Cupra doopt nieuw topmodel Formentor

0

Cupra zal begin maart op de autosalon van Genève een conceptstudie voor een nieuw, eigen model presenteren: een coupéachtige SUV die anders dan verwacht niet Terramar gaat heten maar Formentor.

Naar eigen zeggen houdt de Formentor het midden tussen een sportwagen en een SUV. De auto zou model staan voor de toekomst van Cupra. Anno 2019 mag in een conceptstudie een (deels)elektrische aandrijflijn niet ontbreken. In de Formentor is die aanwezig in de vorm van stekkerhybride techniek.

Cupra heeft voor de combinatie van een sportwagen met een SUV gekozen omdat momenteel de verkopen van auto’s in het cross-over segment enorm groeien. Met de Formentor denken de Spanjaarden daar optimaal op in te kunnen spelen. Hij ligt laag bij de grond om zijn sportiviteit te benadrukken. Dit karakter komt ook tot uiting in de lange motorkap en de brede schouderpartij. De 2 kleuren van de carrosserie maken het silhouet van de Formentor visueel lichter, maar doen volgens de ontwerpers eveneens denken aan de kleurcombinaties van robuuste terreinwagens.

In tegenstelling tot een traditionele SUV oogt de Formentor niet grof, maar juist elegant. Die uitstraling wordt naar eigen zeggen versterkt door het bijzondere ontwerp van de achterlichten en de matblauwe carrosseriekleur van de auto.

De cockpit van de Formentor is minder expressief dan het uiterlijk. Zo had het dashboard ook uit een nieuw model van Skoda kunnen komen. Maar daar ontkwam Cupra niet aan aangezien zij verplicht diende te winkelen in de schappen van het Volkswagen concern. De Spanjaarden hebben het premiumkarakter proberen te benadrukken door met leer en koolstofvezel beklede kuipstoelen. Ook zijn er interieuraccenten in hoogglans zwart en donkerchroom. Een digitaal instrumentarium ontbreekt vanzelfsprekend niet. Het scherm van het navigatiesysteem is 10 inch groot.

Voor de aandrijving van de Formentor zorgt een stekkerhybride aandrijflijn met een gecombineerd vermogen van 245 pk. Aangezien de Cupra Ateca een 300 pk sterke motor heeft, stelt dit vermogen enigszins teleur. Maar dat wordt (wellicht) gecompenseerd door het directe koppel van de elektromotor.

Een DSG automaat met dubbele koppeling is standaard, evenals het adaptieve DCC onderstel, een sperdifferentieel en het Progressive Steering systeem. Opvallend genoeg ontbreekt vierwielaandrijving. De Formentor is uitgerust met een relatief grote batterij, waardoor hij tot maximaal 50 kilometer ver kan komen op elektrische kracht alleen (WLTP).

Reageren is niet mogelijk.