Nieuwstelex

0

+++ DACIA roept 91.000 auto’s terug. Reden is dat de airbag niet helemaal open gaat bij een aanrijding. Het euvel doet zich voor bij de modellen Logan, Sandero en Dokker die vorig jaar tussen april en augustus van de band liepen. Die moeten terug naar de dealer. Oorzaak is een fout in het productieproces van de airbag. Die kan nu dienstweigeren bij een aanrijding. Of er ook auto’s in Nederland terug moeten en zo ja, hoeveel, wordt momenteel uitgezocht door de importeur. Eigenaren van de betroffen voertuigen krijgen in dat geval een brief met een oproep om langs te gaan bij een Dacia dealer. De airbagunit wordt dan vervangen door een nieuw exemplaar. Volgens Dacia neemt deze klus circa 45 minuten in beslag. Er zijn nog geen ongevallen gemeld waarbij de airbag het niet deed. +++

+++ Het is de droom van elke ELEKTRISCHE auto: een actieradius van 1.000 km. Eind 2021 moet dat realiteit zijn. Een consortium gesteund door de Europese Unie werkt namelijk aan de aanzienlijke toename van het rij bereik van elektrische voertuigen. Het project is ‘EVC1000′ gedoopt. De actieradiusdoelstelling geldt niet alleen voor lage, weinig windvangende elektrische auto’s maar ook voor SUV modellen. Het projectteam omvat 9 belanghebbenden, waaronder Audi. Ingenieurs hebben een budget van €6,8 miljoen om technologische en technische oplossingen te vinden. Dit bedrag hoef niet te worden besteed aan de ontwikkeling van een betere batterij, maak bijvoorbeeld wel aan de montage van elektromotoren in de wielen. Auto’s met een actieradius van 1.000 km zouden in 90 minuten op te laden moeten zijn. De Europese Unie denkt dat dergelijke eigenschappen de verkoop van elektrische modellen zal doen exploderen. +++

+++ Zelf een ENERGIELEVERANCIER kiezen voor de laadsessies van je elektrische auto: vanaf vandaag is dat mogelijk in Arnhem. Allego start hiervoor in samenwerking met EXE, EnergyZero, Vandebron, NieuweStroom en Mijndomein Energie een proef met het nieuwe laadconcept; de open laadinfrastructuur. Deelnemers krijgen de keuze tussen 3 energie leveranciers: Vandebron, NieuweStroom en Mijndomein Energie. Zodra zij een keuze hebben gemaakt, krijgen zij een pasje waarmee ze voortaan bij iedere openbare laadpaal van Allego in de gemeente Arnhem kunnen laden met de energie van de gekozen leverancier. De open laadinfrastructuur proef duurt circa 6 maanden. Bij succes wordt het concept ook op andere plekken verder uitgerold. Dit houdt in dat de keuze aan leveranciers wordt uitgebreid, maar ook dat er wordt gekeken op welke andere plaatsen het kan worden ingezet. Het is op dit moment niet mogelijk om bij een openbare laadpaal voor een energieleverancier te kiezen. De huidige wet schrijft voor dat voor iedere aansluiting op het energienet er één leverancier verbonden moet zijn. Rijders van een elektrische auto krijgen dan ook bij een laadsessie automatisch de energie van de leverancier die een contract heeft afgesloten met de exploitant van de betreffende laadpaal. Met de proef in Arnhem willen de bovengenoemde partijen hier verandering in brengen. “Net zoals iedereen zelf een energieleverancier kan kiezen voor hun woning, willen we e-rijders ook een keuze bieden bij het laden van hun elektrische auto”, zegt Harold Langenberg, directeur Benelux bij Allego. “Het bieden van vrije energiekeuze zorgt ervoor dat de eigenaar van een elektrische auto uit meer productcombinaties kan kiezen. Dit zien we als een belangrijke stap om een transparantere markt te realiseren”. +++

+++ Met het oog op de naderende Brexit gaat HONDA haar productie in de Civic fabriek in Swindon, Engeland opvoeren. Doel is op afzetmarkten een grote voorraad auto’s aan te leggen. Daardoor hoeven er geen verkoopproblemen te ontstaan als export tijdelijk niet of nauwelijks mogelijk is. Honda voorziet met name problemen met haar toeleveranciers. Daardoor kan er een situatie ontstaan dat niet alle onderdelen op tijd binnen zijn. Het gaat met name om onderdelen die vanuit de Europese Unie geleverd worden. Nu is er nog vrij verkeer van goederen, maar het zou kunnen zijn dat het Verenigd Koninkrijk er een veel strengere douanecontrole op na gaat houden. Dit zou voor Honda slecht uitkomen. Al voor dat de Brexit is geëffectueerd, hebben naast Honda ook andere autofabrikanten maatregelen getroffen. Volgens Jaguar Land Rover zullen er tienduizenden banen verdwijnen en ook voor Nederland zal het vertrek van het Verenigd Koninkrijk uit de Europese Unie verstrekkende gevolgen kunnen hebben. +++ 

+++ De dagen van KLEINE AUTO’S zijn geteld. Ondanks de lage winstgevendheid werden dergelijke modellen door autofabrikanten gedoogd omdat zij de gemiddelde CO2-uitstoot van het merkgamma mooi laag hielpen houden. Veel geld werd er niet mee verdiend, zelfs niet door marktleider Volkswagen (Up, Seat Mii en Skoda Citigo). De winstgevendheid zal verder onder druk komen te staan als elektrificatie onontkoombaar wordt. De meerkosten daarvan zullen dan doorberekend moeten worden aan de consument. Een deel van de doelgroep zal afhaken omdat zij de hogere prijs niet kunnen betalen. Dit verkleint het afzetpotentieel en dus ook de kans dat modellen als de Up een opvolger krijgen. Voor consumenten die het koopbedrag niet kunnen ophoesten, zullen er deelauto concepten worden ontwikkeld waarbij je per gebruik betaalt. +++

+++ Netwerkbedrijf Enexis Groep heeft het afgelopen jaar ruim 150 extra LAADPALEN gerealiseerd voor medewerkers en bezoekers van het bedrijf. Daarmee komt het totaal aantal laadpunten voor elektrische auto’s op 243. Onderdeel daarvan is het ‘slimme’ laadplein van 98 laadpunten, dat zich bevindt in de parkeergarage onder het hoofdkantoor in ‘s-Hertogenbosch. Deze ontwikkeling is onderdeel van het ambitieuze mobiliteitsbeleid van fr Enexis Groep om de CO2-voetafdruk op het gebied van mobiliteit op een kostenneutrale wijze met 50 % (ruim 5 miljoen kilo) te verminderen in 2020. De Enexis Groep doet er naar eigen zeggen alles aan om het wagenpark de komende jaren te verduurzamen. Zo is de nieuwe leaseregeling ‘van tankpas naar laadpaal’ sinds 2017 van kracht. Deze regeling is erop gericht om elektrisch rijden actief te stimuleren. Nieuwe auto’s mogen maximaal 100 gram CO2/km uitstoten en zodra er meer zuinige auto’s op de markt beschikbaar komen zal deze norm naar beneden bijgesteld worden. Dat het mobiliteitsbeleid zijn vruchten afwerpt blijkt uit het feit dat ruim 70 % van alle nieuw bestelde leasewagens (deels) elektrisch is. Deze toename van het aantal (semi) elektrische auto’s leidt tot een grotere behoefte aan laadfaciliteiten. Met 98 laadpunten is het ‘slimme’ laadplein onder het hoofdkantoor van Enexis Groep in ‘s-Hertogenbosch het grootste van Nederland. ‘Slim’ omdat de toegepaste techniek ervoor zorgt dat het netwerk een groot aantal oplaadsessies tegelijkertijd aan kan, zonder dat er overbelasting optreedt. Dat is ook belangrijk omdat het laadplein gebruik maakt van dezelfde stroomvoorziening als het bedrijfspand van het netwerkbedrijf. Hierdoor wordt voorkomen dat liften niet meer werken of verlichting uitvalt op het moment dat er veel auto’s opgeladen worden. Dat kan ook, omdat veel auto’s de hele dag stilstaan in de garage. Mocht een medewerker weinig tijd hebben om de auto op te laden, kan deze gebruik maken van één van de 16 laadpunten die voorzien zijn van een dubbele laadcapaciteit van 22 kWh. De totstandkoming van het laadplein is in goed overleg met de Vereniging van Eigenaren waar het netwerkbedrijf lid van is gerealiseerd. Bewoners van het aangrenzende flatgebouw kunnen ook gebruik maken van het laadplein. +++

+++ Het aantal LEASE registraties kende in januari een kleine dip: er zijn in de eerste maand van dit jaar 5,7 & minder exemplaren geregistreerd. De 23.355 registraties waren er ruim duizend stuks minder dan in januari vorig jaar. Het leasesegment was afgelopen maand goed voor 48,9 % van de totale autoverkopen. Volkswagen gaat ook in dit deel van de markt ruim aan kop met 4.363 registraties. Daarna volgen Peugeot (2.079), Skoda (1.670), Ford (1.646), Opel (1.605), Kia (1.245), BMW (1.217), Volvo (997), Renault (986), Audi (955) en Seat (905). Bij de modellen zijn het de Volkswagen Golf en Polo die aan kop gaan, gevolgd door de Ford Focus, Skoda Octavia en Kia Picanto. +++

+++ MERCEDES-BENZ zal op de in maart te houden autosalon van Genève de EQ V Concept voorstellen. Het elektrische busje gaat de concurrentiestrijd aan met de op stapel staande Volkswagen ID Buzz. Mercedes-Benz stelde vorig jaar de EQ C voor; een cross-over van GLC formaat. In de pijplijn zitten ook een compacte elektrische hatchback (de EQ A), een compacte SUV (de EQ B) en een luxueuze limousine (de EQ S). Ook volgt er dus een EQ V, waarvan de verkoop in 2022 moet starten. In datzelfde jaar komt Volkswagen met de productieversie van de ID Buzz Concept. In totaal wil Mercedes-Benz over 3 jaar 9 elektrische modellen in haar gamma hebben. De ontwikkeling van de EQ V valt onder verantwoordelijkheid van de bedrijfsautoafdeling van Mercedes-Benz. Die levert al een volledig elektrische variant van de Vito, de eVito. Een eSprinter volgt later in 2019. De eVito beschikt over 3 lithium/ion accu’s met een totale accucapaciteit van 41,4 kWh. De actieradius komt uit op 150 kilometer (WLTP). Mercedes-Benz gebruikt de eVito onder meer om kennis op te doen over elektrische aandrijflijnen in busjes. Die knowhow kan het merk straks vertalen naar de EQ V. +++

+++ In de Chinese hoofdstad Peking is iemand een uur opgesloten in een auto van de fabrikant NIO , toen er een software update werd gestart. De problemen werden veroorzaakt door een potentiële koper van de auto die een testrit ging maken. Onderweg startte de bestuurder handmatig een update, waarna de auto op zwart ging. Dit gebeurde op een drukke straat in de stad en zorgde voor verkeersproblemen. De politie was snel ter plaatste, maar de bestuurder kon de deuren en ramen van de auto niet meer openen. De update duurde meer dan 1 uur, waarna de inzittenden de auto weer konden gebruiken. Nio is een Chinese fabrikant van elektrische auto’s. Daarnaast is het bedrijf bezig met zelfrijdende auto’s. Nio heeft via sociale media excuses aangeboden voor het incident. +++

+++ NISSAN verplaatst de productie van de nieuwe generatie X-Trail van het Verenigd Koninkrijk naar Japan. Het bedrijf voert zakelijke redenen aan, maar noemt ook de aanhoudende onzekerheid rond de Brexit. 4 maanden na het Brexit referendum in juni 2016 kondigde Nissan nog aan dat de nieuwe X-Trail gemaakt zou worden in een fabriek in Sunderland. Die boodschap werd destijds gezien als een stempel van vertrouwen voor Groot-Brittannië en premier Theresa May. Maar zo’n 2 maanden voor de uittredingsdatum, 29 maart, wijzigt de autofabrikant toch van koers. De productie van de X-Trail wordt verplaatst naar het Japanse Kyushu, officieel voor het “optimaliseren van investeringen”. Hoewel dit besluit volgens Nissan is genomen om puur zakelijke redenen, noemt Europees topman Gianluca de Ficchy ook de Brexit: “De aanhoudende onzekerheid rond de toekomstige relatie tussen het Verenigd Koninkrijk en de EU helpt bedrijven als het onze niet bij het maken van toekomstplannen”, zegt hij in een verklaring. Nissan bezit de grootste autofabriek in het Verenigd Koninkrijk en neemt ongeveer 30 % van de jaarlijkse autoproductie in het land voor zijn rekening. De geplande productie van de nieuwe generatie Juke en Qashqai wordt vooralsnog niet verplaatst. Ook de Nissan Leaf wordt in de Britse fabriek gebouwd. In totaal bouwen de 7.000 medewerkers ongeveer 500.000 auto’s per jaar. Vorig jaar schrapte de autofabrikant nog honderden banen in de fabriek in Sunderland. De bezuinigingen waren volgens het bedrijf een gevolg van de dalende vraag naar dieselauto’s. Ook dat verkleint de mogelijkheid voor een businesscase voor aparte Europese productie van de X-Trail. Volgens Nissan worden er desondanks zware investeringen gedaan in de Sunderland fabriek. “We moeten daarbij gebruik maken van onze wereldwijde organisatie. Door de productie van de X-Trail in Kyushu voort te zetten, kunnen we kosten besparen en onze investeringen optimaliseren”, zegt Hideyuki Sakamoto, executive vice president Manufacturing en Supply Chain Management bij de fabrikant. +++

+++ Er zijn vorig jaar meer gebruikte auto’s verkocht dan in januari 2018. Autobedrijven verkochten afgelopen maand 104.359 OCCASIONS aan particulieren. Dat is 4,3 % meer dan in januari 2018. Ook de handel tussen autobedrijven nam toe. Er werden 70.845 auto’s tussen bedrijven verkocht (+1,7 %). Consumenten verkochten onderling 60.913 occasions, hetgeen 3,4 % minder was dan in januari 2018. +++

+++ Shell staat open voor partnerschappen met autofabrikanten om het OPLADEN van elektrische auto’s meer mogelijk te maken buiten zijn eigen benzinestations. Dat heeft bestuurder van Shell New Energies Mark Gainsborough gezegd in een interview met persbureau Reuters. “Wij praten met alle autofabrikanten. Ze zijn allemaal potentiële klanten en partners voor ons”, stelde hij. Eerder deze week kocht Shell de Amerikaanse softwaremaker en dienstverlener Greenlots. Dat bedrijf heeft onder meer Volvo als klant op het vlak van laden van elektrische auto’s. Shell zette in 2017 al een belangrijke stap in de laadpalen branche met de inlijving van NewMotion, dat in Europa een netwerk van tienduizenden laadpalen heeft. Ook werd er een deal gesloten met het Ionity samenwerking verband van BMW, Daimler, Ford en Volkswagen. Samen zetten ze snelladers voor elektrische auto’s neer bij tankstations. Het olie- en gasconcern investeert de laatste tijd steeds meer in schone energie en wil die investeringen verder opvoeren. Specifiek daarvoor is een paar jaar geleden het onderdeel Shell New Energies opgezet. Shell steekt er jaarlijks $1 miljard tot $2 miljard in. Tegelijkertijd blijft Shell stevig inzetten op zijn traditionele olie & gas activiteiten. Zo meldde dochter Shell Brasil Petróleo vrijdag juist met consortiumpartners de productie te zijn gestart bij een diepwaterproject in het Braziliaanse Santos Basin, genaamd Lula North. Shell heeft een belang van 25 % in het project. +++

+++ PSA plant geen directe opvolger voor de modellen Citroen C1 en Peugeot 108. Overwogen wordt een compacte elektrische auto die via deeldiensten zal worden aangeboden. Daarmee kunnen qua trends 2 vliegen in 1 klap worden geslagen. De elektrische deelauto zou namelijk zeer toekomstbestendig zijn. +++

+++ TESLA Model 3 kopers zijn het meest tevreden. Dat blijkt uit onderzoek van het Amerikaanse Consumer Reports. Dit non-profit instituut is gespecialiseerd in meting van de klanttevredenheid en de betrouwbaarheid van auto’s. In het jongste onderzoek is in kaart gebracht welke modlelen diens eigenaar de meeste vreugde brengt. Voor de peiling werden respondenten feitelijk één belangrijke vraag gesteld: “als je opnieuw voor de keuze zou staan, zou je dan weer voor dezelfde auto kiezen?” Omdat oude gewoontes moeilijk sterven, werden eigenaren daarnaast ook gevraagd hun vierwieler een rapportcijfer te geven op de gebieden rijeigenschappen, comfort, prijs/kwaliteit, styling, geluidsinstallatie en temperatuurregeling. De Model 3 kwam als winnaar uit de bus. De uitslag is op zich niet heel verrassend: bedrijfseigenaar Elon Musk is voor sommige eigenaren van een Tesla namelijk niet zomaar een fabrieksdirecteur maar (ook) een soort Messias. Andere modellen met een bovengemiddeld grote klanttevredenheid zijn de Porsche 911, de Genesis G90 (het luxemerk van Hyundai), de Chevrolet Corvette, de Kia Stinger, Dodge Challenger, Tesla Model S, Toyota Avalon, Chevrolet Bolt en Toyota Prius. +++

+++ TOYOTA komt met een eigen opvolger voor de Aygo. Het huidige model is samen met PSA (Citroën C1 en Peugeot 108) ontwikkeld. Dit trio rolt uit dezelfde Tsjechische fabriek. Maar in de toekomst scheiden de wegen zich. Toyota gaat een eigen elektrische stadsauto ontwikkelen. Door niet voorop te lopen qua actieradius, denkt het Japanse merk de prijs betaalbaar te houden. Of met de elektrische stadsauto de complete productiecapaciteit in Tsjechië kan worden benut (200.000 auto’s) is nog niet duidelijk. +++

+++ VOLKSWAGEN is teleurgesteld in de winstbijdrage van de Up. Dat komt ook omdat dit model niet in meerdere wereldregio’s verkocht wordt. Bovendien is de Up in de toekomst niet langer nodig om de CO2-uitstoot op merkniveau laag te houden. Concerntopman Herbert Diess laat weten dat er wel een nieuw model onder de Polo komt, maar weet nog niet hoe die er uit gaat zien. Mogelijk gaat het om een compacte hatchback die in India het levenslicht ziet en die momenteel onder regie van dochter Skoda wordt ontwikkeld. +++

+++ De wereldwijde verkoop van VOLVO is in januari 16,7 % gegroeid ten opzichte van dezelfde periode een jaar geleden. Alle belangrijke regio’s (de Verenigde Staten, China en Europa) droegen bij aan deze afzetstijging. In januari verkocht Volvo in totaal 50.679 auto’s, mede dankzij de blijvend sterke vraag naar de bekroonde SUV modellen. Ook de nieuwe V60 en S60 dragen bij aan de sterke afzettoename. De verkoop in China nam toe tot 11.957 auto’s in januari, ofwel 3,6 % meer ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. Deze toename is grotendeels te danken aan de sterke vraag naar de lokaal geproduceerde XC60 en S90. In de Verenigde Staten steeg de autoverkoop in januari met 5,2 % tot 5.854 voertuigen. De vraag naar de XC60 is in deze regio het grootst, gevolgd door de XC90. De Europese cijfers tonen de grootste toename. De afzet steeg tot 26.195 auto’s in januari 2019, ofwel 24,4 % meer dan een jaar eerder. Vooral verantwoordelijk hiervoor zijn de XC60, de XC40 en de nieuwe V60. In januari was de XC60 wereldwijd het bestverkochte model met 15.593 registraties ten opzichte van 11.656 exemplaren vorig jaar. De XC40 laat een resultaat zien van 8.113 verkochte eenheden (2018: 395), terwijl de XC90 iets minder verkooporders liet noteren in vergelijking met januari 2018 (6.520 versus 6.772). De V40 en V40 Cross Country behaalden een verkoopresultaat van 4.921 exemplaren (2018: 6.043). De nieuwe V60 Estate werd in januari 4.097 maal verkocht. +++

Reageren is niet mogelijk.