Toyota toont verbeterde autonome Lexus

0

Toyota presenteert namens haar dochter Lexus op de CES elektronicabeurs, die later deze maand in Las Vegas van start gaat, een nieuwe zelfrijdende testauto. Die is gebaseerd op de nieuwe generatie LS 500h.

Voor de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s werd tot nu toe door Toyota gebruik gemaakt van de oude, inmiddels vervangen LS van luxedochter Lexus. De nieuwe, vierde lichting van het autonoom rijdende testvoertuig TRI-P4 is echter gebaseerd op de jongste generatie van de topsedan. Doel is om de auto in 2020 productierijp te hebben. Hij zal dan tijdens de Olympische Spelen aan het publiek worden gepresenteerd.

De TRI-P4 testauto moet onder allerlei omstandigheden volledig zelfstandig kunnen rijden. De hiervoor benodigde techniek heeft de naam Chauffeur. De bestuurder hoeft dus geen enkele rol meer te spelen. Maar als die wel wat te doen wil hebben, dan kan de techniek, Guardian genaamd, ook voor ondersteuning zorgen. “Deze systemen van de TRI-P4 werken mét mensen, om hen supermens te maken”, aldus een woordvoerder van Toyota.

De nieuwe, vierde lichting van de zelfstandig rijdende testauto TRI-P4 is voorzien van 2 additionele (onder meer warmtebeeld) camera’s aan weerszijden, 2 extra beeldsensoren met HDR ondersteuning aan de voor & achterkant en nieuwe chiptechnologie. De lidar bestaat nog steeds uit 8 scanmodules: 4 op het dak en 1 exemplaar op elke hoek van het voertuig.

De modules op het dak steken nu minder hoog uit. Inspiratie voor het dakelement, waarin alle sensoren zijn geïntegreerd, deden de Japanse designers van het Toyota Research Institute (TRI; een dochteronderneming van Toyota North America die zich onder meer richt op de ontwikkeling van veiligheidssystemen) op bij sciencefiction films. Indien ze niet gebruikt worden, zijn de Lidar en de camera’s niet langer zichtbaar.

Het radarsysteem is verbeterd om het voertuig rondom van dichtbij te kunnen laten zien. Volgens zijn scheppers maakt de TRI-P4 directere en vloeiender verlopende ingrepen van de autonome systemen mogelijk dan zijn voorganger. De 2 camera’s aan de zijkant van de auto worden gebruikt om de omgeving van het voertuig nauwkeuriger in de gaten te houden.

De nieuwe test beschikt daarnaast over fors meer rekenkracht. Dit vertaalt zich in vlottere reacties van de auto en maakt ook mogelijk dat verschillende algoritmen parallel aan elkaar het leerproces versnellen. De computer betrekt zijn stroom van de hybride accu van de LS 500h. Bij de TRI-P3 van vorig jaar verkreeg het systeem nog elektriciteit van een eigen 12V accu. Die dient nu als back-up.

De technologie werd compacter en bevindt zich niet langer in de kofferbak. Dit betekent dat de autonoom rijdende LS 500h nu een normale bagageruimte heeft. Bij de TRI-P3 nam de computerbox, net als bij veel andere autonome auto’s, nog een groot deel van de kofferbak in. De slimme, plat verpakte techniek zit nu verticaal verstopt achter de rugleuning van de achterbank. Komende lente worden de eerste testauto’s gebouwd.

Comments are closed.