Groene gezinsvriend: test Toyota Corolla Touring Sports

0

Waarom de korte test?

De Auris had de Corolla vervangen en nu vervangt de Corolla de Auris. Maar dat is niet het enige dat verandert is, aangezien Toyota’s hybride middenklasser niet alleen wordt aangeboden met bestaande, vredige aandrijflijn van de Prius, maar ook in een gloednieuwe 180 pk specificatie. Om die te testen in Touring Sports uitvoering, zocht ik de buitenwegen van het eiland Mallorca op.

Wat voor auto is het?

De redenen om de naam Auris op te geven en terug te keren naar die van Corolla voor de compacte Toyota, lijken aanzienlijk te variëren, afhankelijk van de spreker en het tijdstip waarop de vraag wordt gesteld, maar de rode draad bij alle argumentaties is dat het Japanse automerk dit gedaan heeft omwille van wereldwijde homogenisering. Aan de verkopen kan het in ieder geval niet gelegen hebben, want tot zijn pensionering bleef de tweede generatie Auris goed verkopen. Maar als de modelnaam Camry terugkeert naar Europa, waarom dan ook niet Corolla?

Dat de Auris opvolger niet alleen wordt aangeboden met de 122 pk sterke aandrijflijn van de Prius, maar ook met een nieuwe 180 pk unit, illustreert het vertrouwen dat Toyota heeft in haar hybride techniek. En dat is terecht, want de populariteit van dergelijke modellen neemt gestaag toe. Dit in tegenstelling tot die van dieseluitvoeringen. Toyota zag tijdig in dat hier sprake is van een zinkend schip en biedt de Corolla dus niet aan als ‘D-4D’. Door de hybride techniek in 2 smaken aan te bieden, kan de autoconsument kiezen uit ‘zeer zuinig in combinatie met acceptabele prestaties’ en ‘iets minder zuinig, maar duidelijk een vlotter motorkarakter’. Het is het verschil tussen in 11,1 seconden op 100 km/u zitten en 3,3 liter benzine verbruiken of daar 8,1 seconden en 3,7 liter van kunnen maken. In beide gevallen zijn de motoren gekoppeld aan een CVT automaat.

Is het wat?

Over het uiterlijk van de onlangs geteste Hatchback heeft Autointernationaal.nl zo zijn twijfels. Dat komt met name door de afgezakte kontpartij. Ook de rode carrosseriekleur lijkt hem niet goed te staan, al is dat natuurlijk een kwestie van smaak. Maar als diep donkerbruine Touring Sports ziet de Corolla er prima uit. Dynamisch zelfs, maar ook discreet. De grotere overhang achter lijkt beter in harmonie met de tamelijk drukke voorzijde te zijn.

Binnenin is de sfeer verfijnd dankzij een blauwachtige verlichting die voor een zeer mooi effect zorgt en den afwerking is. Verder beschikt de Corolla over een fraai digitaal instrumentarium van 7 inch dat geflankeerd wordt door 2 halve meters. De middenconsole wordt gedomineerd door een enorm 8 inch scherm. Erg elegant oogt het display niet, maar het zit wel uitstekend in het gezichtsveld en van scherpe reflecties is geen sprake.

Toyota heeft ook veel aandacht gehad voor de veiligheid en de rij hulpmiddelen. Zelfs de instapuitvoering komt er in dit opzicht niet karig van af. Ronduit handig zijn natuurlijk de adaptieve cruise controle, de rijbaan hulp, de verkeersborden herkenning en de automatische noodrem hulp met detectie van voetgangers en fietsers. Dat is allemaal standaard. De duurdere versies bieden tevens zaken als een actieve parkeerhulp, een achteruit rij camera en dode hoekbewaking.

Tijdens de test van de Hatchback uitvoering werd opgemerkt dat het achterin de Corolla maar een krappe bedoening is en dat de kofferbak ronduit klein is. Deze Touring Sports versie scoort wat dit betreft beter, maar nog steeds niet optimaal. Het oprekken van de wielbasis met 60 mm is niet voldoende om te voorkomen dat de knieën van volwassenen de voorstoelen aanraken. Bovendien is er bij aanwezigheid van een panorama schuifdak onvoldoende hoofdruimte, althans voor personen die langer zijn dan 1,80 meter. Wees er dus bewust van dat aanvinken van deze optie resulteert in 22 mm minder speling. Ten slotte: waarschijnlijk vanwege de implantatie van de batterij, is het zitvlak van de achterbank overdreven stevig.

Gelukkig biedt de kofferbak van de Corolla Touring Sports één van de grootste laadvolumes in zijn segment. Er past voor 598 liter aan bagage in bij de 1.8 Hybrid uitvoering, of 581 liter bij de 2.0-configuratie. Omklappen van de achterbankleuning levert een stouwcapaciteit van 1.606 liter op: waarden die zeer goed zijn voor een auto uit het C segment. Dit in tegenstelling tot de Hatchback, waar na 361 respectievelijk 313 liter bagage de kofferklep dicht moet.

De Touring Sports is er als 2.0 Hybrid in 4 uitrustingniveaus: First Edition (33.395 euro), Style (35.995 euro), Executive (38.995 euro) en Premium (41.995 euro). Standaard bij de eerste zijn mistlampen vóór, automatisch inklapbare plus verwarmbare buitenspiegels, het eerder genoemde multifunctionele 7 inch display, een automatisch dimmende binnenspiegel, schakelflippers achter het stuur, een regensensor, het Toyota Touch 2 Go Plus navigatiesysteem en 17 inch lichtmetalen velgen met 225/45R17 banden.

De Corolla Style heeft als meeruitrusting instapverlichting aan bestuurders & passagierszijde, Bi-LED koplampen, parkeersensoren voor & achter, sleutelloze toegang, stoelverwarming op beide stoelen (instelbaar), lederen afwerking van de middenconsole, een lendensteun op de bestuurderstoel, de mogelijkheid om draadloos de telefoon op te laden, voorruitprojectie, een automatisch inparkeer functie en automatisch grote licht. De Corolla Executive onderscheidt zich in de vorm van privacyglas, specifieke exterieuraccenten, sportstoelen met halflederen bekleding, ventilatieroosters achter, piano black & lederen afwerking van het interieur, Blind Spot monitor met Lane Change Assist en 225/40R18 banden met 18 inch lichtmetalen velgen. De Corolla Premium doet hier nog een schepje bovenop in de vorm van een panoramisch schuif/kanteldak óf Bi-Tone carrosseriekleurstelling, Matrix LED koplampen, zwarte of bruine Alcantara lederen bekleding, automatisch verstelbare koplampen, verwarming van de achterbank en een JBL geluidsinstallatie met 8 speakers.

De testauto is zoals gezegd uitgerust met 180 pk (en 190 Nm). Het is de eerste keer dat een hybride Toyota zo’n cavalerie aan paarden biedt. Dat zal automobilisten die van opschieten houden doen watertanden, maar feit is dat de Corolla Touring Sports uitblinkt bij een relaxte rij stijl: de 2 typen motoren werken dan heel discreet en soepel samen en in de cabine heerst de stilte van een kathedraal. Tegelijkertijd is het benzineverbruik spectaculair laag. Vind jij het een uitdaging om je over te geven aan de geneugten van ‘eco rijden’ dan is zelfs een sensationeel gemiddelde van 4,5 liter per 100 km mogelijk.

Wat demping betreft, lijken de 17-inch wielen een betere keuze dan de optionele 18 inch exemplaren. Zij beschikken namelijk over een grotere bandflank waardoor zij oneffenheden in het wegdek beter weg filteren. Bij de 18 inch wielen dringen die soms de cockpit binnen. De sfeer aan boord is verder perfect sereen met veel veercomfort zonder dat Toyota daarbij in de val is getrapt van overdadige rolbewegingen. Dankzij de prettige besturing en de goede overzichtelijkheid van de carrosserie is de wendbaarheid uitstekend.

Twijfels zijn er wel over hoe het vermogen van de krachtige aandrijflijn op een effectieve manier op de ondergrond overgebracht wordt; tenminste als de rechtervoet niet met beleid gedoseerd wordt. Maar het moet gezegd worden dat, als het tempo verhoogd wordt (uiteraard in overeenstemming met de regels van de weg), en daar koop je tenslotte een auto met 180 pk voor, de Corolla een dynamiek biedt waartoe de Auris niet in staat was, met een precieze voortrein en een opmerkelijke behendigheid. De punch is daar en je kan in een zeer respectabele 8,1 seconden op 100 km/u zitten. Ter vergelijking: de Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost met 182 pk en conventionele 8-traps automaat voert dezelfde oefening in 8,5 seconden uit.

De CVT beschikt over 6 virtuele versnellingen die via de schakelflippers achter het stuur kunnen worden geselecteerd. Dit beperkt enorm de lyrische toerenvlucht die dit type transmissie geneigd is te nemen, maar het is geen wonderoplossing. De flipperbediening voelt niet echt prettig aan dus eigenlijk is dat een overbodige voorziening. Je overgeven aan het automatische karakter van de CVT is misschien minder meeslepend, maar blijkt uiteindelijk effectiever te zijn. Zeker, de Corolla beschikt duidelijk over de beste CVT die vandaag de dag op de markt is en stelt je in staat om dynamisch te rijden, maar een conventionele automaat of een exemplaar met een dubbele koppeling heeft nog steeds duidelijk de voorkeur op dit gebied. Bij het testen van de Hatchback werd al opgemerkt dat de Corolla geen pure sportwagen is, en dat is bij de Touring Sports (natuurlijk) niet anders. Maar met een beetje goede wil kan je de 2.0 Hybrid wel omschrijven als een GT die klaar is om veel kilometers in een gestaag tempo te verorberen, en dat in comfort en stilte, terwijl hij een voorbeeldige soberheid toont.

 

90%
90%
Awesome

Hoeveel sterren?

De Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid heeft geen directe concurrenten. In het C segment kan je weliswaar ook de Prius of de Hyundai Ioniq kopen, maar dat zijn geen stationwagons. De Kia Niro is als cross-over enigszins een alternatief. Het C segment wordt nog steeds gedomineerd door modellen die puur op benzine of diesel rijden. Qua verbruik en emissie steekt de Corolla Hybrid met kop en schouders boven zijn prijsgenoten uit. Dat geldt met name voor de 1,8 liter versie met 122 pk. Bovendien is de prijs:uitrusting verhouding van de Toyota erg aantrekkelijk. Voor de koele rekenaar is de 2.0 Hybrid met 180 pk iets minder aantrekkelijk want duurder en iets onzuiniger, maar daar staat een superieur prestatievermogen tegenover. Al met al is de geteste Corolla Touring Sports dus een extreem veelzijdige auto, maar nog altijd uiterst concurrerend geprijsd. Enige smet op het blazoen is dat achterpassagiers zich duidelijk minder welkom zullen voelen in deze Toyota.

  • 9
  • User Ratings (35 Votes)
    6.4

Comments are closed.