Bescheiden entertainer: test Mazda 3 1.8 SkyActiv-D

0

Waarom de korte test?

Mazda gaat haar nieuwe, vierde generatie 3 niet alleen leveren met de bekende SkyActiv-G en de als revolutionair omschreven SkyActiv-X benzinemotor, maar ook in dieseluitvoering. Dat is voor een Japanse personenwagenfabrikant bijzonder. Mitsubishi, Subaru, Suzuki en Toyota hebben de dieselmotor inmiddels afgezworen. Honda investeert er geen geld meer in en de kans is groot dat de volgende generatie Nissan Juke, Qashqai en X-Trail niet meer in oliegestookte vorm te koop zal zijn.

Alleen Mazda, het meest eigenwijze Japanse automerk, houdt dapper stand. En daar is wat voor te zeggen, want concurreren in het Europese C segment is al moeilijk genoeg. Anders dan Toyota heeft Mazda geen groot klantenbestand van hybride fans. Toch zingt dit merk wel een olie gestookt toontje lager: in plaats van het forse 2,2 liter dieselblok lepelen de Japanners nu de bescheidenere 1.8 SkyActiv-D unit van de CX-3 in het vooronder van de nieuwe 3. Deze kennismakingstest geeft antwoord op de vraag of Mazda daarmee een volwaardig alternatief voor de Ford Focus EcoBlue, Peugeot 308 BlueHDi en Volkswagen Golf TDI in huis heeft.

Wat voor auto is het?

Om in het drukke C segment een deuntje mee te kunnen blazen, is het zaak dat je opvalt. Dat doet de nieuwe Mazda 3 zeker. Hij heeft een heel eigen stijl en straalt veel zelfvertrouwen uit. Andere fabrikanten zouden het misschien niet aangedurfd hebben om zo terughoudend te zijn met chroomgebruik of om zo’n kleine raampartij aan te brengen.

De zelfverzekerde uitstraling past goed bij de sterke reputatie van Mazda op het gebied van rij plezier. Van geen enkel model van dit merk kan het weggedrag als nuffig worden omschreven. En zelf schakelen is een genot. Gelukkig maar, want de meerprijs van de automaat is relatief fors: 3.200 euro. En dan krijg je geen sexy transmissie met dubbele koppeling of een 8-traps exemplaar, maar een bak waar het versnellingenaantal zich in de achterhoede bevindt (6).

De nieuwe 3 met 116 pk en 270 Nm sterke 1,8 liter dieselmotor moet ook in deze traditie passen. Als extra troef schermt Mazda met een bovengemiddeld hoge interieurkwaliteit waar bijvoorbeeld Ford nog een puntje aan kan zuigen. Stilletjes lijken de Japanners daarmee het premiumsegment betreden te hebben. Dat komt tot uiting in een zelfbewuste prijsstelling: in naamloze basisuitvoering kost de Mazda 31.590 euro en als Comfort (met tijdelijk een geluidsinstallatie van Bose gratis) 33.340 euro. Voor hetzelfde geld krijg je bij de volumemerken spannender klinkende uitrustingniveaus zoals Executive (Kia) en Highline (Volkswagen).

Is het wat?

Maar zodra jij de deur opent en je in de lage stoelen van de nieuwe 3 laat zakken, zijn verdwijnen alle kanttekeningen bij de prijs:uitrusting verhouding als sneeuw onder de zon. De zetels maken met hun uitstekende steun en goede omsluiting van het lichaam direct duidelijk dat de Mazda geen liefdeloos massaproduct is, maar een met liefde en zorg ontworpen auto.

Ook in andere opzichten maakt de cabine een premium indruk. De uitvoering is op een prettige manier minimalistisch, waarbij Mazda niet zo ver is gegaan dat het bedieningsgemak er onder zou kunnen lijden. Je krijgt precies het aantal fysieke knoppen dat nodig is, namelijk voor de airconditioning annex temperatuurregeling. Het nieuwe 8,8 inch grote infomediascherm is goed afleesbaar en reageert snel op instructies. Een navigatiefunctie is daarbij standaard. De bediening is simpel dankzij een solide aanvoelende draaiknop direct achter de pook.

Gecombineerd met een meer genereus gebruik van lederen bekleding dan gebruikelijk is voor een auto in deze prijsklasse, plus de toepassing van smaakvol vormgegeven plastic panelen, zorgt dit voor een cockpit die allesbehalve gewoontjes oogt en die een lust voor het oog is. Bij Ford krijg je in dit opzicht duidelijk minder waar voor je geld en zelfs Volkswagen zal zich uitgedaagd voelen door de kwaliteitsuitstraling die Mazda biedt.

Daar staat tegenover dat het ruimteaanbod achterin niet overhoudt. Afijn, het maakt duidelijk dat de prioriteit van Mazda tijdens de ontwerpfase van de nieuwe 3 ergens anders lag: bij de bestuurder. In deze auto moet je zelf rijden en je niet laten rijden. Rij plezier is duidelijk bij de prijs inbegrepen. De diverse bedieningsorganen hebben precies de juiste zwaarte en de handbak schakelt als een warm mes door de boter.

De Mazda 3 duikt gretig elke bocht in, wetende dat hij over veel grip beschikt. Zelfs een klunzig rijdende bestuurder weet hem niet makkelijk uit balans te brengen. De besturing biedt weliswaar iets minder feedback dat de installatie van de Ford Focus, maar de Volkswagen Golf weet hij in dit opzicht duidelijk achter zich te laten. Daar staat tegenover dat die Duitser met meer finesse veert. De Mazda biedt in dit opzicht minder comfort, waarschijnlijk het gevolg van de keuze om een torsie as achter te monteren in plaats van een volledig onafhankelijke ophanging.

Op papier werkt de 1.299 kilo zware Mazda 3 1.8 SkyActiv-D de sprint naar 100 km/u in 10,3 seconden af. Een acceptabele tijd, maar zijn dieselmotor is duidelijk het minst sportieve aspect van deze Japanner. Er is sprake van een duidelijk turbogat zodat het even kan duren voordat er op gaspedaalcommando’s gereageerd wordt. Eenmaal op toeren is de 1.759 cc unit goed bij de les. De 4 cilinder blijft dan mooi stil en het testverbruik was relatief gunstig. Mazda geeft een emissiewaarde van 107 gram CO2/km op, waarmee de 3 nipt milieuvriendelijker is dan de Golf.

 

80%
80%
Awesome

Hoeveel sterren?

De belangrijkste troeven van de nieuwe Mazda 3 zijn het design, het hoogwaardige interieur en het vermakelijke weggedrag dat hij biedt. Dat is voldoende om zich van de verkooptechnisch grote jongens in zijn segment te kunnen onderscheiden. De prijsstelling is daarbij geen sta in de weg. Het ontbreken van een stationwagon variant zal evenwel de afzetaantallen bescheiden houden. Maar voor diegenen die meer ruimte en/of een grotere interieurvariabiliteit zoeken, komt Mazda op korte termijn met de technisch identieke CX-4 cross-over.

  • 8
  • User Ratings (19 Votes)
    6.7

Comments are closed.