Autoverkopen januari: de Nederlandse particulier laat het afweten

0

In januari werden in Nederland 47.701 nieuwe personenauto’s op kenteken gezet. Dat is 18,8 procent minder dan in dezelfde maand vorig jaar. Met name particuliere kopers lieten het afweten. Die kiezen in toenemende mate voor privé lease.

Bij privé lease is de auto formeel geen eigendom van de particulier en deze wordt dus geregistreerd op naam van een leasemaatschappij of dealer. De klant betaalt een vast maandbedrag waarin alle kosten voor verzekering, motorrijtuigenbelasting, afschrijving, onderhoud en reparatie zijn opgenomen. Dat is een steeds populairdere vorm om een auto te ‘kopen’. Er is minder onzekerheid voor de klant en hij hoeft niet tienduizenden euro’s als startbedrag mee te nemen naar de dealer. Dat hij per saldo duurder uit kan zijn, boeit hem niet. ‘Wie dan leeft, wie dan zorgt’ past bij de tijdgeest van vandaag.

Voor 2019 verwacht Autointernationaal.nl een verkoopniveau iets onder het totaal van 2018. Reden is dat de registratie door zakelijk rijders van een aanzienlijk aantal elektrische auto’s vorig jaar nog versneld plaats vond, om zo zoals gezegd nog volop te kunnen profiteren van een tot 4 procent verlaagde bijtelling. Die exemplaren komen dus niet op conto van 2019. Verder is de economische groei wereldwijd duidelijk aan het afnemen en dat heeft zijn weerslag op het consumentenvertrouwen. Dat het Nederlandse kabinet van affaire naar affaire struikelt; zaken die door televisieprogramma’s als Nieuw Zuur graag breed wordt uitgemeten, doet de autoverkopen ook geen goed, net zo min als de Brexit chaos. Reken dus op hooguit 440.000 exemplaren. De verkoopdaling van 18,8 procent in januari past in dit beeld.

De populairste automerk in januari was Volkswagen met 7.312 registraties en 15,3 procent marktaandeel. Deze Duitser leverde wel sterk in ten opzichte van januari 2018, toen er 28,1 procent meer auto’s op kenteken gezet konden worden. De rest van de top 5 bestond uit achtereenvolgens Opel (3.692 registraties en 7,7 procent marktaandeel), Peugeot (3.479 en 7,3 procent), Ford (3.088 en 6,5 procent) en BMW (3.040 en 6,4 procent). De rest van de top 10 bestond achtereenvolgens uit Kia (2.584 registraties), Skoda (2.499), Volvo (2.446), Renault (2.011) en Hyundai (1.787).

Normaal gesproken komt ook Renault in de top5 voor, maar dit merk zit nog middenin de WLTP certificatie ellende. Dit uit zich in aanmerkelijk minder registraties voor de Twingo, de Captur en de Mégane. Daarnaast loopt de huidige generatie Clio op zijn laatste benen. De WLTP problematiek geldt ook voor Renault dochter Dacia en voor Audi. Peugeot betrad afgelopen maand het erepodium dankzij successen de populaire 108, 3008 en 5008. Zelfs de 308 wist meer klanten te trekken dan in januari 2018. Dat de 208 op zijn retour is, is gezien de aanstaande onthulling van zijn opvolger niet meer dan logisch.

De 3 sterkst plussende automerken waren in januari BMW (3.040 registraties; +15,5 %), Nissan (1.349; +12,1 %) en Seat (1.576; +6,3 %). Andere autofabrikanten die afgelopen maand hun marktaandeel wisten te vergroten, waren in alfabetische volgorde Bentley, Citroën, DS, Fiat, Ford, Honda, Mazda, Mercedes, Mini, Mitsubishi, Peugeot, Skoda, Suzuki en Volvo.

De 3 sterkste dalers waren Renault (2.011 registraties; -48,7 %), Hyundai (1.751; -35,0 %) en Audi (1.660; -31,2 %). Hyundai boekt forse verliezen met de i10, Ioniq en Tucson, maar haalt gelukkig wat terug met de populaire Kona die nu ook leverbaar is in een volledig elektrische uitvoering. Merken waarvan de afzet in januari minimaal halveerde, waren in alfabetische volgorde Dacia, Jaguar, Maserati, Porsche, Smart en Subaru (bijna). Tesla wist het registratieaantal constant te houden, maar dat is uitsluitend te danken aan de nieuwe Model 3. Naar de modellen S en X was veel minder vraag. Dat is niet verwonderlijk gezien het enorme aantal kentekenregistraties in december. Om dezelfde reden zit Jaguar met de I-Pace nu in de hoek waar de klappen vallen. Alle merken in de top10 deden het afgelopen maand slechter dan in januari 2018. Op BMW na dan, waar vooral de SUV modellen voor uitstekende cijfers zorgden. Dat is duidelijk de ‘X factor’: een verse X3 met een flinke scheut X2, X4 en X5 zorgt bij dit merk voor de winst.

De modellen die in januari het meest op kenteken werden gezet, waren achtereenvolgens de Volkswagen Golf (exclusief Sportsvan uitvoering 2.312 registraties en 4,8 procent marktaandeel), de Volkswagen Polo (2.087 en 4,4 procent), de Ford Focus (1.407 en 2,9 procent), de Kia Picanto (1.243 en 2,6 procent) en de Volkswagen Up (1.134 en 2,4 procent). De rest van de top 10 bestond achtereenvolgens uit de Skoda Octavia (1.007 registraties), de Ford Fiesta (956), de Opel Astra (921), de Volkswagen T-Roc (889) en de Peugeot 108 (834).

Modellen die in januari minimaal 400 keer over de toonbank gingen, waren in alfabetische volgorde de Audi A3/S3/RS3 (426), de BMW 1-serie (445), de BMW 3-serie (424), de Citroën C1 (491), de Fiat 500 (447), de Ford Fiesta (956), de Ford Focus (1.407), de Hyundai Kona (678), de Kia Picanto (1.243), de Kia Niro (615), de Mazda CX-5 (441), de Mercedes-Benz A klasse (483), de Mini Hatch (497), de Nissan Qashqai (594), de Opel Karl (750), de Opel Corsa (693), de Opel Crossland X (406), de Opel Astra (921), de Opel Grandland X (470), de Peugeot 108 (834), de Peugeot 208 (430), de Peugeot 308 (589), de Peugeot 3008 (430), de Peugeot 5008 (515), de Renault Clio (619), de Renault Mégane (438), de Seat Ibiza (477), de Skoda Octavia (1.007), de Suzuki Ignis (443), de Suzuki Swift (462), de Toyota Aygo (596), de Toyota Yaris (511), de Volkswagen Up (1.134),de Volkswagen Polo (2.087), de Volkswagen Golf (exclusief Sportsvan uitvoering 2.230), de Volkswagen T-Roc (889), de Volkswagen Tiguan (424), de Volvo V40 (576), de Volvo XC40 (523) en de Volvo V60 (744).

Reageren is niet mogelijk.