een torsie as in plaats van een volledig onafhankelijke ophanging zoals bij het oude model is misschien in technisch opzicht een stap terug, maar daar merk je in de praktijk niks van. Alle onderstel componenten zijn perfect op elkaar afgestemd. Het absorptievermogen van de vering is indrukwekkend zonder dat de 3 hierdoor aan scherpte of stabiliteit verloren heeft. Het ‘geheim van de smid’ zijn de banden. Mazda heeft bewust gekozen voor exemplaren met relatief zachte wangen. Vervolgens is de ophanging zó afgesteld dat de 3 nauwkeurig op commando’s van de bestuurder blijft reageren en er niets aan wegcontact verloren gaat tijdens het sturen en remmen.

Ook windgeruis rol geluiden zijn vrijwel afwezig dankzij een zeer goede isolatie van de cabine. De 3 is daardoor een erg stille en verfijnde auto. Maar meer nog dan met zijn comfortniveau maakt de Mazda indruk met hoe plezierig hij rijdt. Het vorige model scoorde op dit onderdeel ook al bovengemiddeld goed, maar zijn opvolger gaat nog een stap verder. Dat komt omdat Mazda bewust de bestuurder centraal heeft gesteld tijdens het ontwerpproces en niet de assistentiesystemen die toeleveranciers in de aanbieding hadden. De Japanners noemen dit “Jinba Ittai”: paard en ruiter. Men wilde de bestuurder het gevoel geven dat hij in controle is over zijn vervoermiddel en niet een stel elektronische hulpmiddelen. Overigens biedt Mazda heus wel een complete veiligheidsuitrusting; men wil immers met de 3 in aanmerking komen voor de volle 5 sterren van EuroNCAP. Maar de beschermengelen zijn tijdens het rijden dus niet leidend. En de afwezigheid van akoestische waarschuwing signalen, knipperlichtjes of te vroeg ingrijpende controlesystemen is beslist een weldaad.

Het gas geven, koppelen, schakelen en remmen verloopt in een mooie harmonie met elkaar. Iets meer gevoel in de besturing en in het eerste stuk van de rempedaalslag zou welkom zijn, maar ondermaats scoort de Mazda in dit opzicht zeker niet. Oneffenheden in het wegdek brengen de 3 niet uit zijn element, ook omdat er sprake is van een gelijkmatige gewichtsverdeling over beide assen. Overigens kan je ook aan de positie van de bestuurdersstoel merken dat de mens centraal stond bij de ontwikkeling van de nieuwe 3. Rijden in deze Mazda voelt daardoor net zo natuurlijk aan als lopen.

Dat het schakelen en koppelen in de nieuwe 3 probleemloos verloopt, is geen overbodige luxe want de testauto was voorzien van de bekende atmosferische 2,0 liter benzinemotor. Het is niet zozeer het vermogen (120 pk) dat behelpen is, maar de koppelkarakteristiek (210 Nm bij 4.000 toeren). Schakel lui rijden is er dus niet bij, maar dat is zoals gezegd geen straf. En als je de motor goed op toeren houdt, dan valt er met deze 1.350 kilo wegende Mazda prima mee te komen met de rest van het verkeer. Je zit in 8,6 seconden op 100 km/u. Pas boven de 4.500 krukasomwentelingen verliest hij iets aan loop cultuur. Een CO2-uitstoot van gemiddeld 119 gram/km is een nette waarde en vergelijkbaar met de emissie van zijn landgenoot Toyota Corolla 1.2 Turbo (116 pk, 185 Nm bij 1.500 toeren en 118 à 121 gram).

Toch is het jammer dat de 3 niet kon worden getest met de nieuwe 184 pk sterke 2,0 liter SkyActiv-X benzinekrachtbron met compressor en SCCI techniek (Spark Controlled Compression Ignition). Die belooft de koppelwaarde en het verbruik van een dieselunit te bieden. Mazda spreekt van een 20 à 30 procent lager benzineverbruik. Maar het is vooral die beloofde 184 pk die nieuwsgierig maakt: het nieuwe onderstel van de 3 lijkt dat vermogen namelijk prima aan te kunnen. Overigens zal de nieuwe 3 ook leverbaar worden met een 1,8 liter dieselmotor.

90%
90%
Awesome

Conclusie

Mazda heeft een meesterstuk afgeleverd. De nieuwe 3 is één van de meest spraakmakende auto's in zijn klasse. In die zin zijn de Japanners er in geslaagd om de spotlights in het C segment (weer) op zich gericht te krijgen. De verfrissend nieuwe 3 ziet er prachtig uit, zowel van binnen als van buiten, en hij rijdt heerlijk. Helaas is hij niet zo praktisch als sommige segmentgenoten, maar wie mooi onderweg wil zijn, moet nou eenmaal een beetje pijn lijden (althans: de achterpassagiers, de bagage en jijzelf als je achteruit aan het inparkeren bent). De ronduit plezierig rijdende Mazda 3 was al niet echt een werkpaard, maar met de nieuwe SkyActiv-X motor belooft hij een waar renpaard te worden! Die aandrijfversie is het wachten waard omdat de meerprijs dankzij ons BPM systeem beperkt zal zijn.

  • 9
  • User Ratings (34 Votes)
    7.4

Comments are closed.