In 4 seconden op 100 km/u: Mini John Cooper Works GP

0

Mini lepelt de 306 pk / 450 Nm sterke 2,0 liter motor van de BMW X2 M35i in haar Hatch. Dat die dan niet meer in de gewone Cooper categorie valt, mag duidelijk zijn. Immers, voor de 231 pk sterke variant wordt de John Cooper Works benaming gehanteerd.

Wie de GP versie van de Mini John Cooper Works in het verkeer wil herkennen, moet op de grote koolstofvezel dakspoiler letten. Ook beschikt het nieuwe topmodel over bredere wielkasten en forse velgen met GP logo. Daarnaast vind je een speciale uitlaat met 2 vuistdikke uitlaat eindstukken terug onder de hete Hatch. De aërodynamica (een heftige combinatie van allerlei flapjes en andere deflectors die speuren naar zoveel mogelijk neerwaartse druk) en een optimale koeling spelen eveneens een belangrijke rol bij het optimaliseren van de prestaties. Het moet de snelste productie Mini ooit worden.

De ingenieurs van Mini gebruikten naar eigen zeggen ook een hoop lichtgewicht materialen om de sportieve ambities van de John Cooper Works GP uitvoering kracht bij te zetten. Verder kondigen zij een aangepast onderstel met een serieus sperdifferentieel aan waarvoor gebruik is gemaakt van de knowhow die de Britten opdeden in de racerij. In september 2017 presenteerde Mini al de John Cooper Works GP Concept. Het productiemodel wijkt hier vermoedelijk nauwelijks van af. Dat valt althans op te maken uit de eerste 3 beelden die de Britten hebben vrijgegeven. Of ook de achterbank weggelaten wordt, is nog niet bekend.

Mini koppelt de 306 pk en 450 Nm sterke krachtbron van de derde editie van de John Cooper Works GP aan een 8-traps Steptronic Sport automaat. De 2,0 liter komt ook voor de Clubman en Countryman beschikbaar zodra deze modellen een facelift ondergaan. Deze grotere Mini’s delen hun platform met de X2. Op dit moment worden de laatste circuittests met de extreme Mini uitgevoerd. Zodra er eventueel aanpassingen zijn doorgevoerd, gaat hij in productie. De nieuwe John Cooper Works GP komt pas in 2020 op de markt. Volgens Mini kan de auto (en de ophanging) goed omspringen met “het exceptioneel hoge vermogen van de nieuwe motor”. Laten we het hopen.

Hadden zijn voorgangers nog een oplage van 2.000 exemplaren, dit keer zullen er 3.000 stuks van de John Cooper Works GP de fabriek verlaten. Mini heeft het productievolume al verhoogd, want de fabrikant was in eerste instantie van plan om 2.500 eenheden van de nieuwe editie te vervaardigen. Mini adviseert jou dan ook snel te zijn als jij een (genummerd) exemplaar wilt bemachtigen want de voorgangers waren allemaal uitverkocht nog voordat de productie goed en wel op gang kwam. Prestaties zijn nog niet bekend, maar Autointernationaal.nl verwacht dat de John Cooper Works GP in 4,0 seconden op 100 km/u moet kunnen zitten.

De eerste keer dat er een topmodel onder de aanduiding GP gelanceerd werd, was in 2006. Die officieel tot Mini Cooper S John Cooper Works GP Kit gedoopte versie was voorzien van een tot 218 pk opgevoerde 4 cilinder compressormotor. De auto werd door Bertone gebouwd. In 2012 kreeg het GP verhaal een vervolg en nu zijn wij dus (bijna) toe aan de derde aflevering.

Reageren is niet mogelijk.